Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Pavel Smíšovský; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
Pozemní odbavení letadla je komplexní proces, do kterého je zapojeno velké množství subjektů, jejichž synergie zajištuje bezpečný a plynulý provoz. Jedná se o proces, který je velice náchylný na provozní změny, které mohou během odbavení nastat. Vlivem těchto změn může docházet ke vzniku zpoždění letadla během procesu pozemního odbavení. Toto vzniklé zpoždění se následně přenáší do celé sítě, která je dnes na hranici svých kapacit a je nutné optimalizovat její využívání. Za účelem optimalizace toků ve vzdušném prostoru vznikl evropský síťový manažer (NMOC) a byly vytvořeny postupy CDM (Collaborative Decision Making). Koncept CDM je založen na zavedení systému sdílení informací mezi všemi zúčastněnými subjekty podílejícími se na provozu a fungování letecké dopravy. Jedním z nejdůležitějších prvků definovaných konceptem CDM, se kterým pracuje i síťový manažer při optimalizaci toků, je čas TOBT (Target of block time). Jedná se o čas ukončení pozemního odbavení. Tento čas je v první fázi automaticky generován na základě plánovaného odletu letadla a během procesu odbavení je manuálně aktualizován pracovníkem handlingu. Přesné postupy v rámci nastavování TOBT však neexistují a zejména při vzniku neočekávaných provozních změn dochází k zadání nepřesného času TOBT. Tento projekt si klade za cíl zjistit, s jakým předstihem a jak přesně je možné na základě dostupných provozních dat vytvářet automatické predikce času TOBT a jaké konkrétní faktory nebo jejich kombinace tento čas mohou ovlivňovat. Za účelem dosažení cíle projektu bude vytvořen predikční model založený na algoritmech strojového učení, který dokáže kvantifikovat vliv jednotlivých faktorů a jejich kombinací na výsledný čas TOBT a následně tento čas predikovat. Přesnost těchto predikcí v různých časech před ukončením odbavení bude následně ověřována porovnáním vypočtených predikcí se skutečným časem TOBT.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/142/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Šárka Jozová, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.
Anotace:
Tento projekt se zaměřuje na rozšíření metody nezávislých směsí, která byla řešena v rámci SGS v roce 2020. Během jejího vývoje byly zjištěny některé další možné postupy pro dosažení lepších predikčních výsledků. Cílem tohoto projektu je prozkoumat tyto postupy a na reálných diskrétních datech ukázat přínos těchto postupů.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/077/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Šárka Jozová, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.
Anotace:
Hlavním cílem tohoto grantu je predikce výstupní veličiny na základě vysvětlujících veličin a její porovnání se současnými metodami predikce. Všechny veličiny budou modelovány směsmi distribucí a posléze bude provedena analýza možností klastrování těchto veličin. Díky tomu bude možné zavést mezi proměnnými nezávislost v klastrech, čímž se výrazně redukuje dimenzionalita úlohy a počet parametrů nutných k predikci. Predikce získaná tímto postupem bude posléze porovnána se stávajícími metodami predikce diskrétních dat.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/080/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Šárka Jozová, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.
Anotace:
Grant se zaměřuje na nalezení vhodného rozdělení pro vstupní reálnou veličinu, hlavně z dopravních dat. Nejpřesnější rozdělení pro diskrétní veličinu bude kategorické, kde relativní četnosti udávají pravděpodobnosti hodnot. To má ovšem několik nevýhod, např. problém s dimenzionalitou i počtem parametrů rozdělení. Cílem tohoto grantu je nalézt takové rozdělení, kterým by v oblasti dopravních dat bylo možné toto kategorické rozdělení nahradit. Předpokladem do budoucna je na veličinu aplikovat směsi (pro určitý rozsah hodnot použít jedno rozdělení, pro jiný rozsah jiné rozdělení).
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/078/OHK3/1T/16

Řešitel:
Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Krzysztof Paweł Urbaniec, Ph.D.
Anotace:
Bayesovské sítě jsou známé jako nástroj pro analýzu dat v mnoha oblastech: chemii, rozhodování, zdravotnictví a dalších. Hlavní předností Bayesovských sítí je propojení expertních znalostí s daty. Strukturu sítě je možné navrhnout pomocí algoritmu (z dat) nebo pomocí experta. Hlavním účelem tohoto grantu je návrh algoritmu, který tyto sítě vytvořené z různých zdrojů dokázal sloučit do jedné, která bude mít nejlepší ohodnocení.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/091/OHK3/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; doc. Ing. Michal Micka, CSc.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Václav Skurovec, CSc.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity. Po studentech doktorského studijního programu je vyžadována publikační činnost, mezi níž jsou zařazeny i příspěvky na konferencích. Studenti tak často musí vystoupit před širším a odborně vzdělaným plénem než do té doby měli možnost. V rámci výuky sice probíhají prezentace semestrálních a jiných prací, ale i tyto možnosti jsou značně omezené a prezentace probíhá před takřka uzavřeným publikem. Úkolem konference je připravit studenty pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Po registraci a slavnostním zahájení je v dopoledních hodinách na programu blok přednášek hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Tyto budou probíhat ve dvou paralelních sekcích rozdělených dle výzkumných směrů (dopravní infrastruktura a bezpečnost; logistika, ek
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 43/15/F6

Řešitel:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Projekt je zaměřen na inovaci předmětu Mathematical Models in Economics (Matematické modely v ekonomii), který je vyučován na FD ČVUT od roku 2009/10 v magister. studij. oboru Inteligent Transport Systems. Jedná se o formu studia "double degree", kdy studenti studují jednak na domací jedna na partnerské universitě azískávají titul od obou univerzit. Partnerské university sídlí ve Vídni (Rakousko) a Linkopingy (Švédsko) a v rámci programu Atlantis také - partnerské university Žilina (Slovensko) a El Paso (Texas, USA). Cílem předmětu Mathematical Models in Economics je seznámit studenty se základními principy matematického modelování především v ekonomii, ale i v jiných zejména technických oborech.
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2012
Program:
MŠMT - projekty Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) - 411/2012

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Odjezd vozidel ze světelně řízené křižovatky je jednou z charakteristik, kterou můžeme popsat chování dopravního proudu. Pro řízení dopravy na takovýchto křižovatkách, případně v celých dopravních sítích, je velmi důležité mít co nejpřesnější matematický aparát, díky kterému můžeme toto chování popsat. Výpočet dopravního řízení závisí na modelu, podle kterého se vozidla rozjíždějí v křižovatce po rozsvícení signálu "volno" nazývá se odjezdový model. Dosavadní modely byly konstruovány výhradně na jednotlivých pozorováních a hledání vhodné umělé funkce, která by tato pozorování respektovala. Takové modely se v praxi ukazují jako velmi nepřesné a jejich použití pro řízení dopravy je velmi problematické, neboť jsou platné jen pro měřené křižovatky v daném čase bez vztahu na další veličiny ovlivňující odjezdy vozidel (např. geometrické upořádání, směr odjezdu, sklon vozovky,...). Cílem projektu je sestavit ucelený matematický aparát pro odjezdy vozidel (odjezdový model) z křižovatky, kter
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2010
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/103/OHK3/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Kamil Dedecius, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Radek Hofman, Ph.D.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Regresní modely, vhodné k modelování stochastických procesů, v dopravních aplikacích často selhávají. Tento jev je většinou způsoben invariabilitou parametrů modelu, znemožňující reagovat na charakteristické dopravní jevy jako jsou např. špičky. Problému pomalu se měnících parametrů byla v minulosti věnována značná pozornost, nicméně většina vyvinutých metod (např. exponenciální zapomínání) pracuje se všemi parametry najednou a nezohledňuje individualitu v chování jednotlivých parametrů. Cílem projektu je navrhnout a otestovat novou metodu, vhodnou k jejich sledování a efektivnímu zohledňování potenciální variability, což by významně zlepšilo kvalitu modelů.
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2010
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/099/OHK3/1T/16

Řešitel:
Ing. Pavla Pecherková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Článek popisuje použití metod nelineárního odhadu pro odhad délek kolon na ramenech řízených křižovatek. Odhad délky kolony, kdy kolona je neměřitelný parametr, je důležitý pro použití dopravního řízení v oblasti, které je založeno na minimalizaci délky kolon, a je jednou z významných možností, jak posoudit skutečný stav dopravy v daném okamžiku. Pro odhad délky kolon byl vytvořen lineární stavový dopravní model, ale z důvodu výskytu neznámých koeficientů je odhad nelineární. Pro dopravní problematiku je potřeba odhad dostatečně přesný, stabilní a rychlý. Jako vhodná možnost se ukázali lokální filtry, přesněji lokální filtry bez derivací - DD1, DD2 a UKF. Tyto filtry byly testovány a ukázalo se, že odhad pomocí těchto metod se dokázal uskutečnit odhad i v případech, kde to dříve nebylo možné, např. se dá již pracovat i s neměřenými vjezdy.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0622316

Řešitel:
Ing. Bc. Jitka Homolová, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Článek, přijatý k prezentaci na mezinárodní konferenci, představuje koncept optimalizace na konečném časovém horizontu pomocí lineárního programování (LP). Cílem úlohy řízení je stanovit délky signálů na světelně řízených křižovatkách vzhledem k aktuální dopravní situaci.Tento problém byl řešen jako úloha klasického sekvenčního LP, využívající lineární model dopravní mikrooblasti pro výpočet délek kolon. Kritériem řízení je minimalizace váženého součtu délek kolon. Všechna omezení úlohy plynou z obecných vztahů mezi dopravními charakteristikami, z modelu délek kolon a dopravního charakteru úlohy. Statické LP nemusí vzhledem k dennímu průběhu dopravních charakteristik nalézt nejlepší řešení. Z tohoto důvodu bylo navrženo LP na horizontu, které je vlastně syntézou sekvenčního modelování na konečném horizontu, využívajícího bodové odhady intenzit dopravního toku a délek kolon na ramenech. Podle očekávání se ukázalo, že nově navržené řízení vede ke zlepšení situace v dané oblasti.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0622216

Řešitel:
doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Project usiluje o systematický výzkum v teorii, algoritmech a softwaru v oblasti odhadování a predikce založené na pravděpodobnostním shlukování dat vysoké dimenze. Předpokládané výsledky navazují na úspěšný projekt Evropské komise IST-99-12058ProDaCTool - Decision Support Tool for Complex Industrial Processes Based on Probabilistic Data Clustering" (1999 -- 2002), který otevřel širokou možnost aplikací v tomto oboru (navrhovatelé pracovali v týmu řešitelů). Očekávané výsledky současnéhoprojektu jsou: 1) Pokrok v teorii ve vztahu k dynamickým směsím s různými typy faktorů (spojitý a Markovský typ), v redukci dimensionality, sekvenčním zastavovacím pravidlům, k předvolbám. Výstupem bude serie odborných článků. 2) Pokrok v algoritmechřešících uvedené problémy dokumentované případovými studiemi. Předpokládá se serie odborných článků a dokumentovaných případových studií. 3) Pokrok v software - objektově orientovaný návrh, úplná verifikace softwaru. Dokumentovaný experimentální"
Pracoviště:
Rok:
2003 - 2005
Program:
Standardní projekty