Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Publikováno:
2024, 2024 Smart City Symposium Prague (SCSP), New York, IEEE-INST ELECTRICAL ELECTRONICS ENGINEERS INC), p. 1-6), ISBN 979-8-3503-6095-0, ISSN 2691-3666
Anotace:
In today's steadily urbanizing landscape, cities continue to expand at a rapid pace. Alongside the improvement in quality of life, there's a notable increase in the number of private cars. However, the limited capacity of roads in densely populated urban areas remains unchanged. To ensure smooth operation and enhance the quality of public transport as a backbone of urban mobility, the implementation of public transport priority measures is imperative. One such measure is the establishment of dedicated bus lanes. This paper delves into the design options for the endpoint of a dedicated bus lane before an intersection, focusing on the perspective of public transport. Specifically, it examines four different designs for this endpoint, employing simulations conducted through the PTV Vissim program.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Publikováno:
2024, 2024 Smart City Symposium Prague (SCSP), New York, IEEE-INST ELECTRICAL ELECTRONICS ENGINEERS INC), p. 1-5), ISBN 979-8-3503-6095-0, ISSN 2691-3666
Anotace:
Effective transport planning, utilizing available data to promote sustainable modes of transportation, is a fundamental aspect of the Smart City concept. This paper introduces an optimization of the the level-of-service-based evaluation method for quality of public transport operation, which assesses reliability and travel speed/time. Although initially introduced in 2017, the method lacked a sufficient sample of data from diverse transport networks for testing. Subsequently, with the acquisition of such data, extensive testing became feasible, leading to the method's optimization for improved reliability and practical usability.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Hájek, K.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2024, Člověk, stavba a územní plánování 17, Praha, Fakulta stavební), p. 150-162), ISBN 978-80-01-07329-2, ISSN 2336-7687
Anotace:
The shared zone represents a return to the natural functioning of the street or square as a multifunctional public space where social, economic, residential and transport functions are balanced with each other. It creates conditions for interaction between all users of the space based on the principle of natural human behaviour and mutual consideration, where no mode of transport is superior. Important places in the urban structure can be shaped to reinforce both residential and commercial functions while offering a high quality of space for users.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. česky (Scopus)

Autoři:
Publikováno:
2023, 2023 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
Anotace:
Public transport priority is a key transport engineering tool for moving towards sustainable urban mobility. This paper explores the design options for an end of a dedicated bus lane ahead of a single lane roundabout, looking for the optimal design from a public transport perspective. Two possible designs of an end of dedicated lane were simulated using the PTV Vissim program. The parameters of average delay of public transport services and number of unnecessary stops of public transport vehicles were evaluated to determine the optimal design and contribute to a quality for public transport operation in practice.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Bartoš, L.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Uhlík, M.; Novotný, V.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Martolos, J.; Volfová, Z.; Havlíček, T.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ambros, J.; Varhulík, M.; Neubergová, K.; Krejčí, M.; Valentová, V.; Landa, J.; Bucsuházy, K.; Všetečka, M.; Richtr, A.; Kšicová, E.; Ing. Martin Höfler; Seidl, A.; Neuwirth, P.; Ježík, K.; Skládaný, P.; Skládaná, P.; Šimeček, M.; Kouřil, P.; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Turek, R.; Vyskočilová, L.; Říhová, V.; Kopřiva, Č.; Hála, M.; Šťastný, J.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; Švarc, J.
Publikováno:
2023, ISBN 978-80-02-03028-7
Anotace:
Obsahem knihy je základní přehled o současném stavu poznání v oboru silničního a městského dopravního inženýrství v České republice. Kniha nabízí základní přehled o oboru a čtenář tak získá celkovou představu o principech a metodách řešení dopravně-inženýrských úloh. Kniha obsahuje odkazy na další technické předpisy a literaturu, které každou zmiňovanou problematiku řeší ve větších detailech. Kniha je sestavena z 23 kapitol: Úvod do problematiky, Dopravní inženýrství v podmínkách ČR, Doprava a územní plánování, Dopravní proud, Druhy vozidel, Intenzita dopravy, Dopravní průzkumy, Celostátní sčítání dopravy, Prognóza vývoje dopravy, Modelování dopravy, Organizace a regulace dopravy, Navrhování pozemních komunikací, Křižovatky, Navrhování světelné signalizace, Kapacita pozemních komunikací, Principy dopravního zklidňování, Veřejná hromadná doprava, Doprava v klidu, Pěší doprava, Cyklistická doprava, Dopravní telematika a systémy, Bezpečnost silniční infrastruktury, Doprava a životní prostředí.
Typ:
Kniha - sborník, odborná česky

Autoři:
Publikováno:
2023, LOGI - Scientific Journal on Transport and Logistics, 14 (1), p. 239-250), ISSN 2336-3037
Anotace:
Public transport priority is an essential transport engineering technique for the transitionto sustainable urban mobility. This article presents a case study that simulates the effects ofintroducing a queue jump lane followed by a bus lane beyond an intersection compared to adedicated lane only in the section beyond the intersection (without introducing a queue jump lane).The monitored parameters were speed and reliability of public transport. The simulation wasperformed using the PTV Vissim program. The case study was evaluated in terms of publictransport operation, as well as selected effects on other road traffic with the aim to determine theoptimal traffic engineering design and improve public transport operation in practice. This casestudy provides valuable insights into the effects of these priority measures. The results cancontribute to the improvement of public transport operations.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus cizojaz.

