Projekty katedry

Celým názvem "Výcvikové pracoviště pro řidiče kamionů vybavené pokročilým interaktivním simulátorem s možností sledování a analýzy psychofyziologických, psychologických a výkonnostních parametrů", řešeného konsorciem tvořeného společnostmi Pragolet s.r.o., DEKRA Automobil a.s. a Českým vysokým učením technickým v Praze – Fakultou dopravní a podporovaného Technologickou agenturou České republiky. Na základě tohoto projektu byla realizována společná laboratoř se simulátorem kamionu – Mobilní simulátor tahače DekTruck.

Projekt zaměřený na možnosti automatického sledování agresivních a nebezpečných řidičů motorových vozidel.

odkaz na webové stránky ASLAN

Projekt zaměřený na působení rušivých vizuálních vlivů na bezpečnost jízdy.

odkaz na webové stránky REVISED

Vývoj pokročilého vozidlového simulátoru pro účel výcviku řidičů v autoškole.

odkaz na webové stránky TRESBSD

Cílem projektu je vyvinout a postavit modulární platformu pro testování HMI, alternativních pohonů, nových technologií a konstrukčních řešení v oblasti lehkých městských vozidel.

Projekt Evgen vniká na katedře Dopravních prostředků FD ČVUT. Podporu a financování projektu zajišťuje nejen katedra, ale další partneři například formou podpory ze strany fakulty a dalších komerčních partnerů. Dlouholetou finanční podporu získal projekt od Škoda Auto a.s. a další materiální podporu, případně podporu formou zakázkové výroby a konzultací používaných řešení zajistila firma Kaipan, Auto-Roch a Resacs.

Lehký městský elektromobil Evgen spadá svými parametry do kategorie vozidel L7, neboli těžké čtyřkolky, která však musí mít uzavřenou karosérii a maximálně čtyři místa k sezení. Hmotnost vozidla bez posádky a bez baterií (v případě elektrické varianty) pak nesmí přesáhnout 450 kg. Výkon vozidla se bude pohybovat kolem 11 kW a maximální rychlost by se měla blížit k 90 km/h.

Samotná modularita vozidla je řešena již od začátku návrhu, kdy bylo přistoupeno k řešení platformy podvozku formou svařovaných konstrukčních profilů, na které je možné pověsit různé pohonné jednotky, zásobníky energie a přizpůsobit celý tvar karosérie konkrétním požadavkům výzkumné činnosti. Primární zaměření na testování HMI zajišťuje modulární, jednoduché řešení přizpůsobitelného interiéru.

Projekt je v řešení již od roku 2019 a od té doby vznikla celá řada bakalářských a diplomových prací, které se věnují řešení tohoto projektu. Například se jedná o:

BP Ing. Michal Cenkner - Konstrukce rámu městského elekrtického vozidla

DP Ing. Michal Cenkner - Návrh package a konstrukce lehkého městského elektromobilu

DP Ing. Ondřej Veselý - Pasivní bezpečnost elektromobilů

DP Ing. Tomáš Sommer - Návrh pohonu lehkého městského elektromobilu

obrázek vozidla

Kontakt:
Team leader Michal Cenkner - cenknmic@cvut.cz
odkaz na Instagram
odkaz na obrázky a prezentace

Projekt Kabinátor navazuje na zkušenosti katedry s vozidlovými simulátory. Projekt je zaměřený na kabinu operátora jeřábů a dalších obdobných obslužných strojů, ve kterém se kombinuje virtuální a rozšířená realita spolu s hardwarovými prvky ze skutečných strojů. Projekt byl podpořen v rámci výzvy TAČR a je realizován ve spolupráci s designery ze společnosti 1to1design. Výsledný simulátor je určen k podpoře vývoje a designu nových kabin, zejména díky využití objektivních metod (např. eye tracking; sledování pohledu operátora), a zobrazení prototypů ve virtuální realitě např. za účelem optimalizace výhledu. Simulátor bude také využitelný k vytváření tréninkových simulátorů na míru zákazníků 1to1design, konkrétně odběratelů navržených kabin.

Potřeba vozidel s nulovými emisemi je vzhledem k plánovaným omezením spalovacích motorů po roce 2035 prosazovaným EU je stále aktuálnější téma. V současné době jsou již na trhu dostupné autobusy a osobní vozidla na vodíkový pohon a rozšiřuje se také infrastruktura potřeba k jejich provozu. Z aktuálního stavu poznání vyplývá, že tato technologie bude použitelná i pro jiné typy malých vozidel. Cílem tohoto projektu je přispět k výzkumu využití vodíkového palivového článku a připravit jeho aplikaci pro komerční využití v oblasti udržitelné mobility. Během dvou let bude vyvinut funkční vzorek jednostopého vozidla s pohonnou soustavou tvořenou vodíkovými palivovými články.

odkaz na tisková zpráva

obrázek motocyclu

obrázek motocyclu