Publications

The information comes from the university database V3S.

Authors:
Ing. Libor Ládyš; Ládyš, M.; Simon, O.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2024, 22. konference „Železniční dopravní cesta 2024“ - Sborník přednášek, Správa železnic, státní organizace), p. 80-89), ISBN 978-80-907189-5-1
Annotation:
Příspěvek představuje dosavadní vybrané poznatky projektu Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku, který je řešen společností EKOLA group, spol. s r.o., a ČVUT v Praze Fakultou dopravní. V rámci projektu je navržena nová metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku spolu se souvisejícím přístrojovým vybavením. Systém pracuje na principu kombinace optických a akustických snímačů v blízkém poli kontaktu kolejnice s kolem žel. vozidla, což umožňuje izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů tvořících hluk při jízdě vozu. Díky tomu je možné analyzovat a hodnotit akustickou emisi pouze samotného žel. svršku a je možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu žel. svršku v projížděném úseku, včetně trendů vývoje hlučnosti.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Hájek, K.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2024
Annotation:
Cílem studie je zpracování nezávislého odborného posouzení zdvoukolejnění traťového úseku Opatovice n. L.-Pohřebačka. – Hradec Králové hl. n. Odborné posouzení klade důraz na průchod tras navrhovaných těmito projekty zastavěným územím při ulici Opatovická v Hradci Králové ohraničeným stávajícími přejezdy v ulici Prokopa Holého a Bezručova zejména v souvislosti se zdejší dvouřadou alejí jírovců maďalů.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Libor Ládyš; Bartošová, L.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.; Červenka, O.
Published:
2024
Annotation:
Závěrečná zpráva za rok 2024 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2024. Skládá se především z popisu plnění cílů a dosažených výsledků projektu za rok 2024.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2024, Vědeckotechnický sborník Správy železnic, 6 (10), p. 3-11), ISSN 2694-9172
Annotation:
Předmětem článku je nastínění myšlenkového postupu a definice základních předpokladů pro vytvoření funkčního modelovacího nástroje, který umožní správné dimenzování parametrů úprav železniční infrastruktury. Záměrem je tedy nalezení takové skladby parametrů, která bude odpovídat významu spojnice dvou předmětných bodů, a požadavkům, které jsou na infrastrukturu kladeny.

Authors:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2024
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Štětí je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, v platném znění. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jakými jsou demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy, výhledu ekonomického a tarifního, jakožto na významnou složku udržitelné městské mobility. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
Ing. František Vestfal; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2024, Verejná osobná doprava 2024 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 81-86), ISBN 978-80-89565-72-6
Annotation:
Článek se zabývá analýzou současného stavu řešené trati se zaměřením na dopravní nabídku a taktéž alternativní spojení. Další částí analytické části je rešerše zahraničních systémů LRT (Light Rail Transit), kde jsou analyzovány základní principy a technické parametry. Návrhová část obsahuje aplikaci LRT na řešenou trať s využitím potenciálu trati v současném stavu ve variantách. Stanovuje cíle nového systému a technické a provozní parametry. Varianty mimo jiné prověřují technickou proveditelnost aplikace systému LRT, zejména trasování nově navržených úseků ve městech. V neposlední řadě jsou varianty návrhu podrobeny rozhodovacímu multikriteriálnímu hodnocení.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Jiří Čížek; Ing. Jiří Krejčí; Bc. Martin Ráž
Published:
2024
Annotation:
Technický a právní výklad implementace zabezpečovacího systému ETCS (Studie optimalizace železniční dopravy ve společnosti ČEPRO, III. etapa)

Authors:
Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Svoboda, R.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2023
Annotation:
Nastavení parametrů stavební úpravy železniční trati je velmi složitý a komplexní proces, neboť v jeho průběhu je zpravidla nutné utřídit a prioritizovat velké množství variant a podvariant. Tyto jsou následně ohodnoceny na základě přepravní prognózy a hodnocení ekonomické efektivity a v závěru celého procesu je vybrána vítězná varianta. Celý proces je velkou měrou ovlivněn budoucím využitím stavebně upravené infrastruktury cestujícími, které je predikováno zmíněnou přepravní prognózou. Tato práce si klade za cíl revizi stávajícího přístupu k nastavování parametrů železničních infrastrukturních staveb s důrazem na vztah mezi úpravou a budoucím využitím tratě cestujícími.

