Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2023, Neural Network World, 33 (1), p. 19-34), ISSN 2336-4335
Anotace:
The paper presents the method of integration, which is supposed to be applied to the structure of the railway infrastructure topological description system expressed at the level of detail designated as microL2 in order to transform it into the structure expressed at the level of detail designated as macroN0,L0 . The microL2 level is the level of detail at which individual tracks in the structural sense and turnout branches are recognized, while the macroN0,L0 level is the level of individual operational points and line sections. The proposed integration algorithm takes into account both the parameter values of the individual elements appearing at the reference level of detail microL2 and their topological interconnectedness. Based on these aspects, these elements are integrated into the elements of the derived level of detail macroN0,L0 that can be described by the transformed parameter values. The relations between the respective elements are also transformed accordingly. While describing the transformation algorithm, the terminology and principles of the UIC RailTopoModel are used.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2022, Acta Polytechnica CTU Proceedings, 35 (35 (2022)), p. 8-13), ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper aims to summarize possible solutions of a Digital Track Map proposal, designed to become a data source for the VEXA decision-making system. The VEXA project is carried out in cooperation of the Department of Applied Mathematics at the Czech Technical University in Prague – Faculty of Transportation Sciences and the AŽD Praha s. r. o. company. The Digital Track Map is an indispensable data source describing the railway line intended for the VEXA supervised trains operation and its surroundings. Being created in the ArcGIS Pro software environment, the digital map allows individual objects to be visualized and handled as standard GIS features and described by related data stored in a geodatabase. Depending on the object class, the object location can be expressed in different ways. Not only physical location (directly expressible using GIS features) but also functional location (as the objects relate to a particular track) must be considered.
DOI:
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku cizojazyčně

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 18-26), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper aims to summarize possibilities how to create data models of high-speed railway turnouts. The turnouts designed for high-speed operation require specific geometric solution. As the UIC RailTopoModel is considered an international recommendation in the field of data modeling of railway infrastructure, this issue is assessed in terms of models based on its principles. Solving this problem can affect the future development of the Multipurpose Railway Infrastructure Model gradually emerging at the CTU Railway Laboratory in Prague using the RailTopoModel principles. Whereas the RailTopoModel itself does not define any specific types of entities, the railML® 3.1 specifications are also used for assessment purposes. Turnouts are viewed both in terms of topology and in terms of functional infrastructure. In the final sections, recommendations are given on how to deal with the problems found, e. g. in terms of implementation into the Multipurpose Railway Infrastructure Model.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; Koutecký, P.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2019, Vědeckotechnický sborník Správy železnic, 2019 (1), ISSN 2694-9172
Anotace:
Článek se zabývá představením Dopravního sálu FD ČVUT v Praze jakožto nepostradatelné výukové pomůcky. Představuje čtenáři technické řešení celého projektu a popisuje současné i budoucí výzkumné aktivity probíhající na tomto pracovišti.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2018, Silnice železnice, 13 (1), p. 90-94), ISSN 1801-822X
Anotace:
S rozvojem softwarových aplikací napříč různými odvětvími – včetně dopravy – a s rostoucími tendencemi uplatňovat v praxi inteligentní dopravní systémy vzrůstají také požadavky na efektivní archivaci a sdílení souvisejících dat. Zároveň je však žádoucí zajištění vzájemné kompatibility jednotlivých přístupů. V oblasti datového modelování železniční infrastruktury byla v roce 2013 zahájena iniciativa UIC RailTopoModel a zpracována studie proveditelnosti, v níž byly definovány požadavky, které by měl jednotný model popisu železniční infrastruktury reflektovat. Rozvoj tohoto obecného modelu zpětně ovlivňuje také podobu výměnného formátu railML, který je jakožto otevřená specifikace pro sdílení dat v rámci železničního odvětví vyvíjen od roku 2001. Vlastní náplň schématu infrastruktura připravované verze railML 3, založené právě na principech RailTopoModelu, je závislá zejména na konkrétních potřebách potenciálních uživatelů. V zájmu dosažení dostatečně široce využitelné struktury railML 3 je proto vhodné tyto iniciativy podpořit. Druhý díl článku hodnotí dosavadní naplnění požadavků kladených na RailTopoModel ve studii proveditelnosti a popisuje vývoj railML se zaměřením na změny, které oproti předcházejícím verzím přináší railML 3.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2017, Silnice Železnice, 12 (5), p. 44-46), ISSN 1801-822X
Anotace:
S rozvojem softwarových aplikací napříč různými odvětvími včetně dopravy a s rostoucími tendencemi v praxi uplatňovat inteligentní dopravní systémy vzrůstají také požadavky na efektivní archivaci a sdílení souvisejících dat. Zároveň je však žádoucí zajištění vzájemné kompatibility jednotlivých přístupů. V oblasti datového modelování železniční infrastruktury byla v roce 2013 zahájena iniciativa UIC RailTopoModel a zpracována studie proveditelnosti, v níž byly definovány požadavky, které by měl jednotný model popisu železniční infrastruktury reflektovat. Rozvoj tohoto obecného modelu zpětně ovlivňuje také podobu výměnného formátu railML, který je jakožto otevřená specifikace pro sdílení dat v rámci železničního odvětví vyvíjen od roku 2001. Vlastní náplň schématu infrastruktura připravované verze railML 3, založené právě na principech RailTopoModelu, je závislá zejména na konkrétních potřebách potenciálních uživatelů. V zájmu dosažení dostatečně široce využitelné struktury railML 3 je proto vhodné tyto iniciativy podpořit. První díl článku je zaměřen na základní skutečnosti týkající se iniciativ RailTopoModel a railML 3.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2017, Modernization of Railway- IRICoN 2017, Praha, Česká technika - nakladatelství ČVUT), ISBN 978-80-01-06140-4, ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper aims to provide a brief insight into the UIC RailTopomodel and railML initiative. Concerning the railML exchange format, mainly the current form of forthcoming third edition, involving especially the infrastructure subschema, based on the RailTopoModel modelling principles, is taken into account. When rewarding, the comparison between railML 3 and the previous railML 2.3 version is given. At the end, the author focuses on selected issues of possible applicability of these tools for the needs of such systems as the automatic train control, automatic train operation, prediction of train etc. If essential, some extensions of the structures are proposed.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z fakultní konference cizojazyčně

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2017, Student Scientific Conference Modernization of Railway IRICoN 2017, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 16-21), ISBN 978-80-01-06297-5, ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper aims to provide a brief insight into the UIC RailTopomodel and railML initiative. Concerning the railML exchange format, mainly the current form of forthcoming third edition, involving especially the infrastructure subschema, based on the RailTopoModel modelling principles, is taken into account. When rewarding, the comparison between railML 3 and the previous railML 2.3 version is given. At the end, the author focuses on selected issues of possible applicability of these tools for the needs of such systems as the automatic train control, automatic train operation, prediction of train etc. If essential, some extensions of the structures are proposed.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.
Publikováno:
2016, Vědeckotechnický sborník ČD (42), p. 1-9), ISSN 1214-9047
Anotace:
Jedním ze základních předpokladů pro rozvoj železniční dopravy s cílem snížení provozních nákladů a zvýšení efektivity železničního provozu je implementace principů inteligentních dopravních systémů. Nezbytným podkladem pro realizaci těchto systémů je mimo jiné důkladný popis infrastruktury. Vzhledem k tomu, že se jedná o data, která mohou mít mnohdy i bezpečnostně relevantní charakter, je požadována jejich vysoká přesnost, garantovanost a komplexnost. Je zřejmé, že touto otázkou je nutné se zabývat také v podmínkách České republiky.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Adam Hlubuček, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2015, Silnice železnice, 10 (5), p. 75-82), ISSN 1801-822X
Anotace:
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici a zastávce u koleje, určené k nastupování a vystupování cestujících (příp. pro manipulaci se zavazadly a zásilkami), je nedílnou součástí infrastruktury železničních stanic a zastávek v podstatě od samého počátku budování železničních drah, přesněji řečeno od zahájení železniční osobní přepravy. Významnou revolucí v typologii nástupišť se stalo zřizování tzv. poloostrovních nástupišť, která na tratích vnitrostátního významu umožnila zvýšení bezpečnosti a komfortu při nastupování do vlaků a vystupování z nich při nízkých investičních nákladech. Právě na uvedený typ nástupišť je zaměřen tento článek, který popisuje vývoj jejich použití v ČR, teoretické varianty uspořádání stanic s těmito typy nástupišť, jejich výhody a nevýhody, příklady realizace v ČR a v neposlední řadě rovněž problémy s návrhem těchto nástupišť ve vztahu k legislativě EU.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky