Spoluřešitelé:
Anotace:
Bezpilotní systémy již nejsou výsadou pouze amatérských pilotů, kteří je využívají k pořizování snímků a videí. V posledních letech začala být technologie bezpilotních systémů vyhledávána také profesionálními uživateli, kteří je využívají například v průmyslu, zemědělství, přepravní činnosti či službách. Snaha o zefektivňování těchto leteckých činností vyvolává zvyšování poptávky po létání v režimu mimo vizuální dohled dálkově řídícího pilota. Tento režim provozu s sebou ovšem přináší jistá rizika, především ve vztahu k okolnímu leteckému provozu. Za účelem koordinace bezpilotního letectví a letadel s pilotem na palubě byl vytvořen evropský koncept U-space. Tento koncept si klade za cíl pomocí vysoké úrovně automatizace, digitalizace a poskytování služeb zefektivňovat a zvyšovat bezpečnost provozu bezpilotních systémů. Pro správné fungování tohoto konceptu je bezpodmínečně nutné, aby všichni účastníci letového provozu v prostoru U-space poskytovali aktuální informace o provozu doplněné o předpokládaný vývoj v kratším časovém horizontu. Vzhledem k tomu, že pro navigaci bezpilotních systémů se využívá převážně GNSS a pro komunikaci na delší vzdálenosti mobilní sítě, je tento projekt zaměřen na vytvoření nových poznatků v oblasti provozu bezpilotních systémů a nutnosti pokrytí signály GNSS a 4G. Cílem projektu proto je určit vliv nedostupnosti navigačních a komunikačních signálů pro provoz bezpilotních systémů v U-space. Zároveň bude stanoveno, zda by bylo možné tyto signály v případě potřeby nahradit jinými technologiemi či procedurami, skrze které by bylo možné zachovat dostatečnou úroveň provozní bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/135/OHK2/2T/16