Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Tomáš Blodek; Ing. Petr Kašpar; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Annotation:
The objective of the project will be to extend and modify the existing methods used to provide night traffic safety analyses. The topic will be based on the use of specialised methods (3D scanning, luminance analysis) to obtain detailed data related to safety and visibility issues of all road users. One of the results of this project will be a detailed model of the night scene based on the information obtained from the luminance analyser and the 3D scanner. The goal is to present a new method of designing virtual environments and to specify the differences and limitations that currently occur in similar studies. At the same time, the main researcher also targets the extension of the knowledge and usability of the methods of luminance analysis for the professional public, as it is more often confronted with general unknown of the issue. The results of the research will improve the state of knowledge in the field of nigh road safety analyses and introduce ways how to model these conditions. The project will serve as the main basis for the doctoral thesis of one of the researchers.
Department:
Year:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/109/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Tadeáš Bartoš; Ing. Tomáš Blodek; Ing. Adam Hoffmann; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. David Korbelář; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Petr Sobotka; Bc. Michaela Stránská; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Monika Vavříková; Ing. Gabriela Zikánová; Ing. Tereza Šimková; Ing. Martin Šimáček
Annotation:
První fázi projektu představuje teoretická příprava na realizaci vlastních nárazových zkoušek. Ta zahrnuje definování požadovaného průběhu konkrétního crashtestu, výběr vhodných vozidel, bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů a určení osazovaného měřícího vybavení. V této fázi budou studenti seznámeni s principem přípravy nárazových zkoušek a zejména budou komplexně obeznámeni s principem fungování jednotlivých měřících zařízení a náležitostmi jejich osazování. Tato fáze navazuje a rozšiřuje znalosti studentů z výuky a je nezbytnou fází pro následné praktické části projektu. V další fázi dojde k nákupu potřebného vybavení pro realizaci vlastních testů a případnou kalibraci měřících zařízení. Následuje již praktická fáze, a to realizace crashtestů. Studenti budou mít možnost se zapojit v rámci rozličných činností přípravy a realizace počínaje přípravou vozidel, bezpilotních prostředků, kolizních partnerů ale také přípravou a instalací měřících zařízení, resp. přípravou samotné testovací dráhy. Bezprostředně po realizaci nárazové zkoušky budou studenti zapojeni do činností spojenými s monitoringem poškození vozidel, resp. bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů. To zahrnuje odbornou práci s 3D scanerem či totálními stanicemi. Závěrečnou fázi projektu pak představuje zpracování, vyhodnocení a interpretace naměřených dat v prostředí specializovaných softwarů, který má Ústav soudního znalectví v dopravě k dispozici. Jedná se tedy o komplexní sadu odborných činností, které studenty obohatí v oblasti odborné způsobilosti a připraví je na budoucí činnosti v rámci jejich profesního života.
Department:
Year:
2022 - 2022
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.
Annotation:
Cílem a předpokládaným hlavním výsledkem projektu je harmonizace a inovace stávajících postupů při analýze dopravních nehod tak, aby znalci měli k dispozici jednotně aplikovaná kritéria pro interpretaci příčin a průběhu dopravní nehody ve formě standardů zakládajících metodický postup sloužící jako jednotně aplikovaný postup využitelný při výkonu znalecké činnosti v této oblasti. Existence standardizovaného postupu při znalecké činnosti, v podobě definovaných standardů, pak bude základem sloužícím jako jednotně aplikovaný postup využitelný při jmenování znalců a dohledu nad nimi v této oblasti.
Department:
Year:
2021 - 2023
Program:
Programme of applied research and experimental development in social sciences and humanities ETA

Principal Investigator:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Tereza Šimková
Annotation:
The solution is based on a methodologically new approach to road accident prediction. This will be based on specific elements identified in the analysis of accident sites (road accident rates, traffic safety deficits) and road passport. In this way, a forecast of the emergence of new accident sites will be made. The purpose is to get them rectified in time. For the effective presentation of results, a map application will be developed, containing the scientific and research results achieved. They may be presented in this form, for example, to road managers. The mapping application will be based on a detailed database containing a comprehensive parametrisation of the road sections concerned, such as traffic intensities or infrastructure design elements, including defects in transport equipment. The database will also contain already identified traffic-safety deficits extracted from the CEBASS web application "Central Register of Road Network Safety Analyses". The project will also serve as the main basis for the principal investigator's dissertation.
Department:
Year:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/138/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Lucie Vlčková; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Annotation:
The project will primarily be devoted to the creation of a systematic tool for assessing the level of safety at railway crossing points in Czech Republic. The research task presented is both closely related and part of the applicant's dissertation, in which the author aims to implement the use of hierarchically structured data in the framework of transport safety analysis. Knowing that there is currently no comprehensive instrument that summarises and takes into account all relevant criteria affecting the level of safety at railway crossings, an initiative to create such an instrument is developed on the part of the applicant. As a number of interrelated parameters affect safety issues at railway crossings, these parameters will be clearly defined within the framework of the creation of ontology. The topicality of this idea also confirms the ever-decreasing trend in the number of road accidents at railway crossings and the resulting societal losses. At the same time, it is undoubtedly essential to look at the regulation of railway crossings as a precaution, i.e. to try to prevent accidents even at those railway crossings which do not currently show an accident, but which nevertheless appear to be risky in terms of traffic or construction arrangements or markings.
Department:
Year:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/137/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Annotation:
Hlavním cílem tohoto projektu je ověření funkčnosti prototypu deformačního bloku pro samostatné dopravní sjezdy, mostky, přejezdy a vjezdy, které jsou budovány v silničních příkopech v reálných podmínkách v závislosti na druhu a typu komunikace. Dalším cílem je ověření poloprovozních podmínek samotné výroby zejména s ohledem na nutnost tolerancí přesné výroby, které ovlivňují následné osazení do profilu vozovkového souvrství. S tím souvisí i nastavení kontroly jakosti výroby a stanovení podmínek pro skladování a převoz těchto dílců.
Department:
Year:
2021 - 2023
Program:
Operational Programme Enterprise and Innovation for Competitiveness - CZ.01.1.02/0.0/0.0/21_374/0026841

Principal Investigator:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jiří Šťástka, Ph.D.
Annotation:
The project aims to research and develop new tools, processes and software systems to support the integration and commercial operation of UAVs in the shared airspace. With the emergence of new legislation by EASA at pan-European level, it is necessary to adapt this framework to the Czech environment. Modelling and simulation methods will be used to determine the level of risks of UAV operation for other air traffic participants and for the non-involved unsheltered people and property on the ground in accordance to the JARUS SORA methodology. The models will be supplemented with the results of experiments with real UAVs to verify the level of reliability. Furthermore, impact analysis to determine the risk of injury to people on the ground will be also performed. The results will serve not only to the regulating authorities but also to the commercial operators, thus, the project will support the future development of the sector, in particular for Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) operations.
Department:
Year:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Principal Investigator:
Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Annotation:
The project aims to create a catalogue of restraint systems on the primary road network in the Czech Republic. Nowadays, the safety deficits of restraint systems are classified by a three-stage scale that is defined by the methodology certified by Ministry of Transport. The specification and description of the individual stages is very general. Thus, the determination of different severity for the same types of deficits is problematic and unsystematic, when assessed by individual road safety auditors. Furthermore, it is not possible to decide objectively and efficiently on the priority of individual corrective measures based on this type of assessment. The proposed catalogue will contain all types of restraint systems, their design parameters and photo documentation. Main aim is to summarise and cover all necessary information related to particular restrains systems along the selected roads. The catalogue will form a base for the dissertation thesis of the supervisor of submitted project and it closely relates to the issues of safety inspection of the road network. Additionally, the catalogue of restraint systems will not be used only for the purposes of the dissertation thesis, but it will also be applied within the current research projects at the Institute of Forensic Expertise in Transport, which, among many other activities, also deals with road security.
Department:
Year:
2020 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/199/OHK2/3T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Annotation:
The project focuses on the development of innovative method to detect, prove and eliminate crime-related activities within the road transport by utilization of modern equipment and latest development in measurements of dynamic characteristics. The proposed method is based on accident data retrieved from the on-board units of colliding vehicles and on its subsequent analysis. To verify the proposed method one hundred traffic accidents will be analyzed and 12 crash tests will be performed.
Department:
Year:
2017 - 2020
Program:
Security Research Programme of the Czech Republic in the years 2015-2022

Principal Investigator:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Tomáš Fogl; Ing. Bc. Martin Kobosil; Ing. Alžběta Lenková; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Annotation:
Project is focused on measurement of dynamic of motion certain means of transport and some influences, which it affect. These are bicycle, motorcycle, and personal transporter (for example Segway). Motivation of this measurement is requirement of forensic experts to establish a knowledge base of drive parameters these means of transport. This is due to the increasing number of expert reports processed to accidents, on which participated mentioned vehicles. The reason is also the absence of legislation of personal transporters, leading to inconsistent editing rules of the road by local authorities. The results will be used both in the analysis of accidents and in the prevention of accidents and also for editing legislative standards.
Department:
Year:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/255/OHK2/3T/16

Principal Investigator:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Annotation:
The aim of this project is to evaluate the potential use of RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) in combination with photogrammetric measurements for the purposes of forensic analysis of traffic accidents. Obtained spatial information and its form and suitability for transporation forensics will be assessed. The primary photogrammetric outputs serving as an input for analytical simulation software should improve the resulting accuracy of the simulation, thus enable more reliable analysis of especially difficult or otherwise complicated cases. The potential application of obtained measurements will be also examined, eg. for the determination of pavement megatexture or within other safety related transportation applications.
Department:
Year:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/256/OHK2/3T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference přímo navazuje a tematicky rozšířit úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovala naše pracoviště od roku 2008 (www.dcii.eu). Část "Safety" v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod. V rámci konference budou prezentovány mj. i moderní technologie aplikované při metodických postupech znalecké činnosti v oblasti analýzy silničních nehod, jež jsou využitelné i pro potřeby bezpečnostní inspekce. Zároveň budou představeny výsledky projektů s využitím metody sledování skoronehod a dopravních konfliktů. Konference je koncipována jako třídenní, termín konání je září 2014, jednacím jazykem konference je angličtina. Po dobu trvání konference je zajištěna možnost ubytování v objektu Zámecká sýpka v Děčíně. V dopoledních hodinách prvního dne je pro účastníky konference připravena prohlídka laboratoří pořadatelských ústavů FD se zaměřením na HMI, metody analýzy silničních nehod a bezpečnost pozemních komunikací. Po registraci a slavnostním zahájení je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat bude posterová sekce s krátkými prezentacemi a prostorem pro diskuzi. Předpokládaný rozsah je cca 20 posterů. První den konference bude zakončen společenským večerem. Druhý den konference je členěn do čtyř sekcí s příspěvky o délce cca 25minut včetně diskuze. Třetí den konání konference budou pokračovat prezentace příspěvků členěných do tří bloků, jež v odpoledních hodinách uzavře závěrečným slovem za pořadatele konfer
Department:
Year:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/14/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Annotation:
Aktivita 06_Samostatný sjezd s integrovanou deformační zónou
Department:
Year:
2014 - 2015
Program:
Operational Programme Research and Development for Innovation - CZ.1.05/3.1.00/14.0304

Principal Investigator:
Ing. Petr Smilek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Radka Bečicová; Ing. Alžběta Lenková; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Jindřich Šachl, CSc.
Annotation:
The project "Safe Distance Feedback Radar" follows up the diploma thesis giving the brief and theoretical propose of device, which would show positive/negative state about safe distance between the vehicles on the roads - Safe Distance Feedback Radar. This device should run on the same principle and it should have the same aim as a Speed Feedback Signs which are currently used all over Europe. The aim of the project is ascertainment of this device effectiveness on busy 1st class road or highway particularly on the section where the safe distance is not respected. Partial aim is ascertainment of road markings V16 Safe Distance road markings effectiveness, which was inserted to legislation several years ago, but its usage is practically minimal, except from few examples. Both of the named aims above would be usable in mutual correspondence. This will be an effort of the whole solvers' team. There is not any information about the same research or device in our country or even in other Eur
Department:
Year:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/166/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Jakub Dvořák, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Přemysl Junek; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Tomáš Rozlivka; doc. Ing. Drahomír Schmidt, Ph.D.; Ing. Lenka Žaludová
Annotation:
High number of traffic accidents is an all-society problem. The accident rate in our country and the number of fatalities have statistically decreasing tendency. Nevertheless the number of traffic accidents is still high. The further reduction can´t be done without the detail analysis of the concrete traffic accidents and the critical accident places. The project is aimed on analysis of the range of vision ratios in places with high accident rate or in potentialy dangerous places, generation of threedimensional models, matematical simulations of accident situations and finding a way to reducing of accident situation occurance probability. The project connects to my thesis "Transport safety research" and to the final works of the other team members. The project also connects to other research activities of the K622 department. The problems of the abstracted project closely relate for example with the dynamic movement of the vehicles. Our department is also doing research in this spere.
Department:
Year:
2011 - 2012
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS11/141/OHK2/2T/16