Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Lukáš Svoboda; Ing. Jan Řezníček; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Annotation:
Studentská vědecká konference v roce 2025 navazuje na předchozí ročníky, pořádané Fakultou dopravní ČVUT. Hlavní náplní letošního ročníku je opět téma digitalizace železnice, která se netýká pouze oblasti řízení a zabezpečení a vozidel, ale zasahuje do ostatních oblastí železniční dopravy: logistických a dispečerských aplikací, informačních a odbavovacích technologií, údržby atd. Organizátoři plánují zahájit konferenci třemi vyzvanými referáty. Konference bude rozdělena na tematické okruhy pokrývající výše zmiňovanou problematiku: Železnice 4.0 (digitalizace), Optimalizace v řízení železniční dopravy, Inovace železniční infrastruktury, Moderní kolejová vozidla, Životní prostředí a železnice, Nové směry v údržbě, Logistika a management. Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků v železniční dopravě z vysokých škol a z firem a institucí v železniční dopravě (např. SŽ, ČD, VUŽ, VUKV). Hlavní část účastníků budou tvořit studenti magisterských a doktorských studijních programů z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice, VŠB-TU Ostrava a Západočeské univerzity, kteří se zabývají výzkumem v oblasti železniční dopravy. Studentská vědecká konference se bude konat v květnu 2025 v Praze a předpokládá se účast 25 zájemců z řad studentů a odborníků v železniční dopravě. Odborná úroveň přijatých referátů bude zajištěna recenzním řízením, které zajistí vědecký výbor konference složený z odborníků z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice a z institucí v železniční dopravě, jehož předsedou je prof. Ing. Josef Jíra, CSc. Bude vydán sborník dvoustránkových abstraktů přijatých referátů, které budou v plném rozsahu publikovány v recenzovaném časopisu Acta Polytechnica - CTU Proceedings v anglickém jazyce. SVK se bude konat pod záštitou děkana Fakulty dopravní prof. Ing. Ondřeje Přibyla, Ph.D.
Department:
Year:
2025 - 2025
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 55/25/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Lukáš Svoboda; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jan Řezníček; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Annotation:
Navrhovaná SVK navazuje na realizované studentské vědecké konference s železniční tematikou pořádané Fakultou dopravní v letech 2016, 2017, 2020 a 2021. Nosným tématem letošní SVK bude opět téma digitalizace železnice, která je v ČR zachycena v projektech Inteligentní dopravní systémy na železnici (ITS-R) resp. technologické rozpracování ITS-R v projektu Železnice 4.0. Digitalizace, kromě části řízení a zabezpečení, se týká cestujících (přístup k internetu aj.), informačních a odbavovacích technologií, logistických a dispečerských aplikací. S oborem logistika je spojena oblast optimalizace jízdních řádů a grafikonů, zejména dynamická optimalizace reagující na aktuální anomálie a zpoždění na železniční síti, vyžadující aplikaci informačních technologií typu zpracování velkých dat (Big Data), aplikace umělé inteligence, masivních paralelních (distribuovaných) výpočtů a simulací apod. Vzorem v této oblasti řízení jsou švýcarské železnice. S nástupem nových technologií bude třeba změnit i přístup ke školení dispečerů a strojvedoucích, nedílnou součást železničního systému je tedy školení založený na principech simulátorů (např. simulátorech lokomotivy, samozřejmě se systémem ETCS). Nezanedbatelnou součástí železničního systému musí být i údržba vozidel, infrastruktury a jejich inovace, ať už se jedná o konvenční tratě nebo připravované VRT. Bohužel, v ČR je průběžná údržba tratí v posledních letech minoritní oblastí. Organizátoři plánují zahájit konferenci třemi vyzvanými referáty z oblasti Železnice 4.0, simulace a vzdělávání strojvedoucích (doc. Leso), kolejových vozidel (doc. Kolář) a dokumentu Cestovní mapa - postup nasazování moderních technologií při přípravě a realizaci vysokorychlostních tratí v České republice (Ing. Vašátko). Konference bude rozdělena na tematické okruhy pokrývající výše zmiňovanou problematiku: Železnice 4.0 - ETCS, digitalizace, Optimalizace v řízení železniční dopravy, Inovace železniční infrastruktury, Moderní kolejová vozidla, Životní p
Department:
Year:
2022 - 2022
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/22/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Lukáš Svoboda; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jan Řezníček; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Annotation:
Náplň SVK v roce 2021 bude tvořit problematika moderní železnice odpovídající 21. století. Železnice má v 21. století své místo. Podle nedávné studie Mezinárodní železniční unie má železniční doprava v přepočtu na osobokilometry asi čtyřikrát méně externích nákladů než silniční nebo letecká. V nákladní dopravě je to dokonce šestkrát méně. Více než polovina externích nákladů silniční dopravy přitom pochází z nehod. U letadel externality z drtivé většiny souvisejí s exhalacemi a jejich neblahým vlivem na změnu klimatu. Důležitou oblastí moderní železnice 21. století je digitalizace, která je zakotvena v projektech Inteligentní dopravní systémy na železnici (ITS-R) resp. technologické rozpracování ITS-R v projektu Železnice 4.0. Důležitou aktuální změnou současné železnice je celková digitalizace, která není zaměřena pouze na oblast řízení a zabezpečení, ale i na oblast týkající se cestujících (přístup k internetu aj.), informačních a odbavovacích technologií, logistických a dispečerských aplikací. S tím souvisí především zásadní a systémové otázky pokrytí mobilními sítěmi celé železniční sítě a především vybavení novými digitálními technologiemi všech vozidel. To železnici do budoucna otevírá velké možnosti. S masivním přechodem k plně digitální železnici však vyvstávají nové a dosud tolik na železnici neřešené problémy jako jsou kybernetická bezpečnost či ekonomická udržitelnost a efektivita železnice. Proto je tematika ITS-R a Železnice 4.0 jednou z hlavních sekcí konference. Moderní železnice se samozřejmě dotýká i ostatních částí železničního provozu. Pokud chceme provozovat opravdu kvalitní a spolehlivou železniční dopravu, je nutné dbát o pravidelnou údržbu vozidel a zejména infrastruktury. Velkým problémem je nákladní doprava; většina vozidel je na hranici životnosti a jejich digitalizace je, zdá se, obtížná a ekonomicky nevýhodná. Je možné diskutovat kromě údržby také o provozu, nákupu, resp. pronájmu vozidel. Oblasti energetiky se kromě elektrifikace dotýká n
Department:
Year:
2021 - 2021
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 46/21/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Lukáš Svoboda; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jan Řezníček; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Annotation:
Náplň SVK v roce 2020 bude tvořit problematika vysokorychlostních tratí připravovaných v České republice. Toto prioritní zaměření navazuje na usnesení vlády ze dne 22. 5. 2017, které schválilo výchozí strategický dokument ministerstva dopravy ČR "Příprava rozvoje rychlých železničních spojení v ČR" a zároveň stanovilo postup realizace záměrů tohoto programu. Vysokorychlostní železniční trať, zkráceně VRT, je železniční trať, na které jsou povoleny vyšší rychlosti než na konvenční železniční síti. Obecně se za vysokorychlostní trať považují ty, kde je traťová rychlost 250 km/h a vyšší (u nových tratí), nebo alespoň nad 200 km/h (u modernizovaných starších tratí). Některé nové tratě jsou již konstruované pro rychlost 350 km/h, ale může být na nich povolena rychlost nižší. Výstavba VRT v ČR by měla být zahájena do roku 2025 s tím, že pro urychlení přípravných prací nebudou tvořeny vlastní české národní standardy, ale SŽDC za 11 milionů korun zakoupila licenci na normy pro francouzský systém TGV. Výstavba VRT je jednou z podmínek rozvoje mobility v ČR, neboť současná síť konvenčních železničních tratí má již nedostatečnou provozní kapacitu. Současně je nutné se napojit na rozvíjející se síť VRT v Evropě včetně posledního rozvoje VRT v sousedních státech. Výstavbou VRT se výrazně zvýší konkurenceschopnost, kvalita a dostupnost železnice v ČR. Realizací tohoto záměru se přispěje k naplnění evropského strategického záměru - železnice jako páteř evropského integrovaného dopravního systému. Urychlení výstavby VRT a příprava podmínek pro jejich efektivní provozování znamená mít dostatek odborníků proto tento náročný technický a hospodářský úkol. K tomu musí být zaměřeno vzdělávání potřebných odborníků, podpora výzkumu, technického vývoje a inovací. K naplnění tohoto významného cíle chce také přispět naše Studentská vědecká konference IRICoN 2020: "Vysokorychlostní tratě - budoucnost české železnice". Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků
Department:
Year:
2020 - 2020
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 46/20/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Annotation:
