Cílem projektu DIDYMOS bylo pilotně otestovat a definovat možnosti využití HD map pro potřeby autonomní mobility.
Za tímto účelem byl vytvořen digitální model zvolené pilotní lokality s tramvajovou tratí v Plzni. V rámci testování byla instalována pokročilá senzorika a komunikační jednotky, které umožňují v reálném čase detekovat objekty či překážky na vozovce i jejím okolí a informovat ostatní účastníky provozu o potenciálně nebezpečných situacích. Data byla zároveň přenášena na server, kde byla implementována do vytvořených HD map testovacího úseku a část také do stávajícího 3D modelu města Plzně. Vznikl tak dynamický digitální model (tzv. digitální dvojče) pilotního úseku. Na základě provedených testů chování autonomní tramvaje mj. vznikla metodika, která jasně definuje požadavky na dynamické HD mapy pro potřeby autonomního mobility.
Výsledky projektu mají velký potenciál dalšího uplatňování jak na straně správce infrastruktury, jakožto pořizovatele modelů měst, tak výrobců vozidel, kteří mohou dynamický model města využívat pro potřeby řízení vozidel, řízení dopravy apod. Celý projekt zároveň definuje potřebné funkční a technické požadavky pro tvorbu HD map pro nastupující automatizovanou a autonomní mobilitu. Tyto návrhy postupně budou reflektovat správci infrastruktury, ale i výrobci vozidel s důrazem na tramvajový provoz ve městě.
A co si o projektu myslí ministr dopravy Martin Kupka? Na to se můžete podívat na videu:
Cílem projektu bylo vytvoření postupů a pravidel pro hodnocení v oblasti kvality dopravních dat.
Řešení vyšlo ze znalosti obecných metodik a pravidel „data governance“ pro hodnocení datové kvality uplatňovaných v různých odborných odvětvích jako je například bankovnictví. Následně byly zkoumány způsoby jak tyto postupy aplikovat na specifická data o stavu dopravě. Schopnost kontinuálně sledovat aktuální kvalitu dopravních dat by významně pomohlo pro zkvalitnění práce nejen při rozhodování pracovníků dopravních informačních center. Pro samotný výzkum byly využity datové sady obsahující informace pocházející z primární silniční sítě České republiky, a to v rozsahu let 2021 a 2022. Formálně tyto datové sady představují ucelené kompilace v původním formátu pořízené vlastníkem, Ředitelstvím silnic a dálnic, prostřednictvím různorodých technologií a systémů. Mezi převažující zdroje dat patří automatické sčítače dopravy (ASD) a plovoucí data o automobilech (FCD). Dále ale byly analyzovány i data z dálničních odpočívek či meteostanic. Výstupem projektu je zejména propracovaná metodika popisu a automatizované analýzy a kontroly specifických dopravních dat, která umožňuje díky ucelené struktuře pravidel pro hodnocení kvality těchto dat. Významným výsledkem je i vytvořený a ověřený statistický model (GAM), který na základě znalosti specifik datových sad umožňuje automaticky detekovat anomálie obsažené v datech. To umožňuje následnou cílenou analýzu, zda se jedná o chybu v datovém zdroji, či reálný stav dopravního systému. Díky těmto metodickým postupům a pravidlům pro práci s daty a tvorbu pravidel kvality je možné analyzovat, kontrolovat a hodnotit kvalitu rozsáhlých kontinuálních datových sad ať již komplexně, pro datové zdroje, technologie či specifické úseky silničních komunikací, a to s využitím dostupných nástrojů data governance.
Další národní i mezinárodní projekty a granty: