Projekty katedry

Program:
TAČR (národní projekt)
Trvání projektu:
2022 - 2024
Zkratka projektu:
DIDYMOS
Cíl projektu:

Cílem projektu DIDYMOS bylo pilotně otestovat a definovat možnosti využití HD map pro potřeby autonomní mobility.

Za tímto účelem byl vytvořen digitální model zvolené pilotní lokality s tramvajovou tratí v Plzni. V rámci testování byla instalována pokročilá senzorika a komunikační jednotky, které umožňují v reálném čase detekovat objekty či překážky na vozovce i jejím okolí a informovat ostatní účastníky provozu o potenciálně nebezpečných situacích. Data byla zároveň přenášena na server, kde byla implementována do vytvořených HD map testovacího úseku a část také do stávajícího 3D modelu města Plzně. Vznikl tak dynamický digitální model (tzv. digitální dvojče) pilotního úseku. Na základě provedených testů chování autonomní tramvaje mj. vznikla metodika, která jasně definuje požadavky na dynamické HD mapy pro potřeby autonomního mobility.

Výsledky projektu mají velký potenciál dalšího uplatňování jak na straně správce infrastruktury, jakožto pořizovatele modelů měst, tak výrobců vozidel, kteří mohou dynamický model města využívat pro potřeby řízení vozidel, řízení dopravy apod. Celý projekt zároveň definuje potřebné funkční a technické požadavky pro tvorbu HD map pro nastupující automatizovanou a autonomní mobilitu. Tyto návrhy postupně budou reflektovat správci infrastruktury, ale i výrobci vozidel s důrazem na tramvajový provoz ve městě.

A co si o projektu myslí ministr dopravy Martin Kupka? Na to se můžete podívat na videu:

Ukázka testů:
Další informace:
https://starfos.tacr.cz/cs/projekty/CK03000179

Program:
TAČR (národní projekt)
Trvání projektu:
2020 - 2022
Zkratka projektu:
ALTNAVI
Cíl projektu:

Cílem projektu ALTNAVI bylo využití alternativní lokalizační infrastruktury v tunelech za účelem stanovení přesné pozice pro navigační systémy, ale i další pokročilé systémy, které vyžadují zprostředkování polohových informací, které jsou v prostředí tunelů značně omezeny.

V rámci projektu byly provedeny funkční testy v městských i dálničních tunelech a byla ověřena jak samotná lokalizační funkce, tak i integrace do kooperativních systémů, včetně vzájemné komunikace mezi vozidly.

Výsledky projektu byly reflektovány při tvorbě certifikované metodiky Ministerstvem dopravy ČR a zásadně podpořily rozvoj lokalizační komponenty v tunelech po celé České republice, včetně využití do navigačních aplikací, a tedy i s reálným dopadem na běžné koncové uživatele s využitím do technických podmínek vydaných MD ČR.

Vzhledem k úspěchu projektu bylo dále na činnosti navázáno v současně běžícím projektu SAFELOCT, který rozšiřuje dosažené výsledky a je řešena i integrace do řídicího systému tunelu.

Výsledky:
Tichý T., Brož J., Bělinová Z., Štencek A., Prokeše R., Šmerda T.: Lokalizační infrastruktura pro tunely a na pozemních komunikacích. Certifikovaná metodika MD ČR, Praha 2023, odkaz na metodiku
Další informace:
https://starfos.tacr.cz/cs/projekty/CK01000163

Program:
TAČR (národní projekt)
Trvání projektu:
2023 - 2024
Zkratka projektu:
ReliabiliTIC
Cíl projektu:

Cílem projektu bylo vytvoření postupů a pravidel pro hodnocení v oblasti kvality dopravních dat.

Řešení vyšlo ze znalosti obecných metodik a pravidel „data governance“ pro hodnocení datové kvality uplatňovaných v různých odborných odvětvích jako je například bankovnictví. Následně byly zkoumány způsoby jak tyto postupy aplikovat na specifická data o stavu dopravě. Schopnost kontinuálně sledovat aktuální kvalitu dopravních dat by významně pomohlo pro zkvalitnění práce nejen při rozhodování pracovníků dopravních informačních center. Pro samotný výzkum byly využity datové sady obsahující informace pocházející z primární silniční sítě České republiky, a to v rozsahu let 2021 a 2022. Formálně tyto datové sady představují ucelené kompilace v původním formátu pořízené vlastníkem, Ředitelstvím silnic a dálnic, prostřednictvím různorodých technologií a systémů. Mezi převažující zdroje dat patří automatické sčítače dopravy (ASD) a plovoucí data o automobilech (FCD). Dále ale byly analyzovány i data z dálničních odpočívek či meteostanic. Výstupem projektu je zejména propracovaná metodika popisu a automatizované analýzy a kontroly specifických dopravních dat, která umožňuje díky ucelené struktuře pravidel pro hodnocení kvality těchto dat. Významným výsledkem je i vytvořený a ověřený statistický model (GAM), který na základě znalosti specifik datových sad umožňuje automaticky detekovat anomálie obsažené v datech. To umožňuje následnou cílenou analýzu, zda se jedná o chybu v datovém zdroji, či reálný stav dopravního systému. Díky těmto metodickým postupům a pravidlům pro práci s daty a tvorbu pravidel kvality je možné analyzovat, kontrolovat a hodnotit kvalitu rozsáhlých kontinuálních datových sad ať již komplexně, pro datové zdroje, technologie či specifické úseky silničních komunikací, a to s využitím dostupných nástrojů data governance.

Další informace:
https://starfos.tacr.cz/cs/projekty/CK04000189

Další národní i mezinárodní projekty a granty:

  • Výzkum informačního modelování ve veřejném prostoru se zaměřením na infrastrukturu
  • Výzkum provozních aspektů inteligentního konce vlaku
  • Prediktivní diagnostika technologických zařízení ITS s využitím přístupů AI
  • Systém řízení dopravy nové generace
  • Zajištění využitelnosti dat z BIM modelů pro rozvoj Národní infrastruktury pro prostorové informace
  • Systém pro řízení kybernetických rizik v průmyslových sítích
  • Moderní metody zajištění kybernetické bezpečnosti v tunelových systémech jako součásti kritické dopravní infrastruktury
  • Kybernetická bezpečnost pro kooperativnı́, propojenou a autonomnı́ mobilitu využı́vajı́cı́ V2X
  • Elektronické omezení rychlosti vozidel při mimořádných a krizových situacích bezpečnostními sbory
  • Vícedimenzionální detekce a automatizovaná reakce s využitím umělé inteligence
  • NAPCORE (National Access Point Coordination Organisation for Europe)
  • ELABORATOR The European Living Lab on Designing Sustainable Urban Mobility Towards Climate Neutral Cities