Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Publikováno:
2025, Sborník příspěvků konference ŽELVA 2024, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 86-94), ISBN 978-80-01-07397-1
Anotace:
Příspěvek představuje problematiku měření emisí hluku na rozhraní kolo-kolejnice metodou vyvíjenou v projektu HLUKOS (Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku). Uvádí výsledky korelace mezi vysvětlujícími proměnnými a upozorňuje také na ne zcela příznivé výsledky dosavadních analýz naměřených dat a nutnost kategorizace dat podle provozních a infrastrukturních kritérií.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Ing. Libor Ládyš; Ládyš, M.; Simon, O.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2024, 22. konference „Železniční dopravní cesta 2024“ - Sborník přednášek, Správa železnic, státní organizace), p. 80-89), ISBN 978-80-907189-5-1
Anotace:
Příspěvek představuje dosavadní vybrané poznatky projektu Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku, který je řešen společností EKOLA group, spol. s r.o., a ČVUT v Praze Fakultou dopravní. V rámci projektu je navržena nová metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku spolu se souvisejícím přístrojovým vybavením. Systém pracuje na principu kombinace optických a akustických snímačů v blízkém poli kontaktu kolejnice s kolem žel. vozidla, což umožňuje izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů tvořících hluk při jízdě vozu. Díky tomu je možné analyzovat a hodnotit akustickou emisi pouze samotného žel. svršku a je možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu žel. svršku v projížděném úseku, včetně trendů vývoje hlučnosti.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Publikováno:
2024, Proceedings of the 2024 24th International Scientific Conference on Electric Power Engineering (EPE), VSB - Technical University of Ostrava (TUO)), p. 216-220), ISBN 979-8-3503-4878-1, ISSN 2376-5623
Anotace:
The aim of the study was to investigate the possibilities of extending the operation of portable devices designed to monitor road traffic during short-term measurements, while keeping handling and installation simple. Of interest were the specific possibilities of using photovoltaic (PV) panels to extend the operation of measuring devices. The use of solar energy is assumed to achieve a significant extension of device operation by up to 50 %. The methodology of the study involves the interconnection of photovoltaic panels in conjunction with portable devices to achieve sufficient power to extend the operating time. In real operation, the efficiency of photovoltaic panels was evaluated by focusing on analytical procedures. The results of the study can provide advances in road traffic monitoring and offer practical solutions for the efficient and sustainable operation of portable devices.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2024
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Štětí je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, v platném znění. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jakými jsou demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy, výhledu ekonomického a tarifního, jakožto na významnou složku udržitelné městské mobility. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2024, Verejná osobná doprava 2024 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 55-62), ISBN 978-80-89565-72-6
Anotace:
Plzeňský kraj a jeho organizátor dopravy POVED se od roku 2017 aktivně zabývají uzavíráním kontraktů v závazku veřejné služby tak, aby byly zadávány co nejvíce otevřeně a transparentně. Po celou dobu spolupracují na těchto činnostech s více odbornými subjekty, například ČVUT v Praze Fakultou dopravní. V letech 2017–2024 bylo uzavřeno několik kontraktů, a to jak v rámci přímého zadání, tak nabídkových řízení. Byly zde kontrakty jak úspěšně ukončené, tak několik pokusů, kde výsledkem bohužel uzavřená smlouva s dopravcem nebyla, ale tato skutečnost přinesla zkušenosti i do dalších let. Tyto zkušenosti, včetně těch úspěšných, byly aktivně předávány dalším koordinátorům veřejné dopravy se zájmem zadávat zakázky co nejvíce otevřeně a transparentně. Tento příspěvek je tak především náhledem do časové osy mezi lety 2017 až 2024, jehož cílem je předat některé zkušenosti dalším zájemcům z řad odborné veřejnosti.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Libor Ládyš; Bartošová, L.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.; Červenka, O.
Publikováno:
2024
Anotace:
Závěrečná zpráva za rok 2024 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2024. Skládá se především z popisu plnění cílů a dosažených výsledků projektu za rok 2024.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2023
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Votice je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy, výhledu ekonomického a tarifního, jakožto na významnou složku udržitelné městské mobility. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2023
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Publikováno:
2023
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2023, Young Transportation Engineers Conference 2022, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 15-19), ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Anotace:
The railway is perceived as a modern, safe and environmentally sustainable way oftransporting people and goods. In the past, appropriate innovations in the field of infrastructure andvehicles, combined with an attractive operational concept, have gradually become the backbone ofpublic transport in the country. Even in this system, similar to other transport systems, there areaccidents (events of emergency) or potentially risky situations. The paper places the issue of railwaysafety in the legislative context and uncovers the points of view from which the safety of railway trafficcan be viewed.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2023, Verejná osobná doprava 2023 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 76-82), ISBN 978-80-89565-64-1
Anotace:
V červnu 2023 byl spuštěn unikátní projekt vzájemného uznávání vybraných jízdních dokladů v prostoru na pomezí Plzeňského a Jihočeského kraje a bavorských okresů Freyung-Grafenau, Cham a Regen, který propojuje turisticky atraktivní oblast Šumavy. Po pilotním provozu v roce 2022 byla uzavřena mezi těmito subjekty trvalá smlouva, díky které si v oblasti příhraničí začaly uvedené regiony vzájemně akceptovat vybrané jízdní doklady, a to ve všech dopravních prostředcích v závazku veřejné služby (tj. nejen ve vlacích, ale i v autobusech). Konkrétně se jedná o jízdní doklady Turista Plzeňskem a Bavorskem (Plzeňský kraj), JIKORD plus Bavorsko (Jihočeský kraj), Bayerwald-Ticket+CZ (německé okresy) a karet host GUTi (tyto karty dostávají ubytování hosté ve vybraných obcích v bavorské části Šumavy). Na česko-bavorském pomezí tak vznikl na základě impulsu Plzeňského kraje komplexně propojený tarifní systém, který bude snaha dále rozvíjet. Cílem příspěvku je nejen analýza podobných systémů v českých příhraničních oblastech, ale zejména představení tohoto nového počinu, nastínění jeho příprav a vyzdvižení jeho silných stránek.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Červenka, O.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.
Publikováno:
2023
Anotace:
Průběžná zpráva za rok 2023 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2023. Skládá se především z popisu plnění cílů a aktivit projektu za rok 2023.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2022, Sborník příspěvků konference Želva 2022, Praha, Fakulta stavební), p. 25-30), ISBN 978-80-01-07046-8
Anotace:
Železnice je vnímána jako moderní, bezpečný a ekologicky udržitelný způsob přepravy osob i zboží. V minulosti se vhodnými inovacemi v oblasti infrastruktury a vozidel (vč. zabezpečovacích a řídicích systémů) v kombinaci s atraktivní provozní koncepcí postupně stala páteří veřejné dopravy i v ČR. I v tomto systému, podobně jako v ostatních dopravních systémech, existují mimořádné události nebo potenciálně rizikové situace. Příspěvek zasazuje problematiku železniční bezpečnosti do legislativního kontextu a odkrývá úhly pohledu, kterými lze na bezpečnost železničního provozu nahlížet. Vychází při tom ze Studie bezpečnostní problematiky v železničním sektoru z roku 2022, zpracovanou pro Správu železnic, státní organizaci.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2022, Transport Means 2022 - Proceedings of the 26th International Scientific Conference, Kaunas, Kaunas University of Technology), p. 242-247), ISSN 1822-296X
Anotace:
Modern transport, in terms of vehicle drive, aims to reduce energy consumption and emissions, while reducing energy consumption further leads to lower operating costs and fuel consumption from non-renewable energy sources. The aspect of strategic security is also important, i.e. that energy sources come from politically and security-stable locations. Rail transport has been using a well-managed electric drive for a long time. With the current technological progress, the possibilities of running purely electrically even on permanently non-electrified lines are further expanded. The paper provides an overview of the possibilities of using some vehicles with alternative drives, especially in regional passenger rail transport, focusing on promising electric traction in the form of multiple-powered vehicles (units) and vehicles (units) powered by a hydrogen fuel cell. It presents an overview of the basic infrastructure conditions for the operation of such vehicles and clearly complements them with the outputs of the traffic simulation on a specific railway line Tábor - Horní Cerekev - Jihlava in the Czech Republic.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2022
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Vlašim je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2022, Verejná osobná doprava 2022 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 76-83), ISBN 978-80-89565-54-2
Anotace:
Tento příspěvek se zabývá tématem segmentace veřejné dopravy v průniku s hospodárným využíváním kapacity dopravní cesty, které v odborných kruzích velmi často vyvolává diskuse a není uspokojivě řešeno či dokonce neexistují jednotné postupy k jeho vyřešení. Zejména na vytížených železničních tratích je nutné zabývat se otázkou kapacity železniční dopravní cesty a jejího konkrétního využití tak, aby efekty z jejího využívání byly pro společnost i provozovatele dráhy optimální. Cílem příspěvku je poukázat na praktické příklady v oblasti této problematiky, které ukazují možné pohledy na toto téma a nabízejí různá řešení. Jsou zmíněny jak tuzemské, tak zahraniční zkušenosti.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2022, TRANSBALTICA XII: TRANSPORTATION SCIENCE AND TECHNOLOGY, Cham, Springer International Publishing AG), p. 439-447), ISBN 978-3-030-94773-6, ISSN 2523-3440
Anotace:
CTU in Prague Faculty of Transportation Sciences, Department of Transport Systems, deals in its research with the issue of allocating the capacity of a railway transport path. The capacity of any transport route is a limiting ele-ment in terms of its functionality. It is not always possible to meet all re-quirements and the allocator has to decide how to allocate capacity, so that it is as efficient as possible and achieves as many societal benefits as possible. The research team deals with this issue by using a modified STEM (Step Method) method for its research, which is a tool for linear optimization. The article presents the use of this method on the railway line Plzeň - Žatec in the Czech Republic. It deals with its sensitivity while changing the parameter of the number of passengers in the individual segments of the passenger rail transport. There are many requirements for the allocation of railway capaci-ty, but the infrastructure is not able to satisfy all of them. The article presents a simulation of three variants of the number of passengers expected in re-gional expresses. This represents the possibility of allocating capacity to dif-ferent train segments in situations when the infrastructure cannot satisfy all requirements for railway capacity allocation.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2022
Anotace:
Dokument „Studie potenciálu trati 012 Pečky – Kouřim“ se zabývá komplexním zhodnocením stávající dopravní koncepce na regionální trati mezi městy Pečky a Kouřim včetně návrhů přispívajících ke zvýšení atraktivity tohoto železničního spojení. Na základě stanoviska objednatele byla studie zpracována pro krátkodobý výhled, tj. s realizovatelností do roku 2030–2035. Předpokládané úpravy infrastruktury po tomto obdobím nejsou zohledněny.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Červenka, O.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.
Publikováno:
2022
Anotace:
Průběžná zpráva za rok 2022 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2022. Skládá se především z popisu plnění cílů a aktivit projektu za rok 2022, analýzy konvenčních metod diagnostiky železničního svršku, analýzy dostupných zdrojů a informací o stavu železničního svršku v ČR a praktické zkoušky opto-akustického měřicího systému.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Richard Rek
Publikováno:
2021, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Bristol, IOP Institute of Physics), p. 1-9), ISSN 1755-1315
Anotace:
An effective solution of the conflict points of different transport modes is a significant issue at the urban level today. With the permanent increase of traffic in cities, it is necessary to look for suitable and sustainable transport solutions to these situations, so that the traffic flow is smooth and the transport remains safe, ecological and economical. The paper deals with the design of a simple decision making tool for selecting the solution of pedestrian conflict with other traffic modes (classical pedestrian crossing, controlled pedestrian crossing for defined pedestrian and vehicle flows, based on experimental microsimulation. High pedestrian flows their dependence on the delay time of road users are not properly implemented in Czech legislation. The results are verified in a case study of conflict solution within the reconstruction of a public transport terminal in Prague.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Publikováno:
2021, Sborník příspěvků konference Želva 2021, Praha, Fakulta stavební), p. 18-24), ISBN 978-80-01-06881-6
Anotace:
Článek představuje vybrané matematické modely popisující pěší proud. Dále popisuje jejich základní členění dle úrovně detailu pohledu. V závěru jsou stručně popsány možnosti práce se softwarem SimWalk.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Benešov je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Kutná Hora je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Polička je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2021, Verejná osobná doprava 2021 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 128-135), ISBN 978-80-89565-49-8
Anotace:
Od loňského roku je účinná novelizace zákona o veřejných službách v přepravě cestujících, která mj. přinesla změny v oblasti dopravního plánování. Plány dopravní obslužnosti území jsou povinny pořizovat kromě státu (zastoupeného Ministerstvem dopravy) a krajů nově také obce, které zajišťují dopravní obslužnost. Změna se tedy týká všech obcí (zpravidla měst), které svým občanům zajišťují službu městské hromadné dopravy. Článek shrnuje náležitosti, jež musí plány dopravní obslužnosti obcí splňovat, a přístupy vybraných měst s vlastní sítí MHD k jejich nové povinnosti.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Tomaschko, O.
