Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Marek Kalika, Ph.D.; Ing. Jan Procházka
Anotace:
Projekt "Kvalifikace objektů pomocí radarů FMCW pro zvýšení bezpečnosti v externím prostředí" reaguje na aktuální výzvy v oblasti autonomních vozidel, kde se často využívají optické senzory pro detekci překážek. Tyto senzory jsou efektivní v ideálních světelných a klimatických podmínkách, avšak jejich funkčnost je omezena v náročnějších podmínkách, jako jsou špatné světelné podmínky nebo extrémní klimatické podmínky. Tento projekt představuje radarovou technologii FMCW jako možné řešení těchto limitací, protože radarové senzory nejsou závislé na světelných podmínkách. Cílem projektu je vývoj a implementace radarových systémů FMCW, které jsou schopné identifikovat a klasifikovat objekty v různých venkovních prostředích. Přínosem je možné zvýšení bezpečnosti účastníků provozu ve venkovních prostředích jako jsou průmyslové areály a prostory, kde se potkávají různé dopravní proudy s lidmi, či zvířecími tvory. Projekt se zaměřuje na implementaci radarových senzorů, které jsou schopny rozlišovat objekty. Důraz je kladen na integraci radarových systémů do stávajících bezpečnostních a monitorovacích systémů, včetně vývoje algoritmů pro zpracování a analýzu radarových dat. S cílem vytvořit technologie pro vytvoření bezpečného prostředí, kde mohou koexistovat autonomní vozidla a další činitelé bez nutnosti fyzického oddělení. Výstupem tohoto projektu je vytvoření samostatné technologie, která dokáže rozeznat minimálně tři druhy objektů a zároveň klasifikovat jejich pohyb.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/104/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Marek Kalika, Ph.D.; Ing. Jan Krčál, Ph.D.; Ing. Alena Plašilová
Anotace:
V tomto dvouletém projektu se zaměřujeme na vývoj inovativního senzoru pro pasivní mobilní crowdsensing, jeho softwarovou konfiguraci a vytváření metodiky pro optimální zpracování a analýzu získaných dat. Hlavním cílem je vytvoření dynamického modelu, který bude sloužit k optimalizaci různých aspektů veřejné hromadné dopravy a jejímu monitoringu. V prvním roce projektu se zaměříme na sestavení a testování senzoru s využitím Raspberry Pi 5 a vývojem přizpůsobeného softwaru pro sběr a filtraci dat. Senzor bude speciálně navržen pro efektivní pasivní zachytávání Probe Requests z Wi-Fi rámců mobilních zařízení cestujících a bude schopen ukládat, filtrovat a odesílat předzpracovaná data na server. Druhý rok projektu je věnován analýze shromážděných dat a vytvoření modelu pro reálné použití v systémech veřejné dopravy. Cílem je efektivně identifikovat cestující, vytvořit jejich cestovní trasy a vytvářet přepravní toky. Během tohoto procesu bude kladen důraz na rozpoznávání typů zařízení podle MAC adres, zahrnutí randomizace MAC adres a použití de-randomizačních algoritmů pro přesnější identifikaci zařízení. Možná spolupráce s Ústavem logistiky a managementu dopravy Fakulty dopravní a Institutem mikroelektronických aplikací přináší projektu dodatečnou hodnotu v podobě expertízy a možnosti implementace výsledků do reálného prostředí. To zajistí, že výzkum nebude pouze teoretický, ale bude mít i praktický dopad. Výsledky projektu budou prezentovány na mezinárodních konferencích a publikovány v prestižních vědeckých časopisech, což umožní šíření poznatků a zvyšuje viditelnost a význam výzkumu. Tato snaha přispěje k posílení postavení Fakulty dopravní jako inovátora v oblasti inteligentních dopravních systémů a smart cities řešení. Projekt přináší přelomový přístup k řešení problémů veřejné dopravy, poskytuje nové možnosti pro optimalizaci a zlepšování služeb a představuje příspěvek k udržitelnému rozvoji měst. Jeho realizace umožní hlubší pochopení dynamiky veřejné dopra
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/105/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Petr Richter, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Marek Kalika, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Ondřej Malík
Anotace:
Technologický pokrok dnes umožňuje použití nových metod sledování a měření dopravního proudu. Možnost měřit více specifických parametrů tak přináší mnohem kvalitnější charakteristiku a popis reality. Při řešení a návrhu pozemních komunikací a jejich řízení můžeme takto nahrazovat původní matematické modely. Ty se totiž v porovnání s reálnými hodnotami stávají méně přesnými. Právě v případě kritického časového odstupu jde o významné zlepšení kvality výpočtu kapacit křižovatek v silniční dopravě. Ve svém výsledku přispěje projekt ke zefektivnění modelování dopravní infrastruktury.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/139/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Marek Kalika, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jakub Frolec; doc. Ing. Josef Kokeš, CSc.
Anotace:
*Předmětem programového projektu je výzkumné a vývojové řešení systému pro identifikaci a současnou lokalizaci osob a předmětů. Tento systém umožní využití infrastrukturních sítí a mobilních NFC technologií pro zpracování identifikačních údajů.
Pracoviště:
Sekretariát ředitele
Rok:
2010 - 2013
Program:
TIP

Řešitel:
Ing. Marek Kalika, Ph.D.
Pracoviště:
Rok:
2001 - 2001
Program:
IGS ČVUT - 300115216