Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Mgr. Oldřich Hykš; RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; PhDr. Sarah Komasová, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř
Anotace:
Cílem projektu je podpořit implementaci Urban Air Mobility (UAM) v České republice navržením způsobů jejího začlenění do systému dopravní obsluhy hlavního města Prahy, a to za podpory konceptu a myšlenek Chytrých měst (Smart Cities), a se zhodnocením očekávaných dopadů. Dílčími cíli projektu jsou: a) vymezit možnost uplatnění UAM v koncepci Smart Cities; b) identifikovat příležitosti v současném dopravním systému hlavního města Prahy a přijatelné principy provozu UAM v rámci prostředí ČR; c) navrhnout dopravní toky UAM a integrovat je do současného dopravního systému; d) vytvořit případovou studii navrhované integrace a e) provést analýzu dopadů zavedení jednotlivých částí UAM.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Marek Hamza; Ing. Šárka Hulínská; Ing. Mikuláš Keller; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Anotace:
Ověřování správné funkce leteckých pozemních zařízení je jedním z hlavním nápravných opatření pro zajištění provozní bezpečnosti při jejich využití. Mezi letecká pozemní zařízení lze zařadit jak radionavigační zařízení tak návěstidla a světla. V současné době jsou letecká pozemní zařízení ověřována záletem pilotovanými letadly, tzv. leteckými laboratořemi, které mají všechno vybavení na palubě. Zároveň se začínají objevovat společnosti zaměřené za ověřování s využitím bezpilotních systémů. Ty jsou však stále vysoce specializované a není řešen jejich standardní provoz v rámci okolí letišť. Myšlenkou projektu je ověřit, zdali je možné pro ověřování leteckých pozemních zařízení využít cenově dostupných technologií, konkrétně bezpilotních systémů, které jsou široce dostupné komukoliv, a integrovat jejich provoz do provozu letišť. Díky kontinuálnímu růstu technologické úrovně bezpilotních systémů a zároveň navyšování cenové dostupnosti implementovaných technologií by mělo být možné využití of-the-shelf bezpilotního systému, ke kterému budou pouze přidány ověřovací zařízení pro specifický účel.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/135/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Tereza Topková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Kateřina Grötschelová; doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; Ing. Filip Konečný; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Tomáš Lipták, Ph.D.; Ing. Petr Lukeš; Ing. Kateřina Machula Půlpánová; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.
Anotace:
Globální navigační satelitní systém (GNSS) se stal nezbytnou součástí našeho každodenního života a závislost na jeho využití se zvyšuje napříč nejrůznějšími obory včetně letectví. Signál vyslaný satelitem je při přijetí na Zemi slabý, a tudíž náchylný k rušení. V poslední době došlo k několika situacím v reálném provozu způsobených právě rušením GNSS signálu, kdy musely být omezeny postupy využívající satelitní navigaci. Nejčastějším případem jsou rušičky umístěné v nákladních automobilech nacházející se na komunikaci či parkovišti v blízkosti letiště. Může dojít také k záměrnému vysílání rušivého signálu pro znemožnění určení polohy například vojenské technice ve válečných oblastech. Pro případy rušení GNSS je nutné zajistit alternativní systémy umožňující navigaci, ale například také časovou synchronizaci. Některé koncepty řešení pro využití v letectví již byly navrženy, ale žádný zatím nebyl uznán jako globální záložní navigační systém. Cílem tohoto projektu je zhodnocení jednotlivých navržených technologií z pohledu použití jako záložního GNSS systému pro podmínky České republiky. Dalším úkolem je vytvoření modelu vlastního řešení určování polohy na základě výměny polohových informací mezi letadly vzájemně, která by se dala aplikovat do konceptů alternativních navigací pro oblasti bez možnosti umístění pozemní infrastruktury záložního navigačního systému.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/132/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Bc. Sébastien Lán, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jakub Hospodka, Ph.D.; Ing. Šárka Hulínská; Mgr. Iveta Kameníková, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je využít počítačové rozpoznávání obrazu k detekci a zaměření kondenzačních stop za letadly. Díky možnosti využít počítačové vidění k detekci a zaměření parametrů kondenzačních stop bude možné získávat a vyhodnocovat data z několika míst současně. Vyhodnocování kamerových záznamů je v současné době nejpomalejší částí sběru dat o výskytu kondenzačních stop. Nyní musí záznamy z kamerového systému procházet člověk a hledat a zaměřovat výskyt kondenzačních stop. To omezuje množství dat, které jsme schopni získat. Od projektu si slibujeme zpřesnění a násobné zvýšení kapacity. Zároveň půjde o první využití strojového učení a počítačového vidění na Ústavu letecké dopravy.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/129/OHK2/2T/16