Specializace:
Projekt se zabývá komplexně problematikou bezpilotních systémů. Hlavním zaměřením projektu jsou integrační výzvy – tedy jak bezpečně zajistit provoz bezpilotních systémů ve vzdušném prostoru spolu s tradičním pilotovaným letectvím (tzv. manned aviation). Jedná se např. o identifikace části vzdušného prostoru pro zavedení U-space, návrh řídící struktury pro koordinovaný provoz v U-space či stanovení pravidel pro různé prostory U-space. Velká část je zaměřena čistě na oblast bezpečnosti provozu. Dále jsou také řešeny oblasti výzkumu využití UAS v průmyslu, využití různých senzorů a ověřování letových charakteristik, výzkum nových i vylepšení stávajících systémů pro UAS a oblast legislativních požadavků. Důraz je kladen na vlastní inovativní způsob řešení dané problematiky. Cílem projektu je řešit jak stávající problémy, tak i budoucí strategický vývoj bezpilotních systémů, a to na národní, evropské i světové úrovni. Koordinátorem projektu je doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Specializace:
Ústav soudního znalectví v dopravě
Projekt je zaměřen na praktickou aplikaci bezpilotních prostředků a související pozemní rizika spojená s jejich provozem. Projekt navazuje na výzkumnou činnost ústavů K622 a K621 a spolupráci fakulty dopravní s praxí, zejména s ohledem na možnosti využití bezpilotních prostředků jako platforem pro moderní měřicí metody. Cílem je hledat a aplikovat nové, moderní přístupy využitelné v rámci nejen dopravní problematiky. Důraz je přitom kladen na praktickou využitelnost zpracovávaných témat a možnosti jejich následné širší aplikace. Příkladem může být využití různých dokumentačních přístupů, např. prostřednictvím fotogrammetrických měření či laserového skenování. Paralelním tématem řešeným v rámci projektu jsou tzv. Ground risks, zejména pak hodnocení rizik pro nezúčastněné osoby na zemi. Téma vychází ze spolupráce s dotčenými organizacemi (JARUS, CEN, ASD-STAN, ÚCL) i historickým zapojením do řešené problematiky. Cílem je identifikovat možnosti a způsoby predikce průběhu a následků střetu člověka s bezpilotním letounem. V rámci této oblasti jsou řešeny nejen letové charakteristiky či parametry různých kategorií a typů letadel, ale i strukturální specifika jednotlivých typů či praktická validace a hodnocení prostřednictvím nárazových testů a simulací.