Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
Projekt OptoRAIL představuje inovační technologii v oblasti vážení, diagnostiky a monitorování kolejových vozidel s využitím pokročilých optovláknových technologií a prvků umělé inteligence. Hlavním cílem projektu je vyvinout integrovaný systém, který umožní v reálném čase sledovat rozložení hmotnosti a další klíčové parametry kolejových vozidel, jako jsou vibrace, rychlost, směr pohybu či průběžná analýza defektů kol. Výsledná technologie s prvky AI zajistí vyšší bezpečnost, efektivitu a spolehlivost železniční dopravy. V projektu OptoRAIL bude využita nejnovější generace optovláknových senzorů, které se vyznačují vysokou citlivostí, malými rozměry, odolností vůči elektromagnetickému rušení, či možností využití ve výbušném a chemickém prostředí. Senzorická část technologie vychází z dosaženého know-how řešitelů a z konzultací s budoucími uživateli, viz dopisy zájmu, které bude optimalizováno po stránce materiálového, konstrukčního provedení s implementací optovláknových prvků. Konzultace provedení ukázaly, že o toto řešení je zájem a prakticky všichni budoucí uživatelé nabízejí vlastní infrastrukturu k testování a očekávají řešení, pokud možno v krátkém čase. Velkou předností optovláknových senzorů je integrace do klíčových částí železniční infrastruktury bez mechanického narušení kolejnic, tedy bez ovlivnění či porušení materiálové struktury kolejnic, přičemž toto řešení umožní detailní a kontinuální monitorování provozních stavů vozového parku.
Department:
Year:
2025 - 2028
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Principal Investigator:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
Cílem předkládaného projektu je výzkum systémové spolehlivosti při rozvoji digitalizace dopravního sektoru, ITS aplikací, ve správě dopravních informačních center. Stěžejní úlohou výzkumu je identifikace systémových parametrů, tzv. markerů, které jsou schopny postihnout degradaci systému zpracování dopravních dat a rovněž metody a postupy analýz těchto markerů, identifikaci vzájemně vázaných citlivostí a analýz, jak primární degradaci rozpoznat, operátoru avizovat a případně dle možnost i predikovat. Analýzy degradací budou založeny na pokročilých, state-of-the-art metodách matematické statistiky (zejména flexibilních semiparametrických a/nebo Bayesovských přístupech). Souborem aktivit je vytváření popisu alg. postupů a vývoj prog. nástrojů „inženýrského ekosystému“ pro spolehlivost.
Department:
Year:
2023 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Principal Investigator:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Annotation:
The goal of the need is to determine the conditions and implementation procedure for ensuring the usability of data from BIM (Building Information Modelling, or information modeling of buildings) for the development of the National Infrastructure for Spatial Information (NIPI), including quantifying the related financial needs. Use experience from abroad and from home and apply it to the development of BIM and the use of connected data in various areas. Activities relate to research and development, advancing standardization or implementation at national and international levels, including related legislative anchoring. The intersection of BIM and NIPI, from the point of view of the goal of the need, is directly conditioned by key initiatives (government strategy Digital Czechia and Acts No. 12/2020 Coll., 47/2020 Coll. and 183/2006 Coll., European strategy for data communicated by the European Commission on 19. 2 . 2020). Finding the content and procedures for modeling the built environment is a basic prerequisite for the application of the requirement to link BIM and NIPI. The concept of the implementation of the BIM method in the Czech Republic (BIM Concept) imposes the obligation to use building information modeling for above-limit public contracts for construction works. The emerging data can be used as one of the sources for modeling the built environment and creating a so-called digital twin of the built environment of the Czech Republic. A number of tasks can be formulated to use the model of the built environment. Solving the need in the form of applied research is therefore, given the current state of knowledge and the dynamic development of related areas, a necessary condition for the subsequent implementation of the aforementioned task imposed on the Ministry of Internal Affairs by the Government of the Czech Republic.
Department:
Year:
2022 - 2024
Program:
Program veřejných zakázek v aplikovaném výzkumu a inovacích pro potřeby státní správy BETA2

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The research deals with the detection of detours of an accident on the main road based on floating car data. Based on this data, it is possible to monitor the behavior of users in these incidents. The result is actually used bypass routes and the impacts of these routes on their surroundings. This selection is caused by restrictions on the main road.
Department:
Year:
2021 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/080/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The research deals with the creation of alternative routes based on data derived from floating cars. Based on the data obtained, it is possible to determine the travel time between selected nodes in the network and their possible alternative routes. The results are real main and alternative routes between nodes, effects of creation and impacts of creation of these alternative routes.
Department:
Year:
2020 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/082/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; doc. Ing. Veronika Vlčková, CSc.; doc. Ing. Josef Žák, Ph.D.
Annotation:
Cílem tohoto projektu je inovace technologií určených pro výstavbu konstrukcí vozovek, které jsou oborem činnosti uchazeče - koordinátora, společnosti Skanska a.s.. Tyto inovace zajistí jak zvýšení produktivity a efektivity výstavby samotné tak i zvýšení kvality a prodloužení životnosti výsledného stavebního díla. Těchto cílů bude dosaženo jednak zvýšením výzkumných aktivit uchazeče - koordinátora, tak zapojením a využití expertízy dalších uchazečů Exact Control System a.s. a ČVUT v Praze.
Department:
Year:
2017 - 2019
Program:
TRIO

Principal Investigator:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Annotation:
TBD
Department:
Year:
2017 - 2019
Program:
Programme of applied research and experimental development EPSILON

Principal Investigator:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.
Annotation:
Využití nových autentifikačních postupů a zabezpečení systémů v ITS
Department:
Year:
2017 - 2020
Program:
Programme of applied research and experimental development EPSILON

Principal Investigator:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Annotation:
Cílem projektu je stanovení a dodržování technických standardů, které zajistí nejen funkčnost, ale zejména další modulární rozšiřování systémů ITS. Tímto přístupem budou moci být rozšiřovány systémy ITS bez dodatečných finančních nároků na překonání technických bariér a dojde tak k zefektivnění vložených finančních prostředků. Výsledky projektu pomohou řešit většině subjektů veřejného sektoru problémy nejen technického posouzení, ale také ekonomického hodnocení systémů a služeb ITS navrhovaných k realizaci. Pro vzájemnou kompatibilitu a spolupráci jednotlivých systémů ITS, a tím i dopravních systémů, nesmí být vytvořeny žádné informační, komunikační a systémové bariéry mezi členskými státy, ani ve vnitřní struktuře jednotlivých členských států. Měla by být využívána jednotná, otevřená architektura s jasnými standardy tak, aby na ní mohly být postaveny současné, ale i budoucí systémy celé EU. Tím budou z technického hlediska existovat společné výchozí předpoklady pro rychlý rozvoj trhu systémů ITS jako celku.
Department:
Year:
2015 - 2016
Program:
The BETA programme of public procurement in research, experimental development and innovation for the government

Principal Investigator:
Ing. Martin Langr, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
Heterogeneous traffic data fusion for estimating the directional relations The project deals with the use of traffic detector alliances which enable high quality and comprehensive description of traffic state. The purpose is, in particular, the possibility of operational deployment in a comprehensive traffic survey that takes place in smaller town area with the aim of detailed evaluation of directional relations and the possibility of using such devices in locations where sophisticated telematics systems installation is not economically viable and common traffic survey methods do not allow sufficient quality description of transport. Project is very closely related to the proposer's Ph.D. thesis and its finalization. It significantly improves the results of earlier conducted surveys.
Department:
Year:
2015 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/106/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; doc. Ing. Michal Micka, CSc.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Václav Skurovec, CSc.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity. Po studentech doktorského studijního programu je vyžadována publikační činnost, mezi níž jsou zařazeny i příspěvky na konferencích. Studenti tak často musí vystoupit před širším a odborně vzdělaným plénem než do té doby měli možnost. V rámci výuky sice probíhají prezentace semestrálních a jiných prací, ale i tyto možnosti jsou značně omezené a prezentace probíhá před takřka uzavřeným publikem. Úkolem konference je připravit studenty pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Po registraci a slavnostním zahájení je v dopoledních hodinách na programu blok přednášek hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Tyto budou probíhat ve dvou paralelních sekcích rozdělených dle výzkumných směrů (dopravní infrastruktura a bezpečnost; logistika, ek
Department:
Year:
2015 - 2015
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 43/15/F6

Principal Investigator:
Ing. Jindřich Borka, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.
Annotation:
The usage of non-linear regression and datamining methods for the purpose of data analysis in the ticket handling system of Czech Railways (ČD - České dráhy). Data analysis - its causality and the relationship between input and output data should reveal the effects of tariff changes, business offers and handling procedures on overall sales and output of a transportation company.
Department:
Year:
2015 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/104/OHK3/1T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The main goal of the project is to research of using cooperative systems for influencing the traffic flow to reduce stop-and-go waves. The project team wants to research the influence of data exchange among vehicles in the traffic flow to the smoothness of motion of traffic flow . The aim of the project is the first to simulate the described behavior in the appropriate mikrosimulation tools and thus verify the obtained simulation results in a pilot test.
Department:
Year:
2014 - 2016
Program:
Programme of applied research and experimental development ALFA

Principal Investigator:
Ing. Martin Langr, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The project is engaged in design and functionality verification of traffic detectors conjunctions. These combinations will enable high-quality and comprehensive description of traffic conditions. This concept will especially allow using such devices operationally at the places, where it isn´t possible to build the intelligent telematics systems due to economic reasons. In addition the ordinary traffic surveys do not provide sufficient quality for continuous traffic monitoring or even traffic control.
Department:
Year:
2013 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/089/OHK2/1T/16

Principal Investigator:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The proposed project is based on a just constructed PhD thesis topic - the development of a model of emission from mobile sources. Smoothly and thematically builds on previous research achievements in the field of environment and the use of ITS (Intelligent Transportation Systems). The project closely follows the last of the objectives of the PhD thesis and thus is also proposed as a key support to the final completion of the research. The project aims to extend developed model of emission load of the important input parameter (as this is clear from previous research), vehicle velocity parameter, using the newly acquired Floating Car Data given by SECAR of Bohemia a.s. The vehicles velocity on the different road sections with different inclinations is by no means negligible important element for demonstrably much more accurate estimates of emission load mapping and mobile sources pollutants. This parameter was previously not possible to consider in any way due to the limited possibilit
Department:
Year:
2012 - 2012
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/085/OHK3/1T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The centre for development of transport and traffic systems (Centrum pro ROzvoj DOpravních Systémů) is based on the long-term partnership between research and private companies determining the direction of intelligent mobility development in the Czech Republic. We have decided in common to face the challenge of continuous search for balance between the need of movement of modern society and negative impacts of the mobility.
Department:
Year:
2012 - 2018
Program:
Competence Centres

Principal Investigator:
Ing. Martin Langr, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; Ing. Tomáš Kučera
Annotation:
The project deals with acquisition, testing and following aplication of devices and software for recognising licence plate from videorecordings as an instrument for performing directional traffic researches including their evaluation. It is planned to use the tried device for research before and after the intervention to the traffic infrastructure. The returns will be used for assessment of benefits of realized actions as well as a base for further research in reference to effect of the supply and demand model in traffic. The project as well solves the involvement of purchased system in the education at the Faculty of Transportation Sciences.
Department:
Year:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/220/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The project aims to develop its own tools - a model, which will be capable from wide complex input information to determine the line emission load pollution from mobile sources along the monitored road. The model capability and accuracy counts with dependance on the current state of traffic and weather conditions. As part of the inputs for the self mobile sources emission load calculation are considered data, which are continuously collected on a motorway toll gates of the CR (e.g. secondary use of such records for traffic intensity generation). These data are collected by the so-called Telematics applications (managed by the FTS, CTU in Prague). This section is based on the own simple method of the emission load estimation (program COST, project OC - 194) and the goal here is to develop, expand this theory and include more important parameters (mainly weather conditions). Weather conditions provide the second part of the required input for the considered model. Data of the weather con
Department:
Year:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/219/OHK3/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
Projekt je zameren na zkvalitnení vzdelávání absolventu Ceského vysokého ucení technického v Praze, Fakulty dopravní (CVUT FD), tak aby jejich kvalifikace více odpovídala skutecným požadavkum prumyslových podniku a zvýšila se tak jejich zamestnatelnost na trhu práce. Projekt bude realizován úpravou akreditovaného magisterského studijního programu "Technika a technologie v doprave a spojích" oboru "Inženýrská informatika v doprave a spojích (ID)", která bude realizována v nekolika rovinách. Prínosem inovace bude užší propojení teoretické výuky s praktickými aplikacemi v prostredí výrobního podniku z automobilového prumyslu a to formou vytvorení nových predmetu, úpravou stávajících predmetu a jejich doplnením o poznatky partneru z prumyslu. Soucástí projektu bude posílení praktické a aplikacní roviny vzdelávání a rozšírení projektové výuky. Inovace studijního oboru bude realizována v laboratorích, ucebnách a dalších prostorech Škoda Auto, predevším vývojového centra Cesana.
Department:
Year:
2006 - 2008
Program:
OPRLZ - operační program Rozvoj lidských zdrojů - Strukturální fondy EU - CZ.04.1.03/3.2.15.2/0352

Principal Investigator:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Annotation:
The Project is aimed at man-machine interaction problems, especially driver-car in transportation issuesThe Project tasks are related to many scientific areas. The main are medicine, electro-engineering, mathematical analysis and informatics.? simulationequipment creating (car and virtual reality scene)? driver behavior observation and biological parameters measuring? analyzes of video data, electroencephalogram, electrooculogram, electrocardiogram, etc.? warning system creating (level of attention, micro sleep, etc.)
Department:
Year:
2004 - 2005
Program:
Promotion and support of young research workers (National programme of research)