Spoluřešitelé:
Ing. arch. František Brynda; Ing. Václav Lauda; Ing.
Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. arch. Martin Souček, Ph.D.
Anotace:
Řešení moderních dopravních systémů představuje harmonii techniky a umění, spojující dopravní, inženýrské a konstrukční stavitelství s urbanismem, architekturou a designem. Výrazná uniformita, často předimenzovaných dopravních staveb druhé poloviny minulého století, vedla k nepochopení smyslu existence dopravy ve městě a názoru, že dopravní stavby představují ohrožení pro jinak kultivovaná městská prostředí. Přitom slovo "městská" v označení veřejné dopravy neznamená pouze vymezení akčního rádiu tohoto segmentu dopravy, ale poukazuje nepřímo také na městotvornost systémů veřejné dopravy. Ten se projevuje nejenom v extenzivně se rozvíjejících sídelních útvarech, ale ovlivňuje také prostředí stávajících urbanizovaných území. Právě městotvorný efekt dopravních staveb bývá v dnešní době opakovaně opomíjen. Dopravní stavby přitom spoluvytváří kulturní hodnoty krajiny a obrazu měst a jejich kvality představují, nejenom ekonomicky, obtížně kvantifikovatelnou hodnotu. Uplynulá tři desetiletí, nesoucí se v západní Evropě ve znamení rozmachu moderních systémů veřejné dopravy, především kolejových, jsou toho jasným důkazem. Cílem projektu je definování a popsání charakteristických požadavků, vlastností, širších souvislostí a vlivů, které ovlivňují řešení přestupních bodů veřejné dopravy (dopravních uzlů - public transport hubs) nejenom po stránce provozní, ale vedou k jejich úspěšnému řešení z hlediska urbanismu, architektury jako nedílné součásti kvalitního veřejného prostoru.
Pracoviště:
Katedra architektury
Rok:
2020 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/025/OHK1/1T/11