Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Klinský; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Nikol Richterová, Ph.D.; doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D.
Anotace:
Celkový nárůst mobility obyvatel v poslední době vyvolal větší poptávku po udržitelné mobilitě, která je pro budoucí rozvoj měst nezbytná. Vzhledem k narůstajícím kongescím ve městech, způsobených vysokým počtem automobilům, je důležité zaměřit se na městskou hromadnou dopravu, která je vhodnou a udržitelnou alternativou k individuální automobilové dopravě. Cílem tohoto projektu je aplikace a testování Metody kvality provozu veřejné dopravy, která byla poprvé zmíněna v roce 2017 a může se stát důležitým nástrojem při zavádění preferenčních opatření a celkovém zkvalitnění provozu VHD. V rámci řešení projektu dojde k porovnání kvality provozu veřejné dopravy na reprezentativních případových studiích v několika českých i zahraničních městech. Celý tento projekt je součástí širší vědecko-výzkumné činnosti při Fakultě dopravní ČVUT v rámci výzkumné skupiny PREFOS a jeho výstupy jsou nezbytné pro disertační práci doktorandky.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/103/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.; Ing. Markéta Jirmanová; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Anotace:
Shared space (sdílená zóna) je urbanisticko-dopravní přístup k řešení veřejných prostranství založený na vytváření podmínek pro vyvážení jeho společenských, ekonomických, pobytových a dopravních funkcí. Zaměřením tohoto projektu je výzkum shared space v okolí školních zařízení. Předškolní prostory jsou důležitými veřejnými prostranstvími, které je důležité řešit s důkladnou péčí jak z hlediska architektonicky-urbanistického, tak bezpečnostního vzhledem k přítomnosti nejzranitelnějších účastníků provozu na pozemních komunikací - dětí. Zahraniční praxe ukazuje, že možným řešením všech požadavků je princip shared space. Aktuálnost a důležitost projektu podtrhuje i skutečnost, že tento dopravní režim brzy uvede i novela zákona 361/2000 Sb., a to bez další návrhové opory, jako jsou normy nebo technické podmínky.
Pracoviště:
Katedra architektury
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/021/OHK1/1T/11

Řešitel:
doc. Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. arch. František Brynda; Ing. Václav Lauda; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. arch. Martin Souček, Ph.D.
Anotace:
Řešení moderních dopravních systémů představuje harmonii techniky a umění, spojující dopravní, inženýrské a konstrukční stavitelství s urbanismem, architekturou a designem. Výrazná uniformita, často předimenzovaných dopravních staveb druhé poloviny minulého století, vedla k nepochopení smyslu existence dopravy ve městě a názoru, že dopravní stavby představují ohrožení pro jinak kultivovaná městská prostředí. Přitom slovo "městská" v označení veřejné dopravy neznamená pouze vymezení akčního rádiu tohoto segmentu dopravy, ale poukazuje nepřímo také na městotvornost systémů veřejné dopravy. Ten se projevuje nejenom v extenzivně se rozvíjejících sídelních útvarech, ale ovlivňuje také prostředí stávajících urbanizovaných území. Právě městotvorný efekt dopravních staveb bývá v dnešní době opakovaně opomíjen. Dopravní stavby přitom spoluvytváří kulturní hodnoty krajiny a obrazu měst a jejich kvality představují, nejenom ekonomicky, obtížně kvantifikovatelnou hodnotu. Uplynulá tři desetiletí, nesoucí se v západní Evropě ve znamení rozmachu moderních systémů veřejné dopravy, především kolejových, jsou toho jasným důkazem. Cílem projektu je definování a popsání charakteristických požadavků, vlastností, širších souvislostí a vlivů, které ovlivňují řešení přestupních bodů veřejné dopravy (dopravních uzlů - public transport hubs) nejenom po stránce provozní, ale vedou k jejich úspěšnému řešení z hlediska urbanismu, architektury jako nedílné součásti kvalitního veřejného prostoru.
Pracoviště:
Katedra architektury
Rok:
2020 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/025/OHK1/1T/11

Řešitel:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Anotace:
Vyvinutí rozhodovacího nástroje pro preferenci BUS na základě modelové závislosti kvality infrastruktury pro VHD (formou metody dekompozice pohybu vozidla VHD v daném úseku a určení potenciálního rizika zdržení) a cestovní (jízdní) doby spoje. Pomocí nástroje bude možné vyhodnotit přínos preferenčních opatření na základě projektu, umožní porovnání variant navrhovaného řešení a poskytne kvalifikovaný podklad pro rozhodnutí, zda dané opatření realizovat či nikoliv.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/105/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ondřej Havlena, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Ivo Novotný, Ph.D.
Anotace:
Řešení kvality pohybu vozidel povrchové VHD po síti (místních) komunikací pomocí preference VHD. Určení hlavních komponent sítě pro aplikaci preferenčních opatření. Definice konceptu preferenčních os, stanovení zásad jejich realizace a zpracování nástroje pro hodnocení konkrétních opatření. Stanovení zásad dopravně-inženýrských řešení pozemních komunikací s provozem VHD.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/170/OHK2/2T/16