Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.; Ing. Tomáš Musil, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zaměřuje na vývoj a provozní ověření funkčního vzorku zařízení "Inteligentní konec vlaku“. Realizován bude zejména jeho přenosový, měřící, řídicí a napájecí systému, který bude ověřen v provozních podmínkách nákladní železniční dopravy. Výsledný funkční vzorek by měl obsahovat komponenty a funkční algoritmy umožňující realizaci prototypu a následné hromadné výroby komerčního výrobku, který by měl být zaveden jako interoperabilní prvek na železnicích EU.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Lukáš Svoboda; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jan Řezníček; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Anotace:
Navrhovaná SVK navazuje na realizované studentské vědecké konference s železniční tematikou pořádané Fakultou dopravní v letech 2016, 2017, 2020 a 2021. Nosným tématem letošní SVK bude opět téma digitalizace železnice, která je v ČR zachycena v projektech Inteligentní dopravní systémy na železnici (ITS-R) resp. technologické rozpracování ITS-R v projektu Železnice 4.0. Digitalizace, kromě části řízení a zabezpečení, se týká cestujících (přístup k internetu aj.), informačních a odbavovacích technologií, logistických a dispečerských aplikací. S oborem logistika je spojena oblast optimalizace jízdních řádů a grafikonů, zejména dynamická optimalizace reagující na aktuální anomálie a zpoždění na železniční síti, vyžadující aplikaci informačních technologií typu zpracování velkých dat (Big Data), aplikace umělé inteligence, masivních paralelních (distribuovaných) výpočtů a simulací apod. Vzorem v této oblasti řízení jsou švýcarské železnice. S nástupem nových technologií bude třeba změnit i přístup ke školení dispečerů a strojvedoucích, nedílnou součást železničního systému je tedy školení založený na principech simulátorů (např. simulátorech lokomotivy, samozřejmě se systémem ETCS). Nezanedbatelnou součástí železničního systému musí být i údržba vozidel, infrastruktury a jejich inovace, ať už se jedná o konvenční tratě nebo připravované VRT. Bohužel, v ČR je průběžná údržba tratí v posledních letech minoritní oblastí. Organizátoři plánují zahájit konferenci třemi vyzvanými referáty z oblasti Železnice 4.0, simulace a vzdělávání strojvedoucích (doc. Leso), kolejových vozidel (doc. Kolář) a dokumentu Cestovní mapa - postup nasazování moderních technologií při přípravě a realizaci vysokorychlostních tratí v České republice (Ing. Vašátko). Konference bude rozdělena na tematické okruhy pokrývající výše zmiňovanou problematiku: Železnice 4.0 - ETCS, digitalizace, Optimalizace v řízení železniční dopravy, Inovace železniční infrastruktury, Moderní kolejová vozidla, Životní p
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/22/F6

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Musil, Ph.D.; Ing. Jindřich Sadil, Ph.D.
Anotace:
Laboratoř pro výuku elektrotechniky disponuje pěti soupravami pro výuku analogových obvodů a digitální obvodů od výrobce RC Didactic. Ústav K614 společně s K620 zajišťuje výuku elektrotechnických předmětů pro obor TUL a PIL - Základy elektrotechniky 1, Základy elektrotechniky 2, Základy elektroniky. Mimo seminárních cvičení probíhají i laboratorní cvičení, kde se tyto soupravy intenzivně využívají - jak analogové, tak i číslicové sady. Nákupem dalších modulů k soupravám by bylo umožněno připravit nové úlohy a zjednodušit studentům zapojení úloh stávajících. Soupravy se také využívají v rámci výuky volitelného předmětu Aplikovaná elektronika bakalářského oboru ITS.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Lukáš Svoboda; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jan Řezníček; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Anotace:
Náplň SVK v roce 2021 bude tvořit problematika moderní železnice odpovídající 21. století. Železnice má v 21. století své místo. Podle nedávné studie Mezinárodní železniční unie má železniční doprava v přepočtu na osobokilometry asi čtyřikrát méně externích nákladů než silniční nebo letecká. V nákladní dopravě je to dokonce šestkrát méně. Více než polovina externích nákladů silniční dopravy přitom pochází z nehod. U letadel externality z drtivé většiny souvisejí s exhalacemi a jejich neblahým vlivem na změnu klimatu. Důležitou oblastí moderní železnice 21. století je digitalizace, která je zakotvena v projektech Inteligentní dopravní systémy na železnici (ITS-R) resp. technologické rozpracování ITS-R v projektu Železnice 4.0. Důležitou aktuální změnou současné železnice je celková digitalizace, která není zaměřena pouze na oblast řízení a zabezpečení, ale i na oblast týkající se cestujících (přístup k internetu aj.), informačních a odbavovacích technologií, logistických a dispečerských aplikací. S tím souvisí především zásadní a systémové otázky pokrytí mobilními sítěmi celé železniční sítě a především vybavení novými digitálními technologiemi všech vozidel. To železnici do budoucna otevírá velké možnosti. S masivním přechodem k plně digitální železnici však vyvstávají nové a dosud tolik na železnici neřešené problémy jako jsou kybernetická bezpečnost či ekonomická udržitelnost a efektivita železnice. Proto je tematika ITS-R a Železnice 4.0 jednou z hlavních sekcí konference. Moderní železnice se samozřejmě dotýká i ostatních částí železničního provozu. Pokud chceme provozovat opravdu kvalitní a spolehlivou železniční dopravu, je nutné dbát o pravidelnou údržbu vozidel a zejména infrastruktury. Velkým problémem je nákladní doprava; většina vozidel je na hranici životnosti a jejich digitalizace je, zdá se, obtížná a ekonomicky nevýhodná. Je možné diskutovat kromě údržby také o provozu, nákupu, resp. pronájmu vozidel. Oblasti energetiky se kromě elektrifikace dotýká n
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 46/21/F6

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Lukáš Svoboda; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jan Řezníček; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Anotace:
Náplň SVK v roce 2020 bude tvořit problematika vysokorychlostních tratí připravovaných v České republice. Toto prioritní zaměření navazuje na usnesení vlády ze dne 22. 5. 2017, které schválilo výchozí strategický dokument ministerstva dopravy ČR "Příprava rozvoje rychlých železničních spojení v ČR" a zároveň stanovilo postup realizace záměrů tohoto programu. Vysokorychlostní železniční trať, zkráceně VRT, je železniční trať, na které jsou povoleny vyšší rychlosti než na konvenční železniční síti. Obecně se za vysokorychlostní trať považují ty, kde je traťová rychlost 250 km/h a vyšší (u nových tratí), nebo alespoň nad 200 km/h (u modernizovaných starších tratí). Některé nové tratě jsou již konstruované pro rychlost 350 km/h, ale může být na nich povolena rychlost nižší. Výstavba VRT v ČR by měla být zahájena do roku 2025 s tím, že pro urychlení přípravných prací nebudou tvořeny vlastní české národní standardy, ale SŽDC za 11 milionů korun zakoupila licenci na normy pro francouzský systém TGV. Výstavba VRT je jednou z podmínek rozvoje mobility v ČR, neboť současná síť konvenčních železničních tratí má již nedostatečnou provozní kapacitu. Současně je nutné se napojit na rozvíjející se síť VRT v Evropě včetně posledního rozvoje VRT v sousedních státech. Výstavbou VRT se výrazně zvýší konkurenceschopnost, kvalita a dostupnost železnice v ČR. Realizací tohoto záměru se přispěje k naplnění evropského strategického záměru - železnice jako páteř evropského integrovaného dopravního systému. Urychlení výstavby VRT a příprava podmínek pro jejich efektivní provozování znamená mít dostatek odborníků proto tento náročný technický a hospodářský úkol. K tomu musí být zaměřeno vzdělávání potřebných odborníků, podpora výzkumu, technického vývoje a inovací. K naplnění tohoto významného cíle chce také přispět naše Studentská vědecká konference IRICoN 2020: "Vysokorychlostní tratě - budoucnost české železnice". Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2020
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 46/20/F6

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Mgr. Michal Jeřábek, Ph.D.
Anotace:
I přes různé kroky ke zkvalitnění veřejné správy je analýza její efektivnosti aktuální. Projekt navrhuje inovativní přístup k analýze efektivnosti obcí a k jejich komparaci s uplatněním poznatků ekonomického výzkumu. Jde o metody DEA a FDH. Tyto byly použity v různých zemích a různých empirických studiích. U nás lze zmínit studie L. Šťastné a M. Gregora. Tento projekt si klade za cíl přemostit poznatky a zkušenosti z vědeckého výzkumu do aplikovatelné polohy na úrovni obcí v ČR. Tento projekt navrhuje praktické uplatnění uvedených metod, vypracování metodiky postupů a IT aplikace pro snadné použití potenciálními uživateli.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2021
Program:
ÉTA: Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací

Řešitel:
Ing. Jakub Řada
Spoluřešitelé:
Martin Dostál; doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.; Ing. Tomáš Musil, Ph.D.
Anotace:
Komprese je jedním ze způsobů, jak redukovat objem dat. Multistreamový kompresní algoritmus představuje perspektivní metodu komprese dat, jejíž možnosti nikdy nebyly plně prozkoumány. Tento výzkum bude navazovat na první hardwarovou implementaci, která představuje základní verzi algoritmu. Plánovaná implementace tedy bude optimalizována pro konkrétní hardwarovou architekturu, bloky s různými kódovacími metodami budou dynamicky rekonfigurovány v hardwarové platformě a bude využito kontextovosti pro redukci komprimovaných dat. Tyto techniky mají přinést komplexní zvýšení výkonu algoritmu. Dekompresní modul s využitím optimalizace a parciální rekonfigurace bude hardwarově implementovaný vůbec poprvé. Cílem projektu je zhodnocení implementovaných technik a následné porovnání s dosud vytvořenými implementacemi. Výsledky projektu budou publikovány a budou součástí disertační práce hlavního řešitele.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/151/OHK3/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Anotace:
Jedná se o jednodenní vědecké setkání účastníků z českých technických univerzit nad problematikou rychlé železniční dopravy vyplývající z Bílé knihy pro dopravu EU. Významným členem transevropské železniční sítě je i železniční doprava v České republice. Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků v železniční dopravě z vysokých škol a z firem a institucí v železniční dopravě (AŽD, Skanska, SŽDC, ČD, VUŽ, VUKV apod.). Hlavní část účastníků budou tvořit studenti magisterských a doktorských studijních programů z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice, VŠB - TU Ostrava a Západočeské univerzity, kteří se zabývají výzkumem v oblasti železniční dopravy. Studentská vědecká konference (SVK) se bude konat v květnu v Praze a předpokládá se účast 38 zájemců z řad studentů a odborníků v železniční dopravě. Přednesené referáty budou publikovány v recenzovaném sborníku Acta Polytechnica - CTU Proceedings v anglickém jazyce. SVK svým obsahem navazuje na realizovanou SVK v roce 2016: Interoperabilita v železniční dopravě - IRICoN 2016 a na úspěšně ukončený projekt IRICoN - Síť kompetence pro interoperabilitu železniční infrastruktury, který patřil do OP MŠMT - Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Bílá kniha EU nabízí ambiciózní plán rozvoje železniční sítě v prostoru EU: (i) ztrojnásobení délky vysokorychlostních tratí do roku 2030, (ii) dobudování základní sítě pro rychlou železniční dopravu (rychlost osobní přepravy 200km/hod.), (iii) zvýšení podílu železnice na trhu nákladní dopravy, (iv) vytvoření jednotné evropské multimodální dopravní síť (TEN-T), která umožní efektivní pohyb osob a zboží. Tyto strategické úkoly EU musí zajistit vysoce kvalifikovaní pracovníci. Proto důležitým článkem tohoto plánu je výchova odborníků pro realizaci těchto cílů, především prostřednictvím postgraduálního studia a odborné přípravy pracovníků v železniční dopravě a spolupráce v oblasti inovací mezi univerzitami, výzkumnými středisky a železničními firmami. Další
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2017
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 44/17/F6

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Dr. Ing. Tomáš Brandejský; doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Petr Koutecký, Ph.D.; Ing. Jan Zelenka; Ing. Jitka Řezníčková, CSc.; Ing. Jitka Řezníčková, Ph.D.
Anotace:
Vědecké setkání účastníků z českých technických univerzit nad problematikou Technických specifikací interoperability (TSI) transevropské železniční sítě, jejímž významným členem je i železniční doprava v České republice. Odborná úroveň konference bude garantována vystoupením předních odborníků v železniční dopravě z vysokých škol a z železničních firem (AŽD, EŽ, Skanska, SŽDC, ČD, VUŽ apod.). Hlavní část účastníků budou tvořit studenti magisterských a doktorských studijních programů z ČVUT v Praze, VUT Brno, Univerzity Pardubice, VŠB - TU Ostrava a Západočeské univerzity, kteří se zabývají výzkumem v oblasti železniční dopravy. Studentská vědecká konference (SVK) se bude konat v květnu v Praze a předpokládá se 40 vybraných účastníků z řad studentů a odborníků v železniční dopravě. Přednesené referáty budou publikovány v recenzovaném sborníku Acta Polytechnica - CTU Proceedings v anglickém jazyce. SVK svým obsahem navazuje na úspěšně ukončený projekt IRICoN - Síť kompetence pro interoperabilitu železniční infrastruktury, který patřil do OP MŠMT - Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Prioritním tématem tohoto projektu byl rozvoj lidského potenciálu v oblasti výzkumu a inovací, především prostřednictvím postgraduálního studia a odborné přípravy výzkumných pracovníků a spolupráce v rámci sítí mezi univerzitami, výzkumnými středisky a podniky. Obsahem projektu bylo zvyšování kompetencí osob a týmů za účelem jejich zapojení do evropské sítě pro interoperabilitu železniční infrastruktury (IŽI). Cílem SVK je výměna poznatků a spojení vědeckého a technického potenciálu univerzit, výzkumných a projektových ústavů spolu s odborným potenciálem stavebních a výrobních společností k podpoře inovací v železniční dopravě, k přípravě a realizaci projektů vývoje, výzkumu a zkušebnictví v návaznosti na současnou produkci firem v souladu s požadavky Technických specifikací interoperability (TSI) transevropského železničního systému v podsystémech infrastruktura, energie, řízení a zabezpe
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 46/16/F6

Řešitel:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je vytvořit na FD ČVUT laboratoř sloužící k výuce problematiky jednočipových mikroprocesorů. Stěžejním úkolem je pořízení a výroba: a) výukových přípravků s jednočipovými procesory Motorola b) modelů světelné křižovatky
Pracoviště:
Rok:
2004 - 2004
Program:
IGS ČVUT - CTU0419216

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Pracoviště:
Rok:
2003 - 2003
Program:
IGS ČVUT - CTU0317616