Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Projekt OptoRAIL představuje inovační technologii v oblasti vážení, diagnostiky a monitorování kolejových vozidel s využitím pokročilých optovláknových technologií a prvků umělé inteligence. Hlavním cílem projektu je vyvinout integrovaný systém, který umožní v reálném čase sledovat rozložení hmotnosti a další klíčové parametry kolejových vozidel, jako jsou vibrace, rychlost, směr pohybu či průběžná analýza defektů kol. Výsledná technologie s prvky AI zajistí vyšší bezpečnost, efektivitu a spolehlivost železniční dopravy. V projektu OptoRAIL bude využita nejnovější generace optovláknových senzorů, které se vyznačují vysokou citlivostí, malými rozměry, odolností vůči elektromagnetickému rušení, či možností využití ve výbušném a chemickém prostředí. Senzorická část technologie vychází z dosaženého know-how řešitelů a z konzultací s budoucími uživateli, viz dopisy zájmu, které bude optimalizováno po stránce materiálového, konstrukčního provedení s implementací optovláknových prvků. Konzultace provedení ukázaly, že o toto řešení je zájem a prakticky všichni budoucí uživatelé nabízejí vlastní infrastrukturu k testování a očekávají řešení, pokud možno v krátkém čase. Velkou předností optovláknových senzorů je integrace do klíčových částí železniční infrastruktury bez mechanického narušení kolejnic, tedy bez ovlivnění či porušení materiálové struktury kolejnic, přičemž toto řešení umožní detailní a kontinuální monitorování provozních stavů vozového parku.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2028
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Cílem předkládaného projektu je výzkum systémové spolehlivosti při rozvoji digitalizace dopravního sektoru, ITS aplikací, ve správě dopravních informačních center. Stěžejní úlohou výzkumu je identifikace systémových parametrů, tzv. markerů, které jsou schopny postihnout degradaci systému zpracování dopravních dat a rovněž metody a postupy analýz těchto markerů, identifikaci vzájemně vázaných citlivostí a analýz, jak primární degradaci rozpoznat, operátoru avizovat a případně dle možnost i predikovat. Analýzy degradací budou založeny na pokročilých, state-of-the-art metodách matematické statistiky (zejména flexibilních semiparametrických a/nebo Bayesovských přístupech). Souborem aktivit je vytváření popisu alg. postupů a vývoj prog. nástrojů „inženýrského ekosystému“ pro spolehlivost.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Cílem potřeby je stanovení podmínek a postupu realizace zajištění využitelnosti dat z modelů pro BIM (Building Information Modelling, resp. informační modelování staveb) pro rozvoj Národní infrastruktury pro prostorové informace (NIPI), včetně vyčíslení související finanční potřeby. Využít zkušenosti ze zahraničí i z tuzemska a uplatnit je pro rozvoj BIM a užití propojených dat v různých oblastech. Aktivity se týkají výzkumu a vývoje, postupující standardizace či implementace na národních i mezinárodních úrovních včetně souvisejícího legislativního ukotvení. Průnik BIM a NIPI je z hlediska cíle potřeby přímo podmíněn klíčovými iniciativami (vládní strategie Digitální Česko a zákony č. 12/2020 Sb., 47/2020 Sb. a 183/2006 Sb., Evropská strategie pro data sdělena Evropskou komisí 19. 2. 2020). Nalezení obsahu a postupů pro modelování vystavěného prostředí je základním předpokladem pro aplikaci požadavku propojení BIM a NIPI. Koncepce zavádění metody BIM v České republice (Koncepce BIM) ukládá povinnost použití informačního modelování staveb pro nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce. Vznikající data lze využít jako jeden ze zdrojů pro modelování vystavěného prostředí a vytvoření tzv. digitálního dvojčete vystavěného prostředí ČR. Pro využití modelu vystavěného prostředí lze formulovat řadu úloh. Řešení potřeby formou aplikovaného výzkumu je tedy vzhledem ke stávajícímu stavu poznání a dynamickému rozvoji souvisejících oblastí nutnou podmínkou pro následnou realizaci uvedeného úkolu uloženého MV vládou ČR.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program veřejných zakázek v aplikovaném výzkumu a inovacích pro potřeby státní správy BETA2

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Výzkum se zabývá detekcí objízdných tras při nehodě na hlavním dopravním tahu na základě dat z plovoucích vozidel. Na základě těchto dat lze sledovat chování uživatelů při mimořádných událostech. Výsledkem jsou reálně využívané objízdné trasy vybrané při omezení na hlavní komunikaci a dopady těchto tras na jejich okolí.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/080/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Výzkum se zabývá vznikem alternativních tras na základě dat odvozených z plovoucích vozidel. Na základě získaných dat lze určit dobu jízdy mezi vybranými uzlovými body v síti a jejich možné alternativní trasy. Výsledkem jsou reálně používané hlavní a alternativní trasy mezi jednotlivými uzly, vlivy vzniku a dopady tvorby těchto alternativních tras.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/082/OHK2/1T/16

Řešitel:
prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; doc. Ing. Veronika Vlčková, CSc.; doc. Ing. Josef Žák, Ph.D.
Anotace:
Cílem tohoto projektu je inovace technologií určených pro výstavbu konstrukcí vozovek, které jsou oborem činnosti uchazeče - koordinátora, společnosti Skanska a.s.. Tyto inovace zajistí jak zvýšení produktivity a efektivity výstavby samotné tak i zvýšení kvality a prodloužení životnosti výsledného stavebního díla. Těchto cílů bude dosaženo jednak zvýšením výzkumných aktivit uchazeče - koordinátora, tak zapojením a využití expertízy dalších uchazečů Exact Control System a.s. a ČVUT v Praze.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2019
Program:
TRIO

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je vytvořit vhodné aplikace pro přípravu infrastruktury na detekci a řízení autonomních vozidel na dopravní infrastruktuře na bázi komunikaci v síti LTE a DSRC 5,9 GHz. Výsledkem je návrh vhodného HW a SW řešení pro infrastrukturu se zabezpečenou komunikací s přihlédnutím i na kyberbezpečnost. Předpokladem je zahrnutí informací i do nadstavbového řízení jako budoucího řešení a potenciálu pro samonavádění a řízení autonomních vozidel v dopravním proudu na komunikacích a na křižovatkách měst.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2019
Program:
EPSILON: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.
Anotace:
Využití nových autentifikačních postupů a zabezpečení systémů v ITS
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2020
Program:
EPSILON: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
Ing. Martin Langr, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zabývá problematikou využití aliancí dopravních detektorů, které umožňují kvalitní a komplexní popis stavu dopravy. Smyslem je především možnost operativního nasazení při komplexním dopravním průzkumu v prostředí menšího města s cílem detailního vyhodnocení směrových vazeb i možnosti využití takových zařízení v místech, kde není ekonomicky reálné budování sofistikovaných telematických systémů a běžné metody dopravních průzkumů neumožňují dostatečně kvalitní popis dopravy. Projekt velice úzce navazuje na disertační práci navrhovatele a její finalizaci. Výrazným způsobem zkvalitňuje výsledky dříve realizovaných průzkumů.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/106/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; doc. Ing. Michal Micka, CSc.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Václav Skurovec, CSc.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity. Po studentech doktorského studijního programu je vyžadována publikační činnost, mezi níž jsou zařazeny i příspěvky na konferencích. Studenti tak často musí vystoupit před širším a odborně vzdělaným plénem než do té doby měli možnost. V rámci výuky sice probíhají prezentace semestrálních a jiných prací, ale i tyto možnosti jsou značně omezené a prezentace probíhá před takřka uzavřeným publikem. Úkolem konference je připravit studenty pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Po registraci a slavnostním zahájení je v dopoledních hodinách na programu blok přednášek hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Tyto budou probíhat ve dvou paralelních sekcích rozdělených dle výzkumných směrů (dopravní infrastruktura a bezpečnost; logistika, ek
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 43/15/F6

Řešitel:
Ing. Jindřich Borka, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.
Anotace:
Použití metod nelineární regrese, metod dataminingu pro provedení analýzy dat v odbavovacím systému dopravce - Českých drah, a.s. Analýza dat - kauzalita, vztahy výstupních dat k datům na vstupu - dopady změny tarifu, obchodních nabídek, způsobu odbavení na celkové tržby a výkony dopravní společnosti.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/104/OHK3/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je stanovení a dodržování technických standardů, které zajistí nejen funkčnost, ale zejména další modulární rozšiřování systémů ITS. Tímto přístupem budou moci být rozšiřovány systémy ITS bez dodatečných finančních nároků na překonání technických bariér a dojde tak k zefektivnění vložených finančních prostředků. Výsledky projektu pomohou řešit většině subjektů veřejného sektoru problémy nejen technického posouzení, ale také ekonomického hodnocení systémů a služeb ITS navrhovaných k realizaci. Pro vzájemnou kompatibilitu a spolupráci jednotlivých systémů ITS, a tím i dopravních systémů, nesmí být vytvořeny žádné informační, komunikační a systémové bariéry mezi členskými státy, ani ve vnitřní struktuře jednotlivých členských států. Měla by být využívána jednotná, otevřená architektura s jasnými standardy tak, aby na ní mohly být postaveny současné, ale i budoucí systémy celé EU. Tím budou z technického hlediska existovat společné výchozí předpoklady pro rychlý rozvoj trhu systémů ITS jako celku.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
BETA: Program veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Vliv sdílení informací vozidel v dopravním toku na plynulost jejich pohybu.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2016
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
Ing. Martin Langr, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zabývá problematikou návrhu a ověření funkčnosti aliancí dopravních detektorů, které umožní kvalitní a komplexní popis stavu dopravy. Smyslem takového návrhu je především možnost operativního nasazení takových zařízení v místech infrastruktury, kde je na jedné straně vybudování sofistikovaných telematických systémů ekonomicky nereálné, a na druhé straně využití běžných dopravních průzkumů neumožňuje dostatečně kvalitní měření pro kontinuální monitorování či dokonce řízení dopravy.
Pracoviště:
Rok:
2013 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/089/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Centrum pro ROzvoj DOpravních Systémů vytváří strategické partnerství spolupracujících výzkumných institucí a podniků určujících směr rozvoje inteligentní mobility v České republice. Společně jsme přijali výzvu v podobě hledání rovnováhy mezi potřebou pohybu moderní společnosti a negativními dopady mobility. Spoléháme na zkušené týmy, perfektní znalost prostředí, ochotu spolupracovat a sdílet rizika spojená s nastavováním trendů oblasti řízení mobility odpovídajícím potřebám 21. století.
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2018
Program:
Centra kompetence

Řešitel:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Navrhovaný projekt vychází z právě řešeného tématu disertační práce navrhovatele - vývoje emisního modelu z mobilních zdrojů a tematicky tak plynule navazuje na již dosažené cíle dosavadního výzkumu v oblasti životního prostředí a využití ITS (Intelligent Transportation Systems). Projekt úzce kopíruje poslední z cílů disertační práce a je tak rovněž navrhován jako stěžejní podpora k finálnímu dokončení výzkumu. Cílem projektu je rozšíření modelu emisního zatížení o důležitý vstupní parametr (jak plyne z předcházejícího výzkumu), parametr rychlosti vozidel, s využitím nově získaného zdroje FCD (Floating Car Data) dat společnosti SECAR Bohemia, a. s. Rychlost vozidel na jednotlivých úsecích pozemní komunikace podmíněnými různými sklony vozovky tvoří nezanedbatelně významný prvek pro prokazatelně přesnější odhady emisní zátěže a mapování mobilních zdrojů znečištění. Tento parametr nebylo možné dříve nikterak uvažovat vzhledem k možnostem datových podkladů z mýtných bran. V jednotlivých kr
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2012
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/085/OHK3/1T/16

Řešitel:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vývoj vlastního nástroje - modelu, jenž bude z komplexních vstupních informací schopen určovat liniové emisní zatížení z mobilních zdrojů podél komunikace v závislosti na aktuálním stavu dopravy a počasí. Jako část vstupů pro výpočty modelů vlastního emisního zatížení mobilních zdrojů jsou uvažována data, jenž jsou zaznamenávána na branách dálničního mýtného systému ČR (druhotné využití záznamů např. pro výpočet intenzit dopravy), jenž shromažďuje tzv. Telematická aplikace (spravuje FD ČVUT). Tato část vychází z vlastního, již rozpracovaného, jednoduchého modelu odhadu emisní zátěže (program COST, projekt OC - 194) a úkolem zde je ji rozvinout, zpřesnit a hlavně do ní začlenit důležité parametry - vlivy počasí. Vlivy počasí tvoří druhou část potřebných vstupních informací pro uvažovaný model. Data o počasí přislíbil Ústav informatiky AV ČR, jenž tyto záznamy využívá v projektu MEDARD (aktuální situace a předpověd počasí). Projekt Modelování stavu emisního zatížení
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/219/OHK3/2T/16

Řešitel:
Ing. Martin Langr, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; Ing. Tomáš Kučera
Anotace:
Projekt se zabývá pořízením, testováním a následným použitím zařízení a softwaru na rozpoznání SPZ/RZ z videozáznamů jakožto nástroje pro provádění směrových dopravních průkumů včetně jejich vyhodnocení. V plánu projektu je využití vyzkoušeného zařízení na provedení průzkumů před a po zásahu do dopravní infrastruktury. Výsledky budou použity pro zhodnocení přínosu realizovaného opatření i jako podklad pro další výzkum s ohledem na vliv dopravní nabídky na poptávku po dopravě. Projekt dále řeší i zapojení pořízeného systému do výuky na Fakultě dopravní.
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/220/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zameren na zkvalitnení vzdelávání absolventu Ceského vysokého ucení technického v Praze, Fakulty dopravní (CVUT FD), tak aby jejich kvalifikace více odpovídala skutecným požadavkum prumyslových podniku a zvýšila se tak jejich zamestnatelnost na trhu práce. Projekt bude realizován úpravou akreditovaného magisterského studijního programu "Technika a technologie v doprave a spojích" oboru "Inženýrská informatika v doprave a spojích (ID)", která bude realizována v nekolika rovinách. Prínosem inovace bude užší propojení teoretické výuky s praktickými aplikacemi v prostredí výrobního podniku z automobilového prumyslu a to formou vytvorení nových predmetu, úpravou stávajících predmetu a jejich doplnením o poznatky partneru z prumyslu. Soucástí projektu bude posílení praktické a aplikacní roviny vzdelávání a rozšírení projektové výuky. Inovace studijního oboru bude realizována v laboratorích, ucebnách a dalších prostorech Škoda Auto, predevším vývojového centra Cesana.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2008
Program:
OPRLZ - operační program Rozvoj lidských zdrojů - Strukturální fondy EU - CZ.04.1.03/3.2.15.2/0352

Řešitel:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na studování problematiky interakce člověk-umělý systém, v dopravním pojetí především ve variantě operátor(řidič)- vozidlo.Úkoly spojené s projektem jsou výrazně různorodé, především pak v oblasti medicíny, elektrotechniky, matematickéanalýzy a informatiky? vytváření prostředků pro simulaci reálných provozních podmínek (vozový simulátor, vytváření scény)?sledování chování a měření biologických parametrů operátora? analýzy veličin jako jsou záznam videa, elektroencefalogram, elektroo kulogram, elektrokardiogram? návrh systémů pro automatické detekce (pokles pozornosti, mikrospánek, atd.)
Pracoviště:
Rok:
2004 - 2005
Program:
Podpora začínajících pracovníků výzkumu (Národní program výzkumu)