Neformální pracovní týmy aktuálně řeší témata městské dopravy (se specializací na parkování, rychlost vozidel a veřejnou dopravu), témata vývoje pokročilých asistenčních systémů ve vozidlech a autonomního řízení (prostřednictvím Anotačního střediska) a témata simulace a vizualizace v dopravě (tvorba a využití virtuálních prostředí prostřednictvím polygonu U SMART ZONE a výzkum chování řidičů prostřednictvím Vozidlového simulátoru).
V rámci běžného parkování na sídlištích a ve městech často narazíte na řadu zajímavostí od “parkujeme, kde se dá” až po “riskuji život ostatních lidí a ani o tom nevím”. Mnohdy nedostatečná kapacita legálních parkovacích ploch totiž vede k nelegálnímu parkování, jehož riziko si někteří řidiči vůbec neuvědomují. Od omezování rozhledů do křižovatky nebo na přechodu pro chodce až po znemožnění průjezdu rozměrných vozidel a tím například také ztížení či zdržení zásahu hasičů či sanitky v případě život ohrožujících situací. A to se ani nebavíme o obecném snížení lokální kvality života vlivem všude parkujících vozidel, nejistotou při hledání parkovacího místa apod.
V našich průzkumech dopravy v klidu se zaměřujeme na mnoho problémů včetně právě určení rizika parkování vozidel v řešené lokalitě. Díky přehledným mapám jsme schopni následně velice jednoduše ilustrovat rozsah identifikovaného rizika a ukázat, jaké lokality představují neakceptovatelné riziko a měly by tak být prioritní k úpravě.
Pro města jsme následně schopni vytvořit takzvaný “Katalog deficitů”, což je seznam rizikových jevů na řešeném území, které přímo vytvářejících riziko vzniku dopravních nehod nebo zhoršujících následky případných nehod. Pro každý deficit následně určíme riziko a doporučení pro nápravné opatření. Většinou se jedná o vyšší desítky deficitů, které může město využít jako akční plán pro nápravu situace. Opatření jsou od „přidejte ceduli“ až po „realizujte komplexní stavební úpravy komunikace“. Město a jeho úředníci jsou tak jednoduše seznámeni s potřebnými úpravami, jejich předpokládanou náročností a jaká rizika takové úpravy odstraní.
Detailně se můžete s našimi aktivitami v této oblasti, stejně jako vzorovými výstupy seznámit při čtení příspěvku o Parkování a dopravě v klidu a nebo o Navigačních systémech na volná parkovací místa.
S jakýmikoliv dotazy můžete kontaktovat níže uvedené zástupce Pracoviště Děčín a ti vám rádi pomohou:
Ing. Jiří Zeisek, zeisek@fd.cvut.cz, +420 720 071 343
Ing. Martin Scháno, schano@fd.cvut.cz, +420 606 771 763
Pracoviště Děčín se mimo jiné zabývá řadou činností v oblasti bezpečnosti silniční dopravy jako je například měření rychlosti a intenzity silničního provozu prostřednictvím mobilního radaru.
Naše radary úmyslně nevypadají jako měřící zařízení, aby vozidla okolo nich jedoucí nebyla nijak ovlivněna. Při průjezdu vozidla jsou zaznamenány datum a čas, rychlost vozidla, rozměry, kategorie a několik dalších informací o konkrétním vozidle. K čemu tedy takové měření vůbec je?
Pokud má někdo podezření, že se v jejich obci jezdí rychleji, než by tomu mělo být, může se na nás obrátit a my na daném místě dočasně umístíme mobilní měřící zařízení. Většinou měříme týden, jelikož při jízdě do práce či do školy se řidiči chovají jinak než při cestě za turistikou o víkendu. Po tomto týdnu předáme přehledné statistiky o projíždějících vozidlech, o počtu vozidel překračujících nejvyšší dovolenou rychlost a mnoho dalších zajímavých a užitečných informací včetně doporučení k případné nápravě zjištěných rizik.
Více o této aktivitě se dozvíte v článku Řešení rychlosti vozidel v obci a některé z měřených lokalit můžete vidět v rámci Vizualizace radarů v mapě.
S jakýmikoliv dotazy můžete kontaktovat níže uvedené zástupce Pracoviště Děčín a ti vám rádi pomohou:
Ing. Jiří Zeisek, zeisek@fd.cvut.cz, +420 720 071 343
Ing. Martin Scháno, schano@fd.cvut.cz, +420 606 771 763
Z úplně jiného soudku u nás můžete vidět také řadu aktivit v oblasti simulací a vizualizací v dopravě. Jednou z nich je virtuální polygon U SMART ZONE.
U SMART ZONE je oblast nacházející se v Ústí nad Labem. Její historie začíná v roce 2018, kdy byla dokončena studie proveditelnosti ve spolupráci ČVUT FD a společnosti KPMG pro město Ústí nad Labem. Cílem bylo v Ústí identifikovat vhodnou lokalitu pro testování pokročilých asistenčních systémů ve vozidlech a autonomního řízení.
Pracoviště Děčín následně vytvořilo virtuální model tohoto okruhu určený pro testování experimentálních dopravních a vozidlových systémů v bezpečí počítačové simulace.
Chcete-li se dozvědět více o tomto projektu, odkážeme vás na samostatný příspěvek U SMART ZONE.
Máte-li jakékoliv dotazy k projektu, neváhejte se na nás obrátit:
Ing. Martin Scháno, schano@fd.cvut.cz, +420 606 771 763