V rámci projektu VEXA byl vytvořen unikátní systém pro automatizaci řady úkonů strojvedoucího s využitím návrhu pokročilého agentního systému. Účelem je vyhodnocování různých paralelně přicházejících podnětů s odpovídající prioritou a následné rozhodnutí o dalším chování vlaku. Během tří let realizace projektu konsorcium ČVUT v Praze a AŽD Praha formulovalo případy užití, funkční a systémové požadavky na vyvíjený systém a na tomto základě navrhlo komplexní koncept jeho logické architektury. Výjimečným výsledkem bylo vyvinutí prvního ověřovacího funkčního vzorku systému, který byl provozně otestován na trati Libčeves–Třebívlice. Byla prokázaná provozuschopnost vybraných funkcí tohoto podsystému autonomního vlaku v návaznosti na systémy detekce překážek a automatického vedení vlaku AoE (ATO over ETCS). Nad rámec projektu, s cílem zajištění odlišení drážních a přirozeně se vyskytujících objektů od potenciálních překážek, vznikl i koncept a funkční vzorek podsystému digitální mapy testovací trati.
Logická struktura rozhodovacího systému, který je hlavním výsledkem projektu VEXA, byla zapsaná do rejstříku Úřadu pro ochranu průmyslového vlastnictví formou užitného vzoru číslo 36609. Systém je inovativním a originálním řešením v měřítku České republiky a Evropy. Vznikl na základě úzké spolupráce akademické obce a průmyslu a bude nadále rozvíjen společností AŽD Praha ve spolupráci s akademickou sférou s cílem nasazení do provozu na vyvíjeném experimentálním vozidle společnosti AŽD Praha s. r. o.