Specializace:
Řada metropolí, která rozvíjí svůj „Smart City“ koncept si v průběhu času vybudovala tzv. živé laboratoře, neboli části měst určených pro vývoj a testování nových technologií. Nejde pouze o zkoušení funkčnosti technologií, ale spíše o sledování dopadu chytrých řešení na chování obyvatel v daném území, zkoumání, jak různé skupiny obyvatel tato řešení přijímají, jak je upravit, aby jejich dopad byl vyšší, atd. V Praze v rámci projektu TAČR D3E (jehož jsme hlavním řešitelem) vzniká právě taková živá laboratoř. V tuto chvíli pracujeme na konceptu Dopravního digitálního dvojčete, kdy bude reálná situace v dopravě převedena do virtuálního světa. V dalších krocích projektu budeme studovat nové trendy související s rozvojem chytrých měst v dopravní oblasti. Využíváme k tomu adaptivní algoritmy inteligentních dopravních systémů, jež zohledňují možnosti spolupráce a vzájemného ovlivňování jednotlivých vozidel navzájem stejně jako interakci vozidel s městskou infrastrukturou. Důležitou roli zde hrají částečně nebo plně autonomní vozidla společně s prvky inteligentní infrastruktury a důraz bude kladen právě na management a řízení dopravy z pohledu infrastruktury. V projektu se studenti mohou zapojit do řešení skutečných projektů. Hlavní úlohy spadají do následujících oblastí: •Tvorba dopravního digitálního dvojčete (různé úlohy na dopravní simulace v prostředí mikrosimulátoru SUMO, práce s daty a další) •Návrh nových algoritmů řízení dopravy s ohledem na kooperativní a autonomní systémy (GLOSA, Local Level Routing a další) •Studium dopravního chování (zpracování dat z průzkumů, tvorba modelů v prostředí MATSim a další) •i mnohá další témata dle dohody. Výhodou projektu Digitální dvojče je, že se mu věnuje výzkumný tým v rámci fakultní laboratoře LAMbDA (lambda.fd.cvut.cz) a je přímo propojen na evropské projekty (H2020 MAVEN, H2020 nuMIDAS), na národní české projekty (TAČR D3E, OP VVV SMART) a na průmyslové partnery (DLR, SmartPlan).
Specializace:
Projekt „Matematické nástroje pro moderní letectví“ je zaměřen na problematiku modelování a optimalizace leteckých procesů a provozů s využitím nástrojů aplikované matematiky a simulací. K základním problémům, které spadají pod tento projekt, jsou např. modelování kapacity vzdušného prostoru pro drony, modelování chytrých letišť včetně predikce tvorby virtuálních front na letišti, modelování chování cestujících a optimalizace pohybu po plochách letiště. Dalším možným tématem pro zpracování je například simulace a modelování interferencí mezi různými radiovými technologiemi. Projekt je koncipován jako propojení nástrojů matematiky a statistiky se systematickými a specifickými problémy v letecké dopravě.