Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Publikováno:
2022, 2022 New Trends in Civil Aviation (NTCA), Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 35-41), ISBN 978-80-01-06985-1, ISSN 2694-7854
Anotace:
The aim is to provide a method of predicting the material required for heavy aircraft maintenance using mathematical prediction models. This includes the possibility of comparing the accuracy of different models. Previous studies have not applied multiple different mathematical prediction models to real operational data, i.e., data from an Approved Maintenance Organisation (AMO). To easily operate and display the results, computer software, including a Graphical User Interface (GUI), has been developed in a MATLAB environment. Real operational data was provided by AMO organisation for the years 2016 to 2020 inclusive. A total of ten mathematical prediction models were selected for the prediction calculations. These were selected based on research and previous studies on the topic of material prediction. The user of the software has the possibility to perform the prediction for all parts in the database or only for one specific part. The results are stored in the database or displayed directly in the GUI. The model accuracies for all parts are on average about 92 %. If we use cleaned data and exclude from the predictions parts that often have zero quarterly demand, we get to an average prediction accuracy of 83 %. The most accurate forecasts are made by the Exponential Smoothing with use of Moving Average Forecasting Model, Croston's Forecasting Model and Syntetos-Boylan Approximation Forecasting Method models.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; doc. Ing. Bc. Vladimír Socha, Ph.D.; Ing. Stanislav Kušmírek, Ph.D.; Ing. Liana Karapetjan; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.; Ing. Kateřina Stuchlíková; Ing. Michaela Kalivodová; Ing. Tomáš Malich; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Cílem projektu bylo vytvoření konceptu měření, analýzy a vyhodnocení psychofyziologické kondice pilotů jako potenciálního indikátoru selhání v závěrečné fázi přiblížení a přistání na letišti, s hlavním ohledem na analýzu variability srdečního rytmu, kvantifikaci EEG a modelování vizuální percepce. Koncept cílil na zvyšování bezpečnosti letecké dopravy tím, že umožní vyhodnocení psychofyziologické kondice a kognitivních schopností posádky ve fázi letu, která patří mezi nejrizikovější a nejvíce náchylné na nedostatky leteckého personálu. Dosažení konceptu umožní další zlepšování úrovně provozní bezpečnosti v letectví pomocí snížení rizika souvisejícího s jednotlivými úkony při přistání na letišti. Pro tyto účely byl vytvořen simulátor, který je schopen prostřednictvím virtuální reality simulovat let se společným sledováním pohybu očí ve scéně a sběr fyziologických dat. Výzkumná zpráva ukazuje na aktivity spojené s realizací tohoto zařízení, předzpracování zaznamenaných dat/signálů, jejich význam, způsob interpretace těchto dat a v neposlední řadě nastavení experimentálních měření a jejich evaluaci. Projekt probíhal od 06/2019 do 05/2021. V rámci řešení projektu vzhledem k pandemii Covid-19 neměl řešitelský tým kontinuální přístup na pracoviště a nebylo tak možné realizovat některé aktivity v plném, zamýšleném rozsahu. Tato situace trvala od 03/2020 do 03/2021 a dopadla především na měření zahrnující lidské subjekty, jejichž realizace nebyla možná vůbec nebo za velmi omezených podmínek. I přes uvedené problémy, vynaložil řešitelský tým značné úsilí pro úspěšné ukončení projektu a splnění všech závazků s ním spojených.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Publikováno:
2019, Zvyšovanie Bezpečnosti a kvality v civilnom letectve, Žilina, Žilinská univerzita v Žiline), p. 41-44), ISBN 978-80-554-1549-9, ISSN 2644-495X
Anotace:
Operators of small aircraft have noticed a high level of the operational effectivity achieved by airliners. It is very expensive to operate an aircraft engine not only for large commercial aircraft but also for small aircraft engines. Therefore, it is needed to respond to the situation and to focuson an engine data monitoring and collecting by the small engines. The introductory part is described current situation and differences of maintenance/operation commuter and airliners. The second part is about possibilities of "small engine" data monitoring and collecting. There is also mentioned preliminary idea of solution step-by-step, The purpose of the article is to think about optimise operation of commuter aircraft based on the engine monitoring system and offline data analysis.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Publikováno:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), ISBN 978-80-01-06464-1
Anotace:
The paper focuses on the issue of unmanned aerial vehicles and their use, especially from the point of view of Czech legislation, which forms the framework of rules for maintaining an acceptable level of safety. The introductory part is devoted to unmanned systems in general, their distribution and use. The second part is devoted to the procedure for obtaining a license to operate aerial work in the Czech Republic, based on which it is legally possible to carry out this activity. The article also contains a useful part containing unmanned aerial vehicles statistics in the Czech Republic. The issue of harmonizing European regulation is also highlighted. The purpose of the paper is to define the current basis of unmanned aerial systems on which any operational research can be done.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně