Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Freigang; Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Stanislav Kušmírek, Ph.D.; Ing. Roman Matyáš, Ph.D.; Bc. Jakub Ptáček; doc. Ing. Bc. Vladimír Socha, Ph.D.; Ing. Sarah Van Den Bergh; Ing. Lukáš Zibner
Anotace:
Předložený projekt se zabývá hodnocením psychofyziologického stavu pilotů v reálném čase. Uvedené by mohlo dopomoci k rychlé identifikaci vlivu zátěže na pilota během letu. Protože právě piloti jsou během letu nejvíce ovlivňováni okolními stimuly (prostředí, gravitační síla, duševní stav atd.), které mohou negativně ovlivnit bezpečnost pilotáže. Již sice existuje mnoho odborných vědeckých studií jež se zabývají hodnocením psychofyziologické kondice pilotů, avšak naměřené fyziologické parametry jsou zde vyhodnocovány až po naměření celého potřebného úseku. Existují i studie, ve kterých je signál hodnocen v reálném čase, avšak mimo obor letectví. V těchto výzkumech je nejčastěji využívaným parametrem pro hodnocení stavu subjektů srdeční frekvence, resp. variabilita srdeční frekvence, protože právě ta nejlépe vykresluje vliv působení okolních podnětů na psychický a fyzický stav subjektů. Podstatou projektu je tedy posoudit vhodnost a využitelnost stávajících metod zpracování biologických signálů v reálném čase. Cílem projektu je především využití stávajících poznatků, díky nimž dojde k vytvoření návrhu softwarového řešení zpracování naměřených fyziologických parametrů (primárně srdeční frekvence), změřených pomocí biotelemetrického zařízení, v reálném čase. Měření bude probíhat na leteckém simulátoru na Ústavu letecké dopravy FD ČVUT v Praze.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/131/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Roman Matyáš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Lukáš Matějka; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Martina Skálová; Ing. Karel Svoboda; Bc. Tomáš Volena
Anotace:
Bezpečnost letecké dopravy je brána vždy na prvním místě. Toto tvrzení, ve větší míře pravdivé, je však potřeba neustále podporovat ze tří směrů. Těmito směry jsou předpisy, výcvik a technologie. Lze říci, že tyto směry jsou vlastně obranami před chybami, které se při provozu letadel stávají. Zvyšování bezpečnosti pomocí technologie je tou nejnáročnější metodou, avšak z provozního pohledu a přínosu bývá nejlepší. Navrhovaný projekt využívající termokamery pro zvýšení bezpečnosti spadá právě do této kategorie. Projekt má za cíl zvýšení bezpečnosti při přiblížení na přistání na VFR letištích stanovením správného úhlu sestupu a polohy dráhy pomocí termokamery. Jedná se o využití činnosti termokamer pro identifikaci pozemních bodů (na letišti, kolem dráhy) i za meteorologických podmínek, které by jinak znemožňovaly provést přiblížení a přistání. Pomocí identifikace těchto bodů na displeji by pak mělo být možné jednoduše stanovit polohu dráhy, tak také pomocí výpočtů stanovit polohu letadla ve vztahu ke správnému sestupovému úhlu (zdali je letadlo nad nebo pod sestupovou rovinou).
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/172/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Vladimír Plos, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Denisa Dociová; Ing. Jan Franěk; doc. Ing. Karel Jeřábek, CSc.; Ing. Roman Matyáš, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Zvyšování provozní bezpečnosti je kontinuální proces, který je nutné neustále provádět. Základním přístupem je eliminovat rizikové faktory. Počátkem eliminace těchto faktorů je zavádění fungujícího safety management systému do leteckých organizací. Tato povinnost nastává pro všechny letecké organizace s novou legislativou, která vešla v platnost koncem roku 2013. Samotné zavedení safety management systému nestačí. Je třeba se oblasti bezpečnosti věnovat komplexně a zavedené procedury sledovat, vyhodnocovat a případně zlepšovat a tím stále zvyšovat efektivitu. Jedním z nástrojů úspěšně fungujícího safety management systému je systém bezpečnostních indikátorů, pomocí kterých je možné kvantitativně určovat míru bezpečnosti. V tomto projektu se hodláme zaměřit na risk based indikátory, které jsou podskupinou bezpečnostních indikátorů. Risk based indikátory jsou založeny na myšlence měření změny celkového rizika operace v závislosti na změně rizikovosti dílčích procesů. Zaměříme se proto na analýzu možnosti jejich vytváření, využití, zhodnocení přínosu jejich zavádění a jejich aplikaci na skutečný provoz.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/167/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Natalia Buldakova, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Denisa Dociová; Ing. Jan Franěk; Ing. Roman Matyáš, Ph.D.; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Teorie spolehlivosti je základem inženýrské praxe v oblasti spolehlivosti technických systémů. V rámci teto teorie je možná predikce nebo výzkum spolehlivosti komponentů nebo systémů před jejich uvedením do provozu. Aktuálně je velkou neznámou jak komplexně hodnotit bezpečnost letectví. Současné směry ukazují na využití bezpečnostních indikátorů, avšak vytvořit tento přístup bude trvat ještě několik let. V tomto projektu se zaměřujeme na možné využití kvalitních metod teorie spolehlivosti pro hodnocení provozní bezpečnosti velkých celků letectví - socio-technických systémů, jako jsou např. letiště. Vytvoření takovéto metody hodnocení provozní bezpečnosti zvýší celkovou úroveň bezpečnosti letectví a pomůže identifikovat poruchy částí systému letectví, čímž se budou minimalizovat ekonomické ztráty.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/164/OHK2/2T/16