Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Mgr. Oldřich Hykš; RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; PhDr. Sarah Komasová, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř
Annotation:
Cílem projektu je podpořit implementaci Urban Air Mobility (UAM) v České republice navržením způsobů jejího začlenění do systému dopravní obsluhy hlavního města Prahy, a to za podpory konceptu a myšlenek Chytrých měst (Smart Cities), a se zhodnocením očekávaných dopadů. Dílčími cíli projektu jsou: a) vymezit možnost uplatnění UAM v koncepci Smart Cities; b) identifikovat příležitosti v současném dopravním systému hlavního města Prahy a přijatelné principy provozu UAM v rámci prostředí ČR; c) navrhnout dopravní toky UAM a integrovat je do současného dopravního systému; d) vytvořit případovou studii navrhované integrace a e) provést analýzu dopadů zavedení jednotlivých částí UAM.
Department:
Year:
2024 - 2026
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Annotation:
The project focuses on deepening the cross-border cooperation of entities concerned with tourism and transport services in the territory of Czech and Saxon Switzerland. Specifically, the project partners are university institutions specialized in transport - the Faculty of Transport of the Czech Technical University and TU Dresden, Professur für Bahnverkehr, öffentlicher Stadt- und Regionalverkehr. The Czech Switzerland National Park Administration and Regionalverkehr Sächsische Schweiz-Osterzgebirge will be involved in the project as partners without a financial contribution. The transport union Verkehrsverbund Oberelbe (VVO), Transport of the Ústí Region, the municipalities of Tisá and Bad Schandau will cooperate with the project partners. The basic goal of the project is to develop the mutual cooperation of all entities in the affected region, which will lead to the strengthening of trust and to the joint solution of situations arising from the often contradictory efforts to protect nature and at the same time to strengthen tourism. The main topics addressed will be: The number of visitors in the territory of national parks and the possibilities of their regulation Transport service of the affected area, share of public and individual car transport Transport at rest in the territory of municipalities - capacity, regulation Public transport - quality, connection of the Czech and Saxon parts, capacity, interchanges, uniform tariff, passenger information
Department:
Year:
2024 - 2027
Program:
Interreg Sachsen – Tschechien 2021-2027 - 100716900

Principal Investigator:
Ing. Petr Richter, Ph.D.
Co-Investigators:
Annotation:
Konference navazuje na úspěšné předcházející ročníky konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní z let 2015 až 2022. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je listopad 2024, jednacím jazykem konference bude výhradně angličtina. Oproti předchozím ročníkům bude letos snaha pořádat konferenci mimo prostory Fakulty dopravní (NTK, budova CIIRC). Změnou místa pořádání si organizační výbor konference slibuje větší atraktivitu konference pro zahraniční a tuzemské partnery. Celková tématika konference bude zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako během prvních ročníků jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude
Department:
Year:
2024 - 2024
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 58/24/F6

Principal Investigator:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Annotation:
S rostoucí intenzitou železniční dopravy, modernizacemi a rekonstrukcemi železničních tratí a zvyšováním traťových rychlostí se problematika hluku ze železnice stává stále více závažným problémem. Jedním z dominantních zdrojů hluku je valivý hluk vznikající odvalováním kola po kolejnici, který závisí nejen na rychlosti jízdy vlaku, technickém stavu nákolku a okolku, ale také ve velké míře na kvalitě stykové plochy kolejnice, jejích nerovnostech, trhlinách, drsnosti a vlnkovitosti. Vyšší rychlosti a intenzivnější doprava (zejména nákladní) urychlují vývoj těchto únavových vad kolejnic, čímž se snižuje jejich životnost a zvyšuje emisní hlučnost. Cílem projektu je na základě výzkumně-vývojového řešení navrhnout novou metodu hodnocení emisní hlučnosti konstrukce železniční koleje v podobě výsledků NmetS – schválená metodika a Gfunk – funkční vzorek měřicího systému. Systém bude založen na principu kombinace optických a akustických snímačů umístěných v blízkém poli kontaktu kolejnice s okolkem. Tím dojde k izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů generujících hluk při průjezdu vlaku (pohony, aerodynamika a další). Díky tomu bude možné analyzovat pouze samotný železniční svršek a hodnotit jeho stav s ohledem na jeho akustickou emisi. Díky kombinaci optických a akustických snímačů bude možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu konstrukce železničního svršku v projížděném úseku, nadto v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti železniční koleje umožní optimalizovat údržbové práce, a tím předcházet snížení životnosti kolejnice a nadbytečnému zvýšení hlukového zatížení okolí, přičemž forma detekce a jejích výstupů podpoří významně digitalizaci těchto procesů.
Department:
Year:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Jana Jíšová; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Annotation:
In last decade the number of passengers in rail transport has been rising. This phenomenon generates the need of trains with larger capacity and shorter intervals, which means higher requirements for rail infrastructure. The operators of rail transport are usually concerned only with railroad capacity and access roads for passengers seem to be overshadowed. The meddling of passenger traffic flows is more frequent (including mobility impaired people). Passenger traffic flows influence each other especially on platforms and access roads. This causing a discomfort for passengers and the transfer times could be prolonged. In extreme cases even termination of transfer connections. The aim of the project is to set parameters influencing passenger traffic flows in public transport terminals, compare existing models and validate their results in Czech conditions by using cameras and software for flow recognition. The task is to find out, if the elements for people with reduced mobility and orientation (guidence paths, warning surfaces etc.) are sufficient. Primarily in public transport terminals and transfer routes. The aim is to find determinative parameters for directing of this routes where needed and to define descision-making tool for their optimal design.
Department:
Year:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/137/OHK2/2T/16