Autoři:
Lauda, V.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Csiszár, C.
Publikováno:
2023, Transport Means 2023. Part I. Proceedings of the 27th International Scientific Conference, Kaunas, Kaunas University of Technology), p. 116-121), ISSN 2351-7034
Anotace:
There are several challenges and milestones supporting ecology and sustainability as Green Deal 2050 in the foreground. And we expect that attraction of more people into the public transport is one of the most important parts of the way to accomplish these challenges. The more people in public transport are, the better modal-split and the less emissions from transportation achieved. We believe that developing public transport quality is the key to increasing public transport demand. But every traveller perceives the service quality in unique way, so it is important to find a best compromise that could satisfy the majority of the travellers. This case study tries to reveal the impact of public transport quality offer on travel demand and recognize traveller’s preferences. The main questions are following: What does the public transport quality consist of? How does it influence the travellers? Is there a dependency between quality and demand? Research objective is to support the transport planners and operators with a knowledge of traveller’s preferences. The research results are going to help the stakeholders during the infrastructure operation adjustment and new vehicles buying.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Publikováno:
2023, Young Transportation Engineers Conference 2022, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 8-14), ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Anotace:
Smart transport planning based on the use of available data while supporting sustainable transport modes is an integral part of the Smart city concept. This article presents a critical analysis of the Level of Service of Public Transport Operation Assessment Method, which is based on two indicators - the reliability index and the travel speed index. The method is applied to a larger sample of data from several different cities, it makes it possible to evaluate the possible shortcomings of the method, since the method has not yet been applied to such a large number of case studies.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Hájek, K.
Publikováno:
2023, ISBN 978-80-01-07056-7
Anotace:
V Česku, podobně jako v ostatních evropských zemích, stoupají požadavky na kvalitu veřejných prostranství a uličních prostorů. Uplatňování zón setkávání (sdílených prostorů) může být v řadě případů optimální reakcí na požadavky aplikace principů trvale udržitelné mobility a podpory pěší dopravy. Zóna setkávání (sdílený prostor) je urbanisticko-dopravní koncept, založený na využívání prostoru ulice či veřejného prostranství všemi módy funkčního využití a dopravy. Jejich zavádění má za cíl především návrat k původnímu vnímání ulice jako prostoru pro veřejný život obyvatel, nikoli jako prvek dopravní infrastruktury. Pomáhá vytvářet podmínky pro vyváženost společenské, ekonomické, pobytové i dopravní funkce uličního prostoru. Úspěšné příklady ze zahraničí dokazují, že realizací zón setkávání dochází ke snížení rychlosti a zklidnění motorové dopravy, zvýšení bezpečnosti všech uživatelů prostoru, zvýšení efektivity využití uličního prostoru, zvýšení úrovně socializace a komunitní aktivity, zvýšení atraktivity ulice jako veřejného prostranství, zlepšení životního prostředí, oživení parteru, podpoře lokální ekonomiky. Přestože přínosy zón setkávání (sdílených prostorů) jsou v praxi ověřené mnoha úspěšnými zahraničními realizacemi, v českém prostředí dosud neexistují. Umožněním jejich systematické realizace ve vhodných lokalitách může dojít ke zvýšení bezpečnosti provozu, podpoře udržitelné městské mobility a zvýšení kvality života obyvatel měst a obcí. Tato publikace přináší komplexní pohled na problematiku zón setkávání (sdílených prostorů), jejich urbanistický i dopravně-inženýrský kontext. Obsahuje výsledky rozsáhlé rešerše právních norem, technických norem a příkladů dobré praxe ve vybraných evropských zemích, popis situace v Česku i shrnutí zásad navrhování a projektování zón setkávání (sdílených prostorů).
Typ:
Jiná kniha česky

Autoři:
Ing. Nikol Richterová, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Markéta Jirmanová
Publikováno:
2022, 2022 Smart City Symposium Prague, Piscataway, IEEE Signal Processing Society), ISBN 978-1-6654-7923-3
Anotace:
Fast and reliable public transport is one of the pillars of sustainable urban mobility. Creating good conditions for its operation in urban road network is a fundamental task for transport engineers. The PREFOS Research Group has long been involved in evaluating the conditions for public transport operation in urban roads. One of the key parameters is the impact of the car traffic flow on public transport operation. This paper describes a pilot study of the possibility of using Google traffic data to evaluate the characteristics of traffic flow and its comparison with the achieved travel speed of public transport in a given section. This pilot study is part of a broader research plan to develop a comprehensive method for evaluating the conditions for public transport operations on a street network.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Lauda, V.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2022, PROMET - Traffic&Transportation, 34 (5), p. 801-812), ISSN 0353-5320
Anotace:
Motivating people to switch to public transport from using their own car is one of the most important parts on the way to accomplishing the Green Deal 2050 challenge. In the Czech Republic, where the number of passengers was rapidly rising in the pre-pandemic time, individual car transport still offers many more travel benefits than railway lines for most long-distance relations. How to strategically develop the railway infrastructure? Will the planned high-speed railways really be the appropriate solution to this problem in time? Will they satisfy all the different requirements of passengers who are potentially able to switch from car to train?
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Hájek, K.
