Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Simona Bolčeková; Ing. Kateřina Grötschelová; Ing. Natalia Guskova; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.
Anotace:
Důležitým aspektem letecké dopravy je provozní bezpečnost, která je nezbytná pro její úspěch a rozvoj. Moderní přístup k safety managementu je založen na proaktivní a prediktivní metodě řízení. Subjekty letecké dopravy zpravidla operují s oběma přístupy, ale nejsou schopny využít potenciál jejich propojení. Integrace znalosti z bezpečnostních studií s daty o bezpečnosti z provozu vede k rozvoji inteligentního nástroje pro optimální řízení provozní odchylky. Pro zavedení takového prostředku je nezbytné vytvořit konceptuální model uvedeného propojení. Řešení vychází ze současných metod a postupů bezpečnostního inženýrství, především techniky analýzy nebezpečí STPA (System-Theoretic Process Analysis). Projekt využívá sjednocující prostředek současných konceptuálních modelů, unifikované základní ontologie UFO (Unified Foundational Ontology). Cílem je poskytnout takový popis předmětné oblasti, aby bylo možné využít výsledky pro integraci dat v softwarovém prostředí pro Safety Management System. Výsledné řešení bude validováno ve spolupráci se společností Letiště Praha, a.s.. Konceptuální model vytvoří základ pro návrh a implementaci řešení v dalších oblastech, kde jsou využívány studie bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/125/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Roman Vokáč, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; Ing. Michaela Kalivodová; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Sarah Van Den Bergh; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.
Anotace:
Letiště ovlivňují ekonomické i společenské prostředí ve svém okolí. S provozem letišť je spojená činnost mnoha dalších obchodních společností. Mezi obchodní společnosti patří i letiště a proto je i pro ně jedním ze základních cílů generování zisku. V současném vysoce konkurenčním prostředí letecké dopravy na území Evropy je důležité neustále analyzovat příjmy a výdaje letiště. Důležitým faktorem, který ovlivňuje výslednou bilanci, je efektivita jednotlivých procesů. Pro zajištění požadované kvality služeb (a to zejména v oblasti čekacích dob) je důležité zajistit soulad mezi intenzitou vstupních požadavků do systému a poskytovanou intenzitou obsluhy. Mezi nejvýznamnější část odbavovacího procesu, která má vliv na všechny odlétávající cestující a ovlivňuje řadu faktorů a parametrů, patří stanoviště bezpečnostní kontroly cestujících a kabinových zavazadel. Soulad mezi intenzitou vstupních požadavků (příchod cestujících) a intenzitou obsluhy (počtem tratí bezpečnostní kontroly v provozu) může být v rámci těchto stanovišť cíleně řízený s využitím analytických metod a simulačních nástrojů. Zachovat vysokou míru provozní efektivity při současném zachování vysoké úrovně spokojenosti cestujících a dodržováním přísných požadavků na zajištění bezpečnosti je obtížně dosažitelný cíl. Předkládaný projekt v souladu s disertační prací navrhovatele si klade za cíl vytvořit analytické nástroje pro predikci provozního zatížení stanoviště centralizované bezpečnostní kontroly, matematickými modely vytvořit modely zpřesňující dlouhodobé odhady na základě aktuální provozní situace a vytvořit nástroje pro vyhodnocování provozní efektivity.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/095/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Simona Bolčeková; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.
Anotace:
Cílem projektu je vytvořit koncept vyhodnocování výkonnosti v provozní bezpečnosti pro modely se systémovým přístupem k bezpečnosti v letecké dopravě. Bezpečnost se z reaktivního přístupu tedy reakci na nehody a incidenty přesouvá k pohledu, kdy je nehodě zabráněno, než vůbec vznikne tedy k proaktivnímu přístupu. Tento přístup zahrnuje i vyhodnocení bezpečnostní výkonnosti. Nejmodernějším trendem je přístup k bezpečnosti ze systémového hlediska. Systémový přístup pokrývá všechny interakce v systému, vliv prostření na člověka a v případě nehody nehledá konkrétního viníka ale celkovou systémovou příčinu. Vyhodnocování výkonnosti v bezpečnosti je jednou z důležitých komponent, která ale vzhledem k novosti systémového přístupu nebyla pro tyto modely realizována. V současné době probíhají první aplikace systémových modelů na bezpečnost, a proto je problematika vyhodnocování bezpečnostní výkonnosti velmi aktuální. Výstupem projektu by měl být koncept vyhodnocování výkonnosti v bezpečnosti pro modely dle nejnovějších bezpečnostních teorií.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/156/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jan Franěk; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Veronika Červená; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.; Ing. Marek Štumper
Anotace:
Projekt si klade za cíl vytvořit základní model umožňující pokročilé vyhodnocení a analýzu provozní bezpečnosti v čase. Provozní bezpečnost je v oblasti civilního letectví prvkem, který podléhá v současnosti snahám o jeho efektivní kvantifikaci. Vyjádření provozní bezpečnosti v čase představuje signál, který je možné s užitím současných matematických modelů podrobit podobné analýze, jaké se podrobují signály ze senzorických dat (rychloměrů, navigačních systémů apod.). Tento model se však zaměří na tzv. "soft" data (data o událostech, z provozu apod.), které jsou novodobým fenoménem a které tvoří oblast provozní bezpečnost z výrazné části. V letectví jsou to právě poskytovatelé letových navigačních služeb, kteří disponují největším objemem použitelných dat, a kteří také mají nejrozvinutější systém řízení provozní bezpečnosti (SMS). Aplikace takovéhoto modelu se proto u nich se jeví jako nejlépe proveditelná. Model poskytne oddělení řízení provozní bezpečnosti zcela nový typ analýzy fungování organizace v oblasti provozní bezpečnosti, který by měl zjednodušit proces rozhodování a stanovování priorit činností. Vytvořený model bude založen na identifikaci nejvhodnějšího matematického aparátu, který zpětně poslouží na identifikaci možností vyhodnocení úrovně provozní bezpečnosti v čase.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/188/OHK2/2T/16