Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Ing. Dan Ťok
Anotace:
Projekt cílí na budoucí efektivní omezení IAD, jejíž potřeba často vzniká tam, kde je pro dopravní podniky vytváření linek VHD neefektivní – na málo vytížených trasách. To lze realizovat nasazením automatizovaných minibusů (AM) formou MoD. Vzniká tak potřeba především jejich efektivního řízení a dohledu. Projekt cílí na vytvoření semi-automatizovaného řídícího centra zajišťujícího efektivní a bezpečný provoz AM. Bude připravena dynamická tvorba tras linek AM využívající predikce počtu cestujících na zvolené trase. Předmětem výzkumu je i technologie pro identifikaci incidentů ve vozidle a metody pro realizaci vzdáleného řízení, které jsou specificky nutné pro bezpečný a spolehlivý provoz AM jak z pohledu cestujících, tak z pohledu provozu v systému s ostatními účastníky silničního provozu.
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2023 - 2025
Program:
TREND

Řešitel:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Mgr. Miloslav Kučera; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Stanislav Vondráček
Anotace:
Cílem projektu je zjistit optimální skladbu automatizovaných vozidel plnících v různé míře různé etické principy ve sledované oblasti tak, aby byla zajištěna optimální plynulost dopravy a propustnost oblasti. Prostřednictvím dopravních mikrosimulací a parametrického nastavení chování vozidel s implementovaným parametrickým modelem etických principů, bude analyzován charakter interakcí mezi vozidly a míra jejich vlivu na charakter provozu jak z pohledu plynulosti a propustnosti, tak z pohledu bezpečnosti dopravního systému. Bude tak zjištěno vhodné rozložení chování vozidel pro různé dopravní situace, což bude tvořit základ metodiky využitelné např. pro hodnocení automatizovaných systémů při testování a schvalování vozidel.
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2023 - 2025
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Bc. Alena Benešová Štíbrová; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Mgr. Miloslav Kučera
Anotace:
Cílem je příprava a realizace jednodenní studentské vědecké konference, na které studenti základního studia formou vědeckých prezentací představí výsledky svých projektů či závěrečných prací, které řeší v rámci vlastního studia. Tato konference tak podpoří zájem o vědecký přístup k řešení projektů, a to jak přímo u prezentujících, tak u návštěvníků, kterými by měli být také převážně studenti. Konference bude v prvním roce realizována především jako čistě fakultní s výhledem rozšíření mezi studenty všech fakult, tj. v prvním ročníku konání nebude aktivně propagována mimo FD, ale účast zájemců z jiných fakult nebude omezena. Naproti tomu publikum by mělo být tvořeno především studenty všech fakult ČVUT. V dalších ročnících se pak předpokládá rozšíření o účastníky z dalších fakult, neboť to interdisciplinarita dopravy sama nabízí. Tím bude zvýšeno i povědomí o řešených problematikách nejen napříč zaměstnanci ČVUT, ale i mezi samotnými studenty, což může zefektivnit nejen jejich samovzdělávání v potřebných odborných tématech. Navrhovaná konference také navazuje na pravidelnou prezentaci projektů FD, kde jsou studenty studentům představovány projekty, které lze v rámci studia (projektové výuky) řešit. Nově navrhovaná konference umožní získat i žádoucí kritické hodnocení výsledků či postupů, a tedy zpětnou vazbu ke zkvalitnění nejen vlastních prezentačních dovedností, ale též realizované práce. Příspěvky k prezentaci budou vybírány na základě zkráceného interního recenzního řízení. Konference bude umožní prezentaci dvěma způsoby - jednak formou běžného příspěvku, který bude rozšířeným abstraktem a především prezentací s dotazy, a jednak tzv. "elevator pitch", tedy velmi stručného představení vlastní práce (max. 3 min.) s jedním dotazem. Nejlepší studenti-autoři budou ohodnoceni mimořádným stipendiem. Hodnocení kvality bude provedeno hodnoticí komisí, která se bude skládat jak z recenzentů příspěvků, tak z vybraných zástupců studentů. Plánováno je celkem 20-30 registro
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2023 - 2023
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 54/23/F6

Řešitel:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Cílem projektu je realizace systému umožňujícího komerční zavedení technologií pro kooperativní řízení vozidel a autonomní dopravu dříve, než by tomu bylo v případě využití standardu ITS-G5, a to i v lokalitách bez přívodu elektrické energie. K tomu využívá specifických vlastností sítí 5G, jako např. spolehlivost, nízké energetická náročnost, či možnost velkého množství vzájemně komunikujících IoT senzorů. Systém se skládá z off-grid senzorických bodů, serverové infrastruktury zpracovávající data algoritmy s prvky umělé inteligence a knihovny pro mobilní aplikace zobrazující relevantní informace řidiči. Systém bude ověřen v oblasti určené k testování automatizovaných vozidel v okolí Ingolstadtu. V testování bude zapojeno i automatizované vozidlo partnera (THI).
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2023 - 2025
Program:
TREND

Řešitel:
Ing. Filip Ravas
Spoluřešitelé:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.; doc. Ing. Václav Jirovský, CSc.; Ing. Marko Šidlovský
Anotace:
Hlavním cieľom práce je vytvorenie znalostnej databáze zameranej na dopravu v rámci zvoleného mesta. Databáza bude obsahovať dáta o doprave z rôznych dátových zdrojov (napríklad senzorický sietie, carsharingové auta, verejná doprava. Výsledkom bude komplexný dátový zdroj pre štatistické vyhodnocovanie dát o doprave v meste Praha. Dopracovanie sa k danému výsledku bude zahŕňať výberu a popis vhodných dátových zdrojov, návrh a implementáciu dátových extraktorov, návrh štruktúry uloženia dát, popis práce so znalostnou databázou a príklad dotazu pre získanie konkrétnej znalosti z uložených dát. V prvom roku projektu bude dokončený návrh a implementácia extraktorov pre vybrané dátové zdroje a ich následné uloženie do lokálnej znalostnej databázy. V druhom roku bude znalostná databáza nasadená v určenej hostovacej službe a budú pripravené príklady exportov a dotazov obsahujúcich vybrané znalosti.
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/129/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Václav Jirovský, CSc.
Spoluřešitelé:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Anotace:
Zadavatel: Ministerstvo dopravy ČR - zpracování studie příležitostí „Posouzení strategické a ekonomické výhodnosti stavby polygonu pro výzkum a vývoj, testování a schvalování datově propojených vozidel a vozidel s automatizovaným řízením v České republice".
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2020 - 2020
Program:
Projekty podpořené z ČR (pracovní kód k dodatečnému upřesnění) - CPV 71241000

Řešitel:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jaroslav Martínek
Anotace:
Hlavním cílem projektu je vypracovat metody, jakými lze pozitivně měnit pohled na mobilitu v českých městech a regionech a současně vytvořit certifikovanou metodiku, kterou lze pro samotnou evoluci bezpečné mobility využít. Tato metodika principiálně rozšiřuje původní metodiku PUMM, zaměřenou na technické realizace, o neopomenutelný humanitní rozměr mobility. Specifickými cíli projektu jsou: 1) Spolu s aplikačními garanty vytvořit platformu Partnerství pro městkou mobilitu propojující partnery z oblasti státní správy a samosprávy, odborných organizací, komerčních organizací, místních komunit a sdružení, ale i známé osobnosti a média. 2) Rozvíjet a šířit zdroje ke všem aspektům udržitelné mobility. 3) Speciálně podporovat rozvoj spolupráce s kraji, které výrazně ovlivňují mobilitu.
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2019 - 2020
Program:
ÉTA: Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací

Řešitel:
Ing. Petr Honzík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Brynda; Ing. Václav Jirovský, Ph.D.; Ing. Jan Kopřiva; Ing. Petr Stoklásek
Anotace:
Hlavním cílem projektu je nalézt taková řešení v oblasti senzorů a senzorických sítí, která umožní jejich použití v oblasti dopravy, bezpečnosti dopravy a vlivu dopravy na životní prostředí. Pozornost bude věnována zejména senzorům hluku z dopravy, senzorům použitým pro monitorování stavu řidiče a návrhu senzorických sítí obsahujících rozličné senzory, zejména senzory znečišťujících plynů, senzory prachu a výše zmíněné senzory. Práce na akustickém senzoru budou zahrnovat pokročilé teoretické modelování, návrh experimentálních elektro-akustických měničů a měření na těchto měničích sloužící k ověření teoretických modelů. Při teoretických výpočtech budou použity analytické i numerické metody, v obou případech budou uvažovány ztráty v měniči související s vlivem tepelných a viskózních limitních vrstev. Bezdotykové monitorování stavu řidiče bude založeno na použití levných obrazových senzorů (z důvodu snadného praktického využití) a relevantních metod zpracování obrazu. Bude definován měřicí řetězec za použití systému CompactRIO firmy National Instruments a software LabVIEW. Nejprve bude navržen systém pro měření tepové frekvence člověka, následně budou hledány způsoby měření dalších parametrů jako je poloha řidiče či vyhodnocení psychického stavu posádky automobilu. Během komplexních prací na senzorických sítích bude navržena topologie sítě a komunikační protokoly, bude vyvinut software a hardware senzorických uzlů a bude realizována testovací instalace plně funkční sítě. Účelem je vyvinout modulární senzorickou síť s "master" a "slave" uzly, které mohou být použity jako stacionární či mobilní, kde master uzly sbírají data a odesílají je na vzdálený server. Z těchto dat bude nakonec možno vytvořit mapy měřených veličin.
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2015 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/226/OHK2/3T/16

Řešitel:
prof. Ing. Jan Macek, DrSc.
Spoluřešitelé:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.; doc. Ing. Pavel Mindl, CSc.; doc. Ing. Jiří Novák, Ph.D.; Ing. Jindřich Sadil, Ph.D.
Anotace:
Inovace v konstrukci vozidel a hnacích jednotek se spalovacími motory i elektromotory pro snížení spotřeby fosilních paliv a emisí, maximální bezpečnost, pohodlí a rozkoš z jízdy, přizpůsobení požadavkům legislativy i interakci s infrastrukturou a dalšími vozidly a konkurenceschopnost i na rozvojových trzích. Dvojí řád vyvíjených inovací pro bezprostředně aplikovatelný výstup nebo podklad pro následný vývoj. Využití znalostní databáze jako integrujícího prvku komplexního tématu a širokého týmu.
Pracoviště:
Centrum vozidel udržitelné mobility Josefa Božka
Rok:
2012 - 2017
Program:
Centra kompetence