Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Rozvoj dopravní infrastruktury je klíčový v mnoha ekonomických a společenských aspektech daného území (úroveň mobility, mezinárodní konkurenceschopnost, životní úroveň obyvatel, bezpečnost a snížení negativních vlivů na životní prostředí). Rozvoj dopravní infrastruktury probíhá v ČR realizací investičních projektů a je financován z národních i nadnárodních zdrojů. Největší objem finančních prostředků pro financování rozvoje dopravní infrastruktury představuje pro ČR Operační program doprava (OPD), který je realizován vždy v sedmiletém programovém období (v současnosti probíhá OPD3, tedy OPD 2021-2027). Přestože je OPD v rámci objemu finančních prostředků nejvýznamnější pro ČR, není z hlediska výše disponibilních finančních prostředků dostatečný pro realizaci všech investičních projektů v daném období financování (programovém období). Z tohoto důvodu jsou vybrány k realizaci jen některé projekty. Současný systém selekce projektů je založen na rozhodnutí skupiny expertů. Tato forma selekce portfolia projektů má však značné nevýhody, zejména z hlediska kvality řešení úlohy. Úlohu lze formulovat jako optimalizační problém selekce investičních projektů pro financování. Dalším potenciálním rozšířením úlohy je zakomponování rozvrhu financování projektů v jednotlivých letech programového období a efektivní alokace finančních prostředků v jednotlivých letech programového období. Vzhledem k náročnosti výpočtu při velkém počtu proměnných úlohy a velkém množství omezujících podmínek je nutné zvážit využití metaheuristických metod (například genetické algoritmy), které umožňují, na rozdíl od exaktních výpočetních metod, získání přípustného řešení v disponibilním čase. Projekt cílí na aplikaci genetických algoritmů na komplexní problematiku selekce portfolia, rozvrhu projektů a alokaci dostupných finančních prostředků v jednotlivých letech programového období OPD. Navazuje na projekt SGS22/126/OHK2/2T/16, kde byla formulována problematika selekce portfolia projektů bez aspektů r
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/069/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Karel Ječmen; Ing. Olga Mertlová, Ph.D.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Financování investičních projektů do dopravní infrastruktury v členských státech EU probíhá kromě národních zdrojů především z operačních programů, ve kterých jsou alokovány značné finanční prostředky. Např. pro Českou republiku je Evropskou komisí schválen Operační program Doprava (OPD), který se realizuje od roku 2007 v sedmiletých cyklech, a který patří k největším operačním programům v ČR z hlediska alokovaných finančních zdrojů - připadá na něj více než 120 mld. Kč za poslední ukončené programové období 2014-2020. Výběr projektů, které budou financovány, probíhá převážně na bázi expertního výběru. Protože se jedná o značné finanční objemy a celá řada projektů má velký národohospodářský význam, je třeba, aby byl výběr financovaných projektů prováděn co nejefektivněji. Předmětem navrhovaného projektu SGS je analýza daného investičního prostředí, vyhodnocení aplikačního potenciálu obecných optimalizačních metod v souvislosti s řešeným problémem a návrh výpočetních metod vhodných pro řešení daného problému, které představují teoretický základ budoucích systémů pro podporu rozhodování. Při řešení projektu bude kladen důraz na identifikaci vstupních parametrů reprezentujících reálné vlastnosti investičních projektů, monitorovacích indikátorů, které musí být množinou vybraných projektů saturovány, silných a slabých stránek zkoumaných metod a v neposlední řadě také na jejich praktickou využitelnost v prostředí OPD. Projekt tedy cílí na reálný aktuální problém z prostředí financování dopravní infrastruktury v ČR. Výsledky mohou mít kladný vliv na efektivitu alokovaných finančních prostředků a nabízet maximalizaci socioekonomického benefitu z každé alokované finanční jednotky.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/126/OHK2/2T/16