Projekty katedry

Celým názvem "Výcvikové pracoviště pro řidiče kamionů vybavené pokročilým interaktivním simulátorem s možností sledování a analýzy psychofyziologických, psychologických a výkonnostních parametrů", řešeného konsorciem tvořeného společnostmi Pragolet s.r.o., DEKRA Automobil a.s. a Českým vysokým učením technickým v Praze – Fakultou dopravní a podporovaného Technologickou agenturou České republiky. Na základě tohoto projektu byla realizována společná laboratoř se simulátorem kamionu – Mobilní simulátor tahače DekTruck.

Projekt zaměřený na možnosti automatického sledování agresivních a nebezpečných řidičů motorových vozidel.

odkaz na webové stránky ASLAN

Program:
TAČR Alfa (národní projekt)
Trvání projektu:
2014 - 2016
Zkratka projektu:
REVISED
Anotace:
Bezpečnost silničního provozu z pohledu schopnosti řidiče reagovat na podněty v bezprostřední blízkosti komunikace, resp. měření jeho reaktivity ve vztahu k běžnému dopravnímu značení a schopnosti bezpečně ovládat vozidlo v běžných, ale i často se vyskytujících kritických situacích. Objektivní posouzení a kvantifikace vizuální distrakce řidiče motorových vozidel zejména v důsledku pasivního přitahování pozornosti vnějšími vizuálními podněty, jejichž zdrojem jsou vizuální reklamní zařízení různých typů.
Cíl projektu:
Tato metodika, spolu s vozidlovým simulátorem, může být využita pro vyšetřování užitečného vizuálního pole řidičů s blíže nespecifikovanými omezeními a speciálně řidiči seniory. Předmětem metodiky je definování scénářů a událostí a jejich realizace za pomoci virtuální reality tak, aby bylo možné objektivně zhodnotit schopnosti řidiče z hlediska přirozeného omezení jejich vizuálního pole (řidiči s různými zdravotními omezeními a řidiči senioři). Objektivní posouzení spočívá ve vyšetření schopnosti reagovat na podněty v bezprostřední blízkosti komunikace za využití systému sledování pohledu (eyetracking).
Další informace:
https://k616.fd.cvut.cz/projekty/revised/index.html

Vývoj pokročilého vozidlového simulátoru pro účel výcviku řidičů v autoškole.

odkaz na webové stránky TRESBSD

Cílem projektu je vyvinout a postavit modulární platformu pro testování HMI, alternativních pohonů, nových technologií a konstrukčních řešení v oblasti lehkých městských vozidel.

Projekt Evgen vniká na katedře Dopravních prostředků FD ČVUT. Podporu a financování projektu zajišťuje nejen katedra, ale další partneři například formou podpory ze strany fakulty a dalších komerčních partnerů. Dlouholetou finanční podporu získal projekt od Škoda Auto a.s. a další materiální podporu, případně podporu formou zakázkové výroby a konzultací používaných řešení zajistila firma Kaipan, Auto-Roch a Resacs.

Lehký městský elektromobil Evgen spadá svými parametry do kategorie vozidel L7, neboli těžké čtyřkolky, která však musí mít uzavřenou karosérii a maximálně čtyři místa k sezení. Hmotnost vozidla bez posádky a bez baterií (v případě elektrické varianty) pak nesmí přesáhnout 450 kg. Výkon vozidla se bude pohybovat kolem 11 kW a maximální rychlost by se měla blížit k 90 km/h.

Samotná modularita vozidla je řešena již od začátku návrhu, kdy bylo přistoupeno k řešení platformy podvozku formou svařovaných konstrukčních profilů, na které je možné pověsit různé pohonné jednotky, zásobníky energie a přizpůsobit celý tvar karosérie konkrétním požadavkům výzkumné činnosti. Primární zaměření na testování HMI zajišťuje modulární, jednoduché řešení přizpůsobitelného interiéru.

Projekt je v řešení již od roku 2019 a od té doby vznikla celá řada bakalářských a diplomových prací, které se věnují řešení tohoto projektu. Například se jedná o:

BP Ing. Michal Cenkner - Konstrukce rámu městského elekrtického vozidla

DP Ing. Michal Cenkner - Návrh package a konstrukce lehkého městského elektromobilu

DP Ing. Ondřej Veselý - Pasivní bezpečnost elektromobilů

DP Ing. Tomáš Sommer - Návrh pohonu lehkého městského elektromobilu

obrázek vozidla

Kontakt:
Team leader Michal Cenkner - cenknmic@cvut.cz
odkaz na Instagram
odkaz na obrázky a prezentace

Projekt Kabinátor navazuje na zkušenosti katedry s vozidlovými simulátory. Projekt je zaměřený na kabinu operátora jeřábů a dalších obdobných obslužných strojů, ve kterém se kombinuje virtuální a rozšířená realita spolu s hardwarovými prvky ze skutečných strojů. Projekt byl podpořen v rámci výzvy TAČR a je realizován ve spolupráci s designery ze společnosti 1to1design. Výsledný simulátor je určen k podpoře vývoje a designu nových kabin, zejména díky využití objektivních metod (např. eye tracking; sledování pohledu operátora), a zobrazení prototypů ve virtuální realitě např. za účelem optimalizace výhledu. Simulátor bude také využitelný k vytváření tréninkových simulátorů na míru zákazníků 1to1design, konkrétně odběratelů navržených kabin.

Potřeba vozidel s nulovými emisemi je vzhledem k plánovaným omezením spalovacích motorů po roce 2035 prosazovaným EU je stále aktuálnější téma. V současné době jsou již na trhu dostupné autobusy a osobní vozidla na vodíkový pohon a rozšiřuje se také infrastruktura potřeba k jejich provozu. Z aktuálního stavu poznání vyplývá, že tato technologie bude použitelná i pro jiné typy malých vozidel. Cílem tohoto projektu je přispět k výzkumu využití vodíkového palivového článku a připravit jeho aplikaci pro komerční využití v oblasti udržitelné mobility. Během dvou let bude vyvinut funkční vzorek jednostopého vozidla s pohonnou soustavou tvořenou vodíkovými palivovými články.

odkaz na tisková zpráva