Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Simona Blašková; prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Anotace:
Signály GNSS jsou využívány širokou škálou systémů kritické infrastruktury a staly se nedílnou součástí moderní společnosti. Tato technologie je však značně zranitelná a je dokumentovaná celá řada případů kdy došlo k jejímu rušení. Tyto případy GNSS rušení vedou k poptávce po vývoji různých možností detekce GNSS rušení a tzv. odolných technologií, které jsou schopné útokům využívajících GNSS rušení čelit a odolat. Při vývoji detekčních zařízení a odolných technologií se však mnohé řešitelské týmy omezují pouze na jednodušší formu GNSS rušení - jamming a opomíjejí složitější a nebezpečnější formu rušení - spoofing. A to i navzdory rostoucímu množství případů výskytu spoofingových útoků. Nově vznikající odolné technologie však nepodléhají žádné formě klasifikace nebo ověření jejich skutečné schopnosti bránit se útokům využívajících GNSS rušení. V současné době ani nejsou vykonávány žádné nezávislé testy, které by odolnost přijímačů vůči GNSS rušení prověřovali. Navrhovaný výzkum tak přináší rozšíření již existující expertízy ČVUT v oblasti GNSS rušení o využití GNSS spoofingu pro testování odolnosti přijímačů GNSS.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/138/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; Ing. Marek Hamza; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; prof. Ing. Věra Voštová, CSc.; Ing. Miroslav Špák, Ph.D.
Anotace:
The airlines diversion management entails a complex decision-making process that comes into action during the adverse events, preventing the execution of the regular flight operations. Diverting from the intended route can be caused by several reasons both when the safety of the flight or the well-being of the passengers is concerned. A flight diversion can severely disrupt the passenger's comfort, jeopardize the fleet or the crew planning and is generally accompanied with the significant expenses. The intention of every airline in a case of a diversion is to assure the fastest turnaround time and/or provide the passengers with the highest level of services to mitigate the negative effects. A wrong selection of an alternate airport, that is not having enough capacity, personnel or material resources to handle a flight diversion in a timely manner can negatively influence the airline in several ways. Both strategic and tactical diversion management process is a collaborative decision-making procedure, heavily dependent on the base of the information available, where the main actors are not only flight crew and the airline OCC but also the ATC, airport operators and the local service providers. Airline strategic diversion planning shall comprehend a well-defined data set and its data quality procedures shall ensure the information accuracy in the pre-tactical phase. The consequent real time data processing can enhance the decision-making process in a tactical phase of the flight diversion. The data and information required comprise of available airport capacities and other relevant ground resources needed to handle a diverted flight. As stated, such data and information are mostly tactically critical, therefore continuous monitoring and updating shall be ensured. This project shall examine the airport selection methodology based on the proposed real time data management. The results shall validate the data items collected from the airports in real time, the selectio
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/136/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Kateřina Martincová; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Roman Vokáč, Ph.D.; prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Anotace:
Tento projekt řeší problematiku velikosti a uspořádání stání letadel z hlediska provozní bezpečnosti na odbavovací ploše v průběhu technického odbavení letadla. V první fázi bude provedena rešerše a analýza rozměrů a podoby stání pro letadla kódových písmen C, E a F na vybraných mezinárodních letištích. Dále budou získaná data porovnána s předpisy daných regionů a budou identifikována provozně-bezpečnostní rizika při odbavení letadel. Na závěr bude pro každé kódové písmeno letadla navrženo vzorové stání, které umožní snížit identifikovaná rizika při zachování rozumných prostorových nároků.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/152/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Richard Štecha, Ph.D.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Věra Voštová, CSc.; doc. MUDr. Jiří Šulc, CSc.
Anotace:
Projekt je zaměřen na oblast lidského činitele v letectví, konkrétně na roli lidského činitele v bezpečnosti a spolehlivosti řídících letového provozu. Je všeobecně známým faktem, že lidský činitel sehrává v letectví při incidentech a leteckých nehodách významnou roli, zejména ve spojitosti s piloty, s pozemním personálem a také právě s řídícími letového provozu. Objem letecké přepravy každoročně dramaticky narůstá, stoupá i počet letových pohybů spojených se sportovním létáním, vojenskými nebo jinými akcemi (lety letecké záchranné služby, vyhlídkové lety atd.). Tento nárůst logicky klade na řídící letového provozu zvýšené nároky. V rámci projektu bude provedena rozsáhlá retrospektivní analýza incidentů v letovém provozu a leteckých nehod, u kterých sehráli řídící letového provozu zásadní roli. Studie bude zahrnovat incidenty, které se odehrály v civilní i vojenské sféře, tyto incidenty budou vzájemně porovnány. Pro srovnání bude zajištěna dokumentace od incidentů, které se odehrály za
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/164/OHK2/2T/16

Řešitel:
prof. Ing. Jiří Pospíšil, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Anotace:
Vypracování a ověřování metod měření pomocí progresivní techniky, umož-ňující získat data s požadovanou přesností a vypovídající schopností a zpra-cování těchto dat pro požadované účely měření a řízení s přihlédnutím k evropským a světovým standardům.Sledování vlivu použití progresivní techniky ( laser, ultrazvuk, totální stanice, GPS a jejich spojení) na produk-tivitu - výkonnost strojů a měření, zkracování průběžných časů, úsporu pohonných hmot a materiálů a ve stavebnictví.V současné době je vEvropě budována síť permanentních stanic technolo-gie GNNSP (projekt EUPOS) s průměrnou vzdáleností jednotlivých stanic 60 až 70 km. Tato síť by měla být v ČR vybudována v horizontu 2 let za aktivní účasti pracovníků VÚGTK, se kterými předpokládámespolupráci. V oblasti DGPS je řešení zaměřeno na multidisciplinární aplikace navrhované sítě permanentních stanic DGPS, zajišťující přesnost lokalizace na úrovni 0,1 m.
Pracoviště:
Katedra speciální geodézie
Rok:
2006 - 2008
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Jiří Pospíšil, CSc.
Anotace:
Vypracování a ověřování metod měření pomocí progresivní techniky, umož-ňující získat data s požadovanou přesností a vypovídající schopností a zpra-cování těchto dat pro požadované účely měření a řízení s přihlédnutím k evropským a světovým standardům.Sledování vlivu použití progresivní techniky ( laser, ultrazvuk, totální stanice, GPS a jejich spojení) na produk-tivitu - výkonnost strojů a měření, zkracování průběžných časů, úsporu pohonných hmot a materiálů a ve stavebnictví.V současné době je vEvropě budována síť permanentních stanic technolo-gie GNNSP (projekt EUPOS) s průměrnou vzdáleností jednotlivých stanic 60 až 70 km. Tato síť by měla být v ČR vybudována v horizontu 2 let za aktivní účasti pracovníků VÚGTK, se kterými předpokládámespolupráci. V oblasti DGPS je řešení zaměřeno na multidisciplinární aplikace navrhované sítě permanentních stanic DGPS, zajišťující přesnost lokalizace na úrovni 0,1 m.
Pracoviště:
Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rok:
2006 - 2008
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
doc. Ing. Milan Kašpar, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Anotace:
Rozvinutí současných výsledků a poznatků základního výzkumu v oblasti interakce záření s látkou a jeho šíření v obecném prostředí. Aplikace těchto výsledků v oblasti bezkontaktních metod měření tvarových změn stavebních a strojních konstrukcí. Návrh technologických postupů pro statické, kinematické a dynamické sledování geometrických parametrů stavebně průmyslových objektů, konstrukcí stavebních strojů, těžebních zařízení povrchových dolů, jeřábů a jeřábových drah v provozních podmínkách.
Pracoviště:
Katedra speciální geodézie
Rok:
1999 - 2001
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Jaroslav Talácko, CSc.
Anotace:
Integrované inženýrství v koncepci životního cyklu strojírenských výrobků (analýza, koncepce, konstrukce, vývoj, výroba, distribuce, použití a likvidace) vytváří novou generaci spolehlivých, konkurence schopných a k životnímu prostředí šetrných výrobků.Využívá simultánně disciplin strojního inženýrství. U jednotlivých typů výrobků (od klasických po mechatronické) bude zkoumána náplň a návaznost etap životního cyklu. Výsledkem je zajištění maximální souběžnosti těchto etap podporovaných moderními inženýrskými metodami a informačními technologiemi (od CAE/CAD přes FEM po expertní systémy a CIM). Řešení projektu vytváří nástroj pro simultánní řetězec: marketing-výzkum-vývoj výrobku včetně materiálů a technologií-implementace technologie-řízení výroby, její kvality a ekonomiky.Výsledky záměru zabezpečí realizaci dokonalejších technických řešení a zkrácení doby inovace.Záměr umožní vědecko výzkumnou integraci ústavů fakulty.Výstupem bude i zvýšení úrovně a autority českého strojního inženýrství.
Pracoviště:
Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rok:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry

Řešitel:
prof. Ing. Jaroslav Talácko, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Jiří Bíla, DrSc.; prof. Ing. Jan Macek, DrSc.; prof. Ing. Karel Macík, CSc.; prof. Ing. Jan Mádl, CSc.; doc. RNDr. Rudolf Novák, DrSc.; Ing. Miloš Polášek, Ph.D.; prof. Ing. František Rieger, DrSc.; prof. Ing. Milan Růžička, CSc.; doc. Ing. Svatomír Slavík, CSc.; prof. Ing. Josef Steidl, CSc.; prof. Ing. Jaroslav Talácko, CSc.; prof. Ing. Michael Valášek, DrSc.; doc. Ing. Jan Vojtek, CSc.; prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Anotace:
Integrované inženýrství v koncepci životního cyklu strojírenských výrobků (analýza, koncepce, konstrukce, vývoj, výroba, distribuce, použití a likvidace) vytváří novou generaci spolehlivých, konkurence schopných a k životnímu prostředí šetrných výrobků.Využívá simultánně disciplin strojního inženýrství. U jednotlivých typů výrobků (od klasických po mechatronické) bude zkoumána náplň a návaznost etap životního cyklu. Výsledkem je zajištění maximální souběžnosti těchto etap podporovaných moderními inženýrskými metodami a informačními technologiemi (od CAE/CAD přes FEM po expertní systémy a CIM). Řešení projektu vytváří nástroj pro simultánní řetězec: marketing-výzkum-vývoj výrobku včetně materiálů a technologií-implementace technologie-řízení výroby, její kvality a ekonomiky.Výsledky záměru zabezpečí realizaci dokonalejších technických řešení a zkrácení doby inovace.Záměr umožní vědecko výzkumnou integraci ústavů fakulty.Výstupem bude i zvýšení úrovně a autority českého strojního inženýrství.
Pracoviště:
Ústav výrobních strojů a mechanismů
Rok:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry