Publikace katedry

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
PhDr. Marie Michlová, Ph.D.
Publikováno:
2024, Adapting Bridgerton, Jefferson, North Carolina, McFarland & Company, Inc., Publishers), p. 109-118), ISBN 978-1-4766-9331-6
Anotace:
This essay critically examines the Bridgerton series through a historical lens, focusing on period mentalities, customs, culture, and European racial minority history. It highlights apparent inaccuracies, particularly in character behaviors inconsistent with the Regency period. Despite claims of an "alternative society" embracing diversity, the Bridgerton also suggests a regression in societal norms and manners. Consequently, the series conveys a troubling racist undertone, necessitating a broader discourse.
Typ:
Kapitola v jiné knize

Autoři:
PhDr. Mgr. Jana Štikarová, Ph.D.
Publikováno:
2024, ISBN 978-80-247-4411-7
Anotace:
Monografie komplexně zpracovává problematiku psychologie zdraví, která u nás dosud v takovém rozsahu nevyšla. Kniha vznikala několik let a sdružuje práci 33 našich předních odborníků. Publikaci využijí vysokoškolští studenti fakult filozofických, pedagogických a lékařských, ale i fakult zdravotnických oborů. Je určena rovněž pro studenty postgraduálního studia oboru Klinická psychologie a psychologie zdraví a odborníky v praxi – psychology, učitele aprobace Výchova ke zdraví či Tělesná výchova, lékaře, zdravotníky se zaměřením na všeobecné ošetřovatelství, porodní asistenci apod.
Typ:
Kniha - sborník, česky

Autoři:
Kessler, V.; PhDr. Marie Michlová, Ph.D.
Publikováno:
2024, Človek a spoločnosť, 27 (1), p. 1-24), ISSN 1335-3608
Anotace:
This article focuses on the perception of anonymity surrounding fallen soldiers in mid-19th-century war memorials in the Habsburg Empire and military funerals in Britain. Researchers working in Central Europe may draw surprisingly different conclusions than Anglo-American works. This article aims to compensate for this lack of research. The anonymity of war memorials in the Habsburg Empire (especially in the Czech lands) nearly disappeared during the first half of the 19th century. We seek an explanation for the four main changes that took place at that time. Firstly, fundamental changes in society; secondly, evolving aesthetics reflected in war memorials; thirdly, a difference in the way wars were waged; and finally, changing emotions towards the fallen, the homeland, and family. Similar changes were taking place in Britain when the soldier ceased to be just a living instrument of war, but first and foremost a human being.
DOI:
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
PhDr. Mgr. Jana Štikarová, Ph.D.; Štikar, J.; Hoskovec, J.
Publikováno:
2024, Psychologie zdraví, Praha, GRADA PUBLISHING), p. 333-339), ISBN 978-80-247-4411-7
Anotace:
Řízení automobilu je důležitou komponentou mobility starších osob. Seniorům je často připisována větší pravděpodobnost nehody bez zohlednění jejich omezené účasti v silničním provozu, jejich preventivní strategie pomalejší jízdy a omezení jízd za snížené viditelnosti. Autoři věnují pozornost otázce, jak a při jakém riziku mohou být a zůstat starší lidé mobilní. Analyzují možnosti kompenzace věkově podmíněných deficitů. Zabývají se funkcemi tělesnými, smyslovými, psychomotorickými, rozumovými i celkovými změnami, ale i kompenzačními možnostmi stárnoucího člověka. Stárnutí je obecně spojeno s poklesem kognitivního výkonu, ale s velkou variabilitou, kdy se funkční pokles stane klinicky zjevným. Příspěvek zahrnuje dále podrobnou charakteristiku různých typů chyb. V závěru je pozornost věnována preventivním opatřením vedoucím k bezpečné účasti starších osob v silničním provozu.
Typ:
Kapitola v jiné knize česky

Autoři:
Kessler, V.; PhDr. Marie Michlová, Ph.D.; Šrámek, J.
Publikováno:
2022, Epigraphica & Sepulcralia 13, Praha, Artefactum, Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.), p. 317-338), ISBN 978-80-88283-74-4, ISSN 2336-3363
Anotace:
Článek se zabývá na vnímání anonymity padlých vojáků na válečných památnících z Čech 19. století. Tato anonymita se během zkoumáného období vytrácí a my hledáme zdůvodnění ve čtyřech hlavních změnách: ve splečnosti, estetice, vedení války a pocitové vazbě k padlým.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
PhDr. Marie Michlová, Ph.D.; Michlová, S.
Publikováno:
2017, Genéza vývoja profilu študenta pre potreby globálneho trhu práce, Košice, Technická univerzita v Košiciach), p. 194-198), ISBN 978-80-553-2866-9
Anotace:
В работе показывается история экспертного оценивания в высшей школе и рассматриваются критерии, по которым студенты судят о работе своих преподавателей. Оценка труда учителей со стороны студентов и слушателей имеет свою историю в разных странах, поэтому в работе рассматривается опыт России, Германии и Чехии в разные периоды, говорится о том, в каком переломном моменте обратная связь переходит границы разумного и превращается в орудие анархии. Рассматриваются оценочные критерии разных типов школы, частной и государственной, технической и гуманитарной, говорится о случаях, когда оценочная система может стать орудием личной мести или нажима на преподавателя. Система оценивания является новым элементом в учебных заведениях стран, прошедших через тоталитарные системы.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
PhDr. Marie Michlová, Ph.D.; Michlová, S.
Publikováno:
2017, Univerzitná príprava absolventov pre potreby globálneho trhu, Košice, Technická univerzita v Košiciach, Katedra spoločenských vied), p. 194-198), ISBN 978-80-553-2800-3
Anotace:
В настоящее время на FD ČVUT все студенты обучаются двум языкам. Обучение ведется последовательно, сначала один выбранный язык, потом другой, причем одним из двух обязательно должен быть английский, который может быть как первым, так и вторым языком по выбору студента. Как отмечают сами учащиеся, процесс забывания языка за время, когда они им не занимаются, очень быстр, причем это особенно касается нового языка или языка, которым студент владеет хуже. При этом приблизительно половина учащихся знает английский язык на уровне В2 и выше, поэтому они могли бы обучаться следующему иностранному языку на английском. Часть студентов, обучающихся на факультете, - это иностранцы, для которых родным или вторым родным является русский. Однако обучение английскому языку на основе чешского для этих студентов затруднительно. Наши эксперименты помогают разрешить проблему обучения всех студентов факультета одновременно двум и более языкам с подбором оптимальных путей разрешения индивидуальных проблем.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.