Authors:
Ing. Jiří Krejčí; Pohl, J.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2023
Annotation:
Předmětem této diplomové práce je prověření možnosti provozu jednotek BEMU na linkách osobní regionální železniční dopravy v České republice. Pro možnost stanovení spotřeby energie z trakčního akumulátoru byl vytvořen model, který byl na závěr porovnán s již existující profesionální aplikací. V práci jsou uvedeny i příklady modelových situacích.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Červenka, O.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.
Published:
2023
Annotation:
Průběžná zpráva za rok 2023 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2023. Skládá se především z popisu plnění cílů a aktivit projektu za rok 2023.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2023, New Technology and Logistics on the Railway, Prague, ACTA Polytechnica CTU), p. 51-56), ISBN 978-80-01-07257-8, ISSN 2336-5382
Annotation:
Railway freight transport represents an advantageous way for regular transport of bulk substrates. As a result of changes within the industry and energy sectors as well as in the field of consumer behaviour, such business cases decline significantly. Nevertheless, transport such of the characteristic have being (and will be) still realized however, in addition, quantities of transported goods will be known in advance – as a part of major construction or environmental remediation projects. In the period of 2020–2021, the Department of Transporting Systems in the CTU in Prague, Faculty of Transportation Sciences prepared the study “Vlára, Vlachovice Hydraulic Structure, Logistic Study of Material Transport for the Dam Construction” for the state enterprise Povodí Moravy (the Morava River Basin). Among other things, the study dealt with transport of more than 2.5 million tonnes from two quarries to the construction site of the Vlachovice dam by goods trains (the Vlachovice dam will be built in Moravia – the eastern part of the Czech Republic). It was necessary to determine an optimal route of the goods trains, their parameters and general operating concept so that the transport costs would be minimised and, concurrently, the transport performance would be as high as possible. This paper sets itself a goal to present a general procedure and principles for proposal of freight trains for a business case characterized by long-term and regular transport of large quantities of goods. For the stated case study, transport technology in the railway station Bohuslavice nad Vláří is discussed in detail.
DOI:

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Jiří Čížek; Ing. Jiří Krejčí
Published:
2023
Annotation:
Studie optimalizace železniční dopravy ve společnosti ČEPRO, I. etapa

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Jiří Čížek; Ing. Jiří Krejčí
Published:
2023
Annotation:
Studie optimalizace železniční dopravy ve společnosti ČEPRO, II. etapa

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Published:
2023, Verejná osobná doprava 2023 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 38-48), ISBN 978-80-89565-64-1
Annotation:
Příspěvek se nejprve v obecné rovině zabývá potenciálem regionálních tratí a předkládá možnosti, jak dosáhnout atraktivní provozní koncepce. Následně je představena aplikace na konkrétní traťový úsek Pečky – Kouřim s uvedením nezbytných úprav infrastruktury, změny hnacích vozidel i požadavků na hlavní železniční trať Praha – Pečky – Kolín, které vyústí ke zkrácení cestovních dob a tvorbu nové koncepce regionální železniční dopravy v oblasti.

Authors:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2023
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Votice je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy, výhledu ekonomického a tarifního, jakožto na významnou složku udržitelné městské mobility. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2023, Young Transportation Engineers Conference 2022, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 15-19), ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Annotation:
The railway is perceived as a modern, safe and environmentally sustainable way oftransporting people and goods. In the past, appropriate innovations in the field of infrastructure andvehicles, combined with an attractive operational concept, have gradually become the backbone ofpublic transport in the country. Even in this system, similar to other transport systems, there areaccidents (events of emergency) or potentially risky situations. The paper places the issue of railwaysafety in the legislative context and uncovers the points of view from which the safety of railway trafficcan be viewed.
DOI:

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Tomaschko, O.
Published:
2022, Železnice 2021/22 - Sborník příspěvků, Praha, SUDOP Praha a.s.), p. 91-96)
Annotation:
Příspěvek věnuje pozornost konstrukci železničního svršku v kolejích vysokorychlostních tratí. Uvádí výhody a nevýhody klasické konstrukce s kolejovým ložem a pevné jízdní dráhy a zmiňuje i další faktory ovlivňující rozhodování o výběru typu konstrukce železniční koleje, zejména náklady celoživotního cyklu (LCC), tedy i náklady na údržbu.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Tomaschko, O.
Published:
2022, Nová železniční technika, 30 (1), p. 25-29), ISSN 1210-3942
Annotation:
Příspěvek věnuje pozornost pevné jízdní dráze v kolejích vysokorychlostních tratí, uvádí její výhody a nevýhody a zmiňuje i další faktory ovlivňující rozhodování o výběru typu konstrukce železniční koleje.

Authors:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Bulíček, J.; Březina, E.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2022
Annotation:
Veřejná osobní doprava je komplexní propojený systém veřejných služeb v přepravě cestujících. Páteří systému jsou zpravidla systémy osobní kolejové dopravy, které se vyznačují vysokou kapacitou pro přepravu cestujících a separovanou dopravní cestou od ostatních módů dopravy. To je výborně předurčuje tvořit kostru celého systému. Zároveň v jejich případě je však nejsložitější řešení kapacity dopravní cesty a jejího přidělování. Nejsou tak ojedinělé případy, ve kterých dochází ke střetu požadavků na přidělování kapacity železniční dopravní cesty a k jejímu vyčerpání. Tato disertační práce si klade za cíl řešit právě tyto případy, přičemž řeší komplexně otázku, které segmenty osobní přepravy na dopravní cestu umístit v případě vzniku jejího přetížení.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Libor Ládyš; Červenka, O.; Simon, O.; Ládyš, M.; Matoušek, A.
Published:
2022
Annotation:
Průběžná zpráva za rok 2022 popisuje výsledky práce na projektu Technologické agentury České republiky č. CK03000099 Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku za rok 2022. Skládá se především z popisu plnění cílů a aktivit projektu za rok 2022, analýzy konvenčních metod diagnostiky železničního svršku, analýzy dostupných zdrojů a informací o stavu železničního svršku v ČR a praktické zkoušky opto-akustického měřicího systému.

Authors:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2022, Sborník příspěvků konference Želva 2022, Praha, Fakulta stavební), p. 25-30), ISBN 978-80-01-07046-8
Annotation:
Železnice je vnímána jako moderní, bezpečný a ekologicky udržitelný způsob přepravy osob i zboží. V minulosti se vhodnými inovacemi v oblasti infrastruktury a vozidel (vč. zabezpečovacích a řídicích systémů) v kombinaci s atraktivní provozní koncepcí postupně stala páteří veřejné dopravy i v ČR. I v tomto systému, podobně jako v ostatních dopravních systémech, existují mimořádné události nebo potenciálně rizikové situace. Příspěvek zasazuje problematiku železniční bezpečnosti do legislativního kontextu a odkrývá úhly pohledu, kterými lze na bezpečnost železničního provozu nahlížet. Vychází při tom ze Studie bezpečnostní problematiky v železničním sektoru z roku 2022, zpracovanou pro Správu železnic, státní organizaci.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2022
Annotation:
Dokument „Studie potenciálu trati 012 Pečky – Kouřim“ se zabývá komplexním zhodnocením stávající dopravní koncepce na regionální trati mezi městy Pečky a Kouřim včetně návrhů přispívajících ke zvýšení atraktivity tohoto železničního spojení. Na základě stanoviska objednatele byla studie zpracována pro krátkodobý výhled, tj. s realizovatelností do roku 2030–2035. Předpokládané úpravy infrastruktury po tomto obdobím nejsou zohledněny.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2022
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Vlašim je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Published:
2021, Nová železniční technika, 29 (2), p. 28-32), ISSN 1210-3942
Annotation:
Článek shrnuje dosavadní poznání v oblasti možností využití alternativních pohonů v osobní železniční dopravě. Toto téma je na počátku dvacátých let nanejvýš aktuální, pakliže se má železnice přibližně v polovině století stát plně bezemisním dopravním módem. Příspěvek kromě vlastního shrnutí popisuje okrajové podmínky jednotlivých alternativ, neopomíná jejich srovnání s možností „konvenční“ elektrizace a předkládá i některá klíčová doporučení do budoucna.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.
Published:
2021, Nová železniční technika, 29 (3), p. 16-20), ISSN 1210-3942
Annotation:
Článek shrnuje dosavadní poznání v oblasti možností využití alternativních pohonů v osobní železniční dopravě. Toto téma je na počátku dvacátých let nanejvýš aktuální, pakliže se má železnice přibližně v polovině století stát plně bezemisním dopravním módem. Příspěvek kromě vlastního shrnutí popisuje okrajové podmínky jednotlivých alternativ, neopomíná jejich srovnání s možností „konvenční“ elektrizace a předkládá i některá klíčová doporučení do budoucna.

Authors:
Plášek, O.; Wágner, J.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Michálek, T.; Lidmila, M.
Published:
2021, Nová železniční technika, 29 (2), p. 6-12), ISSN 1210-3942
Annotation:
Nedostatek kvalifikovaných odborníků na všech stupních je nepřehlédnutelným problémem železnice a s přibližujícím se termínem zahájení výstavby prvních úseků vysokorychlostních tratí na území České republiky se bude stávat čím dál palčivějším s mnoha negativními důsledky pro samotné budování systému vysokorychlostní železnice v ČR. Informace obsažené v článku kvalifikovaně a výstižně popisují stav v této oblastí, cílí na největší problémy a ukazují možné cesty zlepšení tohoto stavu i s přihlédnutím k zahraničním zkušenostem z této oblasti.

Authors:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2021, Verejná osobná doprava 2021 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 128-135), ISBN 978-80-89565-49-8
Annotation:
Od loňského roku je účinná novelizace zákona o veřejných službách v přepravě cestujících, která mj. přinesla změny v oblasti dopravního plánování. Plány dopravní obslužnosti území jsou povinny pořizovat kromě státu (zastoupeného Ministerstvem dopravy) a krajů nově také obce, které zajišťují dopravní obslužnost. Změna se tedy týká všech obcí (zpravidla měst), které svým občanům zajišťují službu městské hromadné dopravy. Článek shrnuje náležitosti, jež musí plány dopravní obslužnosti obcí splňovat, a přístupy vybraných měst s vlastní sítí MHD k jejich nové povinnosti.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Tomaschko, O.
Published:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 53-57), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Annotation:
The construction of the track is solved as a conventional (with track ballast) or as aballastless track (without track ballast). When deciding on the choice of the most suitable track designfor high-speed rail, it is necessary to emphasize that with increasing line speed, the requirements forthe quality of the track geometry increase, including the size of the deviations of individual geometricparameters of the track from the projected values. When assessing the choice of track structure –especially for high-speed rails – it is therefore necessary and correct to assess the total costs (investmentand operational) for a sufficiently long time. DB Netz AG’s present experience with a ballastless tracksince its first implementation in 1972 in Rheda station, for almost 50 years, shows that the requiredlifetime of 60 years has its real justification. In addition, current research and development in the fieldof ballastless track is moving towards extending the life of ballastless track well beyond this limit. Thepaper is focused on the comparison a ballasted and ballastless track construction. It deals in moredetail with evaluation of the advantages and disadvantages of a ballastless track construction. Themain objective is to assess the use of ballastless track structure for the construction of high-speed lines.
DOI:

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2021
Annotation:
Studie navazuje na předchozí dokumenty, a to Provozní soubory regionální železniční dopravy v Moravskoslezském kraji (březen 2018) a Standardy vozidel, služeb ve vlacích a navazujících služeb pro nabídková řízení na regionální železniční dopravu Moravskoslezského kraje (duben 2019), z nichž jednak vychází, jednak je doplňuje o nové poznatky a při zohlednění stávajícího stupně poznání pomyslně uzavírá.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Hájek, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Published:
2021, Člověk, stavba a územní plánování 14, Praha, Fakulta stavební), p. 188-210), ISBN 978-80-01-06893-9, ISSN 2336-7687
Annotation:
Výpravní budovy jsou pozemní stavby v areálu železničních stanic určené pro poskytování přepravních a navazujících služeb cestujícím a přepravcům a dosud obvykle také spojené s prostory pro řízení železničního provozu a další činnosti provozovatele železniční dráhy. Většina výpravních budov na žel. tratích v ČR byla vystavěna při vzniku příslušných žel. tratí, tedy obvykle v 2. polovině 19. století, přičemž jejich dispozice a velikost odpovídala jednak tehdejšímu vysokému podílu lidské práce na řízení a organizování žel. provozu, a jednak velkým nárokům cestujících na služby a úkony bezprostředně související s jejich přepravou po železnici, navíc ještě umocněným třemi vozovými třídami. Především na přelomu 20. a 21. století dochází v Evropě ke změně role železniční dopravy. Jednak dochází k masivnímu nasazení moderních zabezpečovacích systémů a dálkového řízení žel. provozu, a jednak se mění druhy a způsoby pořízení jízdních dokladů, pravidelnost dojíždění a dochází k těsnějšímu provázání s dalšími druhy dopravy. Tomu odpovídají i zcela jiné nároky na vybavení, uspořádání a velikost výpravních budov, které pramení rovněž z majetkových a organizačních změn v žel. dopravě jako celku. Jaký je tedy vývoj v oblasti úkolů, které mají výpravní budovy plnit od doby vzniku prvních železničních tratí až do současnosti a ve výhledu do budoucnosti, a jak tomu odpovídaly/odpovídají požadavky na jejich dispozici, rozsah a architektonické ztvárnění, to bude obsahem první velké kapitoly příspěvku. Jak se s touto oblastí snaží vypořádat Česká republika a jak to řeší v sousedních státech, především v Německu, bude možné zjistit z druhé části příspěvku. Jedním z hlavních metodických nástrojů pro plánování využití a úprav výpravních budov je Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.

Authors:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 41-44), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Annotation:
The aim of the paper is to set priority of The Fast Connection sections ("Rychlá spojení"in Czech, abbreviation "RS") building mentioned above by using the STEM method. The method isused to select projects with the maximum benefit if the budget is limited. There has not been set alimit for individual RS sections as a limitation of financial costs. The decisive factor is the order inwhich individual RS sections should be built on the basis of evaluation criteria.
DOI:

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2021
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Benešov je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2021
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Kutná Hora je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2021
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Polička je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Tomáš Padělek, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Pazdera, L.; Budirský, S.; Scholz, R.; Martinásek, A.; Týfa, V.
Published:
2021
Annotation:
Cílem studie je prověřit možnosti přepravy materiálu pro připravovanou výstavbu hráze Vodního díla Vlachovice na vodním toku Vlára.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Published:
2020, Verejná osobná doprava 2020 - Zborník prednášok, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 37-42), ISBN 978-80-89565-43-6
Annotation:
Moderní doprava z hlediska pohonů dopravních prostředků směřuje ke snížení spotřeby energie, produkce oxidu uhličitého a emisí škodlivých látek vypouštěných z vozidel během jejich stání nebo jízdy, přičemž snížení spotřeby energie vede dále ke snížení provozních nákladů a globálních exhalací z neobnovitelných zdrojů energie. Naděje se nyní v tomto smyslu upínají zejména k elektrické trakci. I když má železnice tento druh pohonu technicky již dlouho dobře zvládnutý, s nastalým pokrokem se dále rozšiřují možnosti, jak jezdit čistě elektricky i na tratích, které buď nejsou pod měděnou pavučinou, nebo jí ještě dlouho pokryty nebudou. Článek podává přehled o možnostech využití některých alternativních pohonů železničních vozidel především v osobní regionální železniční dopravě, přičemž se zaměřuje na perspektivní elektrickou trakci ve formě dvouzdrojových vozidel a vozidel s palivovým článkem. Doplněny jsou současné příklady a zkušenosti s uvedenými alternativami ke klasické závislé elektrické trakci.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.
Published:
2020, Sborník studentské vědecké konference Železniční výzkumné aktivity ŽELVA 2020, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 28-37), ISBN 978-80-01-06765-9
Annotation:
Článek podává přehled o možnostech využití některých alternativních pohonů železničních vozidel především v regionální železniční dopravě, přičemž se zaměřuje na perspektivní elektrickou trakci ve formě dvouzdrojových vozidel a vozidel s palivovým článkem. Shrnuje i další infrastrukturní podmínky a požadavky objednatelů regionální železniční dopravy pro provoz nejen takových vozidel.

Authors:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2020, Transport Problems 2020, Proceedings, Katowice, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), p. 630-637), ISBN 978-83-959742-0-5
Annotation:
The aim of the paper is to set priority of The Fast Connection sections building mentioned above by using the STEM method. This method is used to select projects with the maximum benefit if the budget is limited. There has not been set a limit for individual RS sections as a limitation of financial costs. The decisive factor is the order in which individual RS sections should be built on the basis of evaluation criteria.

Authors:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Hájek, K.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Published:
2020, Člověk, stavba a územní plánování 14. Sborník abstraktů., Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 32-33), ISBN 978-80-01-06782-6
Annotation:
Výpravní budovy jsou pozemní stavby v areálu železničních stanic určené pro poskytování přepravních a navazujících služeb (odbavení, informace, stravování apod.) cestujícím a přepravcům (zákazníkům dráhy v nákladní přepravě) a dosud obvykle také spojené s prostory pro řízení železničního provozu a další činnosti provozovatele železniční dráhy. Většina výpravních budov na žel. tratích v ČR byla vystavěna při vzniku příslušných žel. tratí, tedy obvykle v 2. polovině 19. století, přičemž jejich dispozice a velikost odpovídala jednak tehdejšímu vysokému podílu lidské práce na řízení a organizování žel. provozu, a jednak velkým nárokům cestujících na služby a úkony bezprostředně související s jejich přepravou po železnici, navíc ještě umocněným třemi vozovými třídami. Především na přelomu 20. a 21. století dochází v Evropě (v části západní dříve, v postsocialistické později) ke změně role železniční dopravy. Jednak dochází k masivnímu nasazení moderních zabezpečovacích systémů a dálkového řízení žel. provozu, a jednak se mění druhy a způsoby pořízení jízdních dokladů, pravidelnost dojíždění a dochází k těsnějšímu provázání s dalšími druhy dopravy. Tomu odpovídají i zcela jiné nároky na vybavení, uspořádání a velikost výpravních budov, které pramení rovněž z majetkových a organizačních změn v žel. dopravě jako celku. Jaký je tedy vývoj v oblasti úkolů, které mají výpravní budovy plnit od doby vzniku prvních železničních tratí až do současnosti a ve výhledu do budoucnosti, a jak tomu odpovídaly/odpovídají požadavky na jejich dispozici, rozsah a architektonické ztvárnění, to bude obsahem první velké kapitoly příspěvku. Jak se s touto oblastí snaží vypořádat Česká republika a jak to řeší v sousedních státech, především v Německu, bude možné zjistit z druhé části příspěvku. Jedním z hlavních metodických nástrojů pro plánování využití a úprav výpravních budov v ČR je Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.

Authors:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád
Published:
2020, Transport Means 2020 - Proceedings of 24th International Scientific Conference, Kaunas, Kaunas University of Technology), p. 628-633), ISSN 1822-296X
Annotation:
Each transport route has a limited capacity; but in the case of railway transport, this characteristic is noticeable. This can lead to a situation where there are more requirements to be placed on the transport route than the route can deal with. This paper describes this issue and offers a possible solution for passenger transport. There may be situations where public transport orderers or carriers have requirements that the infrastructure cannot fully satisfy. By using the modified STEM method, it is possible to determine which requirements to comply with in the way that the capacity of the transport route is utilized optimally with maximum benefits. The example is demonstrated in the real part of the railway infrastructure between Plzeň and Žatec in the Czech Republic.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2020
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Kolína je zpracován na základě zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem Plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2020
Annotation:
Plán dopravní obslužnosti města Ústí nad Orlicí je zpracován na základě Zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících. Cílem Plánu dopravní obslužnosti je formulace základních představ města o rozvoji veřejné osobní dopravy na jeho území. Plán dopravní obslužnosti zmiňuje důležité skutečnosti související s dopravní obslužností, jako je demografie, geografie, komunikační síť a problematika smluvních vztahů. Hlavní důraz je kladen na dopravní obslužnost zajišťovanou objednávkou města, a to z pohledu kvality dopravy, organizace dopravy včetně výhledu ekonomického a tarifního. Praktické naplňování plánu je podmíněno stabilním ekonomickým prostředím.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2019, Železnice 2019 Sborník příspěvků, Praha, SUDOP Praha a.s.), p. 89-97)
Annotation:
Parametry dopravní infrastruktury jsou jednou (nikoli však jedinou) podmínkou pro stanovení provozních souborů při objednávce regionální železniční dopravy. Infrastruktura svými kvalitativními i kvantitativními vlastnostmi podmiňuje rozsah železniční dopravy i její formu. V tuzemských reáliích existuje mnoho případů, kdy by objednatel dopravy rád upravil linkové vedení a přiblížil jej více požadavkům cestujících, ale právě infrastrukturní omezení, jakými jsou kapacita dráhy, traťová rychlost nebo trakce, takovou změnu neumožňuje.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Neubergová, K.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2019
Annotation:
Provést rešerši opatření evropských metropolí a dalších měst srovnatelných s hl. m. Prahou (min. 10 měst) při vyhlášené smogové situaci, zda při smogové situaci zavádějí "MHD zdarma", výhodnější jízdné či další jiná motivační opatření k využití veřejné dopravy. Součástí rešerše bude obecný popis zjištěných opatření u VHD zaváděná při smogových situacích, u každého případového města pak základní charakteristika města a dopravního systému a popis konkrétních opatření zaváděných ve smogové situaci a jejich parametrů.

Authors:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2019
Annotation:
Práce má za cíl zabývat se v současnosti nejednotným přístupen ke skutečnosti, jak a jakým způsobem je veřejná doprava zjišťována a jak tyto postupy případně optimalizovat s účelem zvýšení efektivity s důrazem na propojení jednotlivých druhů (nejen) veřejné dopravy.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2019, TRANSPORT MEANS 2019 - PROCEEDINGS OF THE 23rd INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE, Kaunas, Kaunas University of Technology), p. 93-98), ISSN 1822-296X
Annotation:
This paper is mainly focused on the passenger rail public transport systems, which are really important in transport service of the regions. It concentrates on the definitions of the nodal regions. It is possible to observe typical transport relationships in those regions and also fit the public transport offer on main railway axis to these relationships. The paper presents optimization tool for operation of linear railway network. This tool is based on linear mathematic programming. Output of this tool is optimal line routing, which considers typical transport demand and general operational costs of the system.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2019, Sborník studentské vědecké konference Železniční výzkumné aktivity ŽELVA 2019, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 68-77), ISBN 978-80-01-06622-5
Annotation:
Článek představuje optimalizační nástroj dopravní obsluhy liniové železniční sítě založený na modelu lineárního matematického programování, jehož výstupem je teoreticky optimální linkové vedení zohledňující typickou přepravní poptávku a obecné provozní náklady systému. Model je aplikován na optimalizaci provozu na trati Praha – Rudná u Prahy – Beroun.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2019
Annotation:
Smyslem této studie je navázat na studii „Provozní soubory regionální železniční dopravy v Moravskoslezském kraji“ zpracovanou na jaře 2018, která byla následně projednána a schválena Moravskoslezským krajem. Tento dokument je zde dále rozšířen, a to zejména o problematiku tzv. smart regionu, tj. o možnosti využití vozidel s alternativními pohony a jejich uplatnění na linkách regionální železniční dopravy Moravskoslezského kraje. Na základě zjištění jsou prověřeny provozní soubory co do počtu i rozsahu (zahrnuté tratě). Studie nastiňuje i základní parametry vozidel, jejichž konkrétní parametry bude možné určit až po stanovení základního linkového vedení regionální železniční dopravy v Moravskoslezském kraji po skončení stávajících smluvních vztahů. V závěru se studie, v souladu s požadavky zadavatele, zmiňuje o problematice služeb ve vlacích i služeb navazujících.

Authors:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.
Published:
2019, Transport Problems 2019, Proceedings, Katowice, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), p. 281-288), ISBN 978-83-945717-8-8
Annotation:
This article is mainly concerned about the assessment of priorities in the construction of new tram lines in the area of Czech capital Prague. The set of the projects is based on strategic materials of Prague, which were provided by The Prague Institute of Planning and Development (IPR). The main benefit of the article is the assessment of priorities in the construction without asking the experts and with variable budget. To do so the linear multicriterial programming method (STEM) is used.

Authors:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2018, 2018 Young Transportation Engineers Conference, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 200-207), ISBN 978-1-5386-3825-5
Annotation:
Železniční doprava tvoří jeden ze subsystémů dopravy, který zajišťuje dopravní obslužnost regionů v osobní dopravě a který je vhodný zejména pro silné přepravní proudy; přitom pro její využitelnost je klíčová atraktivní cestovní doba, jí odpovídající komfort, spolehlivost a cena. Pro dosažení těchto požadavků jsou rozhodující jak technické parametry železniční dopravní cesty a vozidel, tak aplikovaná provozní koncepce v dané relaci. Tyto požadavky se přitom střetávají a je nutné řešit jejich vzájemné provázání. Typicky můžeme polemizovat o známém problému optimálního dosahování taktových uzlů, o nastavení optimální zastavovací politiky, o konkrétním modelu provozu na jednotlivých částech železniční sítě, o vhodném dimenzování nasazených souprav či oběhů nebo o parametrech dopravní infrastruktury samotné. Článek postihuje tyto problémy a zabývá se stavem jejich řešení, a to jak v českém, tak zahraničním pojetí. V druhé části článek popisuje možné problémy k dalšímu vědeckému zkoumání, které dle dostupných zdrojů informací nejsou zatím dostatečně rozvinuty a zaslouží si pozornost.

Authors:
Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Březina, E.; Penc, M.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2018
Annotation:
Disertační práce se zaměřuje na systémy veřejné hromadné kolejové dopravy osob, které mají význam v dopravní obsluze malých územních celků – regionů. Soustředí se především na železnici a její charakteristické vymezení v dopravní obsluze nodálních regionů a jejich center. V nich je možno sledovat typické přepravní vztahy a jejich vlastnosti a přizpůsobit jim dopravní nabídku na hlavních osách železniční sítě zejména z hlediska obecných technicko-provozních parametrů. Výsledky lze však aplikovat na další obdobné dopravní systémy. Práce vychází z teoretického, koncepčního i praktického základu uplatňovaného v podmínkách ČR a zahraničních příkladů. Obsahuje souhrn vlastností vymezené železniční sítě ČR, rozbor charakteristických vazeb v nodálních regionech, včetně vhodné struktury jejich obsluhy veřejnou hromadnou dopravou. Jádrem práce je návrh optimalizačního nástroje dopravní obsluhy liniové železniční sítě založený na modelu lineárního matematického programování, jehož výstupem je teoreticky optimální linkové vedení zohledňující typickou přepravní poptávku a obecné provozní náklady systému. Model je podpořen souhrnem scénářů provozně-technologických vazeb na liniové železniční síti a ověřen příklady v řešitelském software.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2018
Annotation:
Smyslem studie je navrhnout provozní soubory tratí pro nabídková řízení regionální železniční dopravy v Moravskoslezském kraji od GVD 2025/26, podrobit je rozboru se zohledněním demografie Moravskoslezského kraje a přepravních proudů, zhodnotit a uvést doporučení pro uspořádání tratí do dopravně-technologicky, provozně a frekvenčně logických provozních souborů.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; Ing. David Vodák, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2017
Annotation:
Dílo poskytuje podklady k monetizaci přínosů nástupišť realizovaných v souladu s platnou legislativou, stejně tak předkládá i rozbor ostatních přínosů, jejichž monetizace se prokáže jako nerealizovatelná.

Authors:
Ing. David Vodák, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2017, Vědeckotechnický sborník ČD, 23 (44), ISSN 1214-9047
Annotation:
Příprava projektů nových vysokorychlostních tratí (VRT) nabyla reálných rozměrů i v České republice. VRT jsou jednou z mála možností, jak dále posunout železniční dopravu, která po modernizaci stávajících tratí dosáhla svého kvalitativního i kvantitativního stropu. V této souvislosti je užitečné se inspirovat čerstvými zkušenostmi z přípravy projektu „High Speed Two“ (HS2) – VRT ve Velké Británii, která napojí sever a západ Anglie na Londýn. Po úvodních kapitolách o železnici ve Velké Británii a stávající trati, která zajišťuje spojení v uvedené relaci, následují vybrané konkrétní poznatky plynoucí ze studií hledajících optimální trasu nové VRT. V závěru pak jsou tyto zkušenosti okomentovány tak, aby byly využitelné i pro přípravu projektů VRT v ČR.

Authors:
Ing. David Vodák, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2017, Modernization of the railways - IRICoN 2017, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), ISBN 978-80-01-06140-4
Annotation:
The paper first describes high speed rail generally and explains the relationship between high speed and conventional railway networks (according to the vehicle types in operation on the network). The core of the paper is comprised of the methodology for choosing the best route for a railway line and its application to the high speed railway connection Praha – Brno. The Algorithm used assumes the existence of more route proposals, which could be different in terms of the operational conception, line routing or types of vehicles used. The optimal variant is the one with the lowest daily cost, which includes infrastructure and vehicle costs; investment and operational costs. The results from applying this model confirmed the assumption, that a dedicated high speed railway line, only for high speed trains, has the same or lower investment costs than a line for both high speed and conventional trains. Furthermore, a dedicated high line also has a lower cost for infrastructure maintenance but a higher cost for buying high speed multiple units.

Authors:
Ing. David Vodák, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2017, Student Scientific Conference Modernization of Railway IRICoN 2017, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 74-78), ISBN 978-80-01-06297-5, ISSN 2336-5382
Annotation:
The paper first describes high speed rail generally and explains the relationship between high speed and conventional railway networks (according to the vehicle types in operation on the network). The core of the paper is comprised of the methodology for choosing the best route for a railway line and its application to the high speed railway connection Praha – Brno. The Algorithm used assumes the existence of more route proposals, which could be different in terms of the operational conception, line routing or types of vehicles used. The optimal variant is the one with the lowest daily cost, which includes infrastructure and vehicle costs; investment and operational costs. The results from applying this model confirmed the assumption, that a dedicated high speed railway line, only for high speed trains, has the same or lower investment costs than a line for both high speed and conventional trains. Furthermore, a dedicated high line also has a lower cost for infrastructure maintenance but a higher cost for buying high speed multiple units.

Authors:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Tomáš Javořík, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2017
Annotation:
Studie byla zadavatelem zadána s následující osnovou: a) provést rozbor situace na trhu železničních dopravců s cílem odhadu potenciálních zájemců o zapojení do soutěže, b) rozbor území kraje ve smyslu železniční dopravy s cílem stanovit, po jakých celcích má smysl soutěžit, objektivně jednotlivé varianty ohodnotit z různých úhlů pohledu a uvést závěrečné doporučení.

Authors:
Ing. Pavel Purkart, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Published:
2017, Vědeckotechnický sborník ČD, 23 (44), p. 1-257), ISSN 1214-9047
Annotation:
Článek představuje zajímavá řešení z regionální, příměstské a městské kolejové dopravy v Německu, která mohou být inspirativní pro budoucí vývoj v České republice. Článek se zaměřuje především na lehké kolejové systémy, zejména pak na smíšený provoz a dvousystémová vozidla a ukazuje dobře fungující příklad na městě Karlsruhe a jeho širším regionu. Dále se článek zaměřuje na problematiku regionální železniční dopravy v Bavorsku a popisuje případ regionální železniční tratě Viechtach – Gotteszell, na níž došlo k obnovení provozu.