Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Mgr. Miloslav Kučera
Anotace:
PLIADES advances the SoA dataspaces reference architectures, towards a step change on the use of data as key enabler of technological advances in AI and Robotics. To this end, PLIADES researches into novel, AI-enabled tools to advance full data life cycles integration, both within and between data spaces. Sustainable data creation methods through data compression, filtering and normalization will be developed, to allow efficient and greener storage in a data-oriented future. Data privacy and sovereignty will be further ensured, through standards and decentralized protocols to protect data-producing organizations and citizens. Alongside, data sharing will be revolutionized through novel AI-based brokers and connectors using extended metadata, shaped through the project’s best practices and domain expert’s knowledge. On top of these, active data discovery services through cross domain AI connectors will allow creating linked data spaces, enabling interoperability between previously disconnected entities, while data quality assessment services will facilitate real time data evaluation. Extended synergies with EU initiatives will be established in order to contribute models, strategies and technologies for a Common European Data Space. Our outcomes will be evaluated in six use cases focusing on direct advancements in key AI and Robotics technologies for everyday use, oriented around multiple data spaces; mobility, healthcare, industrial, energy and green deal. Our use cases provide a challenging validation suite involving vast heterogeneous data creation, management and sharing while addressing full data lifecycles in multiple major domains. Through the developed ecosystem, CCAM and ADAS/AD car technologies will be enhanced, HRI for robot operators and healthcare patients will be reshaped, while further advanced, integrated data spaces will be deployed in the healthcare, manufacturing and green deal sectors aiming to reduce carbon footprints and shape a greener future.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2027
Program:
Horizon Europe - 101135988

Řešitel:
Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Ing. Dan Ťok
Anotace:
Projekt cílí na budoucí efektivní omezení IAD, jejíž potřeba často vzniká tam, kde je pro dopravní podniky vytváření linek VHD neefektivní – na málo vytížených trasách. To lze realizovat nasazením automatizovaných minibusů (AM) formou MoD. Vzniká tak potřeba především jejich efektivního řízení a dohledu. Projekt cílí na vytvoření semi-automatizovaného řídícího centra zajišťujícího efektivní a bezpečný provoz AM. Bude připravena dynamická tvorba tras linek AM využívající predikce počtu cestujících na zvolené trase. Předmětem výzkumu je i technologie pro identifikaci incidentů ve vozidle a metody pro realizaci vzdáleného řízení, které jsou specificky nutné pro bezpečný a spolehlivý provoz AM jak z pohledu cestujících, tak z pohledu provozu v systému s ostatními účastníky silničního provozu.
Pracoviště:
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Rok:
2023 - 2025
Program:
TREND

Řešitel:
Dr. Ing. Jan Přikryl
Spoluřešitelé:
Ing. Bohumil Kovář, Ph.D.; Ing. André Maia Pereira, Ph.D.; doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Anotace:
Projekt vytvoří soubor komponent a v praxi ověří fungování simulačně-modelovacího rámce pro hloubkovou analýzu chování inteligentních dopravních systémů ve městech v reálném čase a pro výzkum strategií řízení městské dopravy s důrazem na kooperativní systémy. Navrhovaný inteligentní dopravní systém bude schopen přijímat data z dostupných senzorů (dopravních detektorů, kamer, kooperativních vozidel, chodců, dalších IoT elementů dopravního systému,), tato data konsolidovat do jednotné struktury tak, aby je bylo možné použít jako vstupní hodnoty dopravní simulace. Simulace bude probíhat nad daty dodávanými v reálném čase a bude odrážet aktuální situaci v modelované oblasti. Bude ji tedy možno nasadit jako ITS systém analyzující v reálném čase dopady dopravně manažerských rozhodnutí. Výstupem projektu je mimo jiné i metodika tvorby dopravních digitálních dvojčat.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bohumil Kovář, Ph.D.; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Dr. Ing. Jan Přikryl
Anotace:
Cílem projektu je vývoj vlakového expertního systému, který bude nahrazovat rozhodovací procesy strojvedoucího na základě vyhodnocení definovaných vstupů. Příkladem těchto vstupů jsou výstupy z různých detektorů (překážek, požáru aj.) či ze systémů sledujících konfiguraci a stav jednotlivých modulů, trati (tunel, přejezd). Tyto vstupy systém dále porovná s drážními provozními pravidly a následně reaguje vysláním povelů dalším systémům vlaku. Rozhodovací algoritmy budou zohledňovat např. i psychosomatické vlastnosti strojvedoucích. Nedílnou součástí vývoje tohoto systému bude mj. systémová analýza, sběr dat, specifikace vstupů/výstupů včetně definice jejich rozhraní, vlastní návrh systému včetně architektury, implementace SW a matematická analýza pomocí pokročilých simulačních nástrojů.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.
Anotace:
Ve dnech rostoucí popularizace inteligentních dopravních systémů a konceptu Smart City se systémy řízení provozu stávají stále běžnějšími. Jednou z jejich aplikací jsou dopravní informační systémy, které informují řidiče o dopravních podmínkách pomocí variabilního dopravního značení. Cílem navrhovaného projektu je porozumění subjektivnímu hodnocení dopravních podmínek řidiči. S pomocí experimentu pořídíme nahrávky různých dopravních podmínek, při využiti speciálně vybaveného vozidla. Později připravíme dotazník, v kterém požádáme náhodně zvolené řidiče, aby vyhodnotili podmínky dopravy, které uvidí na krátkém záznamu. Taková hodnocení nám umožní nahlédnout do subjektivního vnímání dopravních podmínek různými řidiči. Dále analýzu parametrů dopravního toků, jako je rychlost a hustota tak, aby bylo možné určit, které z nich ovlivňují hodnocení řidičů.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/120/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Anotace:
Tento projekt je zaměřen na detailní studium tolerance a souladu řidičů se systémy proměnných rychlostních limitů (VSL). Zařízení pro sledování pohybu očí bude použito ke sledování reakce řidičů na změny v proměnných rychlostních limitech a v dodržování navrhovaných omezení rychlosti. Podrobná analýza dat umožní stanovit míru tolerance řidičů na VSL systémy. Předběžné studie týkající se údajů z čidel umístěných na Pražském městském okruhu ukazují zajímavé výsledky, které mohou být použity při navrhování příští generace dálničních řídicích systémů. Tento projekt si klade za cíl poskytnout detailní pohled na to, proč a jak přesně řidiči reagují na různé rychlostní limity.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/186/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jana Kuklová, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.
Anotace:
V rámci tohoto projektu budou vyvinuty nové algoritmy pro řízení dopravního proudu na českých dálnicích a rychlostních silnicích, přičemž projekt bude zaměřen především na pokročilé přístupy řízení (fuzzy logika, multi-agentní systémy, genetické algoritmy, neuronové sítě apod.). Budou studovány algoritmy testované a zavedené v zahraničí. Dále pak bude diskutována jajich přenositelnost do českého prostředí. Nově navržené algoritmy budou srovnány s algoritmem, jež je v dnešní době používán na českých dálnicích. Srovnání algoritmů a jejich testování bude prováděno pomocí mikrosimulačního programu Aimsun.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/169/OHK2/2T/16