Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Blodek; Ing. Petr Kašpar; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt bude cílit na rozšíření a úpravy stávajících metod, kterými se provádí noční bezpečnostní analýzy dopravního prostoru. Náplň daného tématu bude spočívat ve využití specializovaných metod (3D skenování, jasová analýza) pro zisk podrobných dat souvisejících s řešením bezpečnosti a viditelnosti všech účastníků silničního provozu. Jedním z výsledků této činnosti bude podrobný model nočního prostředí vytvořený na základě informací získaných z jasového analyzátoru a 3D scanneru. Cílem je představit nový způsob, jakým lze tvořit virtuální prostředí a specifikovat rozdíly a nedostatky, které v nynější době v podobných studiích vznikají. Řešitel současně cílí i na rozšíření povědomí a využitelnosti metod jasové analýzy pro odbornou veřejnost, jelikož se stále častěji setkává s obecnou neznalostí dané problematiky. Dosažené výsledky vědecko-výzkumné práce prohloubí znalosti v oblasti noční bezpečnosti pozemních komunikací a představí způsoby, jak tyto podmínky modelovat. Projekt bude sloužit jako stěžejní podklad pro disertační práci jednoho z řešitelů.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/109/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michaela Frebortová; Bc. Jakub Hruška; Ing. Tomáš Kohout; RNDr. Petr Kubera, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Nový, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Jan Thiele; Ing. Přemysl Toman; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Jan Válek, Ph.D.; Ing. Jiří Zeisek; Ing. Libor Žídek
Anotace:
Projekt se z větší části zaměří na vytvoření komplexního prostředí pro vývoj pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů na území Ústeckého kraje. To bude zahrnovat rozšíření virtuálního modelu U SMART ZONE - polygonu pro testování pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů tak, aby se přiblížil standardu virtuálního dvojčete a nabízel komplexní, heterogenní a stochastické prostředí pro virtuální testování vozidlových systémů a tvorbu dopravních simulací především typu human-in-the-loop (testování chování lidského faktoru) a vehicle-in-the-loop (testování chování vozidel v simulovaném prostředí). Oba tyto přístupy těží z vysoce realistického vizuálního zpracování a možnosti paralelního testování, tj. měření a porovnávání hodnot v reálném a simulovaném prostředí na stejném úseku silnice.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2028
Program:
Operační program Jan Amos Komenský - CZ.02.01.01/00/23_021/0009003

Řešitel:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Tereza Šimková
Anotace:
Koncepce řešení vychází z metodicky nového přístupu k problematice predikce silniční nehodovosti. Na základě konkrétních prvků, zjištěných při analýze nehodových lokalit (např. silniční nehodovost, dopravně - bezpečnostní deficity) a pasportu komunikací, bude provedena prognóza vzniku nových nehodových lokalit, za účelem docílení jejich včasné nápravy. Pro efektivní prezentaci výsledků bude vyvinuta mapová aplikace, obsahující dosažené vědecko-výzkumné výsledky, které mohou být touto formou poskytnuty, např. odborné veřejnosti, ale také správcům dotčených pozemních komunikací. Mapová aplikace bude založena na detailní databázi obsahující komplexní parametrizaci dotčených úseků pozemních komunikací, např. intenzity dopravy či návrhové prvky pozemní komunikace, včetně závad na dopravním vybavení. Předmětná databáze bude současně zohledňovat již identifikované dopravně - bezpečnostní deficity extrahované z webové aplikace CEBASS "Centrální evidence bezpečnostních analýz silniční sítě". Projekt bude rovněž sloužit jako stěžejní podklad pro disertační práci hlavního řešitele.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/138/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Lucie Vlčková; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt se bude primárně věnovat vytvoření systematického nástroje pro vyhodnocování úrovně bezpečnosti v místě železničních přejezdů na území ČR. Předkládaný výzkumný úkol je nedílnou součástí disertační práce žadatele, ve které si klade autor za cíl implementovat využití hierarchicky strukturovaných dat v rámci analýzy bezpečnosti dopravy. S vědomím, že v současné době neexistuje komplexní nástroj, který by shrnoval a zohledňoval veškerá důležitá kritéria ovlivňující úroveň bezpečnosti na železničních přejezdech, je za strany žadatele vyvinuta iniciativa takovýto nástroj vytvořit. Vzhledem k tomu, že problematiku bezpečnosti na železničních přejezdech ovlivňuje celá řada vzájemně provázaných parametrů, budou tyto parametry jednoznačně definovány v rámci vytvoření ontologie. Aktuálnost této myšlenky rovněž potvrzuje nelepšící se vývoj počtu dopravních nehod na železničních přejezdech a z nich plynoucí celospolečenské ztráty. Zároveň je nepochybně zásadní zabývat se úpravou železničních přejezdů preventivně. Tím je myšlena snaha předcházet nehodám i na takových železničních přejezdech, které nehodovost v současnosti nevykazují, nicméně zdají se být rizikové z hlediska dopravního či stavebního uspořádání nebo označení.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/137/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Anotace:
Projekt je zaměřen na vytvoření katalogu zádržných zařízení používaných na primární silniční síti v ČR. Katalog bude obsahovat všechny typy zádržných zařízení, jejich základní parametry a také fotodokumentaci pro jejich snadnou vizuální identifikaci. Předmětný katalog bude tvořit jednu ze základních rešeršních částí disertační práce hlavního řešitele projektu, která se týká bezpečnostní inspekce PK. V případě nepodpoření tohoto projektu, by byl hlavní řešitel fakticky přinucen ke změně téma své disertační práce. V rámci ČR je identifikovaným dopravně - bezpečnostním deficitům týkajících se zádržných zařízení přiřazována závažnost na třístupňové stupnici, která je definovaná v metodice certifikované MDČR. Specifikace jednotlivých stupňů je velmi obecná. Vyplývající problémy jsou primárně ve stanovení rozdílné závažnosti u shodných typů závad, v případě posouzení jednotlivými auditory bezpečnosti pozemních komunikací. Na základě takto provedeného hodnocení úrovně bezpečnosti silničního provozu není možno zcela objektivně rozhodnout o prioritě jednotlivých sanačních opatření. Vytvořený katalog zádržných zařízení bude využit nejen pro pokračování v disertační práci řešitele, ale bude taktéž uplatňován v rámci řešených projektů na Ústavu soudního znalectví v dopravě, který se mimo mnoha jiných činností zabývá i bezpečností PK.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/199/OHK2/3T/16