Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Blodek; Ing. Petr Kašpar; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt bude cílit na rozšíření a úpravy stávajících metod, kterými se provádí noční bezpečnostní analýzy dopravního prostoru. Náplň daného tématu bude spočívat ve využití specializovaných metod (3D skenování, jasová analýza) pro zisk podrobných dat souvisejících s řešením bezpečnosti a viditelnosti všech účastníků silničního provozu. Jedním z výsledků této činnosti bude podrobný model nočního prostředí vytvořený na základě informací získaných z jasového analyzátoru a 3D scanneru. Cílem je představit nový způsob, jakým lze tvořit virtuální prostředí a specifikovat rozdíly a nedostatky, které v nynější době v podobných studiích vznikají. Řešitel současně cílí i na rozšíření povědomí a využitelnosti metod jasové analýzy pro odbornou veřejnost, jelikož se stále častěji setkává s obecnou neznalostí dané problematiky. Dosažené výsledky vědecko-výzkumné práce prohloubí znalosti v oblasti noční bezpečnosti pozemních komunikací a představí způsoby, jak tyto podmínky modelovat. Projekt bude sloužit jako stěžejní podklad pro disertační práci jednoho z řešitelů.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/109/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Tadeáš Bartoš; Ing. Tomáš Blodek; Ing. Adam Hoffmann; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. David Korbelář; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Petr Sobotka; Bc. Michaela Stránská; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Monika Vavříková; Ing. Gabriela Zikánová; Ing. Tereza Šimková; Ing. Martin Šimáček
Anotace:
První fázi projektu představuje teoretická příprava na realizaci vlastních nárazových zkoušek. Ta zahrnuje definování požadovaného průběhu konkrétního crashtestu, výběr vhodných vozidel, bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů a určení osazovaného měřícího vybavení. V této fázi budou studenti seznámeni s principem přípravy nárazových zkoušek a zejména budou komplexně obeznámeni s principem fungování jednotlivých měřících zařízení a náležitostmi jejich osazování. Tato fáze navazuje a rozšiřuje znalosti studentů z výuky a je nezbytnou fází pro následné praktické části projektu. V další fázi dojde k nákupu potřebného vybavení pro realizaci vlastních testů a případnou kalibraci měřících zařízení. Následuje již praktická fáze, a to realizace crashtestů. Studenti budou mít možnost se zapojit v rámci rozličných činností přípravy a realizace počínaje přípravou vozidel, bezpilotních prostředků, kolizních partnerů ale také přípravou a instalací měřících zařízení, resp. přípravou samotné testovací dráhy. Bezprostředně po realizaci nárazové zkoušky budou studenti zapojeni do činností spojenými s monitoringem poškození vozidel, resp. bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů. To zahrnuje odbornou práci s 3D scanerem či totálními stanicemi. Závěrečnou fázi projektu pak představuje zpracování, vyhodnocení a interpretace naměřených dat v prostředí specializovaných softwarů, který má Ústav soudního znalectví v dopravě k dispozici. Jedná se tedy o komplexní sadu odborných činností, které studenty obohatí v oblasti odborné způsobilosti a připraví je na budoucí činnosti v rámci jejich profesního života.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Anotace:
Hlavním cílem tohoto projektu je ověření funkčnosti prototypu deformačního bloku pro samostatné dopravní sjezdy, mostky, přejezdy a vjezdy, které jsou budovány v silničních příkopech v reálných podmínkách v závislosti na druhu a typu komunikace. Dalším cílem je ověření poloprovozních podmínek samotné výroby zejména s ohledem na nutnost tolerancí přesné výroby, které ovlivňují následné osazení do profilu vozovkového souvrství. S tím souvisí i nastavení kontroly jakosti výroby a stanovení podmínek pro skladování a převoz těchto dílců.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2023
Program:
OPPIK - Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost - CZ.01.1.02/0.0/0.0/21_374/0026841

