Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř; Ing. Michal Černý
Anotace:
S neustálým rozvojem oblasti bezpilotních systémů (UAS - unmanned aircraft systems) stále více vyvstává potřeba jejich provoz systematicky organizovat. Tato organizace však naráží na novost a právě dynamický vývoj, kdy návrhy uspořádání letového provozu bezpilotních systémů UTM (Unmanned Aircraft Systems Traffic Management) se od prvních myšlenek na UTM stávají stále více komplexní, s tím jak rostou počty možných aplikací UAS a složitost jejich provozu. Zatímco se vyvíjí architektura systému UTM a pravidla, kterými se bude řídit provoz UAS tak, aby bylo možné uspokojit budoucí poptávku, vyvstává jedna konkrétní otázka, a to jak vytvořit prostředí UTM, v němž všichni uživatelé vzdušného prostoru budou považovat svůj přístup ke vzdušnému prostoru a souvisejícím službám za spravedlivý. Díky tomu, že UTM umožní řadu operací UAS, od doručování zásilek, přes inspekce až po nouzové mise, přepravu zdravotnického materiálu a převoz osob, je pro vytvoření prostředí UTM, v němž bude zaručen spravedlivý a rovný přístup, třeba přijmout určité kroky. Začlenění těchto typů bezpilotních operací do současného prostředí ATM (Air Traffic Management), při respektování konvenčních metod a postupů používaných při uspořádání letového provozu, bude náročné. Tradiční přístupy, jako je "first come, first served", je třeba dále přehodnotit a prozkoumat různé možnosti, aby bylo možné vyhovět široké škále aplikací od městského vzdušného prostoru až po odlehlé venkovské oblasti. Je zjevně nutné prozkoumat a vyhodnotit důsledky architektury UTM pro spravedlnost, zejména v této relativně rané fázi, kdy ještě neexistují komplexní implementace. Projekt je proto zaměřen na rozvoj koncepce UTM, specificky na návrh nové metodiky, která umožní zavedení spravedlivého přístupu k UTM v celé Evropě při respektování současných osvědčených postupů uspořádání toku a kapacity letového provozu ATFCM (Air Traffic Flow and Capacity Management). Dále budou zpřesněny předpoklady účinků spravedlivých nebo nesprav
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/108/OHK2/2T/16