Publikováno:
2018, Silniční obzor, 79 (9), p. 253-260), ISSN 0322-7154
Anotace:
Předpokladem udržitelného rozvoje při stavbě asfaltových vozovek je adekvátní plánování konstrukce silnic a dálnic. Vlastnosti jednotlivých vrstev vozovky musí odpovídat intenzitě dopravy dané silnice. Proto je znalost fundamentálních vlastností všech součástí asfaltových směsí, z nichž se vozovka skládá, nedílnou součástí plánování. V současné době existuje řada metodik, jak popsat vlastnosti asfaltového pojiva. Průměrná nevratná deformace po smykovém dotvarování při opakovaném zatížení je stanovena při třech teplotách (50 °C, 60 °C, 70 °C) a pěti různých smykových napětích (0,1 kPa, 3,2 kPa, 6,4 kPa, 12,8 kPa, 25,6 kPa) na devíti modifikovaných a na jednom základním asfaltu s přibližně stejnou horní kritickou teplotou 64 °C (dle parametru ǀG*ǀ/sinδ). Vedle funkčních zkoušek, provedených při vyšších zatíženích, jsou stanoveny i nejdůležitější empirické vlastnosti asfaltových pojiv: penetrace, bod měknutí a vratná duktilita. Na asfaltových směsích, vyrobených ze zkoušených asfaltových pojiv, je provedena zkouška pojíždění kolem, jejíž výsledky jsou následně porovnány s výsledky zkoušení asfaltových pojiv. Cílem práce je provedení korelací mezi fyzikálními vlastnostmi asfaltových pojiv, určených při vysokých smykových zatíženích, a odolnosti asfaltových směsí proti vyjíždění kolejí.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky