Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2024
Anotace:
Předmětem řešení projektu byla aktualizace provozních parametrů nového systému MHD v Uherském Hradišti před jeho spuštěním 01.02.2025. Jednalo se především o koordinaci jízdních řádů MHD s jízdními řády na železnici a jízdními řády krajské autobusové dopravy IDSZK, přesnou úpravu ročního provozního kalendáře, úpravy oběhů vozidel a generování jízdních řádů, oběhů, směn řidičů a tabulek spojů pro dopravce.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Bc. Martin Šulek; Bc. Matěj Chudomel; Kolařík, J.
Publikováno:
2024
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Uherské Hradiště na období let 2024–2028 byl zpracován jako závazný koncepční dokument na základě zákona č. 194/2010 Sb. Jedná se o historicky první dopravní plán, kterým město Uherské Hradiště formuluje své záměry v oblasti veřejné dopravy. Prezentovaný Plán dopravní obslužnosti města představuje jak širší dopravní vazby města regionální a dálkovou dopravou, tak i aspekty ovlivňující mobilitu obyvatelstva ve městě a novou koncepci MHD ve městě. Zejména nová koncepce MHD představuje revoluční počin ve veřejné dopravě na území města, neboť po mnoha letech zásadně mění koncepci linkového vedení i rozsah dopravní obslužnosti jednotlivých částí města. Datová základna pro sběr dat o mobilitě v rámci města vznikala na základě řady průzkumů v letech 2018–2019. Plán dopravní obslužnosti dále představuje záměry a požadavky na úpravu infrastruktury a nových zastávek na území města. Plán dopravní obslužnosti dále popisuje dopravní a tarifní provázanost městského dopravního systému se systémem veřejné dopravy Zlínského kraje.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2024
Anotace:
V rámci zakázky byla řešena expertní poradenská a konzultační činnost v rámci organizace veřejné zakázky pro výběr dopravce v MHD ve městě Uherské Hradiště.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. André Maia Pereira, Ph.D.; Dingil, A.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; Myška, V.; Vorel, J.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2022, Applied Sciences, 12 (19), ISSN 2076-3417
Anotace:
In this study, an activity-based travel demand model of the Ústí nad Labem district (Czech Republic) is created. To do this, an advanced travel demand synthesis process is presented by utilizing the Eqasim framework, which is a pipeline-processing, initial raw data to simulation step. The framework is extensively modified and extended with several algorithms in order to utilize multiple data points for increasing realism in mobility for travel demand models. Two major extensions are provided. First, the pipeline framework is improved to estimate inbound and outbound trips of the study area, comprising a main city and 23 surrounding municipalities. The extended framework assigns synthetic gates for the study area as hubs for the inclusion of inbound and outbound trips. Second, the pipeline framework is advanced to provide a more compatible match of travel destination and activity location state. To do this, the extended framework assigns a capacity for each facility identified for the study area, the expected number of visitors to each facility, and the number of residents in each building. The resulting demand model is presented and the generated trips are evaluated based on locational, transport mode, and sociodemographic characteristics with origin–destination (OD) bundling. Additionally, distribution analyses of the present model are conducted to understand the matching results on a detailed level. The results demonstrate that the present model provides a reasonable output for transport researchers when testing different mobility scenarios and the provided extensions helps them to reduce implausible reflections of the distribution of travel and activity characteristics in household travel surveys while creating demand models, thus increasing realism. Lastly, open-source playground and code repository for further future improvement of synthetic travel synthesis methods are created, which enhances a deep understanding of the preparatory and methodological backgrounds required for complex activity-based simulations in order to inspire transport planners.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2022
Anotace:
Předmětem projektu je zpracování provozně-ekonomického návrhu nového systému MHD v Uherském Hradišti. Předmětem řešení je dopracován provozní koncepce (zejména celodenních jízdních řádů), oběhů vozidel a návrh směn řidičů. Na základě finální provozní koncepce je vypočten kvalifikovaný odhad ceny dopravního výkonu a roční kompenzace ze strany města.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2021
Anotace:
Vypracování provozní koncepce MHD v Uherském Hradišti s využitím výstupů multimodálního dopravního modelu. Předmětem řešení byla precizace obsluhy města Uherské Hradiště a jeho místních částí, specifikace potřebných poloh zastávek, finalizace návrhu linkového vedení a návrh jízdních řádů pro linky MHD.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Ing. Dominik Havel; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Vašíček, R.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana
Publikováno:
2021
Anotace:
Souhrn časových okrajových podmínek pro tvorbu provozního konceptu pro Rychlá spojení - zařazení připravovaných staveb do horizontů realizace 2030, 2040 a 2050. Souhrn časových okrajových podmínek (taktových uzlů a systémových jízdních dob) na základě krajských Plánů dopravní obsluhy území, popř. dalších koncepčních dokumentů, včetně známých časových okrajových podmínek v blízkém příhraničí. Souhrnné schéma těchto okrajových podmínek a předpokládaných systémových jízdních dob na základě předběžné konstrukce jízdního řádu mezi Prahou, Brnem, Ostravou, Olomoucí a Jihlavou.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Kendra, M.; Marada, M.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Tato disertační práce se zabývá problematikou makroskopického dopravního modelování. Cílem práce je rozšířit standardní postup výpočtu makroskopického dopravního modelu o model, který pro každou zónu dopravního modelu určuje podíl jednotlivců vlastnících předplatní jízdenku na veřejnou dopravu nebo disponujících osobním automobilem. Využívání těchto nástrojů mobility není uvažováno jako pouhý vstup do dopravního modelu, ale používání těchto nástrojů je uvažováno jako závislé na různých faktorech popsaných v této práci. Hypotézy byly ověřeny multinomiálním logitovým modelem, nested-logit modelem a smíšeným logitovým modelem. Disertační práce představuje nový postup, který zahrnuje tyto faktory do makroskopického dopravního modelu.
Typ:
Disertační práce (PhD)

Autoři:
Ing. Milan Kříž, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2019, TRANSPORT MEANS 2019 - PROCEEDINGS OF THE 23rd INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE, Kaunas, Kaunas University of Technology), p. 398-402), ISSN 1822-296X
Anotace:
Mode choice models are very important tool in transport planning and modelling. Mobility tools such as car or public transport season ticket ownership influence further mode choice decisions of individuals. These tools enter the mode choice models mostly as attributes of individuals and are not predicted in the mode choice models. The paper presents an approach to model the public transport season ticket ownership based on the binary logit model. In the model there are used sociodemographic variables and accessibility measures of the home and work location of the individuals. The case study uses data from the travel behaviour surveys of the City of Prague and of the Central Bohemian Region.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2019, XXVII International Scientific Conference trans&MOTAUTO 2019, Sofia, Scientific-technical union of mechanical engineering), ISSN 1313-5031
Anotace:
In the Czech Republic, the rail transport market has been liberalized for several years - in addition to public services, commercial services of individual rail carriers operate too. Public services in long-distance rail transport are ordered by the Czech Ministry of Transport. In December 2019, the 10-year contract between Czech Ministry of Transport and Czech Railways will end. The approaching end of this contract was connected with great interest of other rail carriers, which led to the fact, that the Czech Ministry of Transport demanded individual long-distance rail lines in the form of so called "market consultations". Preparing of the operational performance of individual long-distance rail lines for the needs of market consultations was a great challenge on the field of transport-planning. As a result, from December 2019 there will operate 4 different rail carriers in ordered long-distance rail transport in The Czech Republic and this situation is unique in its form and unparalleled throughout the EU.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2019, international scientific journal tran&MOTAUTO WORLD, 2019 (3), p. 111-113), ISSN 2367-8399
Anotace:
In the Czech Republic, the rail transport market has been liberalized for several years - in addition to public services, commercial services of individual rail carriers operate too. Public services in long-distance rail transport are ordered by the Czech Ministry of Transport. In December 2019, the 10-year contract between Czech Ministry of Transport and Czech Railways will end. The approaching end of this contract was connected with great interest of other rail carriers, which led to the fact, that the Czech Ministry of Transport demanded individual long-distance rail lines in the form of so called "market consultations". Preparing of the operational performance of individual long-distance rail lines for the needs of market consultations was a great challenge on the field of transport-planning. As a result, from December 2019 there will operate 4 different rail carriers in ordered long-distance rail transport in The Czech Republic and this situation is unique in its form and unparalleled throughout the EU.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2019
Anotace:
Projekt zpracování dopravního modelu pro město Uherské Hradiště, resp. pro celé souměstí Uherské Hradiště - Staré Město - Kunovice byl zpracován především z důvodu zmapování a podchycení přepravních vztahů v souměstí, za účelem získání relevantních podkladů pro novou koncepci MHD v souměstí. Podkladem pro datové vstupy bylo sčítání cestujících v MHD na podzim 2018, sociologický průzkum mezi občany města v období podzim - zima 2018/2019 a mobilitní průzkum na vybraném vzorku respondentů v období podzim - zima 2018/2019. Z dopravního modelu především zcela zřejmým způsobem vyplývá, že z hlediska přepravních proudů se celé souměstí Uherské Hradiště - Staré Město - Kunovice chová jako jeden propojený sídelní celek. V celém souměstí je poměrně vysoká intenzita radiálních přepravních proudů a zároveň, přepravní proudy jsou velmi roztříštěné (mimo silných radiálních vztahů lze vysledovat i významné tangenciální přepravní vztahy mezi jednotlivými částmi souměstí). Předložená zpráva má sloužit jako podklad pro rozhodování zástupců města Uherské Hradiště o rozsahu a podobě nové koncepce MHD, v závislosti na významu a intenzitě jednotlivých přepravních proudů v souměstí, ze kterých plynou doporučení na linkové vedení, délky intervalů a následně předpokládanou výši kompenzace.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Kužel, V.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Růžička, J.
Publikováno:
2019
Anotace:
Na základě analýzy platných Plánů obsluhy území byly z množiny zamýšlených nových železničních zastávek (popř. i stanic s komerčním odbavením) s použitím certifikované metodiky TJ01000162_V2 identifikovány zastávky s přepravním významem, který nemusí odpovídat nutnosti obsluhy vlakem. Z této podmnožiny byly dále identifikovány ty zastávky, jejichž realizace by snížila systémovou efektivitu obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Seznam je strukturován podle jednotlivých krajů ČR.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Karkošiaková, N.; Vašíček, R.
Publikováno:
2019
Anotace:
Síťové schéma se zobrazením funkčních vrstev (segmentů) a četnosti obsluhy a taktových uzlů, případně směrových přípojných vazeb, s rozlišením na pravidelné (taktové) a nepravidelné. Obsahem schématu je souhrnný návrh síťový návrh (vertikálně i horizontálně) integrovaného taktového provozního konceptu dálkové a regionální obsluhy území veřejnou drážní dopravou (společného pro více objednatelů), vzniklý na základě aplikace certifikované metodiky TJ01000162_V2, a to pro krátkodobý výhled na základě Plánů obsluhy území. Byly stanoveny taktové uzly a přípojné vazby, četnosti obsluhy pro jednotlivé segmenty a úseky mezi uzly včetně přibližných časových poloh.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Urbaniec, K.; Kužel, V.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Vašíček, R.; Papež, R.; Karkošiaková, N.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Sojka, M.
Publikováno:
2018
Anotace:
Shrnutí teorie a dobré praxe (v ČR i zahraničí) a související legislativy v ČR v oblasti synergie železničních linek. Strukturované shrnutí analýzy Plánů obslužnosti území a dostupné relevantní přepravní poptávky. Shrnutí možností a limitů kompromisů mezi objednateli a analýza rizik nestability koordinovaného provoz. konceptu. Metoda pro identifikaci železnič. tarif. bodů s nejednoznačným významem, posouzení vlivu jejich obsluhy na efektivitu systému, a pro posouzení možnosti altern. obsluhy.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2018
Anotace:
Projekt řeší predikci poptávky a její výkyvy na trati České Budějovice - Nové Údolí. Na základě predikované poptávky je navrženo řešení posílení nabízené přepravní kapacity jednotlivých spojů.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2018, Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport (100), ISSN 0209-3324
Anotace:
In the field of transport planning in the Czech Republic, there is increasing need not only for infrastructure planning, but also for public transport planning and creating operational concepts. Public transport, as well as investments and operationally intensive industries, requires a guaranteed long-term strategy in the field of transport services. The first prerequisite for successful transport planning is the most accurate description of passenger flows, including the parameters affecting the choice of transport mode. These inputs constitute an important basis for the following steps: setting up the line network, timetable design, managing the circulation of vehicles and courses of staff, controlling, and any eventual requests for infrastructure improvements. There are currently, in the Czech Republic, few transport models that provide relevant outputs for transport planning tasks in public services. For this reason, we use a variety of heuristics, one of which is described via a practical example, i.e., the transformation of a timetable concept on a selected rail network, including the effects resulting from a change in the number of passengers.
DOI:
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2018, 2018 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-5017-2
Anotace:
The Smart-city phenomenon in transport includes not only telematics for individual transport, clever and dynamic traffic flow management on roads and parking management, but also a strategy for public transport. As part of the smart-city strategies, the overall division of transport work and the urban transport system must be managed as long-term sustainable. In public transport, it is necessary to achieve such a state, where this system will be attractive for passengers. It is necessary to describe and to model traffic flows in the city, and to respond to them through the structural arrangement of the urban public transport system. In this respect, there are considerable differences between smaller towns and larger cities, depending on their size and population. The smaller is the city, the passanger flows are shattered, weaker and less graspable. However, in such a situation, it is necessary to look for tools to create a clever operational concept of urban transport. The article describes possible approaches to optimizing urban bus transport in terms of identifying demand for transport and consequently the principles of creating operational concepts.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2018, Road and Rail Infrastructure V, Proceedings of the Conference CETRA 2018, Zagreb, University of Zagreb), p. 1369-1376), ISBN 978-953-8168-25-3, ISSN 1848-9850
Anotace:
The most of transport models which are used for the strategic planning of the infrastructure are macroscopic models. These models are based on principles of transport demand and supply. The macroscopic transport models are very important tool for strategic planning of the traffic infrastructure. The set of these models is divided into many types. The EVA model is one of the most used transport models in Germany. The characteristic property of the EVA model is the joint destination and mode choice, which allows accurate description of particular possibilities. The question was how this type would behave in the conditions of the Czech Republic. This paper describes the principles of the EVA model and shows its use for the Jeseník District which was chosen as a testing area. Then the impacts of two infrastructure projects are evaluated. The transport model was made in the software package VISUM and for the preparing of the supply in the public transport the software FBS was used. The main contribution of the article is to describe the use of EVA model in a new environment – in transport planning in the Czech Republic – on the basis of application in Jesenik district. This approach is in transport modeling in the Czech Republic used very narrow – remain traditional methods based on comprehensive quantitative load of infrastructure. This approach does not allow an optimal selection of infrastructure adjustments based on actual and expected traffic flows. Authors have shown, that the method of use of available data and testing at an assembly EVA model leads also in the Czech environment to interesting and really applicable results.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2018, trans&MOTAUTO - 2018 PROCEEDINGS, Sofia, Scientific-technical union of mechanical engineering), ISSN 1313-5031
Anotace:
For newly introduced transport services, there´s not only the transport aspect that matters what the new service will bring to passengers, but also the operating costs are very important. In this area the systematic timetable planning plays an important role. Total costs of the transport system are significantly affected by the fixed costs, deriving from the number of regular deployed vehicles and drivers, related to the overall transport performance and total operational productivity. Advanced timetable engineering means a strong link between timetables, vehicles and infrastructure. The article demonstrates this approach on the example of the introduction of new express trains Praha - Plzeň - Cheb / München in the timetable 2017/18.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2018, international scientific journal tran&MOTAUTO WORLD, III (4/2018), p. 185-187), ISSN 2367-8399
Anotace:
For newly introduced transport services, there´s not only the transport aspect that matters what the new service will bring to passengers, but also the operating costs are very important. In this area the systematic timetable planning plays an important role. Total costs of the transport system are significantly affected by the fixed costs, deriving from the number of regular deployed vehicles and drivers, related to the overall transport performance and total operational productivity. Advanced timetable engineering means a strong link between timetables, vehicles and infrastructure. The article demonstrates this approach on the example of the introduction of new express trains Praha - Plzeň - Cheb / München in the timetable 2017/18.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2018, Dopravní chování v datech, Brno, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.), p. 22-24), ISBN 978-80-88074-61-8
Anotace:
Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. (TSK) je městská organizace, která kromě jiného řeší dopravně-plánovací a dopravně-inženýrské úlohy na území Prahy a v určitých případech i části Středočeského kraje (tzv. Pražská metropolitní oblast). Za tímto účelem TSK spravuje makroskopický dopravní model Prahy a jejího okolí pro průměrný pracovní den, který se počítá pouze ze sčítání v obdobích s nejvyšší intenzitou v roce – jaro a podzim (duben, květen, červen, září, říjen, listopad) dle specifické metodiky platné pouze pro Prahu. Tato metodika má opodstatnění vzhledem ke specifickým podmínkám Prahy – při velmi vysokém automobilovém provozu je v Praze vhodnější kapacitně posuzovat i dimenzovat komunikace na tyto intenzity. Na ostatním území státu se počítá průměrný den dle celostátní metodiky jako roční průměr denní intenzit (RPDI), ve kterém je zahrnut i vliv období s nižší intenzitou, jako zimní měsíce (leden, únor, částečně i březen), letní prázdniny (červenec, srpen), vánoční období apod. Pro poptávkovou část dopravního modelu jsou podstatná zejména data o využití území a průzkumy dopravního chování, které jsou pořizovány v pravidelných intervalech. V příspěvku ukazujeme vývoj hodnot specifických hybností z těchto průzkumů. Průzkumy proběhly mezi roky 2005 a 2016. Tyto výsledky ukazujeme ve vztahu ke změnám v metodice sběru dat a ve vztahu k výsledkům z podobných průzkumů v Německu.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2017, trans&MOTAUTO-2017 PROCEEDINGS, Sofia, Scientific-technical union of mechanical engineering), ISSN 1313-5031
Anotace:
High quality of operational concepts in railway transport represents one of the basic premises of functional public transport system and public transport services. In this area the systematic timetable engineering plays an important role. Advanced timetable engineering brings a strong contribution for an effective use of infrastructure capacity. This systematic approach is very important, especially when the new railway service is being introduced on such railway line, which is in the state of reconstruction with numerous restrictions. The article demonstrates this approach on the example of the introduction of new express trains Prague - Linz in the timetable 2016/17.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2017, international scientific journal tran&MOTAUTO WORLD, II (5/2017), p. 196-198), ISSN 2367-8399
Anotace:
High quality of operational concepts in railway transport represents one of the basic premises of functional public transport system and public transport services. In this area the systematic timetable engineering plays an important role. Advanced timetable engineering brings a strong contribution for an effective use of infrastructure capacity. This systematic approach is very important, especially when the new railway service is being introduced on such railway line, which is in the state of reconstruction with numerous restrictions. The article demonstrates this approach on the example of the introduction of new express trains Prague - Linz in the timetable 2016/17.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Publikováno:
2017, Transport Problems 2017, Proceedings, Katowice, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), p. 244-250), ISBN 978-83-945717-4-0
Anotace:
One of the attributes of smart-city is sustainable transport. It is a combination of smart management of individual transport and of attractiveness of public transport. Especially in smaller towns, it is difficult to create smart urban transport system, with regard to the weaker and fragmented traffic flows. In each transport system are for its total costs key the fixed costs, deriving from regular deployed number of vehicles and drivers, related to the overall transport performance. Fixed, periodic and systematic linkages in the operational concept can achieve higher productivity of vehicles and personnel. Article explains the application of these techniques in the optimization of urban bus transport from the perspective of identifying transport demand and consequently the principles of creating operational concepts.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.