Celým názvem "Výcvikové pracoviště pro řidiče kamionů vybavené pokročilým interaktivním simulátorem s možností sledování a analýzy psychofyziologických, psychologických a výkonnostních parametrů", řešeného konsorciem tvořeného společnostmi Pragolet s.r.o., DEKRA Automobil a.s. a Českým vysokým učením technickým v Praze – Fakultou dopravní a podporovaného Technologickou agenturou České republiky. Na základě tohoto projektu byla realizována společná laboratoř se simulátorem kamionu – Mobilní simulátor tahače DekTruck.
Projekt zaměřený na možnosti automatického sledování agresivních a nebezpečných řidičů motorových vozidel.
odkaz na webové stránky ASLAN
Vývoj pokročilého vozidlového simulátoru pro účel výcviku řidičů v autoškole.
odkaz na webové stránky TRESBSD
Cílem projektu je vyvinout a postavit modulární platformu pro testování HMI, alternativních pohonů, nových technologií a konstrukčních řešení v oblasti lehkých městských vozidel.
Projekt Evgen vniká na katedře Dopravních prostředků FD ČVUT. Podporu a financování projektu zajišťuje nejen katedra, ale další partneři například formou podpory ze strany fakulty a dalších komerčních partnerů. Dlouholetou finanční podporu získal projekt od Škoda Auto a.s. a další materiální podporu, případně podporu formou zakázkové výroby a konzultací používaných řešení zajistila firma Kaipan, Auto-Roch a Resacs.
Lehký městský elektromobil Evgen spadá svými parametry do kategorie vozidel L7, neboli těžké čtyřkolky, která však musí mít uzavřenou karosérii a maximálně čtyři místa k sezení. Hmotnost vozidla bez posádky a bez baterií (v případě elektrické varianty) pak nesmí přesáhnout 450 kg. Výkon vozidla se bude pohybovat kolem 11 kW a maximální rychlost by se měla blížit k 90 km/h.
Samotná modularita vozidla je řešena již od začátku návrhu, kdy bylo přistoupeno k řešení platformy podvozku formou svařovaných konstrukčních profilů, na které je možné pověsit různé pohonné jednotky, zásobníky energie a přizpůsobit celý tvar karosérie konkrétním požadavkům výzkumné činnosti. Primární zaměření na testování HMI zajišťuje modulární, jednoduché řešení přizpůsobitelného interiéru.
Projekt je v řešení již od roku 2019 a od té doby vznikla celá řada bakalářských a diplomových prací, které se věnují řešení tohoto projektu. Například se jedná o:
BP Ing. Michal Cenkner - Konstrukce rámu městského elekrtického vozidla
DP Ing. Michal Cenkner - Návrh package a konstrukce lehkého městského elektromobilu
DP Ing. Ondřej Veselý - Pasivní bezpečnost elektromobilů
DP Ing. Tomáš Sommer - Návrh pohonu lehkého městského elektromobilu
Kontakt:
Team leader Michal Cenkner - cenknmic@cvut.cz
odkaz na Instagram
odkaz na obrázky a prezentace
Projekt Kabinátor navazuje na zkušenosti katedry s vozidlovými simulátory. Projekt je zaměřený na kabinu operátora jeřábů a dalších obdobných obslužných strojů, ve kterém se kombinuje virtuální a rozšířená realita spolu s hardwarovými prvky ze skutečných strojů. Projekt byl podpořen v rámci výzvy TAČR a je realizován ve spolupráci s designery ze společnosti 1to1design. Výsledný simulátor je určen k podpoře vývoje a designu nových kabin, zejména díky využití objektivních metod (např. eye tracking; sledování pohledu operátora), a zobrazení prototypů ve virtuální realitě např. za účelem optimalizace výhledu. Simulátor bude také využitelný k vytváření tréninkových simulátorů na míru zákazníků 1to1design, konkrétně odběratelů navržených kabin.
Potřeba vozidel s nulovými emisemi je vzhledem k plánovaným omezením spalovacích motorů po roce 2035 prosazovaným EU je stále aktuálnější téma. V současné době jsou již na trhu dostupné autobusy a osobní vozidla na vodíkový pohon a rozšiřuje se také infrastruktura potřeba k jejich provozu. Z aktuálního stavu poznání vyplývá, že tato technologie bude použitelná i pro jiné typy malých vozidel. Cílem tohoto projektu je přispět k výzkumu využití vodíkového palivového článku a připravit jeho aplikaci pro komerční využití v oblasti udržitelné mobility. Během dvou let bude vyvinut funkční vzorek jednostopého vozidla s pohonnou soustavou tvořenou vodíkovými palivovými články.
odkaz na tisková zpráva