Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
S rostoucí intenzitou železniční dopravy, modernizacemi a rekonstrukcemi železničních tratí a zvyšováním traťových rychlostí se problematika hluku ze železnice stává stále více závažným problémem. Jedním z dominantních zdrojů hluku je valivý hluk vznikající odvalováním kola po kolejnici, který závisí nejen na rychlosti jízdy vlaku, technickém stavu nákolku a okolku, ale také ve velké míře na kvalitě stykové plochy kolejnice, jejích nerovnostech, trhlinách, drsnosti a vlnkovitosti. Vyšší rychlosti a intenzivnější doprava (zejména nákladní) urychlují vývoj těchto únavových vad kolejnic, čímž se snižuje jejich životnost a zvyšuje emisní hlučnost. Cílem projektu je na základě výzkumně-vývojového řešení navrhnout novou metodu hodnocení emisní hlučnosti konstrukce železniční koleje v podobě výsledků NmetS – schválená metodika a Gfunk – funkční vzorek měřicího systému. Systém bude založen na principu kombinace optických a akustických snímačů umístěných v blízkém poli kontaktu kolejnice s okolkem. Tím dojde k izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů generujících hluk při průjezdu vlaku (pohony, aerodynamika a další). Díky tomu bude možné analyzovat pouze samotný železniční svršek a hodnotit jeho stav s ohledem na jeho akustickou emisi. Díky kombinaci optických a akustických snímačů bude možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu konstrukce železničního svršku v projížděném úseku, nadto v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti železniční koleje umožní optimalizovat údržbové práce, a tím předcházet snížení životnosti kolejnice a nadbytečnému zvýšení hlukového zatížení okolí, přičemž forma detekce a jejích výstupů podpoří významně digitalizaci těchto procesů.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ticiano Costa Jordao, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Vít Malinovský, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Simona Přikrylová, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Anotace:
The project proposal sets a framework for strategic cooperation among key stakeholders of the rail sector. Under the umbrella of a rail Skills Alliance, businesses, education and training institutions, professional associations, and other partners together will develop and implement strategies to address skills gaps and shortage, by developing occupational profiles, vocational programmes and qualifications, as well as designing a long term action plan to be rolled out at the European, national and regional levels. After that, STAFFERS will also support the design and delivery of joint vocational training curricula, programmes and teaching and training methodologies, drawing on evidence of trends and skills needed in the rail sector. In addition, STAFFERS will explore, develop and implement approaches of education, training and skills development for cross-border railway traffic. In order to foster transnational mobility and exchange of various groups of learners and staff, the project will also develop and test cross-border student mobility schemes and work-based internships.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2024
Program:
Projekty podpořené ze zahraničí (pracovní kód k dodatečnému upřesnění) - 621684-EPP-1-2020-1-IT-EPPKA2-SSA-B

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Jíšová; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
V posledním desetiletí dochází na železnici k značnému nárůstu počtu přepravených cestujících. Růst poptávky generuje nutnost vypravovat kapacitnější vlaky v kratších intervalech, což vyžaduje vyšší nároky na železniční infrastrukturu. Správci/provozovatelé/organizátoři se zpravidla zabývají pouze kapacitou železniční dopravní cesty, přičemž přístupové komunikace určené cestujícím zůstávají upozaděny. Stále častěji tak dochází k mísení proudů cestujících (mezi nimiž jsou i cestující se sníženou schopností pohybu a orientace), přičemž dochází ke vzájemnému ovlivňování těchto proudů zejména na nástupištích a přístupových cestách na nástupiště. To s sebou přináší jak diskomfort pro cestující, tak v neposlední řadě riziko prodloužení přestupních dob mezi spoji, v krajních případech i rozvázání přestupních vazeb. Smyslem projektu je stanovit parametry ovlivňující pěší proud v terminálech VHD, porovnat existující modely a určit jejich vhodnost pro použití v českých podmínkách pomocí průzkumů s využitím technologie pro rozpoznávání pohybu z video záznamu. Dále je úkolem zjistit, zda jsou prvky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace (vodící prvky, signální a varovné pásy atd.) dostatečné, a to především v prostoru terminálů a na přestupních trasách. Cílem je nalezení rozhodujících parametrů pro vedení těchto tras v potřebných místech a definování rozhodovacího nástroje pro jejich optimální návrh.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/137/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Štěpán Mládek; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Anotace:
Kapacita železniční dopravní cesty a její optimální využívání. Optimální trasování železničních tratí za účelem maximalizace benefitů přepravních potřeb. Segmentace veřejné dopravy s důrazem na železniční dopravu. Úloha jednotlivých druhů železničních tratí v uspokojení potřeb jednotlivých zákazníků s důrazem na osobní dopravu a se zohledněním na přepravu nákladu a zboží po železnici. Teorie zkrácení cestovních dob majoritního přepravního proudu diversifikací tarifních bodů s následným stanovením strategie obsluhy bodů s marginálním obratem cestujících. Koncepce provozu ve vztahu k parametrům železniční dopravní cesty.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/138/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Anotace:
Rozbor provázání technických parametrů železniční dopravní cesty a provozní koncepce z globálního pohledu. Zkoumání teorie rozdílné atraktivity segmentů veřejné hromadné dopravy pro cestující. Úloha regionálních železničních tratí v dopravní obslužnosti. Možnosti využití vysokorychlostních tratí pro obsluhu regionu. Teorie zkrácení cestovních dob majoritního přepravního proudu diversifikací tarifních bodů s následným stanovením strategie obsluhy bodů s marginálním obratem cestujících. Optimální trasování železničních tratí za účelem maximálního uspokojení přepravních potřeb. Nastavení technických a provozních parametrů dle koncepce provozu.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/150/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Václav Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Martin Vaněk, Ph.D.
Anotace:
Analýza historického i současného významu regionálních železničních tratí z globálního pohledu. Zkoumání platnosti teorie o přepravních přítocích analýzou na vybraných relacích v různých regionech. Legislativní, politické a ekonomické možnosti využití stávajících regionálních tratí. Hledání aparátu pro hodnocení významu tratí. Analýza významu tratí ve vztahu k území, kterým prochází. Možnosti využití alternativních způsobů obsluhy území. Možnosti zavedení nových systémů kolejové dopravy s přechodností vozidel mezi standardními městskými a příměstskými kolejovými systémy (vlakotramvaje) v podmínkách ČR, analýza jejich technicko-technologických i legislativních specifik ve vztahu k reálnosti nasazení ve vybraných regionech ČR.
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/161/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je zjistit vliv konstrukce železniční koleje na emise hluku. Budou provedena měření emisí hluku od konkrétních vlaků projíždějících po různých konstrukcích železničního svršku. Existuje několik metodik (zahraničních i tuzemských) na výpočet emisí hluku od projíždějících vlaků při návrhu úprav trati, ale žádná není ověřena na současný stav v ČR z hlediska složení vozového parku, skladby a charakteristik vlaků a konstrukce koleje. Dochází tak často k disproporcím mezi předem vypočtenými hodnotami hladiny akustického tlaku a po realizovaných úpravách reálně naměřenými hodnotami. To vede k nadbytečným investičním (příp. provozním) nákladům na protihluková opatření - jsou buď nedostatečná a musí se realizovat dodatečně, nebo předimenzovaná, a tudíž z hlediska provozovatele dráhy vynaložená zbytečně. Projekt tedy odpoví na otázku, jaké konstrukce železničního svršku způsobují jaké emise hluku od projíždějících vlaků podle charakteru železničního provozu v podmínkách ČR.
Pracoviště:
Rok:
2011 - 2013
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ondřej Havlena, Ph.D.; Ing. David Pöschl; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Bc. Martin Vaněk, Ph.D.
Anotace:
Analýza současného stavu. Pomocí měření v terénu zjištění následujících údajů: rychlost pěších proudů, rychlost nástupu a výstupu do vozidel, využití plochy nástupišť a jejich konfrontace s doposud platnými předpisy. Prověření poskytovaných informací a jejich množství. Zpracování metodiky optimalizace zařízení pro osobní přepravu včetně potřebného rozsahu poskytovaných informací.
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/215/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
Zatraktivnění veřejné hromadné dopravy jako optimálního dopravního systému pro trvale udržitelný rozvoj sídel a regionů. Výstupy projektu významně napomohou rozvoji regionů v ČR.
Pracoviště:
Rok:
2008 - 2009
Program:
Bezpečná a ekonomická doprava (Národní program výzkumu)

Řešitel:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Anotace:
Využití výpočetní techniky při projektování, výstavbě i správě želežniční infrastruktury - inovace obsahu předmětu Železniční software
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
MŠMT - projekty Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) - 805

Řešitel:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Bohumil Kubát, CSc.; Ing. Martin Vachtl
Anotace:
Projekt je navržen v rámci disertačních prací "Dopravní obsluha území" dvou doktorandů. Je zaměřen na výzkum a analýzu parametrů zvolených dopravních sítí kolejových dopravních systémů pro osobní dopravu a pohybu kompletů po těchto sítích, včetně ověření existujících teoretických a empirických vztahů ve skutečném provozu. Objektem zájmu projektu jsou společné rysy a odlišnosti především dvou systémů, na jejichž zavedení se v ČR čeká, a to vysokorychlostních železničních tratí a systémů vlakotramvají ve vztahu k územním jednotkám NUTS. Výstupem by mělo být sestavení algoritmu pro návrh optimálních parametrů zvolených kolejových sítí osobní dopravy (závislost mezi vzdáleností a počtem zastavení kompletu v daném systému a atraktivitou pro cestující, optimální počet a kapacita jednotlivých úseků, interakce s ostatními interoperabilními systémy). Pomocí matematického aparátu bude formulována závislost kvality přepravy na dopravní síti. Projekt rovněž sleduje týmovou práci doktorandů.
Pracoviště:
Rok:
2004 - 2004
Program:
IGS ČVUT - CTU0411816