Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Tereza Topková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Kateřina Grötschelová; doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; Ing. Filip Konečný; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Tomáš Lipták, Ph.D.; Ing. Petr Lukeš; Ing. Kateřina Machula Půlpánová; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.
Anotace:
Globální navigační satelitní systém (GNSS) se stal nezbytnou součástí našeho každodenního života a závislost na jeho využití se zvyšuje napříč nejrůznějšími obory včetně letectví. Signál vyslaný satelitem je při přijetí na Zemi slabý, a tudíž náchylný k rušení. V poslední době došlo k několika situacím v reálném provozu způsobených právě rušením GNSS signálu, kdy musely být omezeny postupy využívající satelitní navigaci. Nejčastějším případem jsou rušičky umístěné v nákladních automobilech nacházející se na komunikaci či parkovišti v blízkosti letiště. Může dojít také k záměrnému vysílání rušivého signálu pro znemožnění určení polohy například vojenské technice ve válečných oblastech. Pro případy rušení GNSS je nutné zajistit alternativní systémy umožňující navigaci, ale například také časovou synchronizaci. Některé koncepty řešení pro využití v letectví již byly navrženy, ale žádný zatím nebyl uznán jako globální záložní navigační systém. Cílem tohoto projektu je zhodnocení jednotlivých navržených technologií z pohledu použití jako záložního GNSS systému pro podmínky České republiky. Dalším úkolem je vytvoření modelu vlastního řešení určování polohy na základě výměny polohových informací mezi letadly vzájemně, která by se dala aplikovat do konceptů alternativních navigací pro oblasti bez možnosti umístění pozemní infrastruktury záložního navigačního systému.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/132/OHK2/2T/16

Řešitel:
Mgr. Iveta Kameníková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Jakub Kordoš; Ing. Bc. Sébastien Lán, Ph.D.; Ing. Tereza Topková, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vyhodnocení možnosti sběru meteorologických dat z odpovědí sekundárního radaru a jejich využití v meteorologii. Všechna letadla za letu vysílají pomocí zařízení ADS-B informace o průběhu letu. Část těchto dat by mohla sloužit jako zdroj informací pro meteorologické výpočty a metody. Cílem projektu je zhodnotit možnosti sběru těchto dat z letadel a ohodnotit jejich přesnost srovnáním s daty získaných z meteorologické radiosondáže.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/126/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Šárka Hulínská; Ing. Tomáš Lipták, Ph.D.; Ing. Tomáš Noskievič; Ing. Tereza Topková, Ph.D.
Anotace:
Monitorování motoru a následná analýza provozních dat je dnes u velkých dopravních letadel standardem. Hlavním důvodem sběru a analýzy dat je optimalizace provozu motoru. Efektivita provozu velkých leteckých motorů dosahuje vysoké úrovně, čehož si začali všímat provozovatelé malých leteckých motorů. Jelikož provoz leteckého motoru je velice nákladný, a to i u malých dopravních letadel, je potřeba začít na danou situaci reagovat a zabývat se diagnostikou u malých leteckých motorů. Cílem projektu je optimalizovat provoz malých dopravních letadel právě pomocí monitorování parametrů motoru a následné analýzy získaných dat. Výsledkem projektu by měl být funkční model pro malé letecké motory, který bude popisovat jejich aktuální technický stav - definovat zbytkovou životnost motoru do generální opravy, díky čemuž bude možné lépe plánovat údržbu motoru případně prodloužit dobu provozu motoru tj. dobu do generální opravy.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/128/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Filip Konečný
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Jonáš, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Petr Lukeš; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Tereza Topková, Ph.D.; Ing. Tomáš Vlček; Ing. Jakub Šíma
Anotace:
Výzkumné zadání "Využití ADS-B zpráv jako indikátoru rušení GNSS" reaguje na poptávku po detekci rušení signálu GNSS. Civilní letectví využívá signál GNSS jako základní zdroj informací o poloze a času. V návaznosti na plánované využití ADS-B v rámci projektů SESAR a NextGen se stane signál GNSS zcela dominantním. Vzhledem k tomu, že civilní letectví využívá nechráněný signál, vzrůstá obava z jeho rušení. Stávající prostředky identifikace rušení signálu GNSS se omezují na pozemní lokální monitoring, který je v letectví využitelný velmi omezeně. Výzkum přináší nový koncept identifikace rušení analýzou ADS-B signálu vysílaného přelétávajícími letadly. Metoda vychází z hypotézy, že při přechodu letadla z nezarušené oblasti do zarušené dochází ke změnám parametrů, které popisují kvalitu přehledové informace v ADS-B zprávách. Software k zachycení těchto změn by mohlo být indikátorem zarušené oblasti. Vzhledem k dosahu ADS-B signálu by bylo možné metodou monitorovat rozsáhlá území v řádech stovek kilometrů. Identifikace zarušení by umožnila poskytnout rychlou informaci relevantním subjektům.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/127/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jakub Nosek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Filip Konečný; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Petr Lukeš; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Tereza Topková, Ph.D.
Anotace:
Bezpečnost na neřízených letištích se stanovištěm letištní letové informační služby (AFIS) je omezena absencí podpůrných systémů pro práci dispečerů. Se stále dostupnějšími technickými nástroji roste příležitost pro využití pokročilých technologií ke zvýšení bezpečnosti a snížení zátěže dispečerů. Absence legislativní podpory a zdrženlivost neřízených letišť vede k nedostatečnému vybavení služeben AFIS vzhledem k reálným požadavkům vzrůstajícího provozu. Použití nízkonákladových přehledových systémů v kombinaci s moderními trackovacími metodami otevírá možnosti využití přehledových informací i na menších letištích. Zavádění nových systémů, které nemusí splňovat přísná kritéria pro službu řízení letového provozu, s sebou však nese riziko přesunu pozornosti z letištní provozní zóny na nepřesný poziční údaj. Pro minimalizaci tohoto a dalších rizik musí být uživatelské rozhraní vhodně navrženo s ohledem na potřeby stanoviště. Využití přehledové informace pro automatizaci některých úkonů dramaticky sníží zátěž dispečera a umožní plnou koncentraci na kritické úkony.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/130/OHK2/2T/16