Jedná se o jednodenní vědecké setkání účastníků z českých technických univerzit nad problematikou rychlé železniční dopravy vyplývající z Bílé knihy pro dopravu EU. Významným členem transevropské železniční sítě je i železniční doprava v České republice. Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků v železniční dopravě z vysokých škol a z firem a institucí v železniční dopravě (AŽD, Skanska, SŽDC, ČD, VUŽ, VUKV apod.). Hlavní část účastníků budou tvořit studenti magisterských a doktorských studijních programů z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice, VŠB - TU Ostrava a Západočeské univerzity, kteří se zabývají výzkumem v oblasti železniční dopravy. Studentská vědecká konference (SVK) se bude konat v květnu v Praze a předpokládá se účast 38 zájemců z řad studentů a odborníků v železniční dopravě. Přednesené referáty budou publikovány v recenzovaném sborníku Acta Polytechnica - CTU Proceedings v anglickém jazyce. SVK svým obsahem navazuje na realizovanou SVK v roce 2016: Interoperabilita v železniční dopravě - IRICoN 2016 a na úspěšně ukončený projekt IRICoN - Síť kompetence pro interoperabilitu železniční infrastruktury, který patřil do OP MŠMT - Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Bílá kniha EU nabízí ambiciózní plán rozvoje železniční sítě v prostoru EU: (i) ztrojnásobení délky vysokorychlostních tratí do roku 2030, (ii) dobudování základní sítě pro rychlou železniční dopravu (rychlost osobní přepravy 200km/hod.), (iii) zvýšení podílu železnice na trhu nákladní dopravy, (iv) vytvoření jednotné evropské multimodální dopravní síť (TEN-T), která umožní efektivní pohyb osob a zboží. Tyto strategické úkoly EU musí zajistit vysoce kvalifikovaní pracovníci. Proto důležitým článkem tohoto plánu je výchova odborníků pro realizaci těchto cílů, především prostřednictvím postgraduálního studia a odborné přípravy pracovníků v železniční dopravě a spolupráce v oblasti inovací mezi univerzitami, výzkumnými středisky a železničními firmami. Další
Department:
Year:
2017 - 2017
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 44/17/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Dr. Ing. Tomáš Brandejský; doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Annotation:
Vědecké setkání účastníků z českých technických univerzit nad problematikou Technických specifikací interoperability (TSI) transevropské železniční sítě, jejímž významným členem je i železniční doprava v České republice. Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků v železniční dopravě z vysokých škol a z železničních firem (AŽD, EŽ, Skanska, SŽDC, ČD, VUŽ apod.). Hlavní část účastníků budou tvořit studenti magisterských a doktorských studijních programů z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice, VŠB - TU Ostrava a Západočeské univerzity, kteří se zabývají výzkumem v oblasti železniční dopravy. Studentská vědecká konference (SVK) se bude konat v květnu v Praze a předpokládá se 40 vybraných účastníků z řad studentů a odborníků v železniční dopravě. Přednesené referáty budou publikovány v recenzovaném sborníku Acta Polytechnica - CTU Proceedings v anglickém jazyce. SVK svým obsahem navazuje na úspěšně ukončený projekt IRICoN - Síť kompetence pro interoperabilitu železniční infrastruktury, který patřil do OP MŠMT - Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Prioritním tématem tohoto projektu byl rozvoj lidského potenciálu v oblasti výzkumu a inovací, především prostřednictvím postgraduálního studia a odborné přípravy výzkumných pracovníků a spolupráce v rámci sítí mezi univerzitami, výzkumnými středisky a podniky. Obsahem projektu bylo zvyšování kompetencí osob a týmů za účelem jejich zapojení do evropské sítě pro interoperabilitu železniční infrastruktury (IŽI). Cílem SVK je výměna poznatků a spojení vědeckého a technického potenciálu univerzit, výzkumných a projektových ústavů spolu s odborným potenciálem stavebních a výrobních společností k podpoře inovací v železniční dopravě, k přípravě a realizaci projektů vývoje, výzkumu a zkušebnictví v návaznosti na současnou produkci firem v souladu s požadavky Technických specifikací interoperability (TSI) transevropského železničního systému v podsystémech infrastruktura, energie, řízení a zabezpe
Department:
Year:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 46/16/F6

Principal Investigator:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Co-Investigators:
prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.; doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Jiří Kunecký, Ph.D.; doc. Ing. Daniel Kytýř, Ph.D.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Annotation:
Vědecké setkání účastníků z vysokých škol a vědeckých ústavů z České republiky a ze SRN ve dnech 28.5. a 30.5.2008 v konferenčním centru AV ČR - zámek Liblice u Mělníka. Symposium je zařazeno do kalendáře konferencí ČVUT a je zaměřeno na rozvoj experimentálních metod a výpočtového modelování v mechanice. Tato bilaterální symposia mají dlouholetou tradici a jsou pořádána od roku 1985 ve spolupráci s Bergische Universitat ve Wuppertalu v SRN pravidelně každé 2 roky a střídavě v SRN a České republice. Na odborné náplni symposia se podílí ÚTAM AV ČR, Česká společnost pro mechaniku a VDI/VDE-GESA. Jednacím jazykem je angličtina a každý účastník se musí zúčastnit aktivně s referátem, který je vydán ve sborníku sympozia. Cílem symposia je zajistit setkání a výměnu zkušeností zejména mezi mladými vědci z obou zemí a podpořit bilaterální vědeckou spolupráci. www.bilateral2008.fd.cvut.cz
Department:
Year:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0815216

Principal Investigator:
Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.
Annotation:
The paper deals with contact stress analysis of pelvic bone after implantation of cemented acetabular component with imperfections of cemented layer. 3D high resolution FE model of pelvic bone was created from the sequence of Computer Tomography slices. The magnitude and character of the contact stress distribution in subchondral bone depends on the type of imperfections in cement layer. Several openings are often drilled into the bone to improve the fixation of the cemented acetabular cup into the pelvic bone. Boolean operations were used for inserting the spherical cemented acetabular implant. Two contacts were defined in the FE model. The first contact is defined between the cement layer and the pelvic bone and the second one is between the cement layer and the polyethylene cup. The model was loaded by quasistatic joint forces, representing the maximum value of stance phase of gait. The FE model was used to ascertain the contact stress conditions in the underlying subchondral bone.
Department:
Year:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0622716

Principal Investigator:
doc. Ing. Daniel Kytýř, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.
Annotation:
Hip joint replacement is the only way for millions of patients to recover their mobility. There are two basic surgical methods for hip joint replacement. Total hip joint implant which consists of the femoral component and the acetabular cup or hemiarthroplasty, the femoral component only which article deals with. Hemiarthroplasty is usually used in case of femoral neck fracture of senior patients. It is a surgical procedure of the femoral neck and the head of the replacement. The replacement stem is fixed in the femur by special bone cement. The serious problem of hemiarthroplasty is migration of the head of the replacement which is observable after couple of month in all cases of after-surgery patients. There are two dominant directions of the replacement head migration: (i) median migration into pelvis or (ii) migration in acetabular lumbrum direction. The aim of this research is to analyse the migration of the head of the replacement in pelvic bone under various types of loading.
Department:
Year:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0622616

Principal Investigator:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Co-Investigators:
Blanka Budská; prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.; doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.
Annotation:
Vědecké setkání účastníků z vysokých škol a vědeckých ústavů z České republiky a ze SRN ve dnech 16. až 19.6.2004 v Táboře, které je zaměřeno na rozvoj experimentálních metod a výpočtového modelování v mechanice. Tato bilaterální symposia mají dlouholetou tradici a jsou pořádána od roku 1985 ve spolupráci s Bergische Universitat ve Wuppertalu, SRN pravidelně každé 2 roky a střídavě v SRN a České republice. Jednacím jazykem je angličtina a každý účastník se musí zúčastnit aktivně s referátem, který je vydán v anglickém sborníku sympozia. Cílem symposia je také zajistit setkání a výměnu zkušeností mezi mladými vědci z obou zemí a tak podpořit bilaterální vědeckou spolupráci. V referátech budou zastoupeny příspěvky z oblasti záznamu a vyhodnocování experimentálních dat, rozvoje a využití experimentálních metod a měřících zařízení v mechanice tuhých a poddajných těles a v biomechanice a vztahu experimentu a výpočtového modelování (hybridní metoda).
Department:
Year:
2004 - 2004
Program:
IGS ČVUT - CTU0416516