Publikováno:
2022, Chytrá řešení pro zvýšení bezpečnosti a komfortu v dopravě -Využití dopravně inženýrských přístupů a provozních zkušeností pro nové dopravní projekty, Brno, Česká silniční společnost (pobočka při a. s. Brněnské komunikace), p. 45-53), ISBN 978-80-908409-0-4
Anotace:
Sdílený prostor je urbanisticko-dopravní koncept, založený na integrovaném využívání prostoru ulice či veřejného prostranství všemi nebo vybranými módy dopravy. Jeho využívání je vedeno snahou o návrat k původnímu vnímání ulice jako prostoru pro veřejný život obyvatel, nikoli jako pouhý prvek dopravní infrastruktury. Jeho využívání vytváří podmínky pro vyváženost společenské, ekonomické, pobytové i dopravní funkce uličního prostoru. Úspěšné příklady ze zahraničí dokazují, že realizací sdíleného prostoru dochází k snížení rychlosti a zklidnění motorové dopravy, zvýšení bezpečnosti všech uživatelů prostoru, zvýšení efektivity využití uličního prostoru, zvýšení úrovně socializace a komunitní aktivity, zvýšení atraktivity ulice jako veřejného prostranství, zlepšení životního prostředí, oživení parteru, podpoře lokální ekonomiky, a že sdílené prostory jsou přívětivější pro starší osoby i osoby se sníženou schopností pohybu. Forma sdíleného prostoru není vhodná pouze pro náměstí či obchodní ulice, je využitelná rovněž pro přednádražní prostory či prostory přestupních bodů veřejné dopravy. Článek shrne základní požadavky na vytváření sdíleného prostoru, představí typické lokality, základní návrhové parametry a přinese zamyšlení, proč vytvořit systémové podmínky pro navrhování sdílených prostorů i v Česku.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Publikováno:
2022, Chytrá řešení pro zvýšení bezpečnosti a komfortu v dopravě -Využití dopravně inženýrských přístupů a provozních zkušeností pro nové dopravní projekty, Brno, Česká silniční společnost (pobočka při a. s. Brněnské komunikace), p. 59-69), ISBN 978-80-908409-0-4
Anotace:
Vyhrazený jízdní pruh pro autobusy/trolejbusy veřejné dopravy je základním a prakticky nejefektivnějším prvkem preference veřejné dopravy na síti městských komunikací. Existují však různé přístupy k nastavení dopravního režimu těchto vyhrazených jízdních pruhů, ať už z hlediska jejich časové platnosti, možnosti jejich využívání i dalšími specifikovanými vozidly (jízdní kola, taxi, motocykly) či jejich vedení po tramvajovém tělese, i k jejich vyznačování. Příspěvek shrne aktuální stav této problematiky ve vybraných českých a zahraničních městech a nabídne doporučení pro jednotný přístup k této problematice v českých podmínkách.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Hájek, K.
Publikováno:
2021, ISBN 978-80-7568-465-3
Anotace:
Publikace představuje ucelený koncepční návrh implementace sdíleného prostoru (zóny setkávání) jako nástroje zklidnění i zkvalitnění veřejných prostranství v podmínkách Česka. Obsahuje definici a charakteristiky sdíleného prostoru, rozsáhlou rešerši právní úpravy a technických norem a literatury ve vybraných evropských zemích, připravený návrh implementace sdíleného prostoru jako dopravního režimu "zóna setkávání" do českých právních a technických norem i zásady navrhování zón setkávání jako draft budoucích technických podmínek.
Typ:
Jiná kniha česky

Autoři:
Lauda, V.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2021, 19th European Transport Congress: European Green Deal Challenges and Solutions for Mobility and Logistics in Cities, Maribor, University of Maribor), p. 225-238), ISBN 978-961-95633-0-4
Anotace:
Motivating people to change the mode of transport to public transport instead of using their own car is one of the most important parts of the way to accomplish the Green Deal 2050 challenge. On the example of Czech Republic where the number of passengers was rapidly rising in the pre-pandemic time, in most of the long-distance relations individual car transport still offers much more travel benefits than railway lines. How to strategically develop the railway infrastructure? Will the planned high-speed railways really be the appropriate solution to this problem in time? Will it satisfy all the different requirements of the passengers who are potentially able to move from car to train?
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Hájek, K.
Publikováno:
2021, Silniční obzor, 82 (05), p. 122-127), ISSN 0322-7154
Anotace:
Sdílený prostor je urbanisticko-dopravní koncept, založený na integrovaném využívání prostoru ulice či veřejného prostranství všemi nebo vybranými módy dopravy. Jeho využívání je vedeno snahou o návrat k původnímu vnímání ulice jako prostoru pro veřejný život obyvatel, nikoli jako pouhý prvek dopravní infrastruktury. Jeho využívání vytváří podmínky pro vyváženost společenské, ekonomické, pobytové i dopravní funkce uličního prostoru. Úspěšné příklady ze zahraničí dokazují, že realizací sdíleného prostoru dochází k snížení rychlosti a zklidnění motorové dopravy, zvýšení bezpečnosti všech uživatelů prostoru, zvýšení efektivity využití uličního prostoru, zvýšení úrovně socializace a komunitní aktivity, zvýšení atraktivity ulice jako veřejného prostranství, zlepšení životního prostředí, oživení parteru, podpoře lokální ekonomiky, a že sdílené prostory jsou přívětivější pro starší osoby i osoby se sníženou schopností pohybu. Forma sdíleného prostoru není vhodná pouze pro náměstí či obchodní ulice, je využitelná rovněž pro přednádražní prostory či prostory přestupních bodů veřejné dopravy. Článek shrne základní požadavky na vytváření sdíleného prostoru, představí typické lokality, základní návrhové parametry a přinese zamyšlení, proč vytvořit systémové podmínky pro navrhování sdílených prostorů i v Česku.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Hájek, K.
Publikováno:
2021, 13th Architecture in Perspective 2021 / 13. Architektura v perspektivě 2021, Ostrava, Fakulta stavební), p. 122-125), ISBN 978-80-248-4552-4
Anotace:
Sdílený prostor je urbanisticko-dopravní koncept založený na integrovaném využívání prostoru ulice či veřejného prostranství všemi nebo vybranými módy dopravy. Jeho využívání je vedenou snahou o návrat k původnímu vnímání ulice jako prostoru pro veřejný život obyvatel, nikoliv jako pouhý prvek dopravní infrastruktury. Jeho využívání vytváří podmínky pro vyváženost společenské, ekonomické, pobytové i dopravní funkce uličního prostoru. Úspěšné příklady ze zahraničí dokazují, že realizací sdíleného prostoru dochází ke snížení rychlosti a zklidnění motorové dopravy, zvýšení bezpečnosti všech uživatelů prostoru, zvýšení efektivity využití uličního prostoru, zvýšení úrovně socializace a komunitní aktivity, zvýšení atraktivity ulice jako veřejného prostranství, zlepšení životního prostředí, oživení parteru, podpoře lokální ekonomiky, a že sdílené prostory jsou přívětivější pro starší osoby i osoby se sníženou schopností pohybu. Forma sdíleného prostoru není vhodná pouze pro náměstí či obchodní ulice, je využitelné rovněž pro přednádražní prostory či prostory přestupních bodů veřejné dopravy. Článek shrnuje základní požadavky na vytváření sdíleného prostoru, představuje typické lokality, základní návrhové parametry a přinese zamyšlení, proč vytvořit systémové podmínky pro navrhování sdílených prostorů i v Česku.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Hájek, K.
Publikováno:
2021, Město žije a prosperuje tam, kde se dobře chodí, Praha, Pěšky městem), p. 71-77), ISBN 978-80-11-00447-7
Anotace:
V Česku, stejně jako v jiných evropských zemích, rostou požadavky na zklidnění dopravy a kvalitu veřejných prostranství a uličních prostor. Zároveň česká města kladou větší důraz na skutečné uplatňování principů udržitelné mobility a podporu pěší dopravy obecně. Sdílené prostory jsou v mnoha případech optimální odpovědí na tyto požadavky. Shared space, a tool for traffic calming and improving public spaces
Typ:
Vyzvaná předn. uvedená ve sborníku z mezinárodní konf. v češtině

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Nikol Richterová, Ph.D.
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 15-22), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
Determining the conditions for the public transport operation in urban roads is an important part of the developed public transport priority decision-making tool based on the dependence between the quality of public transport operation (cruising speed and reliability) and infrastructure conditions created for public transport in street space. This article presents the results of a case study using the method on line 16, the backbone trolleybus line of the Plzeň public transport system. The aim of the case study was to verify its applicability and determining the direction of further development and calibration of the decision tool itself.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Hájek, K.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Brynda, F.; Souček, M.
Publikováno:
2020, Architecture in Perspective 2020, Ostrava, Archiv VŠB-TUO), p. 164-169), ISBN 978-80-248-4450-3
Anotace:
Řešení moderních dopravních systémů představuje harmonii techniky, spojující dopravní, inženýrské a konstrukční stavitelství s urbanismem, architekturou a designem. Výrazná uniformita, často předimenzovaných dopravních staveb druhé poloviny minulého století, vedla k nepochopení smyslu existence dopravy ve městě a názoru, že dopravní stavby představují ohrožení pro jinak kultivovaná městská prostředí. Přitom slovo "městská" v označení veřejné dopravy neznamená pouze vymezení akčního rádiu tohoto segmentu dopravy, ale poukazuje nepřímo také na městotvornost systémů veřejné dopravy. Ten se projevuje nejenom v extenzivně se rozvíjejících sídelních útvarech, ale ovlivňuje také prostředí stávajících urbanizovaných území. Právě městotvorný efekt dopravních staveb bývá v dnešní době opakovaně opomíjen. Dopravní stavby přitom spoluvytváří kulturní hodnoty krajiny a obrazu měst a jejich kvality představují, nejenom ekonomicky, obtížně kvantifikovatelnou hodnotu. Uplynulá tři desetiletí, nesoucí se v západní Evropě ve znamení rozmachu moderních systémů veřejné dopravy, především kolejových, jsou toho jasným důkazem. Cílem příspěvku je definování a popsání charakteristických požadavků, vlastností, širších souvislostí a vlivů, které ovlivňují řešení přestupních bodů veřejné dopravy (dopravních uzlů - public transport hubs) nejenom po stránce provozní, ale vedou k jejich úspěšnému řešení z hlediska urbanismu, architektury jako nedílné součásti kvalitního veřejného prostoru.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Jana Jíšová; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2019, 2019 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), p. 1-8), ISBN 978-1-7281-0497-3
Anotace:
Modern public transport is a basic precondition for the development of sustainable mobility in urban agglomerations. This article will focus on designing public transport stops and stations from different perspectives. Modern public transport needs to be welcomed and accessible to all users, supporting the conditions for a higher share of public transport on modal-split as well as certain social aspects. Stations and stops form an important part of the public space. They are focal points that contribute to developing and bringing life to the public space. All this has an extensive social aspect including quality of living, the inclusion of different population groups as well as economic aspects.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2018, 2018 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), p. 1-5), ISBN 978-1-5386-5017-2
Anotace:
The theme of the Fourth Industrial Revolution and Smart City appears increasingly also in transport. The aim of this paper is to provide an approach for evaluation of smart solution in public transport. A solution using combination of dynamic service and the Big Data is described in more detail. This dynamic service is influenced by many parameters and one of them can be the movement of the population. The movement of the population can be monitored through the Big Data.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2018, Veřejný prostor – návrh, obnova, využití a revitalizace, včetně dopravně inženýrských opatření, Brněnské komunikace a.s.), p. 48-55), ISBN 978-80-270-3445-1
Anotace:
Kvalita provozu veřejné dopravy zahrnuje, mimo jiné, dva aspekty – cestovní rychlost a spolehlivost provozu. Hodnocení kvality provozu veřejné dopravy veřejné dopravy v daném úseku se nikdy nemůže omezit pouze na dodržování jízdního řádu, ale musí v sobě zahrnovat oba aspekty. Odpovědí může být vyjádření kvality provozu veřejné dopravy prostřednictvím metody „Level of Service“ (LOS). Tato metoda je sice dopravním inženýrům nejvíce známá v rámci popisu parametrů dopravního proudu, jejím základem je však obecným princip, který má mnohem širší použití a který lze efektivně použít i při hodnocení provozu veřejné dopravy.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Maléř, Č.
Publikováno:
2018, Veřejný prostor – návrh, obnova, využití a revitalizace, včetně dopravně inženýrských opatření, Brněnské komunikace a.s.), p. 70-81), ISBN 978-80-270-3445-1
Anotace:
Zastávkový manuál, dokument Standard zastávek PID, který vytvořily společně organizace Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy a ČVUT v Praze Fakulta dopravní byl v obecnosti představen již na minulém ročníku dopravně-inženýrských dnů v Mikulově. Letošní příspěvek představuje nedílnou součást Standardu zastávek PID, jimiž jsou příklady konkrétních řešení zastávek a přestupních bodů od nás i ze zahraničí. Cílem zařazení těchto příkladů do publikace je představit jejímu uživateli zajímavá a z hlediska pravidel zakotvených ve Standardu zastávek PID vhodná komplexní řešení zastávek a přestupních bodů. Právě komplexnost problematiky zahrnující nejen dopravní inženýrství, ale i architekturu a urbanismus, celkově dokument akcentuje.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2017, Verejná osobná doprava 2017 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 86-94), ISBN 978-80-89565-33-7
Anotace:
Kvalita provozu veřejné dopravy zahrnuje, mimo jiné, dva aspekty – cestovní rychlost a spolehlivost provozu. Hodnocení kvality provozu veřejné dopravy veřejné dopravy v daném úseku se nikdy nemůže omezit pouze na dodržování jízdního řádu, ale musí v sobě zahrnovat oba aspekty. Odpovědí může být vyjádření kvality provozu veřejné dopravy prostřednictvím metody „Level of Service“ (LOS). Tato metoda je sice dopravním inženýrům nejvíce známá v rámci popisu parametrů dopravního proudu, jejím základem je však obecným princip, který má mnohem širší použití a který lze efektivně použít i při hodnocení provozu veřejné dopravy.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2017, Inteligentní systémy - doprava, parkování, veřejná doprava, Brněnské komunikace a.s.), p. 94-104), ISBN 978-80-260-9662-7
Anotace:
V oblasti preferenčních opatření pro autobusy a trolejbusy VHD se již delší dobu jednoznačně projevuje absence metodiky či technických podmínek pro jejich navrhování. Příspěvek představí finální verzi metodiky „Zásady navrhování a zřizování preference autobusů a trolejbusů VHD“ - stěžejní výstup projektu PREFOS, který byl zpracován ve spolupráci s Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy a který postupně vznikal v uplynulých třech letech a jeho projednávání vyvrcholilo na Workshopu k metodice preference BUS v dubnu 2016.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2017, 2017 Smart Cities Symposium Prague (SCSP) - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-3825-5
Anotace:
Priority measures have positive effects for certain aspects of public transport operation. The aim of the article is to describe the potential of time savings and quantify positive effects of public transport priority measures. The main contribution of this article is a comprehensive description of how to assess the time savings potential with a subsequent calculation of its economic value. This may subsequently be an input into the cost-benefit evaluation of public transport priority.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Hájek, K.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Maléř, Č.; Drápal, F.; Kotrc, O.; Bitter, A.; Vršitý, T.; Tittl, L.; Harciník, J.; Frejlachová, K.
Publikováno:
2017, ISBN 978-80-01-06345-3
Anotace:
Standard zastávek PID je manuál shrnující ucelené know-how v oblasti zastávek, stanic a přestupních bodů veřejné dopravy. Kniha není technickou normou. Je návodem popisujícím zejména principy a pravidla navrhování zastávek tramvají a autobusů (trolejbusů), zastávek a stanic vlakových linek i přestupních bodů, které je třeba dodržet, aby výsledná realizace byla kvalitní z pohledu cestujícího, provozu veřejné dopravy i veřejného prostoru a urbanismu. Dokument vychází z moderních přístupů k řešené problematice i ze zkušeností z jejich navrhování, provozu a údržby. Pravidla a principy jsou vždy doplněny příklady špatné a dobré praxe. Přestože primárním cílem dokumentu je zvýšení kvalitativní úrovně zastávek a přestupních bodů v rámci Pražské integrované dopravy, popisované principy jsou univerzálně platné a aplikovatelné v rámci jakéhokoliv systému veřejné dopravy.
Typ:
Vědecká kniha česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Prousek, T.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2017, ISBN 978-80-01-06311-8
Anotace:
Metodika stanovuje základní pravidla a principy preferenčních opatření pro autobusy a trolejbusy včetně vzorových řešení a vyplňuje absenci normových ustanovení či technických podmínek k tomuto tématu tak, aby se stala základní oporou při navrhování a projednávání preferenčních opatření pro autobusy a trolejbusy jak pro projektanty, tak pro orgány státní správy při jejich projednávání.
Typ:
Jiná kniha česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Prousek, T.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Publikováno:
2016, Silniční obzor, 2016 (09), p. 235-240), ISSN 0322-7154
Anotace:
ČVUT v Praze a Regionální organizátor Pražské integrované dopravy společně v rámci projektu PREFOS připravují metodiku preference autobusů a trolejbusů veřejné dopravy. Vyvrcholení projednávání metodiky proběhlo na Workshopu k metodice preference BUS, kde byla na širším plénu projednána problematická témata vzešlá z předchozích bilaterálních jednání. Tento článek čtenáře seznámí s aktuálními tématy preference BUS a stručně představí závěry odborné diskuse, která byla na workshopu vedena.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Havlena, O.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Publikováno:
2016, TRANSPORT PROBLEMS, 11 (4), p. 43-55), ISSN 1896-0596
Anotace:
Public transport priority is still big issue in many cities. Priority measures for street public transport are the key tool to increase the attractiveness and reliability of public transport system. This paper contributes to this problem by introducing a detailed analysis of street public transport vehicles ride on urban roads. The ride will be divided into segments with definition of potential reason for possible delays. This view is the first step for a future objective decision-making tool for assessing the quality of operation of public transport on defined urban road section.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus

Autoři:
Novotný, I.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2016, Sborník studentské vědecké konference "Trendy a inovace v dopravním stavitelství", Praha, ČVUT v Praze, Fakulta stavební), p. 37-43), ISBN 978-80-01-05973-9
Anotace:
This paper presents one of the possible methods evaluating reliability of public transport operation by analysing the infrastructure and traffic flow characteristics. Except introducing theoretical basis, the method will be applied on real data from particular line section of bus network in Prague (Czech Republic). This analysis is the necessary base for establishing a comprehensive tool for evaluating the effectivity of public transport priority measures.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Publikováno:
2016, Verejná osobná doprava 2016 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 146-151), ISBN 978-80-89565-26-9
Anotace:
Příspěvek se zabývá problematikou vazby mezi ustanoveními Zákona č. 381/2001 Sb. a Vyhlášky č. 294/2015 Sb. a skutečnými poznatky z provozu na pozemních komunikacích s preferencí VHD. Shrnuje závěry workshopu k preferenci bus z dubna 2016 a zohledňuje i materiál Návrh legislativních úprav za účelem podpory preference VHD z června 2016. Zaměřuje se zejména na nejednoznačnou právní úpravu, anebo taková ustanovení, jež, byť takto nebyla původně myšlena, preferenci znemožňují zcela, nebo výrazně snižují její účinnost. V příspěvku budou zmíněné konkrétní návrhy se zdůvodněním. V příspěvku se autoři pokusí zamyslet i nad možností aplikace navržených legislativních úprav do slovenských norem.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Publikováno:
2016, Dopravní inženýrství (2), p. 16-19), ISSN 1801-8890
Anotace:
Příspěvek se zabývá ustanoveními Zákona č. 361/2001 Sb. a Vyhlášky č. 294/2015 Sb. ve vazbě na zkušenosti s praktickým řešením preferenčních opatření pro autobusy a trolejbusy VHD. V rámci projektu PREFOS vznikly v návaznosti na Workshop k metodice preference BUS návrhy na úpravu či zpřesnění příslušných právních norem. Tento příspěvek představuje nejzajímavější z nich.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Havlena, O.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Novotný, I.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Svetlík, M.
Publikováno:
2016, Sborník příspěvků konference Young Transportation Engineers Conference 2016, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 1-11), ISBN 978-80-01-06016-2
Anotace:
Priority measures have positive effects for certain aspects of public transport operation. The aim of the article is to describe and quantify these positive effects according to type and recipient of the benefit. On the basis of these partial quantifications, summarized benefit will be determined to evaluate the overall utility of suggested priority measures.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2016, Sborník studentské vědecké konference "Trendy a inovace v dopravním stavitelství", Praha, ČVUT v Praze, Fakulta stavební), p. 21-28), ISBN 978-80-01-05973-9
Anotace:
Článek nastíní základní principy moderního pohledu na realizaci zastávek veřejné dopravy, a to ze tří základních hledisek – umístění zastávky v území, konkrétní umístění zastávky v uličním prostoru a z hlediska vhodných stavebních typů zastávek.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2016, Verejná osobná doprava 2016 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 95-100), ISBN 978-80-89565-26-9
Anotace:
Kvalita zastávek a přestupních bodů je neoddělitelnou součástí kvality veřejné dopravy jako systému a přímo ovlivňuje atraktivitu veřejné dopravy v očích zákazníků. Standard určí pravidla a základní principy optimálního umístění zastávek v území, jejich uspořádání a stavebního řešení s důrazem na pěší vazby, přístupy na zastávku a dispozice přestupních uzlů. Cílem je, aby se Standard stal orgány státní správy, projektanty i dopravce respektovanými pravidly pro návrhy řešení zařízení veřejné dopravy. Příspěvek je shrnutím problematiky řešené v uvedeném dokumentu.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Novotný, I.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2016, Transport Problems 2016, Proceedings, Katowice, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), p. 791-800), ISBN 978-83-935232-8-3
Anotace:
This paper presents one of the possible methods evaluating reliability of public transport operation by analysing the infrastructure and traffic flow characteristics. Except introducing theoretical basis, the method will be applied on real data from particular line section of bus network in Prague (Czech Republic). This analysis is the necessary base for establishing a comprehensive tool for evaluating the effectivity of public transport priority measures.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Publikováno:
2016, Zklidnění dopravy ve městech a obcích, Brno, Česká silniční společnost (pobočka při a. s. Brněnské komunikace), p. 1-150), ISBN 978-80-260-9662-7
Anotace:
Příspěvek pojednává zejména o základních aspektech provozování autobusů VHD, potažmo trolejbusů, na tramvajových tratích včetně možností řešení jejich nájezdu na společné těleso a sjezdů z něj. Společný provoz kolejové i nekolejové městské hromadné dopravy v profilu tramvajové tratě je v několika městech České republiky již prakticky uplatňován především jako prostorové preferenční opatření, toto opatření avšak může rovněž celkově zvýšit atraktivitu a účelnost městské hromadné dopravy, například budováním společných zastávek autobusů a tramvají. Článek představuje vybrané části z výstupu grantového projektu PREFOS.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Publikováno:
2016, Dopravní inženýrství, 2016 (1), p. 1-36), ISSN 1801-8890
Anotace:
Provoz autobusů po tramvajovém tělese je jednou z efektivních možností prostorové preference nekolejové VHD v úsecích souběhu tramvajových a autobusových linek. Přináší s sebou soustředění nabídky VHD do jedné osy v rámci komunikace a možnost vytváření atraktivních přestupních vazeb mezi autobusy a tramvajemi u jedné nástupní hrany. Přestože je toto opatření v některých českých městech běžné, stále chybí jeho zakotvení v rámci technických i legislativních norem. Článek představuje zejména normativní a prostorové předpoklady ustanovení sdruženého tramvajového a autobusového pásu jako nově navrhovaného skladebního prvku místních komunikací výhledově zakotveného v ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Havlena, O.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Publikováno:
2015, Transport Problems 2015 - Proceedings, Silesian University of Technology), p. 785-795), ISBN 978-83-935232-6-9
Anotace:
Public transport priority is still big issue in many cities. Priority measures for street public transport are the key tool to increase the attractiveness and reliability of public transport system. This paper contributes to this problem by introducing a detailed analysis of street public transport vehicles ride on urban roads. The ride will be divided into segments with definition of potential reason for possible delays. This view is the first step for a future objective decision-making tool for assessing the quality of operation of public transport on defined urban road section.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Havlena, O.; Svetlík, M.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2015, YTEC 2015 - Sborník příspěvků konference, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 1-6), ISBN 978-80-01-05791-9
Anotace:
První část článku představuje cíle kategorizace železničních tarifních bodů (železničních stanic a zastávek) v rámci české železniční sítě a zároveň vysvětluje samotný princip, na jehož základě kategorizace probíhá. Základním cílem kategorizace je hiearchizace železničních stanic a zastávek na základě sady parametrů (například počet obyvatel sídla, ve kterém se tarifní bod nachází, zda je tarifní bod přestupním bodem veřejné dopravy nebo existence pracovních příležitostí či turistické atraktivity v okolí tarifního bodu). Na základě těchto parametrů jsou tarifní body rozděleny do kategorií, které mohou sloužit jako základ pro definovaní doporučeného rozsahu vybavení ve výpravní budově zahrnující služby odbavení, komerční služby, vyčkávací prostory a další zařízení. Druhá část článku prezentuje vývoj a aplikaci kategorizačního nástroje a popisuje problémy, které se vyskytly při kalibraci kategorizačního nástroje.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Prousek, T.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Publikováno:
2015, Pozemné komunikácie a dráhy, 11 (1), p. 25-30), ISSN 1336-7501
Anotace:
Preference VHD je stále velké téma. Zatímco například v německých či švýcarských městech jsou preferenční opatření pro tramvaje i autobusy standardně zřizována, středoevropská města se stále často potýkají s negativním vlivem individuální automobilové dopravy na provoz vozidel VHD a související nízkou atraktivitou veřejné dopravy. Článek představí základní efekty preferenčních opatření na konkurenceschopnost a efektivitu veřejné hromadné dopravy a zodpoví otázku, zda se vlastně investice do preferenčních opatření vyplatí.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Prousek, T.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Publikováno:
2015, Doprava v regióně Východné Slovensko, Košice, Agentúra na podporu regionálného rozvoja Košice, n.o.), p. 117-123), ISBN 978-80-971246-3-2
Anotace:
Preference VHD je stále velké téma. Zatímco například v německých či švýcarských městech jsou preferenční opatření pro tramvaje i autobusy standardně zřizována, středoevropská města se stále často potýkají s negativním vlivem individuální automobilové dopravy na provoz vozidel VHD a související nízkou atraktivitou veřejné dopravy. Článek představí základní efekty preferenčních opatření na konkurenceschopnost a efektivitu veřejné hromadné dopravy a zodpoví otázku, zda se vlastně investice do preferenčních opatření vyplatí.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Publikováno:
2015, Verejná osobná doprava 2015 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 68-74), ISBN 978-80-89565-20-7
Anotace:
Provoz autobusů po tramvajovém tělese je jednou z efektivních možností prostorové preference nekolejové VHD v úsecích souběhu tramvajových a autobusových linek. Přináší s sebou soustředění nabídky VHD do jedné osy v rámci komunikace a možnost vytváření atraktivních přestupních vazeb mezi autobusy a tramvajemi u jedné nástupní hrany. Přestože je toto preferenční opatření v některých českých městech běžné, stále chybí jeho zakotvení v rámci technických i legislativních norem. Článek představí sdružený tramvajový a autobusový pás jako nový prvek místních komunikací zakotvený v ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací včetně příslušných šířkových rozborů a přesahů do příslušné legislativy.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.
Publikováno:
2015, Dopravní inženýrství, 2015 (01), p. 26-28), ISSN 1801-8890
Anotace:
Článek přispívá k neutuchající odborné diskusi o preferenčních opatřeních pro veřejnou dopravu komplexním pohledem na problematiku preference autobusů VHD založeným na rozboru pohybu autobusu po místní komunikaci a upozorněním, že i samotné uspořádání komunikace může kvalitu tohoto pohybu ovlivňovat.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Havlena, O.; Svetlík, M.
Publikováno:
2014, Perner's Contact, 9 (3), p. 63-77), ISSN 1801-674X
Anotace:
Článek představuje univerzálně použitelný nástroj pro kategorizaci tarifních bodů železniční osobní dopravy, který má potenciál se stát rozhodovacím nástrojem například pro stanovení poplatku za použití tarifního bodu nebo optimálního vybavení výpravní budovy. Nástroj záměrně jako vstupy používá snadno zjistitelné a jednoznačné údaje. Výstupem je bodové ohodnocení železniční stanice a zastávky doplněné o charakteristické příznaky, který má univerzální další využití
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Prousek, T.
Publikováno:
2014, Verejná osobná doprava 2014 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 31-34), ISBN 978-80-89565-15-3
Anotace:
Článek uvádí vybrané typové příklady realizace preferenčních opatření pro autobusy veřejné hromadné dopravy v hlavním městě Praze a v kontextu teoretických principů preferenčních opatření mapuje jejich praktické efekty.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Hájek, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2014, Silnice železnice, 9 (5), p. 78-86), ISSN 1801-822X
Anotace:
S ročním odstupem se vracíme k problematice výpravních budov, v návaznosti na první díl otištěný v čísle 5/2013, jehož základním smyslem bylo popsat vývojová období koncepce navrhování výpravních budov a zamyslet se nad tím, jak se vyvíjely požadavky na jejich členění a uspořádání. Vývoj však jde neustále kupředu a požadavky technologické, cestujících i dalších uživatelů se za posledních dvacet letem především v tuzemsku výrazně změnily a přiblížily se v mnohých ohledech zvyklostem ve vyspělých sousedních státech. A právě tento druhý díl, na nějž nyní spočinulo oko čtenářovo, obsahuje shrnutí základních současných požadavků na dispozici vypravních budov, jejich funkci v dopravním systému, a vše dokumentuje na dvou významných tuzemských příkladech.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Havlena, O.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.; Svetlík, M.
Publikováno:
2013, Verejná osobná doprava 2013 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 115-120), ISBN 978-80-89565-10-8
Anotace:
Příspěvek představuje postup tvorby metodického nástroje, který by na základě vnějších podmínek, jimiž jsou především význam bodu na železniční síti, existence přestupních vazeb, vztah mezi polohou sídla a železniční stanice nebo zastávky a atraktivita přilehlého území, umožnil získat objektivní hodnocení významu stanice či zastávky.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Hájek, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2013, Silnice železnice, 8 (5/2013), p. 70-77), ISSN 1801-822X
Anotace:
Na železniční síti České republiky se nachází více než 2000 výpravních budov. Některé z nich byly vybudovány v posledních dvou desetiletích, nicméně drtivá většina byla vybudována v období výstavby železničních tratí. část těchto budov prošla rekonstrukcí, byť s různě velkou mírou velkorysosti a nadčasovosti, přesto však většina z nich je svým uspořádání stále poplatná době vzniku a technický stav mnohých budov je na hranici únosnosti. Smysluplnému využití výpravních budov a jejich odpovídající úloze v systému veřejné hromadné dopravy nenahrávají ani spory o jejich budoucí vlastnictví (mezi dopravcem a správcem drážní infrastruktury), ani nevyjasněná možnost vybírat poplatek za jejich využití od dopravců a ani ne vždy komplexní pohled při budování přestupních uzlů. První díl článku uvádí základní charakteristické znaky výpravních budov v jednotlivých vývojových období s příklady dosud zachovaných a funkčních staveb, druhá část pak bude zaměřena na moderní trendy v zázemí pro cestující veřejnost.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2011, ISBN 978-80-01-04973-0
Anotace:
Monografie je doplňkovým učebním textem k předmětu Železniční provoz, vyučovaném v bakalářském studiu na ČVUT v Praze Fakultě dopravní v oboru Dopravní systémy a technika. Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadami železničního provozu, organizací a řízením drážní dopravy.
Typ:
Vysokoškolské skriptum v češtině