Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Jiří Volt
Anotace:
Rozmach letecké dopravy v poslední době přináší nové výzvy v optimalizaci a řízení letištních procesů. Fronty na klíčových letištních procesorech, jako jsou přepážky pro odbavení a stanoviště bezpečnostní kontroly, se stávají stále běžnějšími. Tento projekt se zaměřuje na vývoj inovativního řešení pro optimalizaci letištních procesů a řízení toku cestujících s cílem minimalizovat tvorbu front na klíčových letištních procesorech. Hlavním cílem je vytvořit výpočetní algoritmus pro řízený příchod cestujících na letiště, který povede k rozložení zátěže a efektivnějšímu využití dostupných letištních zdrojů. V projektu se předpokládá využití metod Operačního výzkumu, Simulací a Teorie hromadné obsluhy. Dalším krokem projektu je zkoumání procentuálního zastoupení cestujících, u kterých je vyžadována úprava času příchodu, aby bylo navrhované řešení účinné a zároveň všichni cestující stihli svůj čas odletu. Výsledky projektu by měly vést ke zlepšení efektivity celého procesu odbavení cestujících na letišti a ke snížení zpoždění. Dále by měly přispět ke zlepšení celkového cestovatelského zážitku.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/107/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Petr Richter, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Konference navazuje na úspěšné předcházející ročníky konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní z let 2015 až 2022. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je listopad 2024, jednacím jazykem konference bude výhradně angličtina. Oproti předchozím ročníkům bude letos snaha pořádat konferenci mimo prostory Fakulty dopravní (NTK, budova CIIRC). Změnou místa pořádání si organizační výbor konference slibuje větší atraktivitu konference pro zahraniční a tuzemské partnery. Celková tématika konference bude zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako během prvních ročníků jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 58/24/F6

Řešitel:
Anotace:
Cílem projektu je vyvinout prediktivní model, který zvýší předvídatelnost pohybů letadel v taktické fázi provozu na základě provozní situace a propustnosti pohybové plochy letiště a přesnost stanovení času odletu letadel. Pro dosažení maximální úrovně shody s reálným systémem bude model zahrnovat podstatné rozhodovací procesy ovlivňující pojíždění a odbavení letadla (včetně řízení letového provozu a rozhodování posádky letadla). Propojením odborníků z univerzity a praxe, se zkušenostmi v oblasti letištního provozu, programování a simulačních analýz, a s využitím reálných dat bude vytvořen prototypový nástroj použitelný v reálném letištním provozu.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací SIGMA

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Pavel Smíšovský; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
Pozemní odbavení letadla je komplexní proces, do kterého je zapojeno velké množství subjektů, jejichž synergie zajištuje bezpečný a plynulý provoz. Jedná se o proces, který je velice náchylný na provozní změny, které mohou během odbavení nastat. Vlivem těchto změn může docházet ke vzniku zpoždění letadla během procesu pozemního odbavení. Toto vzniklé zpoždění se následně přenáší do celé sítě, která je dnes na hranici svých kapacit a je nutné optimalizovat její využívání. Za účelem optimalizace toků ve vzdušném prostoru vznikl evropský síťový manažer (NMOC) a byly vytvořeny postupy CDM (Collaborative Decision Making). Koncept CDM je založen na zavedení systému sdílení informací mezi všemi zúčastněnými subjekty podílejícími se na provozu a fungování letecké dopravy. Jedním z nejdůležitějších prvků definovaných konceptem CDM, se kterým pracuje i síťový manažer při optimalizaci toků, je čas TOBT (Target of block time). Jedná se o čas ukončení pozemního odbavení. Tento čas je v první fázi automaticky generován na základě plánovaného odletu letadla a během procesu odbavení je manuálně aktualizován pracovníkem handlingu. Přesné postupy v rámci nastavování TOBT však neexistují a zejména při vzniku neočekávaných provozních změn dochází k zadání nepřesného času TOBT. Tento projekt si klade za cíl zjistit, s jakým předstihem a jak přesně je možné na základě dostupných provozních dat vytvářet automatické predikce času TOBT a jaké konkrétní faktory nebo jejich kombinace tento čas mohou ovlivňovat. Za účelem dosažení cíle projektu bude vytvořen predikční model založený na algoritmech strojového učení, který dokáže kvantifikovat vliv jednotlivých faktorů a jejich kombinací na výsledný čas TOBT a následně tento čas predikovat. Přesnost těchto predikcí v různých časech před ukončením odbavení bude následně ověřována porovnáním vypočtených predikcí se skutečným časem TOBT.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/142/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; Ing. Marek Hamza; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; prof. Ing. Věra Voštová, CSc.; Ing. Miroslav Špák, Ph.D.
Anotace:
The airlines diversion management entails a complex decision-making process that comes into action during the adverse events, preventing the execution of the regular flight operations. Diverting from the intended route can be caused by several reasons both when the safety of the flight or the well-being of the passengers is concerned. A flight diversion can severely disrupt the passenger's comfort, jeopardize the fleet or the crew planning and is generally accompanied with the significant expenses. The intention of every airline in a case of a diversion is to assure the fastest turnaround time and/or provide the passengers with the highest level of services to mitigate the negative effects. A wrong selection of an alternate airport, that is not having enough capacity, personnel or material resources to handle a flight diversion in a timely manner can negatively influence the airline in several ways. Both strategic and tactical diversion management process is a collaborative decision-making procedure, heavily dependent on the base of the information available, where the main actors are not only flight crew and the airline OCC but also the ATC, airport operators and the local service providers. Airline strategic diversion planning shall comprehend a well-defined data set and its data quality procedures shall ensure the information accuracy in the pre-tactical phase. The consequent real time data processing can enhance the decision-making process in a tactical phase of the flight diversion. The data and information required comprise of available airport capacities and other relevant ground resources needed to handle a diverted flight. As stated, such data and information are mostly tactically critical, therefore continuous monitoring and updating shall be ensured. This project shall examine the airport selection methodology based on the proposed real time data management. The results shall validate the data items collected from the airports in real time, the selectio
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/136/OHK2/2T/16