Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Anotace:
Projekt se zaměřuje na prohloubení přeshraniční spolupráce subjektů, jichž se týká cestovní ruch a dopravní obslužnost na území Českého a Saského Švýcarska. Konkrétně jde o partnery projektu, jimiž jsou univerzitní instituce odborně zaměřené na dopravu - Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického a TU Dresden, Professur für Bahnverkehr, öffentlicher Stadt- und Regionalverkehr. Jako partneři bez finančního příspěvku budou do projektu zapojeny Správa národního parku České Švýcarsko a Regionalverkehr Sächsische Schweiz-Osterzgebirge. S partnery projektu budou spolupracovat dopravní svaz Verkehrsverbund Oberelbe (VVO), Doprava ústeckého kraje, obce Tisá a Bad Schandau. Základním cílem projektu je rozvinout vzájemnou spolupráci všech subjektů v dotčeném regionu, která povede k posílení důvěry a ke společnému řešení situací vyplývajících z mnohdy protichůdných snah o ochranu přírody a zároveň o posílení cestovního ruchu. Hlavní řešená témata budou: Počty návštěvníků na území národních parků a možnosti jejich regulace Dopravní obsluha dotčeného území, podíl veřejné a individuální automobilové dopravy Doprava v klidu na území obcí – kapacity, regulace Veřejná doprava – kvalita, propojení české a saské části, kapacita, přestupní uzly, jednotný tarif, informovanost cestujících
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2027
Program:
Interreg Česko – Sasko 2021-2027 - 100716900

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Mgr. Oldřich Hykš; RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; PhDr. Sarah Komasová, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř
Anotace:
Cílem projektu je podpořit implementaci Urban Air Mobility (UAM) v České republice navržením způsobů jejího začlenění do systému dopravní obsluhy hlavního města Prahy, a to za podpory konceptu a myšlenek Chytrých měst (Smart Cities), a se zhodnocením očekávaných dopadů. Dílčími cíli projektu jsou: a) vymezit možnost uplatnění UAM v koncepci Smart Cities; b) identifikovat příležitosti v současném dopravním systému hlavního města Prahy a přijatelné principy provozu UAM v rámci prostředí ČR; c) navrhnout dopravní toky UAM a integrovat je do současného dopravního systému; d) vytvořit případovou studii navrhované integrace a e) provést analýzu dopadů zavedení jednotlivých částí UAM.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
Ing. Petr Richter, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Konference navazuje na úspěšné předcházející ročníky konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní z let 2015 až 2022. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je listopad 2024, jednacím jazykem konference bude výhradně angličtina. Oproti předchozím ročníkům bude letos snaha pořádat konferenci mimo prostory Fakulty dopravní (NTK, budova CIIRC). Změnou místa pořádání si organizační výbor konference slibuje větší atraktivitu konference pro zahraniční a tuzemské partnery. Celková tématika konference bude zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako během prvních ročníků jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 58/24/F6

Řešitel:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
S rostoucí intenzitou železniční dopravy, modernizacemi a rekonstrukcemi železničních tratí a zvyšováním traťových rychlostí se problematika hluku ze železnice stává stále více závažným problémem. Jedním z dominantních zdrojů hluku je valivý hluk vznikající odvalováním kola po kolejnici, který závisí nejen na rychlosti jízdy vlaku, technickém stavu nákolku a okolku, ale také ve velké míře na kvalitě stykové plochy kolejnice, jejích nerovnostech, trhlinách, drsnosti a vlnkovitosti. Vyšší rychlosti a intenzivnější doprava (zejména nákladní) urychlují vývoj těchto únavových vad kolejnic, čímž se snižuje jejich životnost a zvyšuje emisní hlučnost. Cílem projektu je na základě výzkumně-vývojového řešení navrhnout novou metodu hodnocení emisní hlučnosti konstrukce železniční koleje v podobě výsledků NmetS – schválená metodika a Gfunk – funkční vzorek měřicího systému. Systém bude založen na principu kombinace optických a akustických snímačů umístěných v blízkém poli kontaktu kolejnice s okolkem. Tím dojde k izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů generujících hluk při průjezdu vlaku (pohony, aerodynamika a další). Díky tomu bude možné analyzovat pouze samotný železniční svršek a hodnotit jeho stav s ohledem na jeho akustickou emisi. Díky kombinaci optických a akustických snímačů bude možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu konstrukce železničního svršku v projížděném úseku, nadto v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti železniční koleje umožní optimalizovat údržbové práce, a tím předcházet snížení životnosti kolejnice a nadbytečnému zvýšení hlukového zatížení okolí, přičemž forma detekce a jejích výstupů podpoří významně digitalizaci těchto procesů.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Jíšová; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
V posledním desetiletí dochází na železnici k značnému nárůstu počtu přepravených cestujících. Růst poptávky generuje nutnost vypravovat kapacitnější vlaky v kratších intervalech, což vyžaduje vyšší nároky na železniční infrastrukturu. Správci/provozovatelé/organizátoři se zpravidla zabývají pouze kapacitou železniční dopravní cesty, přičemž přístupové komunikace určené cestujícím zůstávají upozaděny. Stále častěji tak dochází k mísení proudů cestujících (mezi nimiž jsou i cestující se sníženou schopností pohybu a orientace), přičemž dochází ke vzájemnému ovlivňování těchto proudů zejména na nástupištích a přístupových cestách na nástupiště. To s sebou přináší jak diskomfort pro cestující, tak v neposlední řadě riziko prodloužení přestupních dob mezi spoji, v krajních případech i rozvázání přestupních vazeb. Smyslem projektu je stanovit parametry ovlivňující pěší proud v terminálech VHD, porovnat existující modely a určit jejich vhodnost pro použití v českých podmínkách pomocí průzkumů s využitím technologie pro rozpoznávání pohybu z video záznamu. Dále je úkolem zjistit, zda jsou prvky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace (vodící prvky, signální a varovné pásy atd.) dostatečné, a to především v prostoru terminálů a na přestupních trasách. Cílem je nalezení rozhodujících parametrů pro vedení těchto tras v potřebných místech a definování rozhodovacího nástroje pro jejich optimální návrh.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/137/OHK2/2T/16