Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Markéta Šedivá Kafková; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Publikováno:
2019, Safety & Security Conference Prague 2019, Praha, IRIS - Rudolf Valenta), p. 49-55), ISBN 978-80-907724-0-3
Anotace:
This article focuses on the issues related to hazard identification and risk evaluation in the safety studies. Specifically, the purpose of the paper is to describe reasons of deviation based assessment used in the new methodology developed by the Czech Technical University in Prague, in cooperation with Prague Airport. The methodology incorporates current safety management approach and modern safety theory principles. The main change is the modification of selected safety assessment processes, which are now based on the Systems-Theoretic Accident Model and Processes (STAMP) model theory. Practically speaking, the key steps of System-Theoretic Process Analysis that are based on the STAMP, were implemented. This article discusses the benefits of shifting attention to a more detailed look into the system, specifically into individual process steps. In these steps deviations are derived from the respective activities, i.e. a deviation from the expected behavior of the controlled system is observed. Monitoring and managing these deviations brings certain benefits for safety management.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Publikováno:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), ISBN 978-80-01-06464-1
Anotace:
The paper aims to analyze and justify a need for more proactive airport safety data management. A numerous operations produce daily a large amount of operational data. Adequate data collection processes and understanding of their potential is currently a stumbling block for many airports. A concept of integrated airport management is not a new one however, modern trends brought a concept of wider data exploitation and analysis. It is an assumption that current airport management systems lack a structural application and utilization of such operational data, enabling on site decision making and proper immediate reactions to operational deviations.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Markéta Šedivá Kafková; Socha, L.; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Publikováno:
2018, Safety & Security Conference Prague 2018, Praha, IRIS - Rudolf Valenta), p. 71-77), ISBN 978-80-904317-5-1
Anotace:
Paper aims to provide brief view of risk assessment as an essential part of safety domain. Although safety studies are required by the Civil Aviation Authority (CAA) at this time for each new proposal and for each change with a possible impact of safety it is debatable whether there is currently a suitable tool for safety risk assessment of new proposals. Safety risk management is still permeated by simplistic methods based on risk matrices. Within this paper we will illustrate the issue of using risk matrix when considering a new proposal. This will be illustrated on the example of two specific safety studies from Prague Airport. Finally we will summarize the complete set of arguments and findings as an input to the research of a new approach to risk assessment in the context of safety studies.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Eva Endrizalová, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Markéta Šedivá Kafková
Publikováno:
2018
Anotace:
Cílem tohoto dokumentu je popsat současný stav řešení a souhrn prací na vznikající metodice, která poskytne základní návod pro analýzu a vyhodnocování rizika v procesech letecké dopravy, se zaměřením se na organizace typu letiště. Nově vzniklá metoda je součástí procesu řízení rizik a její novost vychází ze začlenění aktuálních znalostí bezpečnostního inženýrství, resp. teorie bezpečnosti. Navrhovaná metodika je plně v souladu s mezinárodními standardy a doporučeními v letecké dopravě, především s dokumentem Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, Doc 9859 Safety Management Manual. Metodika vychází ze současných postupů realizace bezpečnostních studií v letectví, které jsou implementovány v leteckém průmyslu nejčastěji jako variace metodiky SAM (Safety Assessment Methodology) publikované Evropskou organizací pro bezpečnost leteckého provozu EUROCONTROL (European Organisation for the Safety of Air Navigation), a které upravuje v několika ohledech. Hlavní změnou je úprava vybraných částí postupů metodiky SAM v souladu s teorií systémového modelu bezpečnosti STAMP (Systems-Theoretic Accident Model and Processes), zejména doplnění o klíčové kroky analýzy nebezpečí STPA (System-Theoretic Process Analysis), která je založena na systémovém modelu bezpečnosti STAMP. Další změnou je doplnění kvantitativního hodnocení a úprava některých postupů studií bezpečnosti za účelem zvýšení objektivity celkové realizace studií, zejména v kontextu hodnocení úrovně rizika.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Markéta Šedivá Kafková; Havíř, R.
Publikováno:
2018, New Trends in Civil Aviation, Leiden, CRC Press/Balkema), p. 271-275), ISBN 978-0-8153-7602-6
Anotace:
In this paper, we map methods of aircraft refueling and evaluate the advantages and disadvantages of hydrant refueling compared to refueling by fuel trucks. The case study discusses the suitability of implementing a hydrant distribution system of aircraft fueling at Prague/Ruzyně Airport. According to the current state, the suitability of the hydrant distribution system is assessed in terms of three aspects, namely the annual aviation kerosene flow rate, the effect on the level of operational safety and the impact on the turnaround time. On the basis of data collection, the implementation of the hydrant distribution system is recommended with reference to the results of the SWOT analysis. Specific measures are suggested to mitigate the impact of identified weaknesses and to prevent the occurrence of threats.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Markéta Šedivá Kafková; Kostov, B.
Publikováno:
2017
Anotace:
Výstupem je soubor technických možností, koncepčních prvků dle současné teorie a zdrojů provozních dat, které jsou použity jako vstup do modelovací části projektu.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Eva Endrizalová, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Markéta Šedivá Kafková
Publikováno:
2017
Anotace:
V rámci řešeného projektu Výzkum kvantitativních metod pro analýzu a vyhodnocování rizik studií bezpečnosti byla v kalendářním roce 2017 provedena analýza aktuálních poznatků bezpečnostního inženýrství založeném na systémové teorii. Řešitelský tým se nejvíce zaměřil na analýzu techniky STPA (System-Theoretic Process Analysis), která je založena na modelu STAMP (Systems-Theoretic Accident Model and Processes). Cílem provedené analýzy bylo nalézt teoretické základy pro systémový přístup k tvorbě studií bezpečnosti v doméně civilního letectví a to v souladu se světovým standardy a doporučeními Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO (International Civil Aviation Organization). Dále se řešitelský tým zaměřil na identifikaci kvalitativních postupů při tvorbě současných studií bezpečnosti, s možností zavedení kvantifikace. Obsahem zprávy je podrobný popis výsledků analýzy.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině