Podílíme se na řešení projektu AMCEMA neboli Automatizované řídicí centrum provozu minibusů autonomní MoD, který cílí na budoucí efektivní omezení individuální automobilové dopravy, jejíž potřeba často vzniká tam, kde je pro dopravní podniky vytváření linek veřejné hromadné dopravy neefektivní – na málo vytížených trasách. To lze realizovat nasazením automatizovaných minibusů formou Mobility on Demand (MoD – doprava na vyžádání). Vzniká tak potřeba především jejich efektivního řízení a dohledu. Projekt cílí na vytvoření semi-automatizovaného řídicího centra zajišťujícího efektivní a bezpečný provoz AM. Bude připravena dynamická tvorba tras linek AM využívající predikce počtu cestujících na zvolené trase. Předmětem výzkumu je i technologie pro identifikaci incidentů ve vozidle a metody pro realizaci vzdáleného řízení, které jsou specificky nutné pro bezpečný a spolehlivý provoz AM jak z pohledu cestujících, tak z pohledu provozu v systému s ostatními účastníky silničního provozu.
PLIADES je akronym evropského projektu AI-Enabled Data Lifecycles Optimization and Data Spaces Integration for Increased Efficiency and Interoperability. V rámci tohoto projektu jsou vyvíjeny udržitelné metody vytváření dat prostřednictvím komprese dat, filtrování a normalizace, umožňující efektivní a ekologičtější ukládání dat, což je důležité vzhledem o očekávané budoucnosti orientované na data. Data přitom budou budou chráněna prostřednictvím standardů a decentralizovaných protokolů na ochranu organizací a občanů produkujících data. Více o projektu lze nalézt na stránkách white-research.eu
Digitální dvojče vytvořené pro Evropskou třídu v Praze v rámci projektu TAČR CK02000118 simuluje reálné dopravní podmínky této klíčové pražské dopravní tepny. Základem dvojčete je mikrosimulační model, zpracovávající on-line data z různých zdrojů, jako jsou dopravní detektory a geolokační údaje z vozidel městské hromadné dopravy. Cílem digitálního dvojčete je přesně replikovat aktuální dopravní situaci, což umožňuje rychlou reakci na mimořádné události, jako jsou dopravní nehody nebo opravy infrastruktury. Tímto způsobem může digitální dvojče sloužit také jako nástroj pro optimalizaci dopravního řízení, což vede k plynulejšímu a bezpečnějšímu provozu na Evropské třídě. Zároveň dopravní digitální dvojče slouží jako platforma pro testování různých scénářů a dopravních opatření v rámci územního plánování.
Digitální dvojče Evropské třídy se skládá z několika klíčových komponent. Fyzická část zahrnuje reálnou dopravní infrastrukturu Evropské třídy, včetně světelných signalizací a detektorů, které poskytují data o pohybu vozidel. Virtuální model pak integruje tyto informace do mikrosimulačního prostředí Eclipse SUMO, kde se simulují různé dopravní scénáře, včetně odhadů dopravních toků, doby jízdy a emisí. Tento model je průběžně kalibrován na základě reálných dat, aby co nejpřesněji odpovídal aktuálním podmínkám. Lidský faktor hraje roli v interpretaci výsledků simulace, které jsou využívány pro rozhodování v reálném čase a pro strategické plánování, například při plánování uzavírek nebo optimalizaci veřejné dopravy. Tyto komponenty společně umožňují vytvoření komplexního digitálního modelu, který je schopen reagovat na dynamické změny v dopravním systému Evropské třídy a přispívá k lepšímu řízení dopravní situace v této oblasti.
V rámci projektu VEXA byl vytvořen unikátní systém pro automatizaci řady úkonů strojvedoucího s využitím návrhu pokročilého agentního systému. Účelem je vyhodnocování různých paralelně přicházejících podnětů s odpovídající prioritou a následné rozhodnutí o dalším chování vlaku. Během tří let realizace projektu konsorcium ČVUT v Praze a AŽD Praha formulovalo případy užití, funkční a systémové požadavky na vyvíjený systém a na tomto základě navrhlo komplexní koncept jeho logické architektury. Výjimečným výsledkem bylo vyvinutí prvního ověřovacího funkčního vzorku systému, který byl provozně otestován na trati Libčeves–Třebívlice. Byla prokázaná provozuschopnost vybraných funkcí tohoto podsystému autonomního vlaku v návaznosti na systémy detekce překážek a automatického vedení vlaku AoE (ATO over ETCS). Nad rámec projektu, s cílem zajištění odlišení drážních a přirozeně se vyskytujících objektů od potenciálních překážek, vznikl i koncept a funkční vzorek podsystému digitální mapy testovací trati.
Logická struktura rozhodovacího systému, který je hlavním výsledkem projektu VEXA, byla zapsaná do rejstříku Úřadu pro ochranu průmyslového vlastnictví formou užitného vzoru číslo 36609. Systém je inovativním a originálním řešením v měřítku České republiky a Evropy. Vznikl na základě úzké spolupráce akademické obce a průmyslu a bude nadále rozvíjen společností AŽD Praha ve spolupráci s akademickou sférou s cílem nasazení do provozu na vyvíjeném experimentálním vozidle společnosti AŽD Praha s. r. o.