Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je výzkum, vývoj a pilotní testování technologie Liniového řízení dopravy. Navrhované řešení nevyžaduje připojení k napájecí, nebo datové infrastruktuře. V rámci výzkumu bude připraven nový plug-in SW, který bude připraven pro implementaci nových případů užití s využitím technik strojového učení a predikcí v nově vytvořených algoritmech řízení. Budou zkoumány a následně integrovány nové datové vstupy, zejména o počasí, z radarů nové generace a plošných zdrojů dat. Součástí bude i integrace s komponentami C-ITS, které umožní poskytnutí informací a rychlostních limitů přímo do vozidel. Souběžně budou ověřovány možnosti využití stávající infrastruktury PK a nové mobilní poloportálové konstrukce. Podmínky pro realizaci systému budou definovány v rámcové metodice.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2027
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
Ing. Michal Mlada
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Projekt si klade za cíl rozšíření výuky předmětu Telekomunikace a místní sítě (14TAMS) a Future Cities Laboratory (14FCL) o nové úlohy spojené s určováním polohy, vnitřní mapování a trasování uvnitř objektů pomocí signálu z Bluetooth beacon. Navrhovatel chce rozšířit teoretickou výuku Bluetooth technologie o praktickou práci na cvičeních. Za pomoci vytvořené aplikace pro záznam dat z Bluetooth budou studenti sbírat data a následně analyzovat pozici nasbíraných dat pomocí již předem vytvořeného fingerprint vzoru znázorňující sílu signálu v testovaném oblasti.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu tak bude pilotně otestovat a definovat možnosti využití HD map pro potřeby autonomní mobility. Během projektu bude vytvořen testovací úsek, který bude vybaven dodatečnou senzorikou, která bude umožňovat v reálném čase detekovat překážky na vozovce a v jejím okolí. Na tomto úseku se budou zároveň pohybovat testovací vozidla, která budou vybavena další senzorikou pro detekci mimořádností na vozovce. Detekované informace budou přenášeny na server, kde se budou veškerá data agregovat a budou použita také k doplnění stávajícího 3D modelu města Plzně. Vznikne tak dynamický digitální model (tzv. digitální dvojče) pilotního úseku. Na základě provedených testů na závěr vznikne metodika, která bude jasně definovat požadavky na dynamické HD mapy pro potřeby autonomního mobility.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Tomáš Zelinka, CSc.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj systému elektronického omezení rychlosti osobních vozidel, který je aktivován výhradně bezpečnostními sbory při mimořádných a krizových situacích. Primárním účelem systému je ochrana zdraví a životů příslušníků bezpečnostních sborů, dále zvýšení bezpečnosti osob a majetku při pronásledování vozidel a jejich bezpečné zastavení bez použití destruktivních donucovacích prostředků (vytlačování vozidlem, zásah střelnou zbraní, zastavovací pás atd.). Výsledkem projektu jsou funkční vzorky komunikační modulů navrhovaného systému. Výzkum datové komunikace mezi jednotlivými bloky systému bude realizován s důrazem na silné zabezpečení vůči kybernetickým hrozbám, útokům a možnému zneužití neautorizovanými osobami.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2026
Program:
Strategická podpora rozvoje bezpečnostního výzkumu ČR 2019 - 2025 (IMPAKT 1)

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je identifikovat rozsah osobních údajů, které jsou a v budoucnu mohou být přenášeny v rámci systémů autonomního řízení, resp. jejich komponent, kterými jsou např. kooperativní systémy a posoudit míru zásahu do soukromí fyzických osob. Na základě těchto analýz je cílem vytvořit metodiku hodnocení míry zásahu do soukromí fyzických osob a způsobů jejich eliminace, a to jak z pohledu právního, tak z pohledu technického, aby byly tyto systémy uživateli akceptovány a byly rovněž rozptýleny pochybnosti, že se jedná o systémy, které jejich uživatele sledují či zásadním způsobem zasahují do jejich soukromi. Klíčovými dokumenty pro hodnocení a následné návrhy budou mj. nařízení GDPR, zákon o zpracování osobních údajů a rovněž návazné evropské a národní právní dokumenty.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
ÉTA: Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je vytvořit vhodné aplikace pro přípravu infrastruktury na detekci a řízení autonomních vozidel na dopravní infrastruktuře na bázi komunikaci v síti LTE a DSRC 5,9 GHz. Výsledkem je návrh vhodného HW a SW řešení pro infrastrukturu se zabezpečenou komunikací s přihlédnutím i na kyberbezpečnost. Předpokladem je zahrnutí informací i do nadstavbového řízení jako budoucího řešení a potenciálu pro samonavádění a řízení autonomních vozidel v dopravním proudu na komunikacích a na křižovatkách měst.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2019
Program:
EPSILON: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je stanovení a dodržování technických standardů, které zajistí nejen funkčnost, ale zejména další modulární rozšiřování systémů ITS. Tímto přístupem budou moci být rozšiřovány systémy ITS bez dodatečných finančních nároků na překonání technických bariér a dojde tak k zefektivnění vložených finančních prostředků. Výsledky projektu pomohou řešit většině subjektů veřejného sektoru problémy nejen technického posouzení, ale také ekonomického hodnocení systémů a služeb ITS navrhovaných k realizaci. Pro vzájemnou kompatibilitu a spolupráci jednotlivých systémů ITS, a tím i dopravních systémů, nesmí být vytvořeny žádné informační, komunikační a systémové bariéry mezi členskými státy, ani ve vnitřní struktuře jednotlivých členských států. Měla by být využívána jednotná, otevřená architektura s jasnými standardy tak, aby na ní mohly být postaveny současné, ale i budoucí systémy celé EU. Tím budou z technického hlediska existovat společné výchozí předpoklady pro rychlý rozvoj trhu systémů ITS jako celku.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
BETA: Program veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy