Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Anotace:
Cílem projektu je umožnit pokročilý provoz bezpilotních systémů v místech s vyšším rizikem provozu, při provozu v ochranných pásmech tak, aby vznikla doložitelná provozní zkušenost odkazující na dosažení dostatečné provozní bezpečnosti při splnění definovaných podmínek. Cíle bude dosaženo pomocí navržení specifických provozních scénářů zahrnujících požadavky na bezpilotní systémy, dálkově řídící piloty a organizaci provozovatele daných bezpilotních systémů, které budou prakticky otestovány a bude doložena spolehlivost techniky a bezpečnost proveditelnosti daného scénáře, vše v koordinaci s dotčenými správci ochranných pásem. Výsledky projektu budou sloužit jak provozovatelům bezpilotních systémů, tak Úřadu pro civilní letectví.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2027
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Tomáš Tlučhoř; Ing. Adam Tománek
Anotace:
Bezpilotní systémy již nejsou výsadou pouze amatérských pilotů, kteří je využívají k pořizování snímků a videí. V posledních letech začala být technologie bezpilotních systémů vyhledávána také profesionálními uživateli, kteří je využívají například v průmyslu, zemědělství, přepravní činnosti či službách. Snaha o zefektivňování těchto leteckých činností vyvolává zvyšování poptávky po létání v režimu mimo vizuální dohled dálkově řídícího pilota. Tento režim provozu s sebou ovšem přináší jistá rizika, především ve vztahu k okolnímu leteckému provozu. Za účelem koordinace bezpilotního letectví a letadel s pilotem na palubě byl vytvořen evropský koncept U-space. Tento koncept si klade za cíl pomocí vysoké úrovně automatizace, digitalizace a poskytování služeb zefektivňovat a zvyšovat bezpečnost provozu bezpilotních systémů. Pro správné fungování tohoto konceptu je bezpodmínečně nutné, aby všichni účastníci letového provozu v prostoru U-space poskytovali aktuální informace o provozu doplněné o předpokládaný vývoj v kratším časovém horizontu. Vzhledem k tomu, že pro navigaci bezpilotních systémů se využívá převážně GNSS a pro komunikaci na delší vzdálenosti mobilní sítě, je tento projekt zaměřen na vytvoření nových poznatků v oblasti provozu bezpilotních systémů a nutnosti pokrytí signály GNSS a 4G. Cílem projektu proto je určit vliv nedostupnosti navigačních a komunikačních signálů pro provoz bezpilotních systémů v U-space. Zároveň bude stanoveno, zda by bylo možné tyto signály v případě potřeby nahradit jinými technologiemi či procedurami, skrze které by bylo možné zachovat dostatečnou úroveň provozní bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/135/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Vít Volný; Ing. Michal Černý
Anotace:
Využití bezpilotních systémů exponenciálně roste jak v komerční, tak v nekomerční sféře. Letectví díky tomu stojí na prahu velkých změn, které přinášejí nové technologie a nové typy letadel, jakožto jejich nové způsoby využití. V posledních letech se po světě začaly implementovat regulatorní předpisy, které nastavují nová pravidla pro provoz bezpilotních systémů tak, aby bylo možné je začlenit do již existujícího leteckého provozu. Díky tomu dochází k podpoře rozvoje a ověřování využití bezpilotních systémů i pro městskou leteckou dopravu (UAM, Urban Air Mobility). Jak již z názvu plyne, UAM se zaměřuje na provoz bezpilotních systémů v konkrétních městských oblastech. Jedná se tak o nový prvek, kterým dokáže letecká doprava přispět ke zlepšení dopravy ve městech. Předložený projektový koncept se zabývá problematikou UAM, konkrétně pak návrhem metodiky hodnocení vhodnosti UAM v městských oblastech. Podstatou projektu je vytvořit na základě stávajících poznatků metodiku, která dokáže ohodnotit vhodnost začlenění UAM do měst.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/139/OHK2/2T/16