Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
Annotation:
Projekt pokračuje v dlouhodobém trendu již uskutečněných a studenty kladně hodnocených projektů z minulých let. Projekt se tentokrát zaměřuje na aspekt rozvoje praktické projektové výuky. Konkrétně se jedná o koncept terénní výuky v široké odborné oblasti, kterou bezpochyby je analýza dopravních nehod a posuzování nehodových lokalit. Projekt je cílen na studenty, kteří jsou zapsáni na projektech Ústavu soudního znalectví v dopravě. Jedná se o projekty "Analýza dopravních nehod" a "Bezpečná dopravní infrastruktura". Celkem je napříč ročníky zapsáno na těchto projektech dohormady 15 projektových studentů. Právě na obohacení praktické projektové výuky a zejména na rozvoj kompetencí studentů přímo spojených s praktickými odbornými činnostmi cílí tento projekt. Tento metodický přístup k projektové výuce vede k posílení konkurenceschopnosti uplatnění studentů (absolventů) v budoucnu na trhu práce či připraví studenty na případné pokračování na fakultě v rámci doktorského studia.
Department:
Year:
2025 - 2025
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Tomáš Blodek; Ing. Petr Kašpar; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Annotation:
The objective of the project will be to extend and modify the existing methods used to provide night traffic safety analyses. The topic will be based on the use of specialised methods (3D scanning, luminance analysis) to obtain detailed data related to safety and visibility issues of all road users. One of the results of this project will be a detailed model of the night scene based on the information obtained from the luminance analyser and the 3D scanner. The goal is to present a new method of designing virtual environments and to specify the differences and limitations that currently occur in similar studies. At the same time, the main researcher also targets the extension of the knowledge and usability of the methods of luminance analysis for the professional public, as it is more often confronted with general unknown of the issue. The results of the research will improve the state of knowledge in the field of nigh road safety analyses and introduce ways how to model these conditions. The project will serve as the main basis for the doctoral thesis of one of the researchers.
Department:
Year:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/109/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Annotation:
Projekt pokračuje v trendu již uskutečněných a studenty velmi kladně hodnocených projektů z minulých let. Projekt se zaměřuje na další rozšíření a zkvalitnění projektové výuky o specifické odborné činnosti a zároveň se snaží o širší zapojení studentů projektů "Analýza dopravních nehod" a "Bezpečná dopravní infrastruktura" do činností Ústavu soudního znalectví v dopravě. Konkrétně si klade za cíl prohlubování znalostí a praktických dovedností studentů v široké oblasti jakou je bezpochyby soudního znalectví v oblasti dopravy. Projekt je vytvářen pro studenty, kteří dostanou možnost se aktivně zapojit do procesu několika praktických zkoušek a osobně si vyzkoušet jak jejich plánování, přípravu, práci s jednotlivými měřícími zařízeními, tak i vlastní průběh měření a vyhodnocení dat. Projekt navazuje na dříve provedené a úspěšné studentské nárazové testy bezpilotních prostředků či dětských figurýn, které byly studenty vždy velmi kladně hodnoceny, a staly se pro ně cennou zkušeností. Obecně lze říci, že projekt cílí nejen na zvyšování kvality výuky projektových studentů Ústavu soudního znalectví v dopravě ale rovněž si klade za cíl zkvalitnění jejich odborných kompetencí pro budoucí uplatnění se v praxi.
Department:
Year:
2024 - 2024
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Petr Richter, Ph.D.
Co-Investigators:
Annotation:
Konference navazuje na úspěšné předcházející ročníky konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní z let 2015 až 2022. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je listopad 2024, jednacím jazykem konference bude výhradně angličtina. Oproti předchozím ročníkům bude letos snaha pořádat konferenci mimo prostory Fakulty dopravní (NTK, budova CIIRC). Změnou místa pořádání si organizační výbor konference slibuje větší atraktivitu konference pro zahraniční a tuzemské partnery. Celková tématika konference bude zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako během prvních ročníků jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude
Department:
Year:
2024 - 2024
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 58/24/F6

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michaela Frebortová; Bc. Jakub Hruška; Ing. Tomáš Kohout; RNDr. Petr Kubera, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Nový, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Jan Thiele; Ing. Přemysl Toman; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Jan Válek, Ph.D.; Ing. Jiří Zeisek; Ing. Libor Žídek
Annotation:
The project will mostly focus on creating a complex environment for the development of advanced assistance and autonomous vehicle systems in the Ústí Region. This will include the expansion of the virtual model U SMART ZONE - a polygon for testing advanced assistance and autonomous vehicle systems so that it approaches the standard of a virtual twin and offers a complex, heterogeneous and stochastic environment for virtual testing of vehicle systems and the creation of traffic simulations, especially of the human-in- the-loop (testing the behavior of the human factor) and vehicle-in-the-loop (testing the behavior of vehicles in a simulated environment). Both of these approaches benefit from highly realistic visual processing and the possibility of parallel testing, i.e. measuring and comparing values in real and simulated environments on the same road section.
Department:
Year:
2023 - 2028
Program:
Programme Johannes Amos Comenius - CZ.02.01.01/00/23_021/0009003

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Tadeáš Bartoš; Ing. Tomáš Blodek; Ing. Adam Hoffmann; Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. David Korbelář; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Petr Sobotka; Bc. Michaela Stránská; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Monika Vavříková; Ing. Gabriela Zikánová; Ing. Tereza Šimková; Ing. Martin Šimáček
Annotation:
První fázi projektu představuje teoretická příprava na realizaci vlastních nárazových zkoušek. Ta zahrnuje definování požadovaného průběhu konkrétního crashtestu, výběr vhodných vozidel, bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů a určení osazovaného měřícího vybavení. V této fázi budou studenti seznámeni s principem přípravy nárazových zkoušek a zejména budou komplexně obeznámeni s principem fungování jednotlivých měřících zařízení a náležitostmi jejich osazování. Tato fáze navazuje a rozšiřuje znalosti studentů z výuky a je nezbytnou fází pro následné praktické části projektu. V další fázi dojde k nákupu potřebného vybavení pro realizaci vlastních testů a případnou kalibraci měřících zařízení. Následuje již praktická fáze, a to realizace crashtestů. Studenti budou mít možnost se zapojit v rámci rozličných činností přípravy a realizace počínaje přípravou vozidel, bezpilotních prostředků, kolizních partnerů ale také přípravou a instalací měřících zařízení, resp. přípravou samotné testovací dráhy. Bezprostředně po realizaci nárazové zkoušky budou studenti zapojeni do činností spojenými s monitoringem poškození vozidel, resp. bezpilotních prostředků a jejich kolizních partnerů. To zahrnuje odbornou práci s 3D scanerem či totálními stanicemi. Závěrečnou fázi projektu pak představuje zpracování, vyhodnocení a interpretace naměřených dat v prostředí specializovaných softwarů, který má Ústav soudního znalectví v dopravě k dispozici. Jedná se tedy o komplexní sadu odborných činností, které studenty obohatí v oblasti odborné způsobilosti a připraví je na budoucí činnosti v rámci jejich profesního života.
Department:
Year:
2022 - 2022
Program:
The "PPSR" internal calls

Principal Investigator:
Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Tereza Šimková
Annotation:
The solution is based on a methodologically new approach to road accident prediction. This will be based on specific elements identified in the analysis of accident sites (road accident rates, traffic safety deficits) and road passport. In this way, a forecast of the emergence of new accident sites will be made. The purpose is to get them rectified in time. For the effective presentation of results, a map application will be developed, containing the scientific and research results achieved. They may be presented in this form, for example, to road managers. The mapping application will be based on a detailed database containing a comprehensive parametrisation of the road sections concerned, such as traffic intensities or infrastructure design elements, including defects in transport equipment. The database will also contain already identified traffic-safety deficits extracted from the CEBASS web application "Central Register of Road Network Safety Analyses". The project will also serve as the main basis for the principal investigator's dissertation.
Department:
Year:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/138/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Jakub Nováček, Ph.D.; Ing. Lucie Vlčková; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Annotation:
The project will primarily be devoted to the creation of a systematic tool for assessing the level of safety at railway crossing points in Czech Republic. The research task presented is both closely related and part of the applicant's dissertation, in which the author aims to implement the use of hierarchically structured data in the framework of transport safety analysis. Knowing that there is currently no comprehensive instrument that summarises and takes into account all relevant criteria affecting the level of safety at railway crossings, an initiative to create such an instrument is developed on the part of the applicant. As a number of interrelated parameters affect safety issues at railway crossings, these parameters will be clearly defined within the framework of the creation of ontology. The topicality of this idea also confirms the ever-decreasing trend in the number of road accidents at railway crossings and the resulting societal losses. At the same time, it is undoubtedly essential to look at the regulation of railway crossings as a precaution, i.e. to try to prevent accidents even at those railway crossings which do not currently show an accident, but which nevertheless appear to be risky in terms of traffic or construction arrangements or markings.
Department:
Year:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/137/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Jakub Nováček, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Bc. Karel Kocián, Ph.D.; Ing. Tomáš Kohout; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.
Annotation:
The project aims to create a catalogue of restraint systems on the primary road network in the Czech Republic. Nowadays, the safety deficits of restraint systems are classified by a three-stage scale that is defined by the methodology certified by Ministry of Transport. The specification and description of the individual stages is very general. Thus, the determination of different severity for the same types of deficits is problematic and unsystematic, when assessed by individual road safety auditors. Furthermore, it is not possible to decide objectively and efficiently on the priority of individual corrective measures based on this type of assessment. The proposed catalogue will contain all types of restraint systems, their design parameters and photo documentation. Main aim is to summarise and cover all necessary information related to particular restrains systems along the selected roads. The catalogue will form a base for the dissertation thesis of the supervisor of submitted project and it closely relates to the issues of safety inspection of the road network. Additionally, the catalogue of restraint systems will not be used only for the purposes of the dissertation thesis, but it will also be applied within the current research projects at the Institute of Forensic Expertise in Transport, which, among many other activities, also deals with road security.
Department:
Year:
2020 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/199/OHK2/3T/16