Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
S rostoucí intenzitou železniční dopravy, modernizacemi a rekonstrukcemi železničních tratí a zvyšováním traťových rychlostí se problematika hluku ze železnice stává stále více závažným problémem. Jedním z dominantních zdrojů hluku je valivý hluk vznikající odvalováním kola po kolejnici, který závisí nejen na rychlosti jízdy vlaku, technickém stavu nákolku a okolku, ale také ve velké míře na kvalitě stykové plochy kolejnice, jejích nerovnostech, trhlinách, drsnosti a vlnkovitosti. Vyšší rychlosti a intenzivnější doprava (zejména nákladní) urychlují vývoj těchto únavových vad kolejnic, čímž se snižuje jejich životnost a zvyšuje emisní hlučnost. Cílem projektu je na základě výzkumně-vývojového řešení navrhnout novou metodu hodnocení emisní hlučnosti konstrukce železniční koleje v podobě výsledků NmetS – schválená metodika a Gfunk – funkční vzorek měřicího systému. Systém bude založen na principu kombinace optických a akustických snímačů umístěných v blízkém poli kontaktu kolejnice s okolkem. Tím dojde k izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů generujících hluk při průjezdu vlaku (pohony, aerodynamika a další). Díky tomu bude možné analyzovat pouze samotný železniční svršek a hodnotit jeho stav s ohledem na jeho akustickou emisi. Díky kombinaci optických a akustických snímačů bude možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu konstrukce železničního svršku v projížděném úseku, nadto v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti železniční koleje umožní optimalizovat údržbové práce, a tím předcházet snížení životnosti kolejnice a nadbytečnému zvýšení hlukového zatížení okolí, přičemž forma detekce a jejích výstupů podpoří významně digitalizaci těchto procesů.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ticiano Costa Jordao, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Vít Malinovský, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Simona Přikrylová, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Anotace:
The project proposal sets a framework for strategic cooperation among key stakeholders of the rail sector. Under the umbrella of a rail Skills Alliance, businesses, education and training institutions, professional associations, and other partners together will develop and implement strategies to address skills gaps and shortage, by developing occupational profiles, vocational programmes and qualifications, as well as designing a long term action plan to be rolled out at the European, national and regional levels. After that, STAFFERS will also support the design and delivery of joint vocational training curricula, programmes and teaching and training methodologies, drawing on evidence of trends and skills needed in the rail sector. In addition, STAFFERS will explore, develop and implement approaches of education, training and skills development for cross-border railway traffic. In order to foster transnational mobility and exchange of various groups of learners and staff, the project will also develop and test cross-border student mobility schemes and work-based internships.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2024
Program:
Projekty podpořené ze zahraničí (pracovní kód k dodatečnému upřesnění) - 621684-EPP-1-2020-1-IT-EPPKA2-SSA-B

Řešitel:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Štěpán Mládek; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Anotace:
Kapacita železniční dopravní cesty a její optimální využívání. Optimální trasování železničních tratí za účelem maximalizace benefitů přepravních potřeb. Segmentace veřejné dopravy s důrazem na železniční dopravu. Úloha jednotlivých druhů železničních tratí v uspokojení potřeb jednotlivých zákazníků s důrazem na osobní dopravu a se zohledněním na přepravu nákladu a zboží po železnici. Teorie zkrácení cestovních dob majoritního přepravního proudu diversifikací tarifních bodů s následným stanovením strategie obsluhy bodů s marginálním obratem cestujících. Koncepce provozu ve vztahu k parametrům železniční dopravní cesty.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/138/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Anotace:
Rozbor provázání technických parametrů železniční dopravní cesty a provozní koncepce z globálního pohledu. Zkoumání teorie rozdílné atraktivity segmentů veřejné hromadné dopravy pro cestující. Úloha regionálních železničních tratí v dopravní obslužnosti. Možnosti využití vysokorychlostních tratí pro obsluhu regionu. Teorie zkrácení cestovních dob majoritního přepravního proudu diversifikací tarifních bodů s následným stanovením strategie obsluhy bodů s marginálním obratem cestujících. Optimální trasování železničních tratí za účelem maximálního uspokojení přepravních potřeb. Nastavení technických a provozních parametrů dle koncepce provozu.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/150/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ondřej Havlena, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Ivo Novotný, Ph.D.
Anotace:
Řešení kvality pohybu vozidel povrchové VHD po síti (místních) komunikací pomocí preference VHD. Určení hlavních komponent sítě pro aplikaci preferenčních opatření. Definice konceptu preferenčních os, stanovení zásad jejich realizace a zpracování nástroje pro hodnocení konkrétních opatření. Stanovení zásad dopravně-inženýrských řešení pozemních komunikací s provozem VHD.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/170/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Václav Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Martin Vaněk, Ph.D.
Anotace:
Analýza historického i současného významu regionálních železničních tratí z globálního pohledu. Zkoumání platnosti teorie o přepravních přítocích analýzou na vybraných relacích v různých regionech. Legislativní, politické a ekonomické možnosti využití stávajících regionálních tratí. Hledání aparátu pro hodnocení významu tratí. Analýza významu tratí ve vztahu k území, kterým prochází. Možnosti využití alternativních způsobů obsluhy území. Možnosti zavedení nových systémů kolejové dopravy s přechodností vozidel mezi standardními městskými a příměstskými kolejovými systémy (vlakotramvaje) v podmínkách ČR, analýza jejich technicko-technologických i legislativních specifik ve vztahu k reálnosti nasazení ve vybraných regionech ČR.
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/161/OHK2/2T/16