Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Anotace:
In many domains such as aerospace and civil aviation in general, safety assessment is performed with old and outdated methodologies when it comes to complex systems involving software and/or human interactions. Newer and more effective methodologies exist, such as System-Theoretic Process Analysis (STPA), but their adoption and implementation by the industry is rather long and not marked. One of the reasons explaining it is the lack of time to train employees and create new procedures within the organization, as well as the time-demanding nature of the analysis and the related processes . This project tackles this issue by bringing an automation tool that will reduce the time of performing an STPA analysis and will increase its efficiency at the same time. Overall, safety would be increased in organizations willing to implement such a tool to adopt STPA. The challenges will lie in defining a conceptual model as well as defining and formalizing the data that will be mapped to this conceptual model.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/137/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Natalia Guskova; Ing. Martin Kála, Ph.D.; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zabývá rozvinutím logistického managementu pro organizace provádějící údržbu letadel. Řeší celkové zefektivnění procesu objednávání jednotlivých dílů určených pro výměnu na letadle, náklady spojené s logistikou, či skladování daných materiálů. Data k řešení této práce budou poskytnuty organizací oprávněnou k údržbě sídlící v České republice. Konzultace problematiky budou řešeny s organizacemi sídlícími v České republice, i se společnostmi ze zahraničí tak, aby byly výsledky projektu uplatnitelné v praxi. Projekt poskytne ucelený přehled reprezentativních materiálů a dílů, které přinesou nejmarkantnější zefektivnění procesu údržby letadla. Na základě vstupních dat budou vybrány vhodné statistické metody a také matematické vzorce a rovnice, díky kterým bude možné proces logistického managementu zefektivnit. Všechna získaná data, souhrn vzorových materiálů a dílů, statistika a matematika poslouží k vytvoření matematického modelu, který poskytne komplexní výstupy, zajišťující zvýšení efektivity logistického managementu pro plánování a provádění údržby dopravních letadel v organizacích oprávněných k údržbě, což přinese snížení nákladů vynaložených na tuto údržbu.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/141/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Michaela Fukalová; Ing. Martin Kála, Ph.D.; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Karel Mündel; Ing. Kateřina Škodová
Anotace:
Projekt je zaměřen na vývoj koncepce integrovaného řízení provozní bezpečnosti, konkrétně na metodický návrh integrovaného postupu pro realizaci šetření událostí a auditní činnosti v leteckých údržbových organizacích s využitím dat o plánování a provádění letecké údržby. Projekt staví na teorii Safety-III, tedy přístupu k provozní bezpečnosti založeném na systémové teorii, a to konkrétně modelu bezpečnosti System-Theoretic Accident Model and Processes (STAMP). Dále využívá základní ontologii Unified Foundational Ontology (UFO) jako nástroj pro integraci dat a softwarových nástrojů, který umožňuje základní technické řešení pro integraci dat o bezpečnosti a dat z provozu údržbové organizace, jako i samotného systému řízení provozní bezpečnosti a systému plánování a provádění letecké údržby. Hlavním výstupem navrhovaného projektu bude Metodika integrovaného postupu šetření událostí a provádění auditů, která umožní efektivnější provádění šetření událostí z provozu jako i plánování auditní činnosti v letecké údržbě. Zároveň tato metodika přispěje k zavedení systémového přístupu k provozní bezpečnosti v letecké údržbě, zkrátí čas potřebný pro šetření událostí a přípravu na provádění auditů, a v neposlední řadě přispěje k vytvoření plnohodnotného integrovaného systému řízení letecké údržby.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/133/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Kateřina Grötschelová; Ing. Natalia Guskova; Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; Ing. Tomáš Havel; doc. Ing. Bc. Vladimír Socha, Ph.D.
Anotace:
Široké portfolio volně prodejných a cenově dostupných bezpilotních letových prostředků, jejich konstrukční různorodost, stupeň autonomie a integrování autopilotných systémů (Pixhawk či ArduPilot) přiměl Evropskou unii modifikovat dosavadní legislativní nařízení kvalifikaci dronů. Nové nařízení kromě hmotnosti zohledňuje další výkonové charakteristiky jako maximální rychlost při vodorovném letu a maximální výšku nad bodem vzletu. Na základě těchto specifikací je dron zařazen do jedné ze čtyř tříd. Metodika testování jakož i měřicí zařízení, používané pro testování, budou mít velký vliv na správnost klasifikace produktu a jeho cenotvorbu. Uvedené bude platit zejména u dronů kategorie C0 a C1 s maximální vzletovou hmotností do 250g pro C0 resp. 900g pro C1. Cílem projektu je proto navrhnout cenově dostupnou metodu exaktního a dynamického testování výše uvedených základních charakteristik sloužících pro kvalifikaci dronů, to jest právě maximální výšku vzletu a horizontální rychlost. Primární fokus projektu bude na kvadrokoptéry, přičemž předkládaný projekt má ambici definovat další letové charakteristiky, které mohou mít vliv na bezpečnost používání bezpilotních letových prostředků a jejich klasifikaci v rámci platné legislativy EU. Výstupem projektu bude vytvoření ucelené metodiky testování kvadrokoptér s navržením technického řešení softwaru a metodiky pro klasifikaci dronů podle vybraných výkonových letových charakteristik.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/083/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Simona Bolčeková; Ing. Kateřina Grötschelová; Ing. Natalia Guskova; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.
Anotace:
Důležitým aspektem letecké dopravy je provozní bezpečnost, která je nezbytná pro její úspěch a rozvoj. Moderní přístup k safety managementu je založen na proaktivní a prediktivní metodě řízení. Subjekty letecké dopravy zpravidla operují s oběma přístupy, ale nejsou schopny využít potenciál jejich propojení. Integrace znalosti z bezpečnostních studií s daty o bezpečnosti z provozu vede k rozvoji inteligentního nástroje pro optimální řízení provozní odchylky. Pro zavedení takového prostředku je nezbytné vytvořit konceptuální model uvedeného propojení. Řešení vychází ze současných metod a postupů bezpečnostního inženýrství, především techniky analýzy nebezpečí STPA (System-Theoretic Process Analysis). Projekt využívá sjednocující prostředek současných konceptuálních modelů, unifikované základní ontologie UFO (Unified Foundational Ontology). Cílem je poskytnout takový popis předmětné oblasti, aby bylo možné využít výsledky pro integraci dat v softwarovém prostředí pro Safety Management System. Výsledné řešení bude validováno ve spolupráci se společností Letiště Praha, a.s.. Konceptuální model vytvoří základ pro návrh a implementaci řešení v dalších oblastech, kde jsou využívány studie bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/125/OHK2/2T/16