Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je zvýšení bezpečnostní inteligence komplexních leteckých organizací pomocí návrhu řešení pro měření a vizualizaci výkonnosti v bezpečnosti leteckých organizací na bázi systémového přístupu. Projekt je zaměřen na vývoj technického řešení v souladu s plánem Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) pro nadcházející období. Dílčími cíli projektu jsou (1) vyvinout znalostní bázi pro uchovávání znalosti o dosahované výkonnosti v bezpečnosti (2) navrhnout postup pro hodnocení výkonnosti v bezpečnosti letecké organizace na základě znalostní báze (3) vyvinut softwarový nástroj pro podporu systémového měření a vizualizaci výkonnosti v bezpečnosti na základě navrženého postupu s využitím dat ze znalostní báze.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Anotace:
In many domains such as aerospace and civil aviation in general, safety assessment is performed with old and outdated methodologies when it comes to complex systems involving software and/or human interactions. Newer and more effective methodologies exist, such as System-Theoretic Process Analysis (STPA), but their adoption and implementation by the industry is rather long and not marked. One of the reasons explaining it is the lack of time to train employees and create new procedures within the organization, as well as the time-demanding nature of the analysis and the related processes . This project tackles this issue by bringing an automation tool that will reduce the time of performing an STPA analysis and will increase its efficiency at the same time. Overall, safety would be increased in organizations willing to implement such a tool to adopt STPA. The challenges will lie in defining a conceptual model as well as defining and formalizing the data that will be mapped to this conceptual model.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/137/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Natalia Guskova; Ing. Martin Kála, Ph.D.; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zabývá rozvinutím logistického managementu pro organizace provádějící údržbu letadel. Řeší celkové zefektivnění procesu objednávání jednotlivých dílů určených pro výměnu na letadle, náklady spojené s logistikou, či skladování daných materiálů. Data k řešení této práce budou poskytnuty organizací oprávněnou k údržbě sídlící v České republice. Konzultace problematiky budou řešeny s organizacemi sídlícími v České republice, i se společnostmi ze zahraničí tak, aby byly výsledky projektu uplatnitelné v praxi. Projekt poskytne ucelený přehled reprezentativních materiálů a dílů, které přinesou nejmarkantnější zefektivnění procesu údržby letadla. Na základě vstupních dat budou vybrány vhodné statistické metody a také matematické vzorce a rovnice, díky kterým bude možné proces logistického managementu zefektivnit. Všechna získaná data, souhrn vzorových materiálů a dílů, statistika a matematika poslouží k vytvoření matematického modelu, který poskytne komplexní výstupy, zajišťující zvýšení efektivity logistického managementu pro plánování a provádění údržby dopravních letadel v organizacích oprávněných k údržbě, což přinese snížení nákladů vynaložených na tuto údržbu.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/141/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Mgr. Miroslav Blaško, Ph.D.
Anotace:
Cílem návrhu projektu je aplikace teorie modelu bezpečnosti STAMP do prostředí dozorového orgánu odvětví letecké dopravy a vytvoření nástroje pro podporu této aplikace. Dílčím cílem je vytvoření modelu klíčových postupů řízení provozní bezpečnosti dozorového orgánu a auditních modelů vybraných dozorovaných organizací, které budou propojeny s daty o bezpečnosti těchto organizací. Vytvořené modely i data o bezpečnosti budou kompatibilní s teorií modelu bezpečnosti STAMP. Dalším dílčím cílem je vytvoření nástroje (software) pro podporu aplikace modelu bezpečnosti STAMP v prostředí dozorového orgánu, který podpoří případ užití sběru a zpracování dat o bezpečnosti resp. případ užití správy modelu klíčových postupů řízení bezpečnosti dozorového orgánu a auditních modelů dozorovaných organizací.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2023
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Mgr. Miroslav Blaško, Ph.D.
Anotace:
Hlavní cíl projektu je zvýšení efektivity plánování a provádění údržby dopravních letadel a tím zvýšení konkurenceschopnosti a dostupnosti letecké dopravy. Dílčím cílem projektu je identifikace faktorů a závislostí, které určují vlastní průběh údržby dopravních letadel a zpřesnění odhadu průběhu revizí při údržbě a opravách letadel. Projekt si klade za cíl prozkoumat všechny vazby faktorů a vytvořit model znalosti - tzv. znalostní graf, který bude při výpočtu předpokládaného času realizace jednotlivých úkolů zohledňovat faktory a jejich vztahy a tím zpřesňovat výpočet průběhu revizí v rámci údržby. Projekt je v tomto ohledu zaměřen na využití současných možností v oblasti tvorby znalostních systémů a matematické prediktivní analýzy.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2023
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; Ing. Michaela Kalivodová; Ing. Stanislav Kušmírek, Ph.D.; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.; Ing. Tomáš Malich; doc. Ing. Bc. Vladimír Socha, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Použití augmentované reality v letectví je výsledkem neustálé snahy o zvyšování bezpečnosti. V současné době se běžně používá ve formě tzv. Head-Up Display, nebo je testována v podobě Head-Worn Display (HWD), tedy zobrazovacích jednotek umístěných přímo na uživateli. HWD má nejčastěji podobu přileb či brýlí, tzv. smart glasses. Promítnutí augmentované reality do zorného pole uživatele v letectví je bezesporu krokem vpřed, nicméně limitací těchto zobrazovacích systémů je neexistence analýzy ergonomie zobrazení zvolených dat v zorném poli. Předkládaný projekt je zaměřen na odstranění uvedených limitací, a to návrhem zobrazení letových a navigačních dat z primárního letového displeje, ve smyslu grafickém i prostorovém, a s respektováním percepčních možností zorného pole běžného uživatele. Cílem je vytvořit návrh softwaru augmentované reality a jeho ověření využití ve formě HWD. Software bude vložen do brýlí s otevřeným zdrojovým kódem a způsob zobrazení letových a navigačních údajů bude navržen s ohledem na co největší využitelnost prezentovaných údajů
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/133/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Mgr. Miroslav Blaško, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vývoj znalostních systému v letecké dopravě s ohledem na využití ontologického inženýrství v této doméně. Cílem projektu je využít konceptuálního modelování kvality a spolehlivosti leteckých výrobků za účelem reprezentace znalosti a korelace v datech o kvalitě a spolehlivosti. Důraz v projektu bude kladen na možnost extrakce klíčových informací z nestrukturovaných dat a na zkoumání možností pro transformaci nestrukturovaných dat na data strukturované. Projekt povede k tvorbě znalostního systému letecké kvality a spolehlivosti, za účelem podpory správy doménové znalosti, její extrakce a dalšího využití v průmyslu. Výsledky projektu budu ověřeny pomocí případových studií v reálných podmínkách, jako podpora procesu rozhodování o zajištění kvality a spolehlivosti v letectví.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2022
Program:
INTER-EXCELLENCE

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Simona Bolčeková; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.
Anotace:
Cílem projektu je vytvořit koncept vyhodnocování výkonnosti v provozní bezpečnosti pro modely se systémovým přístupem k bezpečnosti v letecké dopravě. Bezpečnost se z reaktivního přístupu tedy reakci na nehody a incidenty přesouvá k pohledu, kdy je nehodě zabráněno, než vůbec vznikne tedy k proaktivnímu přístupu. Tento přístup zahrnuje i vyhodnocení bezpečnostní výkonnosti. Nejmodernějším trendem je přístup k bezpečnosti ze systémového hlediska. Systémový přístup pokrývá všechny interakce v systému, vliv prostření na člověka a v případě nehody nehledá konkrétního viníka ale celkovou systémovou příčinu. Vyhodnocování výkonnosti v bezpečnosti je jednou z důležitých komponent, která ale vzhledem k novosti systémového přístupu nebyla pro tyto modely realizována. V současné době probíhají první aplikace systémových modelů na bezpečnost, a proto je problematika vyhodnocování bezpečnostní výkonnosti velmi aktuální. Výstupem projektu by měl být koncept vyhodnocování výkonnosti v bezpečnosti pro modely dle nejnovějších bezpečnostních teorií.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/156/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Stanislav Absolon; Ing. Bc. David Hůlek, Ph.D.; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; doc. Ing. Bc. Vladimír Socha, Ph.D.
Anotace:
Předložený projektový koncept se zabývá východisky hodnocení výkonnosti a psychofyziologické zátěže u pilotů. Podstatou je, na základě stávajících poznatků a za pomoci biotelemetrie, stanovit vhodné fyziologické parametry a metody jejich hodnocení pro identifikaci psychofyziologického stavu pilota během vykonávání letových úkonů. Uvedené by mohlo dopomoct k identifikaci stresových, únavových nebo výkonových stavů za předpokladu využívání neinvazivních modulárních biotelemetrických systémů. Aktuální stav uvedené problematiky poukazuje na fakt, že hodnocení výkonnosti a psychofyziologické zátěže u pilotů se zakládá na sledování a hodnocení jejich fyziologických funkcí. Existuje velké množství metod hodnocení takovýchto dat, které se většinou opírají pouze o lineární metody (v časové a frekvenční oblasti). Mimo uvedené doposud není známá specificita a senzitivita těchto metod pro účely identifikace a klasifikace psychofyziologického stavu, případně výkonnosti, pilotů. Proto má předkládaný projekt ambici doplnit tyto běžné metody hodnocení o metody nelineární, a to rekurentní kvantifikační analýzu a fraktální analýzu. Hodnocené signály budou primárně myopotenciály, elektrokardiogram, dechová frekvence, záznam tělesné teploty, aktigram a elektroencefalogram. Hlavním cílem projektu je tedy navrhnout takové metody dynamického hodnocení dat, které je možné získat prostřednictvím nositelných biotelemetrických systémů, a za pomocí nichž bude možné komplexně identifikovat psychofyziologický stav a výkonnost pilota. Měření budou provedena na leteckých trenažerech Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/150/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jan Franěk; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Veronika Červená; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.; Ing. Marek Štumper
Anotace:
Projekt si klade za cíl vytvořit základní model umožňující pokročilé vyhodnocení a analýzu provozní bezpečnosti v čase. Provozní bezpečnost je v oblasti civilního letectví prvkem, který podléhá v současnosti snahám o jeho efektivní kvantifikaci. Vyjádření provozní bezpečnosti v čase představuje signál, který je možné s užitím současných matematických modelů podrobit podobné analýze, jaké se podrobují signály ze senzorických dat (rychloměrů, navigačních systémů apod.). Tento model se však zaměří na tzv. "soft" data (data o událostech, z provozu apod.), které jsou novodobým fenoménem a které tvoří oblast provozní bezpečnost z výrazné části. V letectví jsou to právě poskytovatelé letových navigačních služeb, kteří disponují největším objemem použitelných dat, a kteří také mají nejrozvinutější systém řízení provozní bezpečnosti (SMS). Aplikace takovéhoto modelu se proto u nich se jeví jako nejlépe proveditelná. Model poskytne oddělení řízení provozní bezpečnosti zcela nový typ analýzy fungování organizace v oblasti provozní bezpečnosti, který by měl zjednodušit proces rozhodování a stanovování priorit činností. Vytvořený model bude založen na identifikaci nejvhodnějšího matematického aparátu, který zpětně poslouží na identifikaci možností vyhodnocení úrovně provozní bezpečnosti v čase.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/188/OHK2/2T/16