Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Blodek; Ing. Petr Kašpar; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt bude cílit na rozšíření a úpravy stávajících metod, kterými se provádí noční bezpečnostní analýzy dopravního prostoru. Náplň daného tématu bude spočívat ve využití specializovaných metod (3D skenování, jasová analýza) pro zisk podrobných dat souvisejících s řešením bezpečnosti a viditelnosti všech účastníků silničního provozu. Jedním z výsledků této činnosti bude podrobný model nočního prostředí vytvořený na základě informací získaných z jasového analyzátoru a 3D scanneru. Cílem je představit nový způsob, jakým lze tvořit virtuální prostředí a specifikovat rozdíly a nedostatky, které v nynější době v podobných studiích vznikají. Řešitel současně cílí i na rozšíření povědomí a využitelnosti metod jasové analýzy pro odbornou veřejnost, jelikož se stále častěji setkává s obecnou neznalostí dané problematiky. Dosažené výsledky vědecko-výzkumné práce prohloubí znalosti v oblasti noční bezpečnosti pozemních komunikací a představí způsoby, jak tyto podmínky modelovat. Projekt bude sloužit jako stěžejní podklad pro disertační práci jednoho z řešitelů.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/109/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Tadeáš Bartoš; Ing. Tomáš Blodek; Ing. Adam Hoffmann; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. David Korbelář; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Petr Sobotka; Bc. Michaela Stránská; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Monika Vavříková; Ing. Gabriela Zikánová; Ing. Tereza Šimková; Ing. Martin Šimáček
Anotace:
První fázi projektu představuje teoretická příprava na realizaci vlastních nárazových zkoušek. Ta zahrnuje definování požadovaného průběhu konkrétního crashtestu, výběr vhodných vozidel, bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů a určení osazovaného měřícího vybavení. V této fázi budou studenti seznámeni s principem přípravy nárazových zkoušek a zejména budou komplexně obeznámeni s principem fungování jednotlivých měřících zařízení a náležitostmi jejich osazování. Tato fáze navazuje a rozšiřuje znalosti studentů z výuky a je nezbytnou fází pro následné praktické části projektu. V další fázi dojde k nákupu potřebného vybavení pro realizaci vlastních testů a případnou kalibraci měřících zařízení. Následuje již praktická fáze, a to realizace crashtestů. Studenti budou mít možnost se zapojit v rámci rozličných činností přípravy a realizace počínaje přípravou vozidel, bezpilotních prostředků, kolizních partnerů ale také přípravou a instalací měřících zařízení, resp. přípravou samotné testovací dráhy. Bezprostředně po realizaci nárazové zkoušky budou studenti zapojeni do činností spojenými s monitoringem poškození vozidel, resp. bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů. To zahrnuje odbornou práci s 3D scanerem či totálními stanicemi. Závěrečnou fázi projektu pak představuje zpracování, vyhodnocení a interpretace naměřených dat v prostředí specializovaných softwarů, který má Ústav soudního znalectví v dopravě k dispozici. Jedná se tedy o komplexní sadu odborných činností, které studenty obohatí v oblasti odborné způsobilosti a připraví je na budoucí činnosti v rámci jejich profesního života.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Tereza Šimková
Anotace:
Koncepce řešení vychází z metodicky nového přístupu k problematice predikce silniční nehodovosti. Na základě konkrétních prvků, zjištěných při analýze nehodových lokalit (např. silniční nehodovost, dopravně - bezpečnostní deficity) a pasportu komunikací, bude provedena prognóza vzniku nových nehodových lokalit, za účelem docílení jejich včasné nápravy. Pro efektivní prezentaci výsledků bude vyvinuta mapová aplikace, obsahující dosažené vědecko-výzkumné výsledky, které mohou být touto formou poskytnuty, např. odborné veřejnosti, ale také správcům dotčených pozemních komunikací. Mapová aplikace bude založena na detailní databázi obsahující komplexní parametrizaci dotčených úseků pozemních komunikací, např. intenzity dopravy či návrhové prvky pozemní komunikace, včetně závad na dopravním vybavení. Předmětná databáze bude současně zohledňovat již identifikované dopravně - bezpečnostní deficity extrahované z webové aplikace CEBASS "Centrální evidence bezpečnostních analýz silniční sítě". Projekt bude rovněž sloužit jako stěžejní podklad pro disertační práci hlavního řešitele.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/138/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Lucie Vlčková; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt se bude primárně věnovat vytvoření systematického nástroje pro vyhodnocování úrovně bezpečnosti v místě železničních přejezdů na území ČR. Předkládaný výzkumný úkol je nedílnou součástí disertační práce žadatele, ve které si klade autor za cíl implementovat využití hierarchicky strukturovaných dat v rámci analýzy bezpečnosti dopravy. S vědomím, že v současné době neexistuje komplexní nástroj, který by shrnoval a zohledňoval veškerá důležitá kritéria ovlivňující úroveň bezpečnosti na železničních přejezdech, je za strany žadatele vyvinuta iniciativa takovýto nástroj vytvořit. Vzhledem k tomu, že problematiku bezpečnosti na železničních přejezdech ovlivňuje celá řada vzájemně provázaných parametrů, budou tyto parametry jednoznačně definovány v rámci vytvoření ontologie. Aktuálnost této myšlenky rovněž potvrzuje nelepšící se vývoj počtu dopravních nehod na železničních přejezdech a z nich plynoucí celospolečenské ztráty. Zároveň je nepochybně zásadní zabývat se úpravou železničních přejezdů preventivně. Tím je myšlena snaha předcházet nehodám i na takových železničních přejezdech, které nehodovost v současnosti nevykazují, nicméně zdají se být rizikové z hlediska dopravního či stavebního uspořádání nebo označení.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/137/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vytvoření katalogu zádržných zařízení používaných na primární silniční síti v ČR. Katalog bude obsahovat všechny typy zádržných zařízení, jejich základní parametry a také fotodokumentaci pro jejich snadnou vizuální identifikaci. Předmětný katalog bude tvořit jednu ze základních rešeršních částí disertační práce hlavního řešitele projektu, která se týká bezpečnostní inspekce PK. V případě nepodpoření tohoto projektu, by byl hlavní řešitel fakticky přinucen ke změně téma své disertační práce. V rámci ČR je identifikovaným dopravně - bezpečnostním deficitům týkajících se zádržných zařízení přiřazována závažnost na třístupňové stupnici, která je definovaná v metodice certifikované MDČR. Specifikace jednotlivých stupňů je velmi obecná. Vyplývající problémy jsou primárně ve stanovení rozdílné závažnosti u shodných typů závad, v případě posouzení jednotlivými auditory bezpečnosti pozemních komunikací. Na základě takto provedeného hodnocení úrovně bezpečnosti silničního provozu není možno zcela objektivně rozhodnout o prioritě jednotlivých sanačních opatření. Vytvořený katalog zádržných zařízení bude využit nejen pro pokračování v disertační práci řešitele, ale bude taktéž uplatňován v rámci řešených projektů na Ústavu soudního znalectví v dopravě, který se mimo mnoha jiných činností zabývá i bezpečností PK.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/199/OHK2/3T/16

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vývoj inovativní metody pro odhalování, dokazování a potírání kriminality spojené s trestnou činností v silniční dopravě za použití moderních technických zařízení a nových poznatků z oblasti měření dynamických charakteristik. Metoda je založena na zajištění nehodových dat z řídicích jednotek kolidujících vozidel a jejich následné analýze. V rámci projektu bude analyzováno 100 dopravních nehod včetně manipulovaných a provedeno 12 nárazových testů pro verifikaci metody.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2020
Program:
Bezpečnostní výzkum České republiky 2015-2022

Řešitel:
Ing. Jakub Dvořák, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Přemysl Junek; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Tomáš Rozlivka; doc. Ing. Drahomír Schmidt, Ph.D.; Ing. Lenka Žaludová
Anotace:
Vysoká dopravní nehodovost je celosvětový společenský problém. V naší zemi má nehodovost a počet úmrtí statisticky klesající tendenci. Nicméně počty nehod jsou stále vysoké. Další snížení počtu nehod se neobejde také bez detailní analýzy konkrétních nehod a kritických nehodových míst. Projekt je zaměřen na analýzu rozhledových poměrů v místech s vysokou nehodovostí nebo míst potencionálně nebezpečných, vytváření prostorových modelů, matematické simulace nehodových situací a hledání cesty k snížení pravděpodobnosti výskytu nehodové situace. Projekt navazuje na mou disertační práci na téma "Výzkum dopravní bezpečnosti" a na závěrečné práce ostatních členů týmu. Projekt navazuje na další výzkumné činnosti ústavu K622. Problematika zamýšleného projektu například úzce souvisí s dynamickým pohybem dopravních prostředků. V této oblasti jsou naším ústavem také prováděny výzkumy. V rámci projektového výzkumu se budeme snažit navázat spolupráci se vznikajícím projektem národního výzkumu dopravn
Pracoviště:
Rok:
2011 - 2012
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS11/141/OHK2/2T/16