Spoluřešitelé:
Anotace:
S rostoucí intenzitou železniční dopravy, modernizacemi a rekonstrukcemi železničních tratí a zvyšováním traťových rychlostí se problematika hluku ze železnice stává stále více závažným problémem. Jedním z dominantních zdrojů hluku je valivý hluk vznikající odvalováním kola po kolejnici, který závisí nejen na rychlosti jízdy vlaku, technickém stavu nákolku a okolku, ale také ve velké míře na kvalitě stykové plochy kolejnice, jejích nerovnostech, trhlinách, drsnosti a vlnkovitosti. Vyšší rychlosti a intenzivnější doprava (zejména nákladní) urychlují vývoj těchto únavových vad kolejnic, čímž se snižuje jejich životnost a zvyšuje emisní hlučnost. Cílem projektu je na základě výzkumně-vývojového řešení navrhnout novou metodu hodnocení emisní hlučnosti konstrukce železniční koleje v podobě výsledků NmetS – schválená metodika a Gfunk – funkční vzorek měřicího systému. Systém bude založen na principu kombinace optických a akustických snímačů umístěných v blízkém poli kontaktu kolejnice s okolkem. Tím dojde k izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů generujících hluk při průjezdu vlaku (pohony, aerodynamika a další). Díky tomu bude možné analyzovat pouze samotný železniční svršek a hodnotit jeho stav s ohledem na jeho akustickou emisi. Díky kombinaci optických a akustických snímačů bude možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu konstrukce železničního svršku v projížděném úseku, nadto v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti železniční koleje umožní optimalizovat údržbové práce, a tím předcházet snížení životnosti kolejnice a nadbytečnému zvýšení hlukového zatížení okolí, přičemž forma detekce a jejích výstupů podpoří významně digitalizaci těchto procesů.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+