Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Klinský; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Nikol Richterová, Ph.D.; doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D.
Anotace:
Celkový nárůst mobility obyvatel v poslední době vyvolal větší poptávku po udržitelné mobilitě, která je pro budoucí rozvoj měst nezbytná. Vzhledem k narůstajícím kongescím ve městech, způsobených vysokým počtem automobilům, je důležité zaměřit se na městskou hromadnou dopravu, která je vhodnou a udržitelnou alternativou k individuální automobilové dopravě. Cílem tohoto projektu je aplikace a testování Metody kvality provozu veřejné dopravy, která byla poprvé zmíněna v roce 2017 a může se stát důležitým nástrojem při zavádění preferenčních opatření a celkovém zkvalitnění provozu VHD. V rámci řešení projektu dojde k porovnání kvality provozu veřejné dopravy na reprezentativních případových studiích v několika českých i zahraničních městech. Celý tento projekt je součástí širší vědecko-výzkumné činnosti při Fakultě dopravní ČVUT v rámci výzkumné skupiny PREFOS a jeho výstupy jsou nezbytné pro disertační práci doktorandky.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/103/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D.; Ing. Ondřej Vomočil
Anotace:
Se současným stálým nárůstem silniční dopravy je zapotřebí hledat různá řešení pro zvýšení efektivity silniční sítě. Především v intravilánových úsecích často síť bývá na hranicích své kapacity, a proto jsou hledána různá opatření. V současnosti se klade důraz na počet vozidel za hodinu v konkrétním profilu nebo na stanovení cestovní doby. Zcela přehlížen je počet přepravených osob za jednotku času , který by přispěl k racionálnímu plánování skladby uličních prostor. Cílem tohoto projektu je zohlednění uvedeného parametru jako jednoho z aspektů pro navrhování vyhrazených jízdních pruhů.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/101/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Gabriel Skronka, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Marek Blaščík; doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D.
Anotace:
Řešitelský tým se zabývá vylepšením moderných přístupů měření reologických vlastností asfaltových pojiv. Cílem je zjištění vlivu různých typů stárnutí na modifikovaná asfaltová pojiva a případné relace mezi empirickými a funkčními metodami měření. Dílčí část výzkumu se týká nalezení optimálního nastavení vstupních měřících veličin současných zkušebních metod pro zjištění odolnosti pojiva vůči vzniku trvalých deformací v asfaltových směsí.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/092/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Jiří Šmíd, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D.
Anotace:
Přenosný kyvadlový přístroj na měření protismykových vlastností povrchu vozovky zvyšuje bezpečnost v silniční dopravě. Přístroj používají státní orgány, stavební organizace a výzkumné instituce, které se zabývají návrhy, stavbami, údržbou a užíváním silniční a dálniční sítě. Přístroj, který plánujeme vyvíjet, je navržen na principu přímého snímání součinitele tření mezi běhounem pneumatiky ve smyku a vlhkým povrchem vozovky. Stává se tedy praktickým nástrojem inženýrské organizace pro vědecké a kvantifikované zpracování kvality povrchu vozovky jakož i pro rozhodnutí o zmenšení nebezpečí smyku v silniční dopravě. Nový návrh spočívá v kyvadle s dvousměrovým měrným členem pro měření radiální a tangenciální (smykové) síly mezi běhounem pneumatiky a povrchem vozovky. Měrný člen je osazen polovodičovými tenzometry a měří obě síly současně a nezávisle na sobě. Dosavadní kyvadla poskytovala pouze empirické koeficienty kvalitativně hodnotící povrch vozovky. V novém kyvadlovém přístroji jsou
Pracoviště:
Katedra silničních staveb
Rok:
2010 - 2010
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/030/OHK1/1T/11

Řešitel:
doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D.
Anotace:
Vzhledem k velkému nárůstu objemu silniční dopravy, zejména kamionové,  dochází k výraznému zhoršení kvality povrchových i podkladových vrstev silniční sítě. Východiskem  technického řešení tohoto problému je stanovení základních charakteristik asfaltových (živičných) materiálů, které může přispět k zefektivnění silniční údržby a výraznému prodloužení životnosti asfaltových povrchů vozovek.  Současným trendem v Severní Americe je měření asfaltových vzorků při různých teplotách a zatěžovacích frekvencích. Takto získaná měření v laboratorních podmínkách mají stejnou vypovídací hodnotu jako při skutečném zatížení od vozidel ve vozovce.  V České republice je však většina zkoušek asfaltových materiálů stále založena na empirickém hodnocení. Navrhuje se proto  vypracování nové metodiky vycházející z výsledků měření komplexního dynamického modulu E* a jeho složek. Předpokládá se cyklické zatěžování typických asfaltových směsí v lineárně viskoelastické oblasti. Výsledkem řešení projektu bude
Pracoviště:
Katedra silničních staveb
Rok:
2007 - 2009
Program:
Postdoktorandské granty