Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Lenka Pavelková; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.
Anotace:
Snížení úrovně dovedností nezbytných například pro "pouhé" řízení automobilu po přestávce v řízení je skutečnost, která je obecně známa. Víme rovněž, že u různých osob je tento pokles za stejnou dobu různý. V případě poklesu pilotních dovedností jde vzhledem k rozsahu činností na palubě letounu oproti rozsahu činností v automobilu o problém výrazně většího rozsahu. Naším záměrem je v rámci práce na projektu zkoumat a následně provést analýzu míry ztráty pilotních návyků a dovedností techniky pilotáže u pilotů-žáků po krátkodobých , střednědobých a dlouhodobých přestávkách v praktické letecké činnosti. Dovednosti pilota budou testovány vždy v určitých sériích úkonů a situací (např. navigační příprava, povinné úkony před vzletem, úkony na okruhu, technika simulovaného nouzového přistání, technika vybrání vývrtky, zábrana pádu apod.). Výše uvedené prvky budou vhodně kombinovány tak, že vytvoří testovací sérii. Při jejím provádění bude zkoumána rychlost a správnost provedení.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0612316

Řešitel:
Ing. Jan Bláha
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Mgr. Jakub Rajnoch
Anotace:
V projektu se zaměříme na predikci chyb pilota v kritických fázích letu -start, přistání a měření, vyhodnocování rychlosti, správnosti a adekvátnosti reakcí v mezních režimech letu - např. pád do vývrtky. Dále se chceme věnovat celistvému pohledu do nitra pochodů, odehrávajících se v měkkém systému v obecně nestandardních situacích. Chceme znát možnosti, jaké nabízí predikční diagnostika v odhalování příčin možných selhání lidského faktoru na palubě vůbec. Budeme prakticky ověřovat shromážděné poznatky m.j. z těchto oblastí vědeckého zájmu: ˙ teorie systémů se zvýšenou odolností vůči náhlým změnám ˙ problematika predikční diagnostiky složitějších soustav ˙ numerické analýzy EEG záznamů ˙ problematika spolehlivosti interakce lidského operátora s umělým systémem a.j. Výsledky projektu budou sloužit jako podpůrný prostředek pro další výzkumy, realizované na Katedře řídící techniky a telematiky, zabývající se podobnou problematikou.
Pracoviště:
Rok:
2005 - 2005
Program:
IGS ČVUT - CTU0510316