Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Mgr. Oldřich Hykš; RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; PhDr. Sarah Komasová, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř
Anotace:
Cílem projektu je podpořit implementaci Urban Air Mobility (UAM) v České republice navržením způsobů jejího začlenění do systému dopravní obsluhy hlavního města Prahy, a to za podpory konceptu a myšlenek Chytrých měst (Smart Cities), a se zhodnocením očekávaných dopadů. Dílčími cíli projektu jsou: a) vymezit možnost uplatnění UAM v koncepci Smart Cities; b) identifikovat příležitosti v současném dopravním systému hlavního města Prahy a přijatelné principy provozu UAM v rámci prostředí ČR; c) navrhnout dopravní toky UAM a integrovat je do současného dopravního systému; d) vytvořit případovou studii navrhované integrace a e) provést analýzu dopadů zavedení jednotlivých částí UAM.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bohumil Kovář, Ph.D.; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Dr. Ing. Jan Přikryl
Anotace:
Cílem projektu je vývoj vlakového expertního systému, který bude nahrazovat rozhodovací procesy strojvedoucího na základě vyhodnocení definovaných vstupů. Příkladem těchto vstupů jsou výstupy z různých detektorů (překážek, požáru aj.) či ze systémů sledujících konfiguraci a stav jednotlivých modulů, trati (tunel, přejezd). Tyto vstupy systém dále porovná s drážními provozními pravidly a následně reaguje vysláním povelů dalším systémům vlaku. Rozhodovací algoritmy budou zohledňovat např. i psychosomatické vlastnosti strojvedoucích. Nedílnou součástí vývoje tohoto systému bude mj. systémová analýza, sběr dat, specifikace vstupů/výstupů včetně definice jejich rozhraní, vlastní návrh systému včetně architektury, implementace SW a matematická analýza pomocí pokročilých simulačních nástrojů.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.
Anotace:
Ve dnech rostoucí popularizace inteligentních dopravních systémů a konceptu Smart City se systémy řízení provozu stávají stále běžnějšími. Jednou z jejich aplikací jsou dopravní informační systémy, které informují řidiče o dopravních podmínkách pomocí variabilního dopravního značení. Cílem navrhovaného projektu je porozumění subjektivnímu hodnocení dopravních podmínek řidiči. S pomocí experimentu pořídíme nahrávky různých dopravních podmínek, při využiti speciálně vybaveného vozidla. Později připravíme dotazník, v kterém požádáme náhodně zvolené řidiče, aby vyhodnotili podmínky dopravy, které uvidí na krátkém záznamu. Taková hodnocení nám umožní nahlédnout do subjektivního vnímání dopravních podmínek různými řidiči. Dále analýzu parametrů dopravního toků, jako je rychlost a hustota tak, aby bylo možné určit, které z nich ovlivňují hodnocení řidičů.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/120/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Anotace:
Tento projekt je zaměřen na detailní studium tolerance a souladu řidičů se systémy proměnných rychlostních limitů (VSL). Zařízení pro sledování pohybu očí bude použito ke sledování reakce řidičů na změny v proměnných rychlostních limitech a v dodržování navrhovaných omezení rychlosti. Podrobná analýza dat umožní stanovit míru tolerance řidičů na VSL systémy. Předběžné studie týkající se údajů z čidel umístěných na Pražském městském okruhu ukazují zajímavé výsledky, které mohou být použity při navrhování příští generace dálničních řídicích systémů. Tento projekt si klade za cíl poskytnout detailní pohled na to, proč a jak přesně řidiči reagují na různé rychlostní limity.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/186/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jana Kuklová, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.
Anotace:
V rámci tohoto projektu budou vyvinuty nové algoritmy pro řízení dopravního proudu na českých dálnicích a rychlostních silnicích, přičemž projekt bude zaměřen především na pokročilé přístupy řízení (fuzzy logika, multi-agentní systémy, genetické algoritmy, neuronové sítě apod.). Budou studovány algoritmy testované a zavedené v zahraničí. Dále pak bude diskutována jajich přenositelnost do českého prostředí. Nově navržené algoritmy budou srovnány s algoritmem, jež je v dnešní době používán na českých dálnicích. Srovnání algoritmů a jejich testování bude prováděno pomocí mikrosimulačního programu Aimsun.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/169/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Tomáš Vítů, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kuklová, Ph.D.
Anotace:
V rámci projektu bude řešena problematika mezní vrstvy na obtékaném profilu větroně, konkrétně vliv distribuované drsnosti povrchu profilu na letové výkony. Studium mezní vrstvy je založeno na experimentálním měření, pro které je užívána termovizní kamera jako bezdotyková neinvazivní vizualizační metoda. Projekt navazuje na předchozí práci, kdy se termokamera velmi osvědčila jako vizualizační nástroj pro zviditelnění mezní vrstvy obtékaného profilu.
Pracoviště:
Rok:
2011 - 2012
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS11/138/OHK2/2T/16