Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Annotation:
S rostoucí intenzitou železniční dopravy, modernizacemi a rekonstrukcemi železničních tratí a zvyšováním traťových rychlostí se problematika hluku ze železnice stává stále více závažným problémem. Jedním z dominantních zdrojů hluku je valivý hluk vznikající odvalováním kola po kolejnici, který závisí nejen na rychlosti jízdy vlaku, technickém stavu nákolku a okolku, ale také ve velké míře na kvalitě stykové plochy kolejnice, jejích nerovnostech, trhlinách, drsnosti a vlnkovitosti. Vyšší rychlosti a intenzivnější doprava (zejména nákladní) urychlují vývoj těchto únavových vad kolejnic, čímž se snižuje jejich životnost a zvyšuje emisní hlučnost. Cílem projektu je na základě výzkumně-vývojového řešení navrhnout novou metodu hodnocení emisní hlučnosti konstrukce železniční koleje v podobě výsledků NmetS – schválená metodika a Gfunk – funkční vzorek měřicího systému. Systém bude založen na principu kombinace optických a akustických snímačů umístěných v blízkém poli kontaktu kolejnice s okolkem. Tím dojde k izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů generujících hluk při průjezdu vlaku (pohony, aerodynamika a další). Díky tomu bude možné analyzovat pouze samotný železniční svršek a hodnotit jeho stav s ohledem na jeho akustickou emisi. Díky kombinaci optických a akustických snímačů bude možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu konstrukce železničního svršku v projížděném úseku, nadto v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti železniční koleje umožní optimalizovat údržbové práce, a tím předcházet snížení životnosti kolejnice a nadbytečnému zvýšení hlukového zatížení okolí, přičemž forma detekce a jejích výstupů podpoří významně digitalizaci těchto procesů.
Department:
Year:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Principal Investigator:
prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Ticiano Costa Jordao, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Vít Malinovský, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Simona Přikrylová, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Annotation:
The project proposal sets a framework for strategic cooperation among key stakeholders of the rail sector. Under the umbrella of a rail Skills Alliance, businesses, education and training institutions, professional associations, and other partners together will develop and implement strategies to address skills gaps and shortage, by developing occupational profiles, vocational programmes and qualifications, as well as designing a long term action plan to be rolled out at the European, national and regional levels. After that, STAFFERS will also support the design and delivery of joint vocational training curricula, programmes and teaching and training methodologies, drawing on evidence of trends and skills needed in the rail sector. In addition, STAFFERS will explore, develop and implement approaches of education, training and skills development for cross-border railway traffic. In order to foster transnational mobility and exchange of various groups of learners and staff, the project will also develop and test cross-border student mobility schemes and work-based internships.
Department:
Year:
2021 - 2024
Program:
Projekty podpořené ze zahraničí (pracovní kód k dodatečnému upřesnění) - 621684-EPP-1-2020-1-IT-EPPKA2-SSA-B

Principal Investigator:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Štěpán Mládek; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Annotation:
The capacity of the railway infrastructure and its optimal use. Optimal routing of the railway lines in order to maximize the transport needs benefits. The segmentation of the public transportation with the focus on the railways. The diversification of individual kinds of the railway transportation according to their role in satisfying the needs of customers with the focus on the passenger transportation and taking account to the freight transportation. The theory of cutting the travel times of major transport flow down by diversification of transport points and strategy of the transport services in the points with a marginal passenger turnover. The operation conception and parameters of the railway infrastructure.
Department:
Year:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/138/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Annotation:
Analysis of combination of technical railway infrastructure parameters and traffic conception in different regions. Investigating the theory of different attractiveness of public transport segments for passengers. The function of regional railways in transport service. The possibilities for use of high speed railway lines network in transport service. Investigating the theory of travel time reduction by public transport stop diversificiation, determination of transport service strategy for stops with marginal numbers of passengers. Optimal railways tracking for the purpose of maximal satisfying the transportation needs.
Department:
Year:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/150/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Ondřej Havlena, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Ivo Novotný, Ph.D.
Annotation:
Public transport priority measures. Quality index evaluating infrastructure components from the perspective of public transport. The concept of mass public transport priority axes. Establishing the principles of their implementation and determination of the processing tool for the evaluation of public transport priority measures. Definition of the principles of traffic-engineering solutions for roads with public transport.
Department:
Year:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/170/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Václav Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Martin Vaněk, Ph.D.
Annotation:
Analysis of the historical and current importance of regional railways. Investigating the validity of the passengers inflow theory by analysis of concrete traffic relations in different regions. Legislative, political and economic possibilities of the existing regional railway lines utilization. Searching the system for assessing the significance of railway lines. Analysis of the railway lines importance in relation to the territory operated by them. Possibility of a new system of rail transport in the Czech Republic (tram-train) introducing. Analysis of their technical, technological and legislative specifics in relation to their feasibility in selected regions of the Czech Republic.
Department:
Year:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/161/OHK2/2T/16