Řešitel:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Tereza Šimková
Anotace:
Koncepce řešení vychází z metodicky nového přístupu k problematice predikce silniční nehodovosti. Na základě konkrétních prvků, zjištěných při analýze nehodových lokalit (např. silniční nehodovost, dopravně - bezpečnostní deficity) a pasportu komunikací, bude provedena prognóza vzniku nových nehodových lokalit, za účelem docílení jejich včasné nápravy. Pro efektivní prezentaci výsledků bude vyvinuta mapová aplikace, obsahující dosažené vědecko-výzkumné výsledky, které mohou být touto formou poskytnuty, např. odborné veřejnosti, ale také správcům dotčených pozemních komunikací. Mapová aplikace bude založena na detailní databázi obsahující komplexní parametrizaci dotčených úseků pozemních komunikací, např. intenzity dopravy či návrhové prvky pozemní komunikace, včetně závad na dopravním vybavení. Předmětná databáze bude současně zohledňovat již identifikované dopravně - bezpečnostní deficity extrahované z webové aplikace CEBASS "Centrální evidence bezpečnostních analýz silniční sítě". Projekt bude rovněž sloužit jako stěžejní podklad pro disertační práci hlavního řešitele.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/138/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.
Anotace:
Cílem a předpokládaným hlavním výsledkem projektu je harmonizace a inovace stávajících postupů při analýze dopravních nehod tak, aby znalci měli k dispozici jednotně aplikovaná kritéria pro interpretaci příčin a průběhu dopravní nehody ve formě standardů zakládajících metodický postup sloužící jako jednotně aplikovaný postup využitelný při výkonu znalecké činnosti v této oblasti. Existence standardizovaného postupu při znalecké činnosti, v podobě definovaných standardů, pak bude základem sloužícím jako jednotně aplikovaný postup využitelný při jmenování znalců a dohledu nad nimi v této oblasti.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2023
Program:
ÉTA: Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Lucie Vlčková; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt se bude primárně věnovat vytvoření systematického nástroje pro vyhodnocování úrovně bezpečnosti v místě železničních přejezdů na území ČR. Předkládaný výzkumný úkol je nedílnou součástí disertační práce žadatele, ve které si klade autor za cíl implementovat využití hierarchicky strukturovaných dat v rámci analýzy bezpečnosti dopravy. S vědomím, že v současné době neexistuje komplexní nástroj, který by shrnoval a zohledňoval veškerá důležitá kritéria ovlivňující úroveň bezpečnosti na železničních přejezdech, je za strany žadatele vyvinuta iniciativa takovýto nástroj vytvořit. Vzhledem k tomu, že problematiku bezpečnosti na železničních přejezdech ovlivňuje celá řada vzájemně provázaných parametrů, budou tyto parametry jednoznačně definovány v rámci vytvoření ontologie. Aktuálnost této myšlenky rovněž potvrzuje nelepšící se vývoj počtu dopravních nehod na železničních přejezdech a z nich plynoucí celospolečenské ztráty. Zároveň je nepochybně zásadní zabývat se úpravou železničních přejezdů preventivně. Tím je myšlena snaha předcházet nehodám i na takových železničních přejezdech, které nehodovost v současnosti nevykazují, nicméně zdají se být rizikové z hlediska dopravního či stavebního uspořádání nebo označení.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/137/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vytvoření katalogu zádržných zařízení používaných na primární silniční síti v ČR. Katalog bude obsahovat všechny typy zádržných zařízení, jejich základní parametry a také fotodokumentaci pro jejich snadnou vizuální identifikaci. Předmětný katalog bude tvořit jednu ze základních rešeršních částí disertační práce hlavního řešitele projektu, která se týká bezpečnostní inspekce PK. V případě nepodpoření tohoto projektu, by byl hlavní řešitel fakticky přinucen ke změně téma své disertační práce. V rámci ČR je identifikovaným dopravně - bezpečnostním deficitům týkajících se zádržných zařízení přiřazována závažnost na třístupňové stupnici, která je definovaná v metodice certifikované MDČR. Specifikace jednotlivých stupňů je velmi obecná. Vyplývající problémy jsou primárně ve stanovení rozdílné závažnosti u shodných typů závad, v případě posouzení jednotlivými auditory bezpečnosti pozemních komunikací. Na základě takto provedeného hodnocení úrovně bezpečnosti silničního provozu není možno zcela objektivně rozhodnout o prioritě jednotlivých sanačních opatření. Vytvořený katalog zádržných zařízení bude využit nejen pro pokračování v disertační práci řešitele, ale bude taktéž uplatňován v rámci řešených projektů na Ústavu soudního znalectví v dopravě, který se mimo mnoha jiných činností zabývá i bezpečností PK.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/199/OHK2/3T/16

Řešitel:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jiří Šťástka, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je výzkum a vývoj nových nástrojů, postupů a softwarových systémů pro podporu integrace a komerčního provozu bezpilotních prostředků ve sdílením vzdušném prostoru. Se vznikem nové legislativy ze strany EASA na celoevropské úrovni je třeba adaptovat tento rámec pro prostředí ČR. Budou využity metody modelování a simulace pro stanovení míry rizika provozu UAV pro ostatní účastníky letového provozu a pro osoby a majetek na zemi dle metodiky JARUS SORA. Modely budou doplněny o výsledky experimentů s reálnými prostředky pro ověření míry spolehlivosti a impaktové analýzy pro stanovení nebezpečí zranění osob na zemi. Vyvíjené nástroje poslouží pro povolující autority i komerční provozovatele a podpoří budoucí rozvoj tohoto odvětví, zejména lety mimo přímou viditelnost pilota.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vývoj inovativní metody pro odhalování, dokazování a potírání kriminality spojené s trestnou činností v silniční dopravě za použití moderních technických zařízení a nových poznatků z oblasti měření dynamických charakteristik. Metoda je založena na zajištění nehodových dat z řídicích jednotek kolidujících vozidel a jejich následné analýze. V rámci projektu bude analyzováno 100 dopravních nehod včetně manipulovaných a provedeno 12 nárazových testů pro verifikaci metody.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2020
Program:
Bezpečnostní výzkum České republiky 2015-2022

Řešitel:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Fogl; Ing. Bc. Martin Kobosil; Ing. Alžběta Lenková; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Anotace:
Projekt je orientován na měření jízdní dynamiky a různých faktorů ovlivňujících jízdu vybraných dopravních prostředků. Těmi jsou jízdní kolo, motocykl a osobní přepravník (jedná se o vozítko typu Segway; název osobní přepravník byl převzat z poslední verze připravované novely zákona o provozu na pozemních komunikacích). Motivací pro tato měření je požadavek soudních znalců na vytvoření znalostní báze parametrů jízdy těchto prostředků. To je dáno zvyšujícím se počtem posudků zpracovávaných k dopravním nehodám, kterých se účastnily zmíněné dopravní prostředky. Důležitým podnětem je také chybějící právní úprava pohybu osobních přepravníků, což vede k nejednotným úpravám pravidel provozu (v rámci tohoto problému již kolektiv Ústavu soudního znalectví v dopravě zpracovával studii pro radnici MČ Praha 1). Výsledky je možné využít jednak v rámci analýzy dopravních nehod, jednak v oblasti prevence nehod a také v rámci úprav legislativních norem. Zaměření projektu úzce souvisí se zaměřením Ústavu soudního znalectví v dopravě, který se zabývá znaleckou činností v oblasti analýzy dopravních nehod.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/255/OHK2/3T/16

Řešitel:
Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na zjištění možností využití RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems, česky bezpilotních leteckých prostředků) v kombinaci s fotogrammetrickým měřením pro potřeby forenzní analýzy dopravních nehod, konkrétně tvorbu prostorových modelů míst dopravní nehod. Tyto primární výstupy pak budou sloužit jako podklady pro analýzu zvláště obtížných a náročných případů v simulačních programech, tj. jako prvky zpřesňující celý výpočet simulace pohybu vozidel. Rovněž budou zkoumány možnosti využití metody pro určování megatextury vozovky či v jiných dopravně-bezpečnostních aplikacích.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/256/OHK2/3T/16

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Anotace:
Aktivita 06_Samostatný sjezd s integrovanou deformační zónou
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
VaVpI - operační program Výzkum a vývoj pro inovace - Strukturální fondy EU - CZ.1.05/3.1.00/14.0304

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference přímo navazuje a tematicky rozšířit úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovala naše pracoviště od roku 2008 (www.dcii.eu). Část "Safety" v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod. V rámci konference budou prezentovány mj. i moderní technologie aplikované při metodických postupech znalecké činnosti v oblasti analýzy silničních nehod, jež jsou využitelné i pro potřeby bezpečnostní inspekce. Zároveň budou představeny výsledky projektů s využitím metody sledování skoronehod a dopravních konfliktů. Konference je koncipována jako třídenní, termín konání je září 2014, jednacím jazykem konference je angličtina. Po dobu trvání konference je zajištěna možnost ubytování v objektu Zámecká sýpka v Děčíně. V dopoledních hodinách prvního dne je pro účastníky konference připravena prohlídka laboratoří pořadatelských ústavů FD se zaměřením na HMI, metody analýzy silničních nehod a bezpečnost pozemních komunikací. Po registraci a slavnostním zahájení je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat bude posterová sekce s krátkými prezentacemi a prostorem pro diskuzi. Předpokládaný rozsah je cca 20 posterů. První den konference bude zakončen společenským večerem. Druhý den konference je členěn do čtyř sekcí s příspěvky o délce cca 25minut včetně diskuze. Třetí den konání konference budou pokračovat prezentace příspěvků členěných do tří bloků, jež v odpoledních hodinách uzavře závěrečným slovem za pořadatele konfer
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/14/F6

Řešitel:
Ing. Petr Smilek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Radka Bečicová; Ing. Alžběta Lenková; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Jindřich Šachl, CSc.
Anotace:
Projekt "Radar odstupů se zpětnou vazbou" navazuje na diplomovou práci navrhovatele, jejímž závěrem bylo stručný a teoretický návrh zařízení, které by informovalo řidiče jedoucím na pozemní komunikaci, zda dodržují nebo nedodržují vzájemné bezpečné vzdálenosti. Toto zařízení by mělo pracovat na stejném principu a mělo by mít stejný cíl tak, jako je tomu v současnosti v případě radarů ukazujících řidičům okamžitou rychlost. Cílem projektu je zjištění účinnosti tohoto zařízení jednak v provozu na vybrané zatížené silnici I. třídy, tak i na dálnici, zejména v úseku, kde bezpečná vzdálenost není v současnosti dodržována. Parciálním cílem projektu je také výzkum účinnosti vodorovného dopravního značení V16 "Bezpečný odstup", které je v legislativě již několik let zavedeno, ale jeho použití je, až na pár příkladů, téměř nulové. Oba výše jmenované cíle bude možno použít ve vzájemném souladu, což bude též snahou řešitelského týmu. Jelikož bylo neúspěšné vyhledání jakékoliv informace o stejném
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/166/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jakub Dvořák, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Přemysl Junek; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Tomáš Rozlivka; doc. Ing. Drahomír Schmidt, Ph.D.; Ing. Lenka Žaludová
Anotace:
Vysoká dopravní nehodovost je celosvětový společenský problém. V naší zemi má nehodovost a počet úmrtí statisticky klesající tendenci. Nicméně počty nehod jsou stále vysoké. Další snížení počtu nehod se neobejde také bez detailní analýzy konkrétních nehod a kritických nehodových míst. Projekt je zaměřen na analýzu rozhledových poměrů v místech s vysokou nehodovostí nebo míst potencionálně nebezpečných, vytváření prostorových modelů, matematické simulace nehodových situací a hledání cesty k snížení pravděpodobnosti výskytu nehodové situace. Projekt navazuje na mou disertační práci na téma "Výzkum dopravní bezpečnosti" a na závěrečné práce ostatních členů týmu. Projekt navazuje na další výzkumné činnosti ústavu K622. Problematika zamýšleného projektu například úzce souvisí s dynamickým pohybem dopravních prostředků. V této oblasti jsou naším ústavem také prováděny výzkumy. V rámci projektového výzkumu se budeme snažit navázat spolupráci se vznikajícím projektem národního výzkumu dopravn
Pracoviště:
Rok:
2011 - 2012
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS11/141/OHK2/2T/16