Publikováno:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 53-57), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Anotace:
The construction of the track is solved as a conventional (with track ballast) or as aballastless track (without track ballast). When deciding on the choice of the most suitable track designfor high-speed rail, it is necessary to emphasize that with increasing line speed, the requirements forthe quality of the track geometry increase, including the size of the deviations of individual geometricparameters of the track from the projected values. When assessing the choice of track structure –especially for high-speed rails – it is therefore necessary and correct to assess the total costs (investmentand operational) for a sufficiently long time. DB Netz AG’s present experience with a ballastless tracksince its first implementation in 1972 in Rheda station, for almost 50 years, shows that the requiredlifetime of 60 years has its real justification. In addition, current research and development in the fieldof ballastless track is moving towards extending the life of ballastless track well beyond this limit. Thepaper is focused on the comparison a ballasted and ballastless track construction. It deals in moredetail with evaluation of the advantages and disadvantages of a ballastless track construction. Themain objective is to assess the use of ballastless track structure for the construction of high-speed lines.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 41-44), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Anotace:
The aim of the paper is to set priority of The Fast Connection sections ("Rychlá spojení"in Czech, abbreviation "RS") building mentioned above by using the STEM method. The method isused to select projects with the maximum benefit if the budget is limited. There has not been set alimit for individual RS sections as a limitation of financial costs. The decisive factor is the order inwhich individual RS sections should be built on the basis of evaluation criteria.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Hájek, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2021, Člověk, stavba a územní plánování 14, Praha, Fakulta stavební), p. 188-210), ISBN 978-80-01-06893-9, ISSN 2336-7687
Anotace:
Výpravní budovy jsou pozemní stavby v areálu železničních stanic určené pro poskytování přepravních a navazujících služeb cestujícím a přepravcům a dosud obvykle také spojené s prostory pro řízení železničního provozu a další činnosti provozovatele železniční dráhy. Většina výpravních budov na žel. tratích v ČR byla vystavěna při vzniku příslušných žel. tratí, tedy obvykle v 2. polovině 19. století, přičemž jejich dispozice a velikost odpovídala jednak tehdejšímu vysokému podílu lidské práce na řízení a organizování žel. provozu, a jednak velkým nárokům cestujících na služby a úkony bezprostředně související s jejich přepravou po železnici, navíc ještě umocněným třemi vozovými třídami. Především na přelomu 20. a 21. století dochází v Evropě ke změně role železniční dopravy. Jednak dochází k masivnímu nasazení moderních zabezpečovacích systémů a dálkového řízení žel. provozu, a jednak se mění druhy a způsoby pořízení jízdních dokladů, pravidelnost dojíždění a dochází k těsnějšímu provázání s dalšími druhy dopravy. Tomu odpovídají i zcela jiné nároky na vybavení, uspořádání a velikost výpravních budov, které pramení rovněž z majetkových a organizačních změn v žel. dopravě jako celku. Jaký je tedy vývoj v oblasti úkolů, které mají výpravní budovy plnit od doby vzniku prvních železničních tratí až do současnosti a ve výhledu do budoucnosti, a jak tomu odpovídaly/odpovídají požadavky na jejich dispozici, rozsah a architektonické ztvárnění, to bude obsahem první velké kapitoly příspěvku. Jak se s touto oblastí snaží vypořádat Česká republika a jak to řeší v sousedních státech, především v Německu, bude možné zjistit z druhé části příspěvku. Jedním z hlavních metodických nástrojů pro plánování využití a úprav výpravních budov je Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. česky (Scopus)

Autoři:
Publikováno:
2020, Sborník studentské vědecké konference Železniční výzkumné aktivity ŽELVA 2020, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 38-46), ISBN 978-80-01-06765-9
Anotace:
Nespornou výhodou kolejových systémů obecně je jejich schopnost pojmout velký objem cestujících. Ve významných uzlech toto s sebou nese i zvýšené požadavky na zařízení pro osobní přepravu, zejména na nástupiště, na nichž dochází ve stejný čas k prolínání proudů nastupujících a vystupujících, což vedle diskomfortu při cestování znamená i časové ztráty. Proudy jsou více vzájemně ovlivněny v případě, kdy tok cestujících není homogenní, tedy když existuje významný rozptyl rychlostí pohybu jednotlivých entit pěšího proudu (například cestující se sníženou schopností pohybu a orientace, osoby přepravující objemná a těžká zavazadla či turisté neznalí prostředí).
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Kolína je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem Plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Ústí nad Orlicí je zpracován na základě Zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem Plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 88-95), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
V současných tuzemských technických předpisech se pro stanovení minimální podlahové plochy cestujícího v prostorách železničních stanic a zastávek nerozlišuje zavazadlo, jež cestující s sebou přepravuje. Uvědomění si této skutečnosti je důležité při výstavbě nebo rekonstrukci nástupišť, ploch a objektů, které cestující využívají při cestování nejen železniční dopravou. Článek se zabývá kvantifikováním plochy pro cestující dle přepravovaných spoluzavazadel na základě využití videozáznamů a jejich následné analýzy.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2020, Transport Means 2020 - Proceedings of 24th International Scientific Conference, Kaunas, Kaunas University of Technology), p. 628-633), ISSN 1822-296X
Anotace:
Each transport route has a limited capacity; but in the case of railway transport, this characteristic is noticeable. This can lead to a situation where there are more requirements to be placed on the transport route than the route can deal with. This paper describes this issue and offers a possible solution for passenger transport. There may be situations where public transport orderers or carriers have requirements that the infrastructure cannot fully satisfy. By using the modified STEM method, it is possible to determine which requirements to comply with in the way that the capacity of the transport route is utilized optimally with maximum benefits. The example is demonstrated in the real part of the railway infrastructure between Plzeň and Žatec in the Czech Republic.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Jana Jíšová; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 96-102), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
Článek se zabývá mapováním chování cestujících v uzlech hromadné dopravy z hlediska rychlosti, intenzity a hustoty pohybu pěších. Článek se konkrétně soustředí na osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, kam lze zařadit i osoby s těžkým nebo objemným zavazadlem či osoby s kočárky nebo malými dětmi. Tyto skupiny mohou ovlivňovat zvyklosti pěších proudů. Míra ovlivnění je zkoumána na základě vyhodnocení kamerových záznamů. Je tak možné porovnat odlišnosti pohybu pěších proudů bez a s handicapovanými osobami.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2020, Verejná osobná doprava 2020 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 19-24), ISBN 978-80-89565-43-6
Anotace:
V osobní železniční dopravě 21. století kromě přijatelné ceny pro cestující a respektování přepravních potřeb je nutné zajistit i komfortní vozidla, jinak veřejná doprava cestující nepřitáhne. V České republice, kde regionální železniční doprava je ve správě krajů, si toto většina krajů uvědomuje a definuje požadavky na vozidla a jejich parametry. Každý kraj má však požadavky do značné míry odlišné, a to do různé hloubky detailů. V některých případech se jde pak cestou zcela nových vozidel, v jiných naopak dochází k různým stupňům rekonstrukce vozidel dříve využívaných jak v České republice, tak v zahraničí. V druhé linii se toto může střetávat s možnostmi dopravců pořídit vybraný typ vozidel dle požadavku daného kraje, což nemusí být zcela jednoduché. Cílem tohoto článku je tak shrnout vybrané skutečnosti a zkušenosti této problematiky z území České republiky, které je nyní poměrně aktuálním tématem.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Hájek, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Publikováno:
2020, Člověk, stavba a územní plánování 14. Sborník abstraktů., Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 32-33), ISBN 978-80-01-06782-6
Anotace:
Výpravní budovy jsou pozemní stavby v areálu železničních stanic určené pro poskytování přepravních a navazujících služeb (odbavení, informace, stravování apod.) cestujícím a přepravcům (zákazníkům dráhy v nákladní přepravě) a dosud obvykle také spojené s prostory pro řízení železničního provozu a další činnosti provozovatele železniční dráhy. Většina výpravních budov na žel. tratích v ČR byla vystavěna při vzniku příslušných žel. tratí, tedy obvykle v 2. polovině 19. století, přičemž jejich dispozice a velikost odpovídala jednak tehdejšímu vysokému podílu lidské práce na řízení a organizování žel. provozu, a jednak velkým nárokům cestujících na služby a úkony bezprostředně související s jejich přepravou po železnici, navíc ještě umocněným třemi vozovými třídami. Především na přelomu 20. a 21. století dochází v Evropě (v části západní dříve, v postsocialistické později) ke změně role železniční dopravy. Jednak dochází k masivnímu nasazení moderních zabezpečovacích systémů a dálkového řízení žel. provozu, a jednak se mění druhy a způsoby pořízení jízdních dokladů, pravidelnost dojíždění a dochází k těsnějšímu provázání s dalšími druhy dopravy. Tomu odpovídají i zcela jiné nároky na vybavení, uspořádání a velikost výpravních budov, které pramení rovněž z majetkových a organizačních změn v žel. dopravě jako celku. Jaký je tedy vývoj v oblasti úkolů, které mají výpravní budovy plnit od doby vzniku prvních železničních tratí až do současnosti a ve výhledu do budoucnosti, a jak tomu odpovídaly/odpovídají požadavky na jejich dispozici, rozsah a architektonické ztvárnění, to bude obsahem první velké kapitoly příspěvku. Jak se s touto oblastí snaží vypořádat Česká republika a jak to řeší v sousedních státech, především v Německu, bude možné zjistit z druhé části příspěvku. Jedním z hlavních metodických nástrojů pro plánování využití a úprav výpravních budov v ČR je Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z lokální konf. česky