Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Pavel Kulmon, Ph.D.; Bc. Michael Matejovie; Bc. Anna Wasserbauerová; Ing. Jakub Šimerka
Anotace:
Přehledové systémy jsou základní částí kritické infrastruktury pro zajištění bezpečnosti letového provozu pomocí vydávání měření a následného trackování cílů. Asociace dat v rámci trackování cílů řeší problém přiřazení měření k cíli. Pokud radar či jiný senzor vydá na výstup měření, je nutné určit, zda se jedná o nový cíl, falešné měření nebo existující cíl a případně, kterému cíli dané měření patří. V praxi se setkáváme se senzory, které na výstup vydávají měření pouze ve formě, kde není jasná identifikace a je nutné přiřazení řešit na základě pozice a obdobných veličin. Strojové učení v posledních letech získává značné pozornosti a to zejména z důvodu běžné dostupnosti vysokého výpočetního výkonu. Aplikace strojového učení na asociaci dat v rámci trackování cílů ještě nebyla dostatečně prozkoumána. Využití strojového učení pro zdokonalení asociačních metod, redukci kombinatorické exploze a snížení implementační složitosti představuje cestu, která by mohla tento obecný problém zjednodušit. Vylepšení asociace dat představuje nejen problematiku s velkým výzkumným potenciálem, ale také se širokou praktickou a průmyslovou využitelností.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/128/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Tereza Topková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Kateřina Grötschelová; doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; Ing. Filip Konečný; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Tomáš Lipták, Ph.D.; Ing. Petr Lukeš; Ing. Kateřina Machula Půlpánová; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.
Anotace:
Globální navigační satelitní systém (GNSS) se stal nezbytnou součástí našeho každodenního života a závislost na jeho využití se zvyšuje napříč nejrůznějšími obory včetně letectví. Signál vyslaný satelitem je při přijetí na Zemi slabý, a tudíž náchylný k rušení. V poslední době došlo k několika situacím v reálném provozu způsobených právě rušením GNSS signálu, kdy musely být omezeny postupy využívající satelitní navigaci. Nejčastějším případem jsou rušičky umístěné v nákladních automobilech nacházející se na komunikaci či parkovišti v blízkosti letiště. Může dojít také k záměrnému vysílání rušivého signálu pro znemožnění určení polohy například vojenské technice ve válečných oblastech. Pro případy rušení GNSS je nutné zajistit alternativní systémy umožňující navigaci, ale například také časovou synchronizaci. Některé koncepty řešení pro využití v letectví již byly navrženy, ale žádný zatím nebyl uznán jako globální záložní navigační systém. Cílem tohoto projektu je zhodnocení jednotlivých navržených technologií z pohledu použití jako záložního GNSS systému pro podmínky České republiky. Dalším úkolem je vytvoření modelu vlastního řešení určování polohy na základě výměny polohových informací mezi letadly vzájemně, která by se dala aplikovat do konceptů alternativních navigací pro oblasti bez možnosti umístění pozemní infrastruktury záložního navigačního systému.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/132/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Filip Konečný
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Jonáš, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Petr Lukeš; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Tereza Topková, Ph.D.; Ing. Tomáš Vlček; Ing. Jakub Šíma
Anotace:
Výzkumné zadání "Využití ADS-B zpráv jako indikátoru rušení GNSS" reaguje na poptávku po detekci rušení signálu GNSS. Civilní letectví využívá signál GNSS jako základní zdroj informací o poloze a času. V návaznosti na plánované využití ADS-B v rámci projektů SESAR a NextGen se stane signál GNSS zcela dominantním. Vzhledem k tomu, že civilní letectví využívá nechráněný signál, vzrůstá obava z jeho rušení. Stávající prostředky identifikace rušení signálu GNSS se omezují na pozemní lokální monitoring, který je v letectví využitelný velmi omezeně. Výzkum přináší nový koncept identifikace rušení analýzou ADS-B signálu vysílaného přelétávajícími letadly. Metoda vychází z hypotézy, že při přechodu letadla z nezarušené oblasti do zarušené dochází ke změnám parametrů, které popisují kvalitu přehledové informace v ADS-B zprávách. Software k zachycení těchto změn by mohlo být indikátorem zarušené oblasti. Vzhledem k dosahu ADS-B signálu by bylo možné metodou monitorovat rozsáhlá území v řádech stovek kilometrů. Identifikace zarušení by umožnila poskytnout rychlou informaci relevantním subjektům.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/127/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jakub Nosek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Filip Konečný; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Petr Lukeš; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Tereza Topková, Ph.D.
Anotace:
Bezpečnost na neřízených letištích se stanovištěm letištní letové informační služby (AFIS) je omezena absencí podpůrných systémů pro práci dispečerů. Se stále dostupnějšími technickými nástroji roste příležitost pro využití pokročilých technologií ke zvýšení bezpečnosti a snížení zátěže dispečerů. Absence legislativní podpory a zdrženlivost neřízených letišť vede k nedostatečnému vybavení služeben AFIS vzhledem k reálným požadavkům vzrůstajícího provozu. Použití nízkonákladových přehledových systémů v kombinaci s moderními trackovacími metodami otevírá možnosti využití přehledových informací i na menších letištích. Zavádění nových systémů, které nemusí splňovat přísná kritéria pro službu řízení letového provozu, s sebou však nese riziko přesunu pozornosti z letištní provozní zóny na nepřesný poziční údaj. Pro minimalizaci tohoto a dalších rizik musí být uživatelské rozhraní vhodně navrženo s ohledem na potřeby stanoviště. Využití přehledové informace pro automatizaci některých úkonů dramaticky sníží zátěž dispečera a umožní plnou koncentraci na kritické úkony.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/130/OHK